Citaat:
Maar vertel even van welk ras de veulens goedkoop zijn en als 3 jarige afgrijselijk duur, misschien kan ik nog over op een ander ras?
Haha, oké "afgrijselijk duur" is een beetje overdreven. Maar toch, als je bv bij de friezen en tinkers gaat kijken koop je voor niet al te veel geld een leuk veulen terwijl vooral bij friezen een 3 jarige ingereden en al behoorlijk aan de prijs zijn, zeker als ze met behoorlijk resultaat door de keuring zijn gekomen.
Citaat:
Als je alle kosten optelt, dus niet alleen voer, DA en hoefsmid maar ook de afschrijvingen v/d stallen, onderhoud weiland/omheining, het uitvalpercentage tot 3 jaar enz. Er moet gewoon geld bij.
Onze conclusie: we blijven het lekker een hobby noemen, een hobby mag geld kosten
Hier heb je absoluut gelijk in ! Zeker als je het "bedrijfsmatig" gaat bekijken. In geval het paard aan huis komt bij een particulier is het toch wat anders, dan tellen dat soort zaken niet zo zwaar, in ieder geval merk je dat niet zo direct in de portemonne.
Citaat:
Dan heb je een veulen, en dan? 3 jaar kosten en zorgen zonder er iets mee te kunnen...
Ook waar. Als je perse een rijpaard zoekt zou ik er niet aan beginnen. Dan duren die 3 jaar erg lang hoor.
Citaat:
Dit lees ik wel vaker maar vid ik zo'n onzin. Ik heb een super band met Iwaldo. Die is nu 12 en ben ik 5 jaar geleden begonnen te rijden. Op stal staat iemand die haar merrie idd van veulen af aan heeft en die band is echt niet veel beter dan bij mij en Wal. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. 'goede band' is zo'n vaag begrip. ALs je vaak en intensief met een ouder paard bezig bentkomt die er ook vanzelf.
Zeker weten ! Ik denk dat je dan ook niet van "het" paard en "de" mens kunt uitgaan maar dat ieder stel weer anders is. Het hangt allemaal heel erg af van je eigen manier van omgaan met het dier, dan maakt de leeftijd niets uit. Ieder mens is anders, ieder paard is anders en iedereen doet het anders.