Eigenaren; kosten/bijdragen bijrijder, hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:57

Ik zou kijken naar wat je zelf kwijt bent en je kan ook bijvoorbeeld andere eisen stellen zoals 1 keer per week of 2 weken les nemen. Iemand die moet betalen om een paard te mogen berijden en verzorgen is meestal wel wat serieuzer dan iemand die niks betaald. Ook al is het maar een klein simbolisch bedrag. Wij zien het ook zo op stal als er iets kapot gaat kan de eigenaar daar niet over gaan zeuren want jebetaald mee in de kosten. De stal waar mijn paard staat vragen ze best wel veel 100 euro voor 3 dagen. Ik heb zelf geen bijrijder doe het samen met mijn zusje. Maar hiervoor heb ik wel een verzorgpaard gehad en ik betaalde 40 euro per maand en moest 1 keer in de 2 weken prive les nemen.

xZolox

Re: Eigenaren; kosten/bijdragen bijrijder, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:01

Mijn paardje wordt dan niet begereden maar ik zou er ook geld voor vragen. Je moet toch de stalling enz. betalen en als je verzorger bent ben je toch ook enkele dagen het ´baasje´ en kun je meestal doen wat je wilt. Het ligt natuurlijk aan wat je voor stalling betaalt maar ik zal toch een redelijk bedrag vragen.

Het ligt ook aan het paard; is het goed voor je paard of alleen om beweging te krijgen. Kijk; als de bijrijder je paard dingen leert kan de bijrijder geld vragen en andersom, of gewoon recreatief gezien kan de eignaar geld vragenm.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:43

Ik zie hier echt bedragen voorbij komen waarvoor ik hier in brabant zo een eigen paard zou kunnen stallen (50 euro excl. voer). Ik kan rijden voor 5 euro per uur en als ik daar ook de stallen zou doen zelfs gratis (op een beginnend manege) dus ik zou dat echt niet gaan betalen.
Ik zie het echt van.. jij bent ermee geholpen als je echt een bijrijdster nodig hebt.. die stalling had je zowiezo moeten betalen en als je daar moeite mee hebt had je geen paard moeten nemen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:46

Ik betaal de helft van de stallingskosten per maand. De andere bijrijdster van mijn paardje betaald hetzelfde.
De hoefsmidkosten delen we door drieën; voor mij, andere bijrijdster en de eigenaresse.
Voor dit geld mag ik haar wel echt zien als 'eigen' en er zo'n beetje alles mee doen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:48

Ik heb ook een bijrijdster en van mij hoeft ze niets te betalen. Een appeltje voor m'n paard op z'n tijd vind ik goed genoeg.

Je moet blij zijn als je iemand kunt vinden; de bijdrage vind ik onnodig zolang ze maar komt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:37

lytse2003 schreef:
Iemand die moet betalen om een paard te mogen berijden en verzorgen is meestal wel wat serieuzer dan iemand die niks betaald.

Daar ben ik het niet mee eens. Stel: ik betaal voor het rijden, dan vind ik ook dat ze niet moeten mauwen als ik niet kom, ik heb immers mijn rekening betaald
Als ik gratis rij, is het veel wederkeriger en vind ik het echt banketstaaf om niet te komen. En op de plekken waar ik betaald krijg is het natuurlijk helemaal not done om niet te komen, dan is t je werk en daar kun je ook niet zomaar wegblijven.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:56

Mijn bijrijder doet staldeling. Ze betaald de helft van de stalkosten, is 110 euro per maand en kan hem dan de helft van de week rijden. Ze gaat ook op priveles bij mijn instructrice, wat ze zelf betaald. Andere kosten als extra eten en hoefsmid zijn voor mij.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:07

Ik vraag wel een bijdrage aan mijn bijrijdster,
alleen maar omdat mijn spullen (zadel, hoofdstel) sneller slijten en daar wil ik een bijdrage in.
Maar het is niet zo dat zij mij een dienst verricht, nee, ik 'verhuur' mijn pony 2 dagen in de week aan haar. Ze mag er mee doen wat ze wil, zolang de pony uiteraard maar goed behandeld word. Ze hoeft verder niets te doen (nouja, een handje muesli geven als beloning )

De helft van de stalling o.i.d. vind ik ongepast, het is immers je eigen keuze geweest een paard te kopen en te stallen daar waar die staat.

Ik rijd zelf dan ook nog een 4 jarig paardje bij, omdat ze op conditie moest komen en anders alleen maar stil stond. Ik betaal daar niets voor, de eigenaresse heeft namelijk geen tijd en ik bewijs haar zo een dienst. Ik heb nu een paard die ik mee kan nemen als ik met andere buiten wil rijden.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:31

Het feit dat ik een staldeler heb was ook niet mijn keus. Ik heb er nooit voor gekozen om een paard alleen te hebben, omdat ik er het geld en tijd niet voor heb. Door omstandigheden is het hier wel op uitgekomen, vandaar deze oplossing, omdat ik hem niet meer weg wil doen. Ik zie het als een wederzijdse dienst. Ik hou op deze manier tijd en geld over en mijn verzorger kan 3-4 dagen per week rijden. Qua niveau enzo is het voor mij eerder nadelig, wat ik voor lief neem. Maar mocvht niveau/training wel meespelen is het al een wat ander verhaal, vind ik.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:27

Ik kan me in in beide wel wat vinden. Als bijrijder help je iemand, maar jij als eigenaar geeft er ook wat voor terug. Aan de ene kant denk ik ook het tuigage ed slijt ook, je moet het paard toch wat extra bijvoeren en als het paard op ijzers staat zal je ze sneller moeten vervangen (als er veel buitengereden wordt) Aan de andere kant helpt een bijrijder jou uit de brand als je een keer geen tijd hebt of om wat voor reden dan ook. Ik vind wel dat er inzet getoond moet worden, ik heb er ook niks aan dat iemand de ene week wel veel komt en vervolgens 3 weken niet (dit heb ik met mijn vorige bijrijder gehad) Mijn bijrijder betaald nu helemaal niks, wel wil ik dat ze gaat lessen (op eigen kosten) We halen en brengen haar regelmatig en het is gewoon geven en nemen