wel of geen bandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiikii

Re: wel of geen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:02

Bandages bieden niet veel steun in tegendeel tot peesbeschermers. Peesbeschermers vind ik net wat meer steun geven dan bandages.

ikke

Re: wel of geen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:25

Maaiikii schreef:
Bandages bieden niet veel steun in tegendeel tot peesbeschermers. Peesbeschermers vind ik net wat meer steun geven dan bandages.

Nee hoor, ook peesbeschermers bieden ook geen steun, alleen bescherming (de naam zegt het al).
Als je weet welke krachten er op een pees staan, dan begrijp je ook dat ondersteuning daarvan door een lappie stof een een stukkie kunststof gewoon onzin is.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:07

ik ben dan wel nieuwsgierig van t artikel in paard en sport. bandages zijn er niet voor niks hoor. Ik heb gelezen dat ze inderdaad ze peesblessures niet kunnen verkomen, maar de kans erop verkleinen wel. vind ik maar goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:12

Tja, ik weet het ook niet.
Maar peesbeschermers bieden toch enkel bescherming? Beter dan de bandages, dat spreekt voorzich als je het materiaal bekijkt.
In dat geval zou ik eerder zeggen dat bandages steun bieden, ipv peesbeschermers. Ik ben ook nieuwsgierig naar het artikel!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:52

Citaat:
Dan heb ik toch wel een wereldpaard gehad, dat ze 17 jaar op ijzers heeft gelopen en nooit een enkel probleem aan haar pezen heeft gehad. En nee, dit paard ging niet voorzichtig om met zichzelf. Daarbij ben ik er ook nooit voorzichtig mee omgesprongen en veel meer dan een enkel kreupelheidje door een verstapping is er nooit geweest.
Enne, voordat iedereen erover valt, ze was 12 toen ik haar kocht en 29 toen ze ging.

Ik denk idd dat je geluk hebt ja.

Niet elk paard is hetzelfde en vind ook niet dat je alleen jouw paard als graadmeter moet nemen.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:32

Hollybolly schreef:
ik ben dan wel nieuwsgierig van t artikel in paard en sport. bandages zijn er niet voor niks hoor. Ik heb gelezen dat ze inderdaad ze peesblessures niet kunnen verkomen, maar de kans erop verkleinen wel. vind ik maar goed.

bandages die de kans op peesblessures verkleinen?? vergroten bedoel je! door vaak verkeerd aanleggen, en doordat de warmte niet weg kan eronder, en de pezen oververhit raken.
dat is ook wat de knhs tegenwoordig uitdraagt. bewezen dmv wetenschappelijk onderzoek.

Sannum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:32

ja kijk, als je het over bandages hebt in de vorm van bescherming, ga je ervan uit dat de persoon die ze aanbrengt er verstand van heeft. Je kunt nu niet gaan zeggen dat ze de kans op blessures vergroten! Dit komt puur door de persoon, niet door de bandages!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:44

wilde ik ook net zeggen sannum, men gaat gelijk weer over het verkeerd aanbrengen, dat geld zoals ik al zei voor elke vorm van tuigage en beschermers. kwam een keer de stelling tegen van: bandages zijn er voor die sier, dat betwijfel ik. ze zullen heus wel een doel hebben en ik denk van verstevinging en bescherming van t been.

Sannum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:25

zoals er ook in de paard en sport staat... De eerste regel betreffend bandages gaat als volgt:' Werkbandages zijn elastische windsels die voornamelijk steun bieden.'

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:28

Ik ga geloofik maar eens temperatuur meten onder bandages en de peesbeschermers. Ik kan er echt niet bij dat het onder bandages warmer wordt.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:31

mijn paard heeft wel een wat vochtigere plek onder de bandages na t werken maar dat vind ik wel normaal.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:32

Garinka heeft nattere pootjes onder de peesbeschermers dan onder bandages, daar is het altijd mooi droog.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:22

dierfysio schreef:
bandages die de kans op peesblessures verkleinen?? vergroten bedoel je! door vaak verkeerd aanleggen, en doordat de warmte niet weg kan eronder, en de pezen oververhit raken.
dat is ook wat de knhs tegenwoordig uitdraagt. bewezen dmv wetenschappelijk onderzoek.

Jasses, doe niet zo wijs
Les gehad van Guy Blom toevallig??

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:13

ja, inderdaad, en van nog een hoop anderen
hoezo, is Guy ook zo anti-bandages dan?
ik probeer alleen uit te dragen wat ik geleerd heb. veel mensen doen bandages om "omdat het zo
leuk kleurt bij het dekje", en bezeren zo onbedoeld hun paard.
als ik maar 1 paard kan helpen door iets te "waarschuwen" is het me dat zeker waard!
en zo wijs ben ik ook niet, hoor. probeer m'n werk wel goed te doen, da's al.

Stybba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:56

Er heeft ooit iets over in de bit gestaan. Ik kon m helaas niet meer vinden... daar kwam het, voor zover ik me herinner op neer dat bandages eigenlijk weinig bescherming bieden, maar ik weet niet meer wat en of ze wat zeiden over ondersteuning. Daarnaast is er, zoals al gezegd, het gevaar voor een te hoge temperatuur. Ik weet niet of deze temperatuur zo te meten is, dan zal je toch echt in het been moeten zitten, aangezien de temperatuur van binnen uit word geregeld (daarom temperatuur je jezelf ook ik je achterste of onder je oksels en niet op de huid van bijvoorbeeld je arm).

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:17

dierfysio schreef:
ja, inderdaad, en van nog een hoop anderen
hoezo, is Guy ook zo anti-bandages dan?
ik probeer alleen uit te dragen wat ik geleerd heb. veel mensen doen bandages om "omdat het zo
leuk kleurt bij het dekje", en bezeren zo onbedoeld hun paard.
als ik maar 1 paard kan helpen door iets te "waarschuwen" is het me dat zeker waard!
en zo wijs ben ik ook niet, hoor. probeer m'n werk wel goed te doen, da's al.

Ach, anti-bandage is wat zwaar, maar Guy geeft wel aan dat het geen enkel nut heeft en zet daar ook leuke getallen naast Je gaat immers ook geen autootje aanslepen met je bandage........

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:41

@dierfysio, bezeren van het paard, vind ik wel ver gaan. natuurlijk, mensen zonder ervaring die t als een lapje zien en geen idee hebben hoe ze het om moeten doen, en daarvoor is een waarschuwing wel op zn plek. maar als zelfs nog mensen in de hogere dressuur nog bandages omdoen enzo. is dat echt niet alleen voor het mooie denk ik hoor. ze willen het beste voor hun paard en beschermen het in allerlei manieren. wat het bezeren van het paard, is dat dan het enkele dat het iets warmer kan worden onder een bandage?

vind alles wel tegenstrijdig, eerst een artikel uit paard en sport met het bewijs dat bandages wel degelijk steun bieden, vervolgens weer iemand met een artikel uit bit over dat het niet zo is, maar het zelf eigenlijk ook niet meer precies weet. zullen we anky anders opbellen, even vragen

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:06

goed idee!
Anky rijdt zelf niet veel met bandages, meer met 3-in-1 of peesbeschermers. Alleen voor shows en op concours (voor de mooiigheid). De reden daarvoor? Warmteontwikkeling onder de bandage... Een keertje geeft dus niks, maar te vaak lijkt niet goed.
Dat kun je trouwens niet meten door er een thermometer tussen te friemelen; de temperatuur binnenin het been en de temperatuur aan de huid zijn 2 heel verschillende zaken.
Trouwens, die vergelijking auto-aanslepen met bandage slaat de plank wel een beetje mis, hahahaha!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:22

ik geloof je wel hoor dierfysio, maar even een andere questie; warmte gaat via het bloed naar de huid, als het de warmte bij de huid onder de bandages niet kwijt kan, wordt het toch gewoon ergens anders geuit, of niet?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:49

dierfysio schreef:
Trouwens, die vergelijking auto-aanslepen met bandage slaat de plank wel een beetje mis, hahahaha!

Oh ja?? De krachten op pezen belopen meer dan 1000kg/cm2. Daarmee kun je een behoorlijke auto slepen. Dat soort krachten denkt men met een bandage in goede banen te leiden?? Oftewel, je auto slepen aan een bandage...?

Enne die warmte afvoer gaat uiteindelijk wel via andere wegen, maar dan is de temperatuur al behoorlijk opgelopen. Als je dan ook weet dat bij 45gr Celcius er een onomkeerbare omzetting geschied in de eiwitten waarmee de pezen zijn opgebouwd.......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:10

maar als bandages puur slecht is door oververhitting, waarom doen mensen ze dan om? en zijn er artikelen in bladen die zeggen dat het goed is?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:24

Interessante discussie dit. Ik post even iets zodat ik het terug kan vinden!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:54

Hollybolly schreef:
maar als bandages puur slecht is door oververhitting, waarom doen mensen ze dan om? en zijn er artikelen in bladen die zeggen dat het goed is?

"iedereen doet het"
"Het ziet er leuk uit"

enne vergeet niet dat we zelf ook hulpmiddelen gebruiken. kijk naar gewichtheffers.
Er is echter een groot verschil: de leren band die zij gebruiken, gebruiken ze maar een hele korte periode, leer is vele malen sterker en de optredende krachten zijn veel lager.
Het idee is dus niet eens zo verkeerd, het is de tijdsduur en de veel hogere krachten op de plek van gebruik die het zinloos en zelfs gevaarlijk maken.
Uiteindelijk is dat weer terug te voeren op onkunde. In dezelfde lijn ligt ook de aansnoerneusriem waarvan ik regelmatig de permanente afdruk in een paardenhoofd terugvindt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:19

maar ik denk dat wanneer er in een artikel staat waarom bandages goed zijn, en onderzoeken naar gedaan, bla bla bla, ze zijn echt niet uitgevonden voor de lol. maar goed, ze kunnen slecht zijn. dat is inderdaad zo. maar om nu per direct er afstand van te nemen doe ik ook niet. ik doe ze al bijna nooit om, kost teveel tijd soms en als ik ze om doe doe ik dat inderdaad ook voor het mooie.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:30

Hollybolly schreef:
maar ik denk dat wanneer er in een artikel staat waarom bandages goed zijn, en onderzoeken naar gedaan, bla bla bla, ze zijn echt niet uitgevonden voor de lol. maar goed, ze kunnen slecht zijn. dat is inderdaad zo. maar om nu per direct er afstand van te nemen doe ik ook niet. ik doe ze al bijna nooit om, kost teveel tijd soms en als ik ze om doe doe ik dat inderdaad ook voor het mooie.

Dat denk jij, maar IS dat ook zo? Het huidige nederlandse paardenbladenbestand blinkt niet echt uit als het gaat om kwalitatieve en inhoudelijk correcte artikelen. Men schrijft maar na wat anderen ook schrijven, maar ongezouten de vinger op de zere plek leggen, durven ze geen van allen. Dat is niet in de laatste plaats omdat er ook financiële belangen spelen. Fabrikanten en leveranciers zullen echt niets ondernemen om de "setjesmutsen" van hun ideeën af te brengen, omzet is omzet.
En laten we wel wezen, zolang je bandages goed aanbrengt en niet te lang laat zitten, dan is er allemaal niet zoveel aan de hand. Maar verwacht niet dat het ook maar iets toevoegd aan het welzijn of de gezondheid van je paard.