kunnen paarden en schapen samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:43

Gat goed hoor, wel even opletten dat de schapen/geiten niet aan de manen of staart van je paard gaan eten

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:44

oke moooi ..
daar gaat ik zeker opletten....

Phrono

Re: kunnen paarden en schapen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:18

Kan prima idd, mijn bijrijdpaard staat af en toe ook tussen de schapen.
Het enige grote nadeel is wanneer ze gaan rollen in de schapenstront, bahbahbah.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:25

Ik ken jou paardje. Die staat in de Kijvelanden.
Het zou inderdaad beter zijn om er een schaap of shet bij te zetten want hij staat moederziel alleen daar.

Toen wij langskwamen met de paarden begon hij al een gek te hinniken en met ons mee te rennen en verder stond er ook helemaal geen gras op dat stukje.

Ik denk dat je er heel goed aan doet om er iets bij te zetten want anders kwijnt hij denk ik weg en zeker die jonge beestjes.

succes ermee

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:50

Het kan niet altijd... mijn shet heeft bij schapen gestaan, maar ze gaf de lammetjes vliegles en trok hele plukken wol uit de schapen Niet kwaad bedoeld, ze wilde gewoon spelen, maar ze snapte niet dat ze daar niet zo goed tegen kunnen .
Maar goed, in dat geval kun je altijd nog de schapen apart vd paarden zetten of idd met vluchtmogelijkheid...het is zeker goed voor je grasland

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:05

Bij ons in het weiland lopen ook 2 schapen, ze zijn geen vriendjes met de paarden maar ze doen elkaar ook niks.

Tongiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:15

In de zomer staat mijn paardje ook altijd bij de schaapjes..
De schaapjes zijn wel bang, maar dat vind hij niet erg hoor ..

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:28

haai jah daar gooide ik hem af en toe los! is bij stal haha.. nu staat tie op de essendijk in rhoon en als er andere paarden langskomen vind tie prachtig ja... ik ben al naar een shetlander aan het zoeken... hij staat nu met een geit

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:33

Met mijn pony ging het goed hoor, 1 paard met meer dan 20 schapen ging goed

Idineb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:44

mijn verzorgpony heeft oko met schaapjes gestaan alleen ze vind een groot weiland eng zelfs met 30 schapen ze geen idee waarom

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:03

Dat zou wel kunnen hoor
Wij hebben ook een schaap bij mijn paard en ze zijn dikke vriendjes..
Een geit kan natuurlijk ook dikke vriendjes worden alleen die eten nogal snel aan de staart en manen van het paard!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:43

het is zeker goed voor je land, de schapen eten nl het gras op wat de paarden niet lusten. Wij hebben zelf drie mini-schaapjes, maar in combi met een klein weitje en een lompe tinker die graag op kleine dieren jaagt, ging dat niet helemaal goed. dus we weiden ze steeds om.

Maar de schaapjes zijn wel verliefd op de paarden, ze rennen altijd mee als we langsrijden en doen dan helemaal gek. Eerst hadden we 1 schaapje met 1 arabier, en die waren altijd samen, het schaapje stond altijd in de schaduw van de arabier. jammer van de tinker, hehe

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:07

Ik heb eigenlijk altijd schapen bij mijn paarden gehad, het ging eigenlijk altijd goed, totdat we een hengstveulen hadden gefokt, die het gemunt had op de schapen toen hij 1 jaar oud was ongeveer. Na een jaar was dat ook weer over.

Het is zeker hartstikke goed voor het land en ook voor je paarden. Schapen eten namelijk het lange gras eerst weg voor de paarden. Ook trappen de schapen de plaggen weer dicht die de paarden maken in de wei.

Ze vormen wel aparte kuddes, maar met voedertijd stonden ze gewoon door elkaar, af en toe werden de schapen weggejaagd door de paarden als de paarden erge trek hadden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:11

Misschien een beetje off-topic maar hoeveel ruimte heb je per schaap ongeveer nodig? En is dat scheren geen gedoe?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:24

Schapen scheren is wel even een handigheidje, je moet ze op hun billen zetten en tussen je benen klemmen, als je dat niet goed doet, gaan ze spartelen Wij hadden op een stuk van de grootte van een voetbalveld 3 paarden en 6 schapen. Als het kaal was, gingen ze naar het volgende stuk. In de winter werden ze bijgevoerd.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 13:37

Ik ga denk ik eerst maar eens aan de buurman vragen of hij zijn schapen bij ons wil zetten. Het lijkt me toch nog allemaal een heel gedoe.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:05

jari schreef:
jahoor mijn paardje stond in de zomer met schaapjes op het land en hij ging er helemaal mee spelen vinden ze misschien we leuk

ik denk niet dat schapen het leuk vinden als een paard met ze speelt.
Een schaap kan lelijk worden toegetakeld door een paard.
Het is wel goed voor het land.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:07

Kijk uit met infecties en wormen, schapen dragen vee bij zich wat voor hun niet direct schadelijk is maar voor andere landbouwhuisdieren niet. Ook bijten schapen nog weleens de staart kapot.. En je land word goed kaal

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:17

Meestal kan het wel als de schapen ook ergens heen kunnen waar de paarden niet kunnen komen want sommige mogen graag achter de schapen aan jagen.

Had van de week dat de jonge hengst op mijn stage achter een schaap aan ging en hem zo aan zn wol vastpakte en er met de benen boven op ging,, ik meteen er heen gerent want het schaapje kon nie weg en zandro die bleef maar vasthouden,, maargoed ff zandro weggejaagt en schaapje was weer vrij

maar de schapen die kunnen daar overal heen en soms lopen er dan wel wat bij de hengst in de wei en dat vind die hengst wel ene leuk speeltje

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:20

amberS schreef:
hij staat nu met een geit hahaha..

Ja heb hem vanmiddag zien staan aan de dijk. Teon wij aankwamen ging hij hard hinniken en met ons meerennen. Onze paarden vonden het wel wat. Die geit had zijn dag niet vandaag en bleef lekker aan het begin stilstaan.

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:21

Ik zie in de buurt regelmatig schapen en paarden op 1 weiland staan, dus dat kan prima samen staan. Het is nog goed voor het weiland ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:30

Mijn paard staat de ene keer met geiten, dan met andere paarden of Shetlanders, dan met geiten.
Het zijn geen maatjes verder, maar ze staan gewoon probleemloos samen . Enkel als er wat lekkers neer wordt gegeooit hangt madam de dienst uit..