Rondom beslagen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:52

Ik vind het echt een flauwekul regeling. Ten eerste is het idd je eigen risico als je je paard in het land zet met anderen en ten tweede en groep paarden dondert de eerst epaar uur wat met elkaar en dan is de groep vaak rustig.
Ik denk dat er veel meer risico is op kreupelheid bij paarden die nooit buiten komen en ineens mogen dan kreupelheid van een paard met ijzers achter.

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:07

Tsja, zal dan wel onzin zijn, maar mijn paard is vorig jaar toch echt zodanig getrapt dat als dat dier ijzers onder had gehad, ik hem naar de slacht had kunnen brengen. Dit was in een groep die al een aantal weken bij elkaar stond en dit specifieke paard stond 24/7 naast hem in een uitloopstal, dus het waren geen vreemden.

Ik vind het dus ook geen prettig idee dat mijn paard bij andere paarden staat die rondom beslagen zijn. Die van mij heeft nog nooit een ijzer onder gehad, maar krijgt dit mischien deze zomer wel. Ben er dus ook heel blij om dat hij gewoon alleen staat. Hij kijkt toch nauwelijks naar andere paarden om en is over het algemeen 100x rustiger als hij apart staat. Ik vind dit een veel rustiger idee zo...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:48

rustiger omdatie nix anders te doen heeft dan grazen of nixen.

ik vind groepsverband heelbelangrijk voor paarden. willem staat nu samen met merel en dat is van dag 1 prima gegaan.
op zijn vorige stal gooide ik hem altijd los met 2 anderen, in het begin was hij bang van iedereen, omdat hij de 1e dag gelijk gemept was door een merrie met achterijzers. goh een schaafwondje.. hij werd toen heel schuw, tot hij op een dag uitvond dat hij wel degelijk terug kon meppen(ook met zijn achterijzers) en sindsdien nooit geen last meer gehad en heeftie dagelijks met andere gespeeld.

willem heeft eenpaar weken terug een hersenschudding geha.. omdat hij samen met zijn buurman een beetje wild aan het spelen was.. die anders was ook 1.75 en tja, met steigeren kwam zijn voorvoet zo hard op willem zijn schedel, datie er dus een schudding aan over hield. had het anders geweest alstie geen ijzers had gehad voor?? nee natuurlijk niet. moet je je paard dan helemaal inpakken en maar nietmeer samen zetten??

willem is helemaal opgebloeid door al dat spelen en dan neem ik de wondjes en weet ik veel wat echt wel voor lief.
hij is wel vaker getrapt door een beslagen paard en dat hoeft echt niet te betekenen dat het bij voorbaat altijd erger is.

ook ijzersloos hoeven ze maar op een verkeerde plek in het been te raken en je paard kan kreupel of wat dan ook zijn. dat is het risico van paarden bij mekaar!

IrisDH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:57

bij de buren hebben de paarden peesjes en springschoenen aan in de wei als ze ronmdom beslagen zijn maar alle paarden ztaan daar apart sjiek boeltje daar hoor al die paarden met ddikke deken op(nu niet meer nou allemaal een zomer of vliegen deken in de vakantie weer voor t' eerst naar buiten.)

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:12

gekke_koei schreef:
rustiger omdatie nix anders te doen heeft dan grazen of nixen.

Ja, dat is het precies. Veel rustiger zo.

Erg fijn dat het bij jouw paard wel goed gaat, maar mijn paard heb ik tot nu toe ieder weideseizoen weer de dierenarts voor moeten laten komen. Met honderden euro dierenarts kosten en een kreupel paard wordt niemand beter. Ik niet en mijn paard al helemaal niet.

Ik ga er in ieder geval niet op de dag wachten dat ik mijn paard weer voetje voor voetje naar stal moet brengen omdat ieder stapje hem ineen doet krimpen van de pijn.

Als ik 2 paarden zou hebben die elkaar door en door kenden zou het een ander verhaal zijn, maar ik neem het risico niet meer.

Inderdaad veel rustiger. Ik hoef me niet 24/7 zorgen te maken of mijn paard niet in elkaar getrapt is.

Ik vind het een beetje vervelend dat ik gelijk weer als een soort "dierenbeul" bestempelt wordt. Zeker door iemand die mij, noch mijn paard kent.

Freggel

Re: Rondom beslagen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:33

Tsja paarden onderling in een wei is altijd een risico. Ik weet dat er een paard eens zodanig is geraakt door een ONbeslagen paard dat deze idd gelijk afgevoerd kon worden. Maar dit is een uitzondering.

Ik heb op verschillende stallen gelopen en nergens werden paarden met achterijzers uitgezonderd. Gewoon bij elkaar in.

En over het algemeen is het even donderen, rangorde bepaalt en eten.

Onderling contact vind ik zeer belangrijk voor een paard, dus als het kan dan het liefst met 1 of meerdere soortgenoten in de wei.

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:51

Op de manege waar ik stage heb gelopen, mogen ze ook niet met achter ijzers het land op. Zijn ook bang voor verwondingen. Eigenlijk alle paarden daar zijn alleen voor of niet beslagen. Er is er maar 1 die rondom nodig heeft en die gaat alleen als de rest van de kudde weer binnen is. Vindt ze trouwens prima..
Bij ons op de pension stal zijn er wel een paar bij die rondom beslagen zijn. Er is nog nooit iets gebeurd.. gelukkig.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:04

Alles leuk en aardig, maar ik wil die van mij ook niet bij een paard dat rondom beslagen is in de wei hebben (een enkele suffe goedzak daargelaten). Die krijgen bij ons gewoon een eigen weitje en dat gaat prima.

Ook paarden die snel meppen of gemept worden, gaan bij ons apart. Maar alles gaat wel tegelijk naar buiten, dus ze staan niet echt alleen.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:20

Alle paarden bij ons op stal gaan te gelijk, en de 1 heeft wel ijzers (zoals die van mij) en de ander niet. De 1e dag vallen er een paar klappen, maar er zijn genoeg paarden bij ons op stal zonder ijzers... En goedzakken er tussen. Dit gaat al jaren zo..

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:24

loulou schreef:
ik vind het een beetje raar. als je paard altijd bij dezelfde in de wei staat en het gaat altijd goed, waarom zou het dan opeens fout gaan als hij ijzers heeft?

daarnaast vind ik het erg belangrijk dat een paard elke dag naar buiten kan, dus ik zou niet blij zijn met zo'n regel.

Mee eens!! Die van mij staat 's winters niet op ijzers maar 's zomers wel. En het maakt hem geen drol uit hoor of hij ze wel of niet heeft. Het gaat gewoon prima, hij slaat de anderen niet ofzo! Dus inderdaad, als het eerst goed gaat (maar ik begrijp dat die van jou wel snel slaat) waarom is het dan ineens anders met ijzers?

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:22

Ik heb zowel mijn vorige pony als mijn nieuwe paard rondom op ijzers en gaan als het kan altijd de wei in. Wat ik voor de zekerheid wel doe, vooral als hij weer voor 't eerst na 'n tijdje de wei in gaat, is springschoenen, peesbeschermers en strijklappen om, want met ijzers is de kans op uitglijden wel groter, vooral omdat wij kleigrond hebben, dat kan erg glad worden en ik wil niet dat hij zich met gekdoen bezeert.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:31

Ik sta nu niet meer bij die manege, dus als het kan mag ik hier dan een slotje op ?

Geen reacties meer plaatsen in dit topic !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:36

Bij ons wordt er zaterdag ook één rondom beslagen, gaat gewoon de wei in. Staat met mijn paard, tevens der beste vriendinnetje. Maak me niet al te veel zorgen eigenlijk.

Whoopi32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:37

Mijne staat ook rondom beslagen in de wei, gaat prima.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:26

Bonita14 schreef:
Ik sta nu niet meer bij die manege, dus als het kan mag ik hier dan een slotje op ?

Geen reacties meer plaatsen in dit topic !!!!

Ook al is het voor jou opgelost, dan nog kan het een informatief topic zijn voor anderen.

Dus waarom een slotje?

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:32

Ik ken wel meerdere paarden die rondom beslagen op de wei staan. Het komt wel 'harder' aan bij een ander paard als hij trapt, maar goed om daar nou de ijzers ervoor af te halen of paard binnen te houden vind ik ook wel veel. Het is bij ons meestal de eerste keer even de rangorde bepalen en dan is het wel goed dan vechten ze en trappen ze niet vaak meer.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 21:10

Geen reacties meer plaatsen in dit topic !!!![/quote]

*ZUCHT*

Lijkt me toch duidelijk ofniet?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:13

Dan herhaal ik even mijn vraag voor jou.

Freggel schreef:

Ook al is het voor jou opgelost, dan nog kan het een informatief topic zijn voor anderen.

Dus waarom een slotje?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:08

Mijn pony staat ook rondom beslagen in de wei. Tsja, het is altijd een risico he, maar dat is in principe alles in het leven.

Bumba01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:45

Freggel ; dan kan dat bij elk topic op bokt wel gebeuren en voor de mensen die het willen wetenkunnen zelf toch een topic openen?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:49

Ja maar dit topic is er al. Dus waarom niet openblijven.

Als iedereen op deze manier zijn eigen topics op slot wil en anderen dezelfde informatie willen krijg je dus ik weet niet hoeveel topics met hetzelfde onderwerp. En dat is ook niet de bedoeling. Sterker nog juist niet .

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:32

Beau staat ook rondom beslagen in de wei. Bijna allemaal bij mij op stal, geen problemen daarmee tot nu toe.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:43

mijn paard staat op een eiland, waar heel veel stenen liggen, ik heb haar de eerste week zonder ijzertjes gezet, maar toe liep ze heel moeilijk, dus ik heb toch uiteindelijk besloten voor rondom beslag, in zulke situaties krijgt ze ijzertjes, maar als t anders had gekunt, had ik ze zeker zonder ijzertjes de wei op gedaan

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:03

Ik vind het een beetje een rare regel , als ze een klap krijgen dan ligt het eraan waar die komt hoeveel schade er is, dat heeft niets met geen of wel ijzers te maken en daarbij er kan altijd wat gebeuren er zit toch een risico aan vast!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:08

Mijn paard gaat ook rondom beslagen gewoon met de anderen in de wei. Ook op de pensionstal waar ze voorheen stond.