Wat voor wei-halster is het beste voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:03

Ow, ik vroeg het trouwens aan jou, omdat je overkomt dat je er veel van weet. Vandaar!
Als iemand anders iets weet, hoor ik het graag!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:14

Maar ik gebruik die dingen nooit, halsters zijn er bij ons alleen als vervoermiddel.
Als vliegennetje zou ik zelf een gewone ouderwetse sliertengeval gebruiken, daar kan de wind vrij doorheen en kan er geen broei ontstaan. Bij veel van die netjes is de oplossing erger dan de kwaal.

Prescious

Re: Wat voor wei-halster is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:33

mijn paarden gaan zonder halster de wei op, ze staan dag en nacht buiten en niet bij huis.
ze staan op een eiland, de kans dat er met halster wat gebeurd vind ik te groot, als ze ergens achter blijft hangen, en ze raakt in paniek, dan wil ik de gevolgen niet weten.
Mijn voordeel is dat mijn paard altijd komt als ik dr roep, dus ze hoeft en mag van mijn geen halster om.

Rosa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:41

amondi schreef:
Ze kunnen zelfs achter hun eigen hoeven of ijzers blijven haken, of aan elkaar, of aan een paaltje of aan het schrikdraad etc.

Idd! Pony van een vriendin van mij is ook met zijn achterbeen in zijn halster vast komen te zitten toen hij zich aan het krabben was. En echt, zoiets wil je niet zien.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:42

je moet voor jezelf even afwegen wat belangrijker is voor je: dat je paard een halster omheeft zodat als ze misschien ooit nog eens te water raakt het wel handig is dat ze er een om heeft of het voorkomen van het risico dat ze ergens achter blijft haken?
Welk risico is groter denk je?

en dan nog de schuurplekken of zweetplekken die een halster kan veroorzaken. Voor mij persoonlijk wegen de risico's zwaarder dan de voordelen.

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 20:37

Het halster wat mijn paard omhad in de wei is nu op de 1 of andere manier afgegaan en de schuurplekken die ze al had waren ook al erger geworden, nu ga ik haar toch maar zonder halster zetten want volgens mij maakt het nu niet meer uit welke ze ook omheeft want elk halster zal de kale plekken verergeren.
Ik ga morgen rijden dus ik hoop dat ze wel een beetje 'vangbaar' is, maar dat zie ik dan wel weer.
Bedankt voor alle tips etc. maar mijn paard staat nu weer halster-loos !

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:58

Goedzo!
Ik vind halsters in de wei echt 3x niks.
Een paard kan er alleen maar last van hebben.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:12

Gewoon lokken met een appel en een handje biks. Eerst aaien misschien en dan het touw om zijn hals leggen. Meestal is het touwtje om zijn hals al voldoende om ze bij je te houden( zeker als je nog een stukje appel over hebt. Dan het halster om doen( weer een beloning)
Hij moet jou plus halster als beloning en iets prettigs gaan zien. Dus blijf zo relaxed mogelijk.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:00

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:48

Mijn paard heeft ook een halster aan in de wei, tja, als ik het zou kunnen kiezen zou ik het uit doen maar dat zijn de stalregels nu eenmaal.

Ik heb een goedkoop halster van Premiere dat achter de oren en aan de neus met iets zwart is onderlegd, en dat is heel zacht materiaal.
Afbeelding

Dus ik zou zo’n halster of een lederen halster aanraden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:15

amondi schreef:
Een deken kan nuttig zijn! Een halster( als het goed is) niet.
Daarbij wil je niet weten hoe vaak ik een deken moet repareren en dan staat hij notabene alleen! Maar de buurman kan wel bij zijn kont komen en tijdens het liefkozen, ook bij zijn( eventuele halster!

Maar meid, het is jouw paard en jouw centen, als jij hem met een duur bont onderlegd halster in een weiland wil zetten, ga je gang maar.
Maar dan niet achteraf huilen dat je halster weg is, of kapot, of je paard is blijven hangen, of dat hij wondjes heeft!

Je maakt die fout maar 1 keer!

ik heb geen duur met bont onderlegt halster hoor! maar halsters kunnen altijd kapot gaan...en ik vind het een veilig idee dat ze em om hebben, dat zijn mijn redenen en die wegen zwaarder dan een schuurplekje!

Jaan81 schreef:
@amondi: Wat zou je dan adviseren, als je paard/pony wel een vliegennetje nodig heeft, maar geen vliegenkapje kan dragen?
(zou het wel graag willen weten, want dat is ook zo'n beetje de enige reden dat ze een halster dragen in de wei)

ik beantwoord die maar eventjes mijn paard en mijn pony hebben ook vliegen netjes om omdat hun grote voorpluk ook ontbreekt! hebben dag en nacht zoon sliertjesgeval om! gewoon zorgen dat ie goed op maat zit en bij mijn beestjes is er zo nog nooit wat mee gebeurt! en ik doe dat toch al meer dan 10 jaar zo...andere vliegennetjes zonder halster te gebruiken zijn meestal niet stevig en hele gaaskappen vind ik ook niks! veel te benauwend en er kunnen ook vliegen onder komen...

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 17:43

amondi schreef:
Gewoon lokken met een appel en een handje biks. Eerst aaien misschien en dan het touw om zijn hals leggen. Meestal is het touwtje om zijn hals al voldoende om ze bij je te houden( zeker als je nog een stukje appel over hebt. Dan het halster om doen( weer een beloning)
Hij moet jou plus halster als beloning en iets prettigs gaan zien. Dus blijf zo relaxed mogelijk.

Ja ik ga het proberen, maar alleen een touwtje om dr hals zal niet lukken want ik heb er ook nog een veulen achteraan lopen die nu langzamerhand moet leren dat ze in de wei moet blijven terwijl ik met mama rondjes in de bak ga rijden Heb vandaag de stalhouder gesproken en die zei ook dat het halster wel af kan blijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:02

Bij ons gaan de paarden meestal zonder halster het land op, zowel een halster is dat meestal zo'n nylon, zacht onderlegd om nare schuurplekken te voorkomen.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:04

Een halster die geen musketon onderaan de kin bevat maar die je alleen los kan maken door middel van de gesp naast het hoofd (waar je het halster ook mee op maat maakt).
En dan het liefst een onderlegd halster, licht van kleur.
Opletten dat het halster niet te los zit, maar ook zeker niet strak!

Maar mocht je paard zich goed laten vangen, zou ik je afraden het halster om te laten.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:33

Mijn paard moet ook een halster om in de wei ivm binnenhalen door de pensionhouder. Geeft niks, want ik heb het Kavalkade Kavallastic-halster. Heel handig; ze zijn gedeeltelijk gemaakt van elastiek met daaromheen een neopreen hoesje. Als je paard vast komt te zitten, trekken ze het halster zo uit. Niet gevaarlijk dus! Ze zijn er in maat pony/cob/paard en bij mijn grote paard zit de grote maat nog lang niet op de grootste stand. Dus je vindt er altijd wel een die past! Ze zijn er in allerlei kleurtjes; ik heb een lichtblauwe en een donkerblauwe.
Succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:33

dierfysio schreef:
Mijn paard moet ook een halster om in de wei ivm binnenhalen door de pensionhouder. Geeft niks, want ik heb het Kavalkade Kavallastic-halster. Heel handig; ze zijn gedeeltelijk gemaakt van elastiek met daaromheen een neopreen hoesje. Als je paard vast komt te zitten, trekken ze het halster zo uit. Niet gevaarlijk dus! Ze zijn er in maat pony/cob/paard en bij mijn grote paard zit de grote maat nog lang niet op de grootste stand. Dus je vindt er altijd wel een die past! Ze zijn er in allerlei kleurtjes; ik heb een lichtblauwe en een donkerblauwe.

Ken je toevallig een internetshop waar ze die halsters verkopen? Klinkt interessant

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:46

ik denk dat alles hier al gezegd is wat je moet weten:
ikzelf doe geen halsters om bij de parden , veel te gevaarlijk aangezien er dennebomen in de wei staan waar ze kunnen achter kunnen blijvn hangen.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:40

Eilandje schreef:
dierfysio schreef:

Ken je toevallig een internetshop waar ze die halsters verkopen? Klinkt interessant

nee, sorry. de mijne komen bij de paardenschuur (www.paardenschuur.nl) in amerongen en bij Heja in garderen vandaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:29

Wij gebruiken geen halsters, af en toe met zo'n vliegen frondeel. Verder hoef je het toch niet om te doen?

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:54

owja , ikdoe zoals ik in mijn vorige post zei geen halster aan vanwege de dennenbomen, maar in de zomer krijgen ze overdag wel een halster met zo'n vliegending aan dan zet ik ze wel altijd in het weigedeelte zonder bomen, want anders vind ik het toch wel te riskant

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:34

Eilandje schreef:
dierfysio schreef:

Als ik me niet vergis hebben ze die bij de divoza ook wel, www.divoza.nl

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:47

Orchid schreef:
Eilandje schreef:

Als ik me niet vergis hebben ze die bij de divoza ook wel, www.divoza.nl

Ja idd, ik heb net eens gekeken

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:55

Met of zonder halster de wei op lijkt wel heel erg op de discussie met of zonder bontje onder je zadel rijden.

Mijn paard heeft wel een halster om. Stel ze breken om wat voor reden dan ook uit. Ze lopen de weg op zonder halster! Zie ze dan maar eens te pakken. Hebben ze een halster om dat gaat dit veel gemakkelijker. Dat blijven haken vind ik een beetje een vreemde reden. Wil je alles goed voor elkaar hebben? zorg er dan voor dat je geen dingen in je wei hebt waar de paarden aan kunnen blijven haken.
En wil je perse geen halster om? Dan vind ik het heel erg raar dat je wle een deken om durft te doen, de kans op haken is bij een deken vele malen groter.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 17:56

Om nog even on-topic te blijven mijn paard had vorig jar ook last van plekjes door het halster. Ik heb nu een zacht halster met alleen een gesp om vast te maken. Dit halster gebruik ik nu al een jaar en ziet er nog goed uit! Ja de kleur is vager geworden maar dat maakt voor mij niets uit.

ijspeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:01

Mijn paarden hebben geen halster om maar een band.
Dan als ze per ongeluk uitbreken kan je ze toch pakken.
Het is uit nood geboren omdat ik ereen had die trok alle halsters stuk als hij vaststond.Niet uit angst maar gewoon een tik
Heb toen zoeen band gehaald bij de boerenbond en n doet hij het niet meer.
Heeft ook geen kale plekken ervan.
Van het halster altijd wel.
En hij heeft er geen last van, en met rijden zit hij ook altijd om voor het geval we ergens stoppen.