Stal stinkt, komt dit door vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Stal stinkt, komt dit door vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:14

Vlas neemt geurtjes op, maar alles wat verzadigt is kan gaan stinken. Mijn paarden staan op vlas en we potten het al maanden op, op verzoek van de leverancier. Hij wilde wel eens weten hoelang vlas nu echt mooi blijft als je dagelijks de mestballen weg haalt, wekelijks de urine en 1x per week opstrooit. Zo`n dealtje wilde ik wel met hem aangaan, en ik moet zeggen als je het goed doet blijft vlas erg lang mooi. Geen stank etc. Ik denk dat je meer aandacht aan de onderlaag moet besteden.

@runningkawa zoals jij het doet met vlas, is het dan niet verschrikkelijk duur? vlas staat er nl op bekend dat het op langer termijn juist voordelig werkt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:20

1 tot 1,5 baal per week gebruik ik nu ongeveer voor 1 stal.
Maar ik hoef dan niet 1x per maand alles eruit te halen en 4 balen erin te gooien.
Dus zou ik per week iets meer mogen gebruiken.

Geen idee in de winter als ze wat langer binnen staan, maar zo bevalt het me goed.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:50

nomes schreef:
Tinkerlady schreef:
Jammer, dat er zo negatief wordt gedaan over vlas, als eigenlijk al blijkt dat het verkeerd wordt toegepast. Daar waar het stinkt, wordt gewoonweg te zuinig aan gedaan!

Is geen kwestie van negatief over vlas doen... Helemaal niet! Gewoon een vraag van mijn kant uit, heb er zelf geen ervaring mee namelijk.

Op mijn huidige stal kan mijn paard niet alleen op vlas dus daardoor was het idee opgekomen om het dan wel als bodem te gebruiken, maar ik begrijp van de meeste reacties hierboven dat dit dus niet werkt. (Helaas...)

Jij niet speciaal, maar in zijn algemeenheid bedoeld.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:19

runningkawa schreef:
1 tot 1,5 baal per week gebruik ik nu ongeveer voor 1 stal.
Maar ik hoef dan niet 1x per maand alles eruit te halen en 4 balen erin te gooien.
Dus zou ik per week iets meer mogen gebruiken.

Geen idee in de winter als ze wat langer binnen staan, maar zo bevalt het me goed.

elke maand eruit halen doe ik ook niet, mijn vlasleem leverancier garandeert 4maand en laatst was er een klant die het 5maand gebruikte, wij zitten nu op 6maand en het blijft echt mooi en het is goedkoper dan stro. Elke week gaat er 1 baal nieuw vlas bij in en het blijft echt een week mooi. Binnekort komen ze de stallen leegtrekken, niet omdat het niet mooi blijft maar ik vind dat de paarden nu te hoog in de box komen te staan. De bodem is nu ca 20cm dik

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:00

Is vlas uiteindelijk wel goedkoper dan stro? hoeveel scheelt dat dan gemiddeld (en wat ben je kwijt voor stro/vlas) via Pm is oom goed, omdat het off topic is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 15:03

En zo'n dikke bodem wil ik dus absuluut niet.
Ja van los vlas wel, maar niet van aangekoekt spul

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:52

vlas is uiteindelijk goedkoper dan stro, tenminste volgens mijn eigen berekeningen wij betaalden voor 1 pak stro 1 euro...

@ Runningkawa, mijn vlas is nog lekker los en mijn paarden vinden het heerlijk. Denk dat alleen het onderste laagje wat in elkaar zit. Overigens vind ik de stallen met vlas leeghalen makkelijker dan stro in de nieuwe stallen komen de boxen op een rand, speciaal voor vlas. Zodat je het wel kan oppotten.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:11

RUBYWHITE schreef:
Mijn paarden staan op vlas en we potten het al maanden op, op verzoek van de leverancier. Hij wilde wel eens weten hoelang vlas nu echt mooi blijft als je dagelijks de mestballen weg haalt, wekelijks de urine en 1x per week opstrooit. Zo`n dealtje wilde ik wel met hem aangaan, en ik moet zeggen als je het goed doet blijft vlas erg lang mooi. Geen stank etc.

Mijn paard staat al 4 jaar op vlas. Ik begin met 4 balen, haal dagelijks de mestballen eruit en 1x per week de natte plek. Dan strooi ik ook een half pak bij.
Na 3 maanden is de bodem op. Dan wordt hij stoffig en ruikt muf. 1x per kwartaal gaat er bij mij dus een nieuwe bodem in. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard boven de grup staat en dat de urine dus ook weg kan lekken.
Mijn verbruik is dus 4 x 4 pakken = 16. Dan houd ik nog 48 weken over van een half pak = 24 pakken. Samen dus 40 pakken. Soms wordt de bodem wat dun en dan strooi ik een heel pak bij i.p.v. een half. Mijn gemiddeld verbruik per jaar is dus ca. 45 pakken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:23

45pakken per paard is netjes, ik zit bij instrooien op 4 pakken en dan haal ik dagelijks de mest eruit, wekelijks de natte plekken en strooi elke box elke week met 1 pak op. Normaal verschoonde ik de boxen per 3maand, omdat de paarden anders te hoog komen te staan. Dat ze nu 1x langer lopen is een proef op de som van de leverancier en kost ons verder niets

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:56

ik gebruik geen vlas maar meestal (bij andere paarden op vlas) stinkt het soms wel *bah*