dag en nacht buiten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:39

Gewoon laten staan, ze went wel aan als het wat kouder word.

RUBYWHITE

Re: dag en nacht buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:48

Dag en nacht buiten staan is ideaal. Dat het snachts wat afkoelt kan kloppen, als het temperatuur verschil niet te groot is zou ik hem zonder deken laten lopen. Daalt de temperatuur tot een paar graden boven nul kun je altijd nog kiezen voor een niet te dikke zomer deken. Wel zou ik evt. een deken nemen die waterbestendig is voor het geval dat het gaat regenen.

Mijn paarden staan snachts nog onder dek op stal en overdag met een dunne katoenen zomerdeken op buiten.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:20

gewoon buiten laten. Een paard kan echt wel tegen een stootje en bevriest niet meteen als het even wat kouder is. En in de regen redden ze zich ook wel.
En daarbij is het ook niet goed om dan weer een deken op te doen en dan weer af.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:33

volgens mij kan je em idd gewoon buiten laten staan

Nebbes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:04

Ik heb hem ook lekker buiten laten staan hoor. Het is vannacht dan wel slecht weer geweest, maar idd volgens mij kunnen ze dat ook wel hebben. En hij staat ook gezellig met meerdere paardjes buiten, dus desnoods gaan ze maar even lekker knus bijelkaar staan.
Maar ik vroeg me gewoon af hoe andere mensen dat nou doen met hun paarden. Bedankt voor de reacties!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:49

Ik heb alle paarden sinds tweeenhalve week dag en nacht buitenlopen, ook de twee veulens, een van bijna 11 weken en een van bijna 3 weken oud. Ze vinden het heerlijk buiten, op stal is het veel te benauwd. Bovendien krijgen ze op deze manier weerstand, Ze komen alleen 's nachts binnen als het onder de 5 graden is. Een regenbui is juist lekker, kan die stof er eens af En ik heb verschillende paarden, van rijpaarden tot een Tinker. Onze buren hebben de paarden 's winters altijd aan het hoesten, ze staan namelijk op de tocht. Ze komen elke dag, zomer of winter maar 4 uurtjes per dag buiten en als ze binnen staan, hebben ze alle deuren en ramen tegen over mekaar open staan, lekker tochten En ze vinden het eng om de paarden 's nachts buiten te laten staan, nou lekker zweten voor die paarden bij een hittegolf op stal staan.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:54

Whiz schreef:
Die van mij staan zomers ook dag en nacht buiten..

alleen vandaag en gisteren heb ik ze wel weer even binnen gezet.. Ik dacht dat het vet zou gaan regenen.. Valt weer tegen dus..

Vanaf morgen maar weer buiten.

Pfff heb ik ze gisteren wel buiten laten staan.. heeft het hier vanacht toch gestort regent..

maakt opzich niks uit.. Maar zo stom gewoon.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:56

Onze Shetlander staat gewoon 's nachts in een paddockje buiten, maar de 2 arabieren gaan altijd 's avonds naar binnen. De oudste merrie eet zich anders helemaal tonnetje rond. Ze heeft al aanleg om snel dik te worden en omdat ze artrose heeft, wil ik het toch een beetje in de hand houden. Als ze veel in de regen staat, wordt ze stram en krijgt snel last van haar rug. Haar dochter van 4 heeft vorig jaar wel dag en nacht buiten gestaan, maar omdat ze in het land toen een ernstige blessure heeft opgelopen, heb ik haar nu ook liever 's nachts binnen staan. Het is nogal een brokkenpiloot en in de stal kan niet zoveel gebeuren. Als het hoogzomer is en bloedheet dan laat ik ze misschien 's nachts wel een keertje buiten, maar ik slaap nu geruster als ze binnen staan.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:59

Je slaapt geruster als ze binnen staan? Is jouw weiland zo gevaarlijk dan en jouw stal zo veilig? Mijn verzorgpaard heeft juist een blessure opgelopen op stal en ik heb nog nooit een blessure meegemaakt van een paard bij mij in de wei.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:00

Gewoon buiten laten staan.
Daar kunnen ze echt wel tegen hoor, aangezien ze toch elke dag buiten staan!

M'n verzorgpaarden staan in de zomer dag & nacht buiten (in de winter gaan ze 'snachts naar binnen).
Het is best warm geweest, denk dat zo'n koude nacht wel ff lekker is voor ze

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:52

gewoon lekker buiten laten.
bij ons op equixantos staan ze dag en nacht buiten en dat het hele jaar door. ze zijn eraan gewend en kunnen het wel aan

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:59

ellepel schreef:
jij pakt toch ook niet meteen je winterjas weer?

het was anders vanochtend op de fiets nog best koud

Maar de paarden staan bij mij gewoon dag en nacht in het land. Zonder dekens.

prinsesje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:42

paarden vinden het ook veel lekkerder dag en nacht buiten dan zo`n stal

Nebbes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:04

Ik denk dat ik ze vannacht toch maar weer even lekker binnen doe hoor. Ik vind het nou wel heel vies weer, en vooral die wind is zo hard. Misschien dat ze er wel tegen kunnen, maar ik vind het een prettiger idee, dat ze vannacht lekker binnen staan.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:00

Nebbes schreef:
Ik denk dat ik ze vannacht toch maar weer even lekker binnen doe hoor. Ik vind het nou wel heel vies weer, en vooral die wind is zo hard. Misschien dat ze er wel tegen kunnen, maar ik vind het een prettiger idee, dat ze vannacht lekker binnen staan.

Ik denk wel dat onze paarden vannacht binnen hebben gestaan. Onze boer is zo'n dijk-van-een-vent die kijkt naar het weer en als het horizontaal dreigt te gaan regenen, dan haalt hij ze binnen.

Carlaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:22

Brennie schreef:
Onze buren hebben de paarden 's winters altijd aan het hoesten, ze staan namelijk op de tocht. Ze komen elke dag, zomer of winter maar 4 uurtjes per dag buiten en als ze binnen staan, hebben ze alle deuren en ramen tegen over mekaar open staan, lekker tochten En ze vinden het eng om de paarden 's nachts buiten te laten staan, nou lekker zweten voor die paarden bij een hittegolf op stal staan.

Hier spreekt dan bij deze de buurvrouw.
Er zijn een aantal paarden op stal die in de zomer een uur of 5 per dag buiten komen. Dat is de keuze van de eigenaren zelf en vaak gaan ze ook in de avonduren nog even naar buiten. Zelf kies ik ervoor om mijn paard langer per dag buiten te hebben, in de zomer sowieso 6 tot 7 uur. Dan worden ze 's avonds vaak nog gereden, dus dan hebben ze ook wat te doen.

Wat betreft het hoesten ben ik heel benieuwd welke paarden jij dat hoort doen. Wanneer ze op stal staan zijn de luiken bij goed weer lekker open en kunnen ze allemaal lekker naar buiten kijken. De deur naar de stallen toe is dan altijd dicht of op een kleine kier. Daardoor zorgen we ervoor dat het juist NIET tocht (maar goed, die deur kan jij niet zien vanaf jouw stal dus lijkt me dat er dan moeilijk over te oordelen valt). Daarnaast hebben we haakjes op de luiken voor wanneer het rotweer is. Zo is er nog een beetje ventilatie en staan ze niet in een afgesloten schuur. Dat is heel fijn, want het ruikt bij ons nooit. In de winter is het vaak bij jullie gewoon heel bedompt en vol met amoniaklucht omdat er niks kan ventileren en omdat er gewoon minder vaak gemest wordt dan bij ons (ja, sommigen vinden het maf dat je 's avonds nog wat mestballen uit de stal haalt, ik niet). Zo is de lucht gewoon alles behalve fris en dat is ook niet fijn.

Natuurlijk is het fijn dat jij meer land tot je beschikking hebt, hoe meer hoe beter natuurlijk. Maar: belangrijk is dan wel dat ze goed eraan wennen voor ze het gras op komen en dat is ook niet altijd het geval geweest heb ik gemerkt. Want waarom gaat een haflinger met een net geboren veulentje (waarvan er pas in de laatste weken bekend werd dat het dier uberhaupt drachtig was) gelijk hele dagen in het hoge gras? De maanden ervoor staan ze op paddocks waar geen enkele spriet groeit dus of dat nou zo handig is... Ze krijgen ineens een onwijs grote verandering in hun spijsverteringsstelsel, om van de eiwit-klap nog maar niet te spreken.

Waar wij heel blij mee zijn is dat we in de winter ook nog wat gras hebben. Het is echt niet veel, maar ze hebben wat te knabbelen en daardoor ook wat te doen en staan gelukkig niet op alleen maar zwarte grond. Sorry, maar bij jou is dat in de winter toch echt anders. Als ze buiten komen dan staan ze op puur zwart zand en bij nat weer tot de kogels in de blubber. Ook komen ze bij nat weer amper buiten (door de blubber waarschijnlijk?). Er staat er dan altijd eentje op het toeganspad van beton achter een miniscuul draadje naast loshangend schapengaas. Dan gaat het desbetreffende paard (de vervelendste van allemaal, je weet wel welke) andere paarden irriteren en hij kletterd dus constant in galop het pad op en af. Ik hou elke keer mijn hard vast met het dier. Zeker die keer dat hij gewoon op de weg voor de stal liep omdat hij het hek open had gekregen en wij hem dus maar even hebben gevangen en terug hebben gezet.

Jij hebt het erover dat onze paarden op stal staan te zweten. Mag ik vragen wanneer je dat constateerd? Want je komt nooit bij ons langs en dat is best jammer, want dan zou je zien dat alles behalve het geval is. En jij spreekt over een hittegolf. Wat denk je dat een dier liever heeft: een goed geventileerde stal waar ze in de schaduw staan en niet gepest worden door vliegen of een wei zonder schaduw? Want wees eerlijk: je wei biedt amper beschutting (tegen zowel de zon als een stortbui). En wie weet zweten ze idd wel een beetje met een hittegolf, ik heb op deze stal nog niet eentje meegemaakt. Maar onze schuur is in de zomer heel koel dus ik kan me het bijna niet voorstellen. Maar goed, in geval van wel wat zweet: We hebben een wasplaats met warm water waardoor wij ze met wat lauwig water lekker kunnen verfrissen.
In de winter hebben ze allemaal een deken op bij ons waardoor ze in de zomer niet nog met een halve wintervacht zitten en dus prima tegen weersveranderingen kunnen. Ook kunnen we ze na een lekkere rit gewoon normaal wegzetten en zijn ze niet nog helemaal bedekt met (oud) zweet.
Als ze wel bezweet zijn dan kunnen we ze afspoelen met warm water of gewoon met lekker weer al het stof er eens lekker uitspoelen.

Ook kunnen wij in de zomer (en winter) onze paarden zelf binnen zetten als we dat liever hebben. Ze hoeven dus niet verplicht buiten te blijven in een hoosbui van een aantal uur omdat de eigenaar/eigenaresse van de stal niet wil dat ze in de schone stallen komen en dat je dan in de zomer moet gaan uitmesten. Als mijn paard bijvoorbeeld een blessure heeft of wat dan ook, dan kan ik daar zelf voor kiezen en wordt dat niet voor me bepaald. Bij jullie is dat geen optie (in elk geval eerder niet) en dat vind ik gewoon jammer.

Als laatste wil ik graag nog even het feit "bang zijn" (wat betreft het 24 uur per dag buiten) aanhalen. Ten eerst hebben wij gewoon minder land en als we ze 24 uur per dag buiten zetten staan ze in de winter net als bij jou in de blubber. En dat voorkomen we op deze manier. Nu kunnen ze in de zomer een flink aantal uren naar buiten en in de winter komen ze ook 4 tot 6 uur buiten elke dag (op gras dus, dat is vrij zeldzaam als je het mij vraagt). Dus gebrek aan ruimte is er niet, maar niet genoeg om EN in de zomer 24 uur per dag naar buiten te gaan en dan in de winter ook nog wat te hebben.
Daarbij denk ik dat niet iedereen bij ons op stal zo blij zal zijn als de paarden zonder toezicht 's nachts buiten staan. Vergeet niet die hangjongeren elke avond onderaan de bult, dat is echt geen gezellig volk en of ik er zo blij mee ben dat hun onder invloed (want dat zijn een aantal vaak) bij de weides rondhangen... Ik weet het niet... Zeker niet na al die horroverhalen hier in Drenthe. En dat er vaak elke dag een politieauto komt kijken hoe het eraan toe is lijkt me ook niet een heel fijn teken. Dus nee, dank je. Daarom op deze plek liever geen 24 uur per dag de wei op. Ergens anders zou ik er zeker voor zijn, maar hier gewoon niet.

Jouw veulentje staat nu lekker buiten, dat is heerlijk. Maar dat is ook niet altijd zo geweest want in de eerste weken kwam ze misschien elke dag een half uurtje buiten en de rest stond ze binnen. Heeft dat misschien ook met voorzichtigheid (wat jij bangigheid noemt) te maken?

Wat ik gewoon even wil zeggen: oordeel gewoon niet te hard over anderen terwijl het bij jezelf ook niet perfect is. Niemand is perfect, maar om je buren nu zo af te schilderen vind ik gewoon echt een beetje jammer. Ik hou vaak mijn commentaar voor me omdat mensen zelf toch vaak een eigen mening hebben over wat het beste is. Maar als ik lees dat je zo negatief over "de buren" doet, dan bij deze ook even mijn mening.

Mvg, Carla van Lex.

Prinnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:33

Carlaa schreef:

Wat ik gewoon even wil zeggen: oordeel gewoon niet te hard over anderen terwijl het bij jezelf ook niet perfect is. Niemand is perfect, maar om je buren nu zo af te schilderen vind ik gewoon echt een beetje jammer. Ik hou vaak mijn commentaar voor me omdat mensen zelf toch vaak een eigen mening hebben over wat het beste is. Maar als ik lees dat je zo negatief over "de buren" doet, dan bij deze ook even mijn mening.

Mvg, Carla van Lex.

Ik ken de beide situaties niet, maar met dit laatste kan ik het alleen maar eens zijn. Oordeel niet over anderen, en zeker niet op een openbaar forum.

Bayja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:35

Brennie, ik heb al een aantal keren mogen kijken in de stallen van jouw buren. Wat jij onschrijft is toch echt de omgekeerde wereld. De paarden staan in een schone, nette omgeving waar de ventilatie prima is. Doordat de deuren zoals Carlaa al omschrijft dicht staan en de luiken op een kier is er absoluut geen sprake van tocht. Carlaa omschrijft mijn idee van hun stal prima.

Ik ken maar weinig mensen en stallen die zo meedenken in het welzijn van hun paard als jouw buren. Ik vind het dan ook niet bepaald netjes om je zo te uiten over een stal waar jij geen goed oordeel over kunt vellen. Misschien is het in het vervolg handig om eerst goed na te denken wat je typt, voordat jij je buren "neerhaalt" Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard, en voor de 1 is dat 24/7 op het land en voor de ander is dat een weiland met zomer en winter gras. Maar jouw bericht is verre van correct.

Chntl_Zrro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:51

bij ons in de buurt staan de shetjes ook altijd buiten zelfs als hij sneeuwt stormt onweert ofwat dus hij of zij kan er makkelijk teg
en

corinagirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:34

Bij ons staan de paarden nu ook buiten in het land. Ze hebben geen schuilplek ofzo. Nu met die regen vind ik het best sneu voor de paarden, maar ze kunnen er wel tegen . Misschien vinden ze het nog wel lekker ook nog . Ben alleen nog wel eens bang voor mok, vanwege eerdere ervaring met een ander paard.

Dus paarden kunnen best buiten blijven .

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:24

Hoi,

Die van mij gaat smorgens om half negen naar buiten en komt savonds rond half negen weer binnen.

Dadelijk als het echt warm word overdag en de dazen zijn er weer dan blijft ze overdag binnen en gaat ze savonds rond half negen naar buiten en dan de volgende morgen weer rond half negen naar binnen.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:41

Bij ons blijft ook alles gewoon buitenstaan.
Ten eerste kunnen ze schuilen, maar de meeste verkiezen het met hun kont tegen de wind in te gaan staan en vrolijk verder grazen!

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:58

ik denk ook wel dat ze daar MAKKELIJK tegen kunnen.. hoe deden ze dat dan vroeger toen ze in de natuur leefden.. omdat wij schuilen voor de regen en naar binnen gaan.. hoeven hun (de paarden) dat niet lekkerder te vinden.. eigenlijk is dat heel raar.. we maken mietjes van ze!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:08

Die van mij staan ook de hele winter buiten, maar dat iedereen zegt dat paarden geen last van de regen hebben kan ik niet bevestigen: Mijn haflinger staat met dit slechte weer echt de hele tijd in de schuilstal voor zich uit te staren. Mijn shet is niet zo'n mietje, maar de haf is duidelijk een mooi-weer-paard. Ik ben dus een groot voorstander van schuilstallen, zodat ieder paard voor zich kan bepalen wanneer hij buiten gaat staan.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:23

EvaSuzanne schreef:
Die van mij staan ook de hele winter buiten, maar dat iedereen zegt dat paarden geen last van de regen hebben kan ik niet bevestigen: Mijn haflinger staat met dit slechte weer echt de hele tijd in de schuilstal voor zich uit te staren. Mijn shet is niet zo'n mietje, maar de haf is duidelijk een mooi-weer-paard. Ik ben dus een groot voorstander van schuilstallen, zodat ieder paard voor zich kan bepalen wanneer hij buiten gaat staan.

precies, aangezien het nu niet koud is moet de temperatuur 's nachts geen probleem voor de paarden zijn. Maar met die regen en wind verdient het ook mijn voorkeur als de paarden een schuilstal hebben.

Zelf staat onze pony het hele jaar door dag en nacht op de wei, ze heeft dan ook een schuilstal tot haar beschikking. Ons paard staat het hele jaar door sowieso overdag de hele dag op de wei en 's zomers of als het lekker, warmer weer is staat ze ook 's nachts op de wei. Maar met de wind, regen en onweer van de laatste paar dagen staat ze 's nachts wel weer op stal.

Maar ik denk dat iedereen zijn/haar paard goed genoeg kent om te weten of zijn/haar paard (volgens jou dan ) 's nachts het liefst op de wei of op stal staat.