Bijrijdster probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:52

Als jij je er niet prettig bij voelt, kun je haar het beste ermee laten stoppen. Mensen mogen imo gerust een fout maken, zolang ze bereid zijn te leren en dit ook echt doen. Als zij dit niet doet, is het erg jammer, maar dan zou het ook bij mij ophouden.

Is het geen optie dat je vorige bijrijdster weer komt?

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:52

Ik denk dat je zelf het antwoord al weet. En nu heb je tenminste de bevestiging gehad . Ik ben zelf ook bijrijdster. Ik heb al verschillende bijrijdsters zien komen en gaan (waar ik rij staan meerdere paarden dus vandaar...) En ik verbaas me af en toe hoe onbeschoft mensen kunnen zijn, ongevraagd dingen pakken of met het paard doen, niet op komen dagen, liegen en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan. Er zijn echt goede bijrijdsters/bijrijders te vinden, het is alleen totaal niet makkelijk om ze te vinden. Deze zou ik 'ontslaan'. Ze is niet meer te vertrouwen in jou ogen. Daar schiet je niets mee op. Verder ook aan het welzijn van je paard denken. Zij vind heus wel een ander paardje/manege waar ze kan rijden. Je moet je niet schuldig voelen om haar weg te sturen.

Succes!

djoeka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:58

Gelijk stoppen met haar. Nu is het met die buitenrit goed afgelopen. Maar je zegt dat je pony bang is in het verkeer stel dat er wat met je pony gebeurd omdat dat kind het beter weet. Ik zou het risico niet verder nemen.
Ze zorgt niet goed voor je spullen en ze liegt dat ze barst.
Aan zo iemand heb je niks alleen maar irritatie.

Ga lekker op zoek naar een andere bijrijdster en doe je pony tot die tijd zelf.
Misschien een bekende??

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:00

Ik zou haar 'dumpen' op een nette manier. Ze kan als het vuur aan de schenen wordt gelegd best 2 weken verbeteren. Maar voor hoe lang?

Het kan een keertje goed fout gaan...ik denk dat het voor het behoud van je pony, maar ook voor je bijrijdster belangrijk is om hier niet mee door te gaan.

Misschien een tip...bij een volgende bijrijdster een proeftijd?

Klinkt heel 'zakelijk' maar het heeft mij altijd goed geholpen. 3 maanden op proef met daarbij de mogelijkheid om van allebij de kanten op te zeggen zonder gevolgen.

Doorgaans reageert iedereen daar goed op!

Het is een 11 jarig meisje, die moet gewoon nog even wat ervaring gaan opdoen op een manege...als jij het gevoel hebt dat je moet gaan controlerne (ik ken dat gevoel) dan is er iets goed mis!

Ze kan de verantwoording niet aan en dan is het, hoe hard het ook klinkt, einde verhaal.

Zazoo

Re: Bijrijdster probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:02

Waarom vraag je t ons uberhaupt nog? je bent haar helemaal zat omdat ze totaal geen zin heeft om naar je te luisteren en rekening met je te houden en je gaat ons nog vragen wat je moet doen? wat denk je zelf....

ik was er al veel eerder mee gestopt als ik jou was. fouten maken ok, kan geburen. dan leg ik uit hoe ik het graag wil en hoe ze dingen het beste kan doen. maar als ze geen zin heeft om zich daaraan te houden koopt ze toch lekker een eigen paard waar ze mee kan doen en laten wat zij wil?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:09

Zazoo schreef:
Waarom vraag je t ons uberhaupt nog? je bent haar helemaal zat omdat ze totaal geen zin heeft om naar je te luisteren en rekening met je te houden en je gaat ons nog vragen wat je moet doen? wat denk je zelf....

In dergelijke beslissingen is het wel eens verhelderend om de mening van een ander te vragen. Ik vind een dergelijke reactie als hierboven niet gerechtvaardigd. Het meisje waar het omgaat is geen volwassen persoon maar een kind. Dat maakt de zaak voor mij toch wat genuanceerder. Ik vind het netjes van de TS dat ze niet over een nacht ijs gaat...neemt niet weg dat de beslissing voor mij ook duidelijk is

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:57

Ik zit te twijfelen of ik een bijrijder zal zoeken voor mijn pony, maar als ik dit zo lees zijn al mijn twijfels weggenomen Dit zijn dus dingen waar ik niet tegen zou kunnen.

Als ik jou was zou ik eerder gister dan vandaag met haar stoppen.

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:05

GvdT schreef:
Ik zit te twijfelen of ik een bijrijder zal zoeken voor mijn pony, maar als ik dit zo lees zijn al mijn twijfels weggenomen Dit zijn dus dingen waar ik niet tegen zou kunnen.

Als ik jou was zou ik eerder gister dan vandaag met haar stoppen.

Maar dit verhaal is echt niet representatief voor alle bijrijders. Ikzelf ben ook bijrijder, maar ben nog voorzichtiger met het paard en de spullen dan de eigenares zelf! Op een eerste ontmoeting kun je al heel vaak zien hoe het contact etc zal verlopen. Laat je niet zomaar afschrikken. De TS gaf ook al aan dat ze eerder wel een hele fijne bijrijdster had.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:11

Zoals iemand zei.. volg je hart..

Maar persoonlijk had ik dat meisje allang de deur gewezen, op donderen als je mijn paard niet goed verzorgd. Ik had iemand die galopeerde alleen maar met mijn paard, en met die van me zus. en dan echt een uur lang. En ze loog erom, een verzorgmeisje hoeft niet als een hondje te doen wat de eigenaar van het paard zegt. maar een beetje respect mag wel. en een goede verzorging is op zijn minst vereist!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:52

direct stoppen, niet over nadenken, kappen. Elke dag dat je paard langer zo gereden wordt kost je 2 dagen extra om het goed te krijgen. Dan is je paard beter af met wat minder rijden dan op deze manier.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:00

Kitty84 schreef:
Zazoo schreef:

In dergelijke beslissingen is het wel eens verhelderend om de mening van een ander te vragen. Ik vind een dergelijke reactie als hierboven niet gerechtvaardigd. Het meisje waar het omgaat is geen volwassen persoon maar een kind. Dat maakt de zaak voor mij toch wat genuanceerder. Ik vind het netjes van de TS dat ze niet over een nacht ijs gaat...neemt niet weg dat de beslissing voor mij ook duidelijk is

ik wel. ze is een kind dus kan het misschien wat minder goed maar ze kan wel gewoon luisteren als dingen haar gezegd of gevraagd worden en niet maar doorgaan zoals zij dat wil.

@Gvdt: ik be heel blij met mijn bijrijdster, zorg gewoon dat je een goede vindt.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:09

meteen kappen ,, ik zat je verhaal eens te lezen en mezelf in de situatie gezet ,, !! had meteen gezegt van "rot maar op"
jij probeert zo goed mogelijk voor hem te zorgen en zij verkloot het??
hmmz , ik zou meteen zegge van je hoeft niet meer te komen want ik vertrouw je niet... dan had ze het maar niet moeten verkloten !!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:33

Maar ik zie zo veel pony's galoperen over het asfalt, bewust want de ruiters doen wedstrijdje.

Krijg nu al slapeloze nachten bij het idee dat ik net weer een verkeerde kies. Komt ook nog bij dat hij net hersteld is van een zeer ernstige peesblessure (afgekeurd door de verzekering) en als het nu misgaat is het einde pony.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:28

Nou, ik geloof dat je al genoeg meningen hebt gehoord en daar sluit ik me volledig bij aan! Als er niet zorgvuldig met je beestje of je spullen wordt omgegaan houdt het gewoon op en dat kun je zo ook gewoon zeggen vind ik.

@GvT; er bestaan zat leuke en betrouwbare bijrijders hoor, ik heb het in mijn omgeving vaak genoeg gezien en ik heb nu ook een hele leuke bijrijdster die lief voor mijn paard is en netjes met mijn spulletjes omgaat. Kwestie van goed zoeken en op je gevoel afgaan.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:59

Als ik jou was zou ik er ook mee stoppen..... Het is duidelijk dat dat kind geen verantwoordelijkheids gevoel heeft! Terwijl er zat kinderen van haar leeftijd zijn die dat wel hebben....... En dat ze zo'n opmerking maakt dat je prive les moet nemen, Wie denkt ze wel dat ze is!!
En spullen niet opruimen, vieze borstels etc. daar kan ik me ook zo aan irriteren..... Dat deed de ex vriend van mn moeder ook nooit... Gek werd ik daar van......

Heel veel succes verder met je beslissing!!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:15

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een bijrijdster. Zij was ten eerste heel slordig met mijn spullen en ten tweede liet ze bij het buitenrijden mijn paard overal voor stoppen en achteruitlopen, met als gevolg dat ik er niet meer normaal op naar buiten kon, omdat ze zogenaamd overal spoken zag. En daarbij was ze ook nog eens stronteigenwijs en wist ze alles beter.

Het heeft maanden geduurd voor ik eindelijk de beslissing heb durven nemen (ik ben zo'n type dat snel vergeeft en na een paar berispingen te hebben uitgedeeld denkt, nu zal ze het wel snappen). Ze heeft toen mijn paard haar benen opengehaald door haar tegen een hek te parkeren, is vervolgens gewoon doorgereden en heeft mij toen niet op de hoogte gebracht.
Dat was de druppel en ik ben er accuut mee gestopt. Te laat natuurlijk, maar ik heb er wel van geleerd. Als ik een bijrijdster heb, heeft hij/zij het te doen zoals ik het wil, en anders zoeken ze maar een ander.

Dus TS, neem snel de beslissing want ik weet als geen ander dat het erg vervelend is om je steeds maar te moeten ergeren aan iemand. Juist als het erom gaat dat diegene je een deel van de zorg uit handen moet nemen!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:58

Ik zou er ook mee stoppen als ik jou was. Je bent al verschillende keren in gesprek gegaan en het dringt gewoon niet door. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om te zeggen dat ze niet meer mag bijrijden, maar uiteindelijk is het jouw paard en wil je voor je paard en jezelf het beste, dus ik zou het maar liever zo snel mogelijk doen. Anders wordt het alleen maar moeilijker.

Gelukkig zijn er ook nog verzorgers en bijrijders die wel weten dat paarden gevoelige dieren zijn en er verantwoordelijk mee omgaan. Uiteindelijk zijn onze paardjes als kinderen voor ons Daar wil je alleen het beste voor.

Succes ermee!

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:19

als dit mijn bijrijdster zou zijn, zou ik er inderdaad mee stoppen. zeker als ze al een keer eerder heeft beloofd zich te verbeteren. ik vind dat je een bijrijdster moet kunnen vertrouwen, en dat je niet op je werk je zorgen zit te maken.
als ze nu laat merken dat ze echt haar best doet, zou ik het nog even proberen. wees wel duidelijk, je kunt best een keertje boos worden, daar leert ze alleen maar van..
succes!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:24

loveomara schreef:
Ik zou, voordat alles uit de hand loopt, een gesprek met haar aangaan en haar op een vriendelijke manier uitleggen dat je de samenwerking beeindigd. Hou de eer aan jezelf, ga geen ruzie maken.

Ook al is het een kind van 11, ze weet best wat haar verantwoordelijkheden zijn. Ik heb ook een dochter van 11 en als ze iets niet netjes doet bij ons paard zeg ik het haar ook. Je hebt het verschillende malen geprobeerd en het werkt niet.

Bovendien zijn er genoeg meisjes die het dolgraag willen doen en wel goed met het paardje en je spullen om kunnen gaan. Dit meisje is voor jou een verkeerde keuze.
Volg dus je hart en stop ermee. Ga eerst zelf maar weer een poosje met je paardje aan de gang en zoek dan rustig verder naar een volgende bij rijdster.

Amen...

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:31

Ik zou stoppen met haar, dit kun je net als je gesprek toen in overleg doen met haar vader erbij. Dit bezorgt je meer stress dan wanneer je het allemaal zelf doet, en daarbij ga je nu ook elke dag naar stal om te controleren. Het is voor jezelf en je pony niet prettig lijkt me.
Kijk rustig rond voor iemand anders die wel om je pony geeft en niet alleen maar gaat crossen en verder niks.
Veel succes hiermee.

Maaikiemaaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:39

ik zeg ook: STOPPEN!!! Ik weet zeker dat er heel veel meisjes zijn die wel goed zijn voor je pony en er alles aan doen om je pony zo goed mogelijk te verzorgen! Het zal zeker niet makkelijk zijn om dit tegen haar te zeggen, maar je hebt absuluut reden genoeg om dit wel te doen! Succes!!

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:44

Ik zou stoppen met haar. Zoals je zelf al zegt heeft ze vaker gezegd dat ze het beter zou doen en heeft dat niet gedaan.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:56

Ik zou haar nu meteen opbellen om te zeggen dat ze niet meer welkom is! Een meidje van 11 kan die verantwoordelijkheid gewoon niet aan. De volgende keer dat ze niet luistert en een drukke weg opzoekt is het misschien wel je pony die onder een auto ligt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:03

Heeeel snel kappen met haar!
Ze verwaarloost je pony en je spullen, en zorgt ervoor dat jij niet meer lekker met je paardje aan de slag kan.
En ik denk dat je een bijrijster neemt om wat minder taken te hebben, maar als je elke keer als zij geweest is alles moet gaan controleren kan je net zo goed weer zelf voor je paardje zorgen, toch?

Zet maar eens alle negatieve en positieve dingen aan haar op een rijtje, dan zie je vanzelf wat je moet doen.

Succes met je beslissing in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:08

Ik zou ook zeggen volg je hart! Als het al een tijdje niet zo gaat als jij wil en er geen verbeteringen zijn dan zou ik gewoon met deze bijrijdster stoppen. Je bent namelijk nu ook al op het punt waar je merkt dat je pony er onder lijd en dat zou ik nooit toestaan! Succes met je beslissing..