Veulen kopen voor/nadelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:33

Als je nu geen geld hebt om een driejarig paard te kopen, je moet er dus voor doorsparen, dan moet je zeker geen veulen kopen...
Want een veulen is zeker drie jaar lang kosten, en in onderhoud nog duurder dan een volwassen paard (ze hebben een grotere voer-behoefte).
Je kan beter die tijd doorsparen.

Maar ik vind eerlijk gezegd dat mensen met een echt smalle beurs, geen paarden moeten kopen...tuurlijk, het is zo leuk een paard te hebben, maar in geval van hoge kosten moet je er financieel wel zijn om de gevolgen daarvan te dragen....
De aanschaf is eigenlijk maar de kleinste kostenpost.....al die maandelijkse vaste kosten opgeteld zijn vele malen hoger na een tijdje. en dan heb ik het nog niet eens over alles wat erbij komt.... Sigaar

Ik denk dat je er beter aan doet dit veulen, hoe fantastisch ook, te laten staan. Over een tijdje kom je wel weer eentje tgen die je net zo geweldig vind, en als het goed is, heb je dan wat meer financiele mogelijkheden.

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:34

Zelf heb ik mijn jaarling vanaf dat hij 6 maanden was (is nu 1,5) en ook ik zou het zo weer doen.
Het is een wel opgevoed hengstje die heel goed weet wat hij wel en niet mag.
IK haal hem ook maar 2 keer in een maand ofzo uit de wei (daar staat hij samen met zijn vriendje) maar dat gaat perfect!
De Kosten vallen ook alles mee, een veulen verzekering kost echt nik.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 09:22

*Marije* schreef:
Als het je enige paard is, zou ik het niet doen. Je kan er gewoon erg weinig mee en het kost een hoop. En je loopt idd veel meer risico, hij moet eerst de 3 jaar maar eens halen voordat je er ook maar iets aan hebt.

De aankoop kosten van een veulen + de totale opfok tot 3 jaar nog altijd meer dan dat je voor een 3 jarige betaald. En zoveel lol heb je niet aan een veulen.

Ik denk altijd zo: als een veulen bij de merrie in het land loopt, is het leuk om naar te kijken.
Vanaf dat ze gespeent worden tot aan 3 jaar heb je er alleen maar werk en kosten van. (en ze zijn dan niet eens leuk om naar te kijken Knipoog )

sorry hoor maar ik beleef toch een hoop lol aan Tal, heerlijk beetje tutten, gekke dingen oefenen etc. tuurlijk, kan ook met een 3 jarige of ouder, en dan geeft het net zoveel lol. Dus afgezien van dat je niet kan rijden vind ik er kwa lolgehalte niet veel verschil in zitten hoor. en ik stap makkelijker op een 3 jarige die ik al 2 jaar ken en weet hoe ze is dan dat ik een 'vreemd'paard zou moeten bestijgen.
En misschien kost het als je het bij elkaar op telt wel meer (wat ik overigens ten dele betwijfel, want degene die de 3jarige verkoopt heeft in de voorgaande jaren ook die kosten gemaakt en die wil hij ook verhalen). Ik ben nu eenmaal niet zo'n goeie spaarder en vind het makkelijker om ieder maand een bedrag kwijt te zijn aan nu al mn eigen paard, dan dat ik 2 jaar lang geld opzij moet zetten en dan tegen al die guldentjes eh eurootjes op mn saldo afschrift moet kijken en er niet aan mag zitten.
Okee het scheelt dat ik nog op een ander paard kan rijden, maar ik heb nog geen moment spijt gehad van mn aankoop. Moet ook zeggen dat ik in mn omgeving alleen maar positieve reacties heb gehad op mn idee.

ps ze staat gewoon met leeftijdsgenootjes buiten hoor

Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:23

Citaat:
Maar vertel even van welk ras de veulens goedkoop zijn en als 3 jarige afgrijselijk duur, misschien kan ik nog over op een ander ras?

Haha, oké "afgrijselijk duur" is een beetje overdreven. Maar toch, als je bv bij de friezen en tinkers gaat kijken koop je voor niet al te veel geld een leuk veulen terwijl vooral bij friezen een 3 jarige ingereden en al behoorlijk aan de prijs zijn, zeker als ze met behoorlijk resultaat door de keuring zijn gekomen.

Citaat:
Als je alle kosten optelt, dus niet alleen voer, DA en hoefsmid maar ook de afschrijvingen v/d stallen, onderhoud weiland/omheining, het uitvalpercentage tot 3 jaar enz. Er moet gewoon geld bij.
Onze conclusie: we blijven het lekker een hobby noemen, een hobby mag geld kosten

Hier heb je absoluut gelijk in ! Zeker als je het "bedrijfsmatig" gaat bekijken. In geval het paard aan huis komt bij een particulier is het toch wat anders, dan tellen dat soort zaken niet zo zwaar, in ieder geval merk je dat niet zo direct in de portemonne.

Citaat:
Dan heb je een veulen, en dan? 3 jaar kosten en zorgen zonder er iets mee te kunnen...

Ook waar. Als je perse een rijpaard zoekt zou ik er niet aan beginnen. Dan duren die 3 jaar erg lang hoor.

Citaat:
Dit lees ik wel vaker maar vid ik zo'n onzin. Ik heb een super band met Iwaldo. Die is nu 12 en ben ik 5 jaar geleden begonnen te rijden. Op stal staat iemand die haar merrie idd van veulen af aan heeft en die band is echt niet veel beter dan bij mij en Wal. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. 'goede band' is zo'n vaag begrip. ALs je vaak en intensief met een ouder paard bezig bentkomt die er ook vanzelf.

Zeker weten ! Ik denk dat je dan ook niet van "het" paard en "de" mens kunt uitgaan maar dat ieder stel weer anders is. Het hangt allemaal heel erg af van je eigen manier van omgaan met het dier, dan maakt de leeftijd niets uit. Ieder mens is anders, ieder paard is anders en iedereen doet het anders.