Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:44

Ik kan me goed voorstellen dat men in het begin van het weide seizoen beenbescherming omdoet.
Over het algeneem staan ze dan maar kort buiten. Maar als ze langer buiten gaan dan een uurtje, zou de bescherming af moeten.

Dan zijn ze gewend en gaan ze neit meer leip lopen doen (meestal dan)

Mijn paard krijgt absoluut nooit bescherming om in het land, met een enkele medische reden achterwege latend.
Als jou paardje na een tijdje gewend is in het land, en er langer op gaat zal ze ook wel rustiger worden.

Succes er mee!

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:55

Mijne krijgt de eerste tijd echt wel rondom beschermers om heb nu soort drie in 1 beschermers maar dan zit er ook nog een springschoen aan vast.En als ze rustiger zijn krijgt ze alleen nog voor springschoenen om die heeft ze altijd om

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:08

Dank je wel!
Nouja, Winnetou heeft vandaag inentingen gehad, maar behalve dat ie suf was, liep ie al veel beter.
Hij zal wel oppassen in het vervolg denk ik.

Loezoe

Re: Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:29

Uvaldi krijgt als het een dag of wat geleden is dat hij buiten is geweest écht wel springschoenen, beenbeschermers en strijklappen om, aangezien hij dan last heeft van de dolle 15 minuten en geen enkel idee heeft waar hij z'n benen laat en ik zeker weet dan als ik ze niet om had gedaan, hij zichzelf al een paar keer lelijk had opengehaald, wat me als paard ook niet lekker lijkt.
Nu loopt hij al weer 2 weken zowat elke dag buiten en heb ik ze niet meer om, want nu is in de wei lopen puur voor 't grazen voor hem, maar als ik merk dat ie gek is voordat ik 'm buiten zet, gaan ze áltijd om.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:36

Als onze merrie de wei opgaat gaan ook mooi de peesbeschermers om met de springschoenen. Ze kan af en toe nogal als een jonge god door de wei heen vliegen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen zoiets hebben van af die dingen lekker zo laten lopen , maar wij hebben enkele zeer vervelende blessures meegemaakt waardoor we vaak uit de running waren. Egoistisch of niet de beschermers gaan bij onze merrie gewoon om. Misschien zijn wij wel te voorzichtig maar de blessures zijn juist in de wei veroorzaakt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:11

Jolig paard in de wei zetten met bescherming prima.

Maar haal de bescherming er na de "dolle 15 minuten" dan af

Over het algemeen hebben ze dan de gekste sprongen gemaakt en hebben ze wel betere dingen te doen: GRASJES

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:28

Ninla_ schreef:
atreyuevita schreef:
inderdaad ! goedzo!

Ik vind dit wel volkomen absurt dat jullie haar afraden om bescherming te dragen, je kan in het begin toch als ze maf doen hun peesjes om doen?

Neem aan dat ze geen uren achter elkaar gaan rennen

Zoals ik het lees, is het wondje gewoon een toevalstreffer. M.a.w. kan altijd gebeuren. Béétje overdreven om om altijd maar je paard van top tot teen in de beschermers te zetten. Nogmaals, een paard is niet van suiker, als ze niet eens meer een sprint kunnen trekken en gek doen zonder dat ze zichzelf blesseren dan moeten we ons met z'n allen maar eens even achter de oren krabben.

En op zich heb ik er geen moeite mee om een superjolig paard voor de 1e keer even met beschermers buiten te zetten tot ie is uitgeraast maar hou voor ogen dat een paard zich zonder bescherming zou moeten kunnen (rijden heb ik het even niet over). Of gooi je paard pas na het rijden op de wei, zijn ze in elk geval warm en is het risico op blessures alweer kleiner.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 07:32

Mijn paard gaat altijd van top tot teen in de beschermers, met rijden en als ze los gaat ind e bak, + als ze voor de eerste keren in de wei gaat...

Niks raars aan....

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:49

ja voor de eerste keer maar dan ben je erbij en is het kort neem ik aan.

jennypenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:51

Ja dat zou ik Ook denken

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:34

at ik me afvraag he.... paarden zijn wezens die echt wel op hun eigen benen kunnen staan...en een krasje of schaafwondje gtaan ze niet dood aan, hooguit is het voor eht gezicht 'lelijk' wat is nu precies jullie reden van bescherming in de wei en eigenlijk overal?
voornamelijk voor jezelf of voor eht beestje?
als jij een stukje gaat joggen doe je toch ook geen groteteenbeschermers, scheenbeschermers, kniebeschermers, polsberschermers, elleboobeschermers etc om? dan verwacht je toch ook dat je wel kijkt waar je je benen neerzet en als je een keer struikeld of stoot je daar alleen van leert en de volgende keer je benen beter neerzet/optilt etc?

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:44

Het veste kan je geen bescherming omdoen. De pony van mijn buren heeft een tijd last gehad van haar pees bij één van de vorige baasjes en nu heeft ze toen steeds een bandage om gehad. Er zitten nu nog allemaal van die witte littekens op haar benen.
Paarden kunnen best om zichzelf denken, maar als je ze niet vaak naar buiten doet bezeren ze zich sneller. Dus ik zou als ik jou was je paard vaak buiten zetten zonder bescherming, hij redt zich wel.

jennypenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:03

roossie22 schreef
at ik me afvraag he.... paarden zijn wezens die echt wel op hun eigen benen kunnen staan...en een krasje of schaafwondje gtaan ze niet dood aan, hooguit is het voor eht gezicht 'lelijk' wat is nu precies jullie reden van bescherming in de wei en eigenlijk overal?
voornamelijk voor jezelf of voor eht beestje?
als jij een stukje gaat joggen doe je toch ook geen groteteenbeschermers, scheenbeschermers, kniebeschermers, polsberschermers, elleboobeschermers etc om? dan verwacht je toch ook dat je wel kijkt waar je je benen neerzet en als je een keer struikeld of stoot je daar alleen van leert en de volgende keer je benen beter neerzet/optilt etc?

Nee wij mensen doen dat niet maar wij gaan dan ook niet als een dolle heen en weer rennen enzo en wij stiegeren en bokken dan ook niet. Paarden wel want die denken dat ze dan vrij zijn en als er dan iets in de wei ligt of de omheining is dichterbij dan ze denken is het toch veiliger en springkappen en peesjes om te hebben..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 18:19

Paarden in het wild hebben wel geen ijzers om ...

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:02

de eerste keer op de wei (maar 1-2 uur) krijgt hij peesjes om gewoonweg omdat hij dan na een half jaar zo van kiet gaat dat het echt link is. Maar zodra hij langer gaat staat hij kaal, tja met af en toe een wondje, en een paar dagen iets minder zuiver, leert hij hopelijk weer van

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:58

jennypenny schreef:
Nee wij mensen doen dat niet maar wij gaan dan ook niet als een dolle heen en weer rennen enzo en wij stiegeren en bokken dan ook niet. Paarden wel want die denken dat ze dan vrij zijn en als er dan iets in de wei ligt of de omheining is dichterbij dan ze denken is het toch veiliger en springkappen en peesjes om te hebben..

sorry, maar dan vind ik peesjes om niet de oplossing, wat imo dan de oplossing is, is het beestje meer beweging geven, dan zal hij de volgende keer in de wei lang zo gek niet doen en heeft hij die peesjes ook niet nodig.
tevens vind ik alsnog-om maar even op de mesn door te gaan- dat kinderen ook rennnen, springen, duikelen, vallen en gewoon weer opstaan, met schrammetjes wat ze wel weer overleven, dus ook dat vind ik geen excuus.
als er iets in de wei ligt , is het je eigen fout, die kun je tenslotte controleren vóór je je paard erin zet en wanneer je schriklint als omheining hebt, zal daar ook niet al te veel mee mis gaan...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:41

Daarom zetten wij paarden met ijzers niet samen op de wei.
Zo kun je ook een hoop problemen voorkomen. We hebben wel wat Shetjes zonder ijzers. Die gaan dan wel gewoon bij het paard op de wei, maar die hebben geen ijzers en richten niet zo'n schade aan.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:43

Ik wil ijzerbeschermers!
Tja, ze kunnen zeker niet af.. (de ijzers hé )

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:51

yulan schreef:
Ik wil ijzerbeschermers!
Tja, ze kunnen zeker niet af.. (de ijzers hé )

als je op wedstrijd gaat niet .
Maar kan hij niet alleen op de wei? Zodat hij wat minder risico loopt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 20:53

Nja, dat is ook geen leven hé ..
En het zou niet echt mogelijk zijn, angezien we maar 2 weiden ter beschikking hebben en terwijl het ene wordt afgegraasd, groeit de ander bij.
En de ijzers zijn nodig omdat we elke dag op het asfalt moeten, zeker een km, om in een piste te kunnen rijden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:05

het word pittig hier

ik ben niet voor gebruik van peesjes,bandages of wat dan ook maar soms moet je.
veel paarden lopen zonder reden met die spullen en dat vind IK dus echt onzin
toch heb ik een paard gehad die de eerste week altijd met bescherming de wei op ging.
het ging hier om een extreem dominante merrie en je kon er op wachten dat het de eerste week knokken was,net zo lang tot ze elk paard "onder"zich had.
dit koste me uiteindelijk een keer een pees.
de pees was voor de helft afgesneden door een ijzer,een half jaar ellende dus.
dan kun je 3 dingen doen;
1* je paard verot laten slaan.
2* je paard alleen zetten.
3* je paard tijdelijk beschermen.

kies zelf maar

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:08

Ik kies 3 , 2 vindt ik dan nóg minder natuurlijk dan 3

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

neem easy walker hoefijzers!!! die zijn van plastic en hebben een dempende werking.. misschien ook wel bij een schop???
mijn paardje heeft ze maar schopt nooit....

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:12

Mmmm, daar ben ik niet zo voor, daar zit een hele ervaring achter

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:02

Enige bescherming die ik kan bedenken is regelmaat.

Als ze elke dag in dezelfde groep op de wei lopen dan is het gemep in no time over. Tegen dat gemep helpt alleen een malienkolder