Halster om op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Halster om op stal?

ja
1 (20%)
nee
4 (80%)

Totaal aantal stemmen: 5

Vickelientje

Re: Halster om op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:13

ik heb laatst hetzelfde verhaal als dat van NonnyNancy meegemaakt....bij mij gelukkig goed afgelopen deze keer...en dat terwijl ik dacht 'het gaat voor 1x wel goed'. Niet dus. En dan mag ik blij zijn dat het niet zo dramatisch is geeindigd als bij hierboven staande verhalen. Vreselijk!
Bij mij gaan de halsters ALTIJD af! Zowel op stal als in de wei.

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:14

Halsters op stal gaan bij mij altijd af.
Vind het veel te gevaarlijk, je paard blijft zo achter iets haken met het halster.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:16

Als je je paard met halster op stal zet kan hij vast blijven zitten en zelfs stikken. Dus het is beter om niet te doen

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:21

Net als iedereen hier: nooit een halster om op stal. Ook niet in de wei. Ook als de wei goed afgezet is o.i.d. dan nog geen halster om. Kan zelfs met eigen been nog in halster verstrikt raken. Wat ik ook nog veel te veel zie op foto's: paarden met touwhalsters in de wei, los in de bak of vastgezet. Een touwhalster mag alleen om als het paard geleid wordt. Anders niet. Dit halster breekt namelijk niet. Dus nooit een paard met een touwhalster vastzetten of los gooien in bak of weiland.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:22

buc heeft zijn halster op stal om en in de wei dit omdat hij buiten word gezet en de stal eigenaar nog 14 paarden buiten moet zetten...
en heeft hier voor een klein kwartiertje stel hij moet de halsters nog om doen en het paard wilt zijn halster niet om komt hij telaat op zij nwerk/

het gaat prima zo,paddock stal en land zijn veilig afgezet en hij kan nergens aan haken..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:23

Bij ons op stal hebben de paarden nooit een halster om als ze binnen staan. Ik zie hier ook geen reden toe, het is alleen maar gevaarlijk.

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:25

Duke schreef:
Net als iedereen hier: nooit een halster om op stal. Ook niet in de wei. Ook als de wei goed afgezet is o.i.d. dan nog geen halster om. Kan zelfs met eigen been nog in halster verstrikt raken. Wat ik ook nog veel te veel zie op foto's: paarden met touwhalsters in de wei, los in de bak of vastgezet. Een touwhalster mag alleen om als het paard geleid wordt. Anders niet. Dit halster breekt namelijk niet. Dus nooit een paard met een touwhalster vastzetten of los gooien in bak of weiland.

Klopt halsters zijn gewoon heel gevaarlijk als je er niet bij bent.
Daarom doe ik ook alleen een halster om als ik me paardje moet leiden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:25

jennifer87 schreef:
buc heeft zijn halster op stal om en in de wei dit omdat hij buiten word gezet en de stal eigenaar nog 14 paarden buiten moet zetten...
en heeft hier voor een klein kwartiertje stel hij moet de halsters nog om doen en het paard wilt zijn halster niet om komt hij telaat op zij nwerk/

het gaat prima zo,paddock stal en land zijn veilig afgezet en hij kan nergens aan haken..

Onze stalhouder heeft naast zijn stalling van rond de vijftig paarden ook nog werk. Maar altijd worden de halster afgedaan op stal. Het is gewoon te gevaarlijk om dat niet te doen. Onze stalhouder is ong. een kwartiertje bezig om halsters aan te doen bij de paarden. Een half uur per dag, dat weegt niet op tegen de gevolgen.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:29

Op stal hebben ze ze nooit om, in de wei wel. De paarden van de buren zijn een paar keer ontsnapt zonder halster, dan heb ik toch liever dat je ze zo kan grijpen.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:32

Nee, soms alleen als ik in stal poets.
Maar verder ook niet..

Helm is een keer blijven hangen met halster in stal (toen verzorgde ik m nog niet), aan de staldeur..
Zit gelijk een megascheur in (Hij heeft nu dus een andere deur ja )

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:38

Coby schreef:
jennifer87 schreef:

Onze stalhouder heeft naast zijn stalling van rond de vijftig paarden ook nog werk. Maar altijd worden de halster afgedaan op stal. Het is gewoon te gevaarlijk om dat niet te doen. Onze stalhouder is ong. een kwartiertje bezig om halsters aan te doen bij de paarden. Een half uur per dag, dat weegt niet op tegen de gevolgen.

tja ik kan er helaas niks aan doe ndat hun die regels hebben dan had ik voor een andere stalling moeten kijken en dat wil ik niet.
Dus dan kies ik hier maar voor maar dan staat buc wel de hele dag buiten heb liever dat dan op een manege met binnenbox en luxe stallen enzo waar buc geen halster om heeft maar ook nooit buitenkomt

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:39

Ik vind het ook teveel risico, als je paard nou blijft haken en het raakt in paniek.. nou dan ben je niet blij!

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 14:47

ik hoorde ook een keer dat als je paard de hele dag met een halster om staat dat dat niet goed is voor iets in ze hoofd, iets met ze evenwicht ofso... ik kan er echt even niet opkomen :s

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:16

desty schreef:
ik hoorde ook een keer dat als je paard de hele dag met een halster om staat dat dat niet goed is voor iets in ze hoofd, iets met ze evenwicht ofso... ik kan er echt even niet opkomen :s

denk dat een paard daar wel aan went hoor
De stal eigenaar is dierenarts assistente geweest dus die zal dat denk ik wel weten.,
en buc krijgt ook bontjes om zijn halster heen(achter zijn oren en bij zijn neus ter voorkomen van schuurplekken).

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:18

eerst wel (aantal jaar geleden) omdat mijn vader dat makkelijker vond met buiten doen maar nu altijd zonder op stal! Wel als ik hem binnen doe en even later les heb laat ik het halster even aan..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:25

Je kunt dit geloven of niet... maar we hebben de paarden deze winter tijdelijk ergens ondergebracht, en deze mensen vroegen ons of we de halsters om wilden laten, voor de veiligheid.(Letterlijk hun woorden.)
Maar ja, deze mensen vonden het ook verstandig hooinetten in hun stallen op te hangen...ongeveer 50cm van de grond.

Mijn paarden dragen nooit halsters op stal. Het is al zo moeilijk alles heel te houden als je dat soort dingen niet doet.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:28

nog een punt...
Stel er breekt brand uit in de stallen en je moet bij alle paarden het halster om doen die in paniek zijn.,.. dat duurt wel even.
En met halster haal je ze er dan veel sneller uit...
Dus wat dat betreft snap ik het qwa veiligheid ook ..

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:44

Gelukkig breekt er in een goed onderhouden stal waar niet gerookt wordt bijna nooit brand uit, hoewel het soms gebeurt.

Dan lijkt het mij echter zaak alle deuren open te zetten, en de paarden naar buiten te jagen, desnoods met een zweep.
Want kan het mis hebben, maar ik denk dat als een stal eenmaal brandt, het zo hard gaat dat je echt geen paardjes een voor een buiten kunt zetten. Dan is het kwestie van naar buiten, en maar zien. Vooral op een grote stal.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:48

je zal er dan maar net een hengst en een hengiste merrie tussen hebben hahah sorry te ver gedacht
heb dan trouwens nog liever dat dan een dood paard

maar hier ga ik wel ff te ver off topic geloof ik

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:51

randalinpony schreef:
Je kunt dit geloven of niet... maar we hebben de paarden deze winter tijdelijk ergens ondergebracht, en deze mensen vroegen ons of we de halsters
om
wilden laten, voor de veiligheid.(Letterlijk hun woorden.)

Waarschijnlijk hun eigen veiligheid zeker. Bang om onder de voet te worden gelopen als ze een halster om moeten doen

jennifer87 schreef:
nog een punt...
Stel er breekt brand uit in de stallen en je moet bij alle paarden het halster om doen die in paniek zijn.,.. dat duurt wel even.

Nee, die halster moeten door de hitte in de huid branden (sorry voor het sarcasme). Heb je trouwens met dekens ook, dus beetje stomme reactie van mij.

Maar als er brand is, ga je echt niet effe ze allemaal aan hun halster meenemen. Gewoon deuren open en naar buiten jagen. Of ze nu wel of geen halster om hebben. Ze later weer vangen is van later zorg. Eerst zo snel mogelijk uit de stal krijgen.

Edit: alsof die hengst aan dekken denkt tijdens een brand. Dan zou hij niet zo'n best instinct hebben...

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:09

haha over die hengst was opok maar een grapje..

En heb het dan niet over het uit de stal halen met halster maar meer het vangen..... paarden met halster vang je veel sneller dan zonder halster vooral als ze in paniek zijn....

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:15

Vind het geen goed voorbeeld. Paard maar altijd halster om met ale risico's vandien voor het geval er in een uitzondering brand uitbreekt en het paard gevangen moet worden. Continu risico lopen voor de kleine kans dat het een keer nut heeft met een brand oid. Gevangen moet hij dan toch wel worden, met of zonder halster.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:23

jennifer87 schreef:
nog een punt...

Ehm, als er brand uit breekt blijven de paarden echt niet staan hoor, met of zonder halster..
Het zijn vluchtdieren, dus ze rennen sowieso wel weg
Daar heb je geen halster voor nodig. Ik blijf erbij dat het heel gevaarlijk kan zijn, ze kunnen aan zoveel dingen blijven hangen!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:00

Je hoeft het maar een keer mee te maken dat een paard vast zit aan zijn halster dan doe je ze nooit meer om op stal! Hier is het een gouden regel, alleen een halster om als je erbij bent! Ook het hoofdstel wordt hier als laatste omgedaan en als eerste af na het rijden. In de meeste stallen is het net andersom.Buiten is hebben ze wel een halster om omdat als je 38 paarden buiten moet zetten en ook weer binnen halen het ondoenlijk is omdat het veels te veel werk geeft.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:16

desteny staat ook zonder halster op stal... savonds als er niemand is en er staan paarden met halster om worden ze afgehaald. in de wei heb ik 1 seizoen gedaan omdat ik haar net had daar in tegen moest me vorige paardje wel met halster in het weiland want die liet zich gewoon nooit meer pakken door niemand niet.