Chip en paspoort verplicht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:40

moyra schreef:
ik heb bij aan koop van mijn paardje in 2005 haar gelijk moeten laten chippen bij de keuring het was verplicht en oude paardjes moeten ook gechipt anders worden ze niet afgevoerd

Nee, paarden die geslacht worden moeten uiterlijk 6 maanden ervoor worden gechipt. De rendac kijkt nergens naar.
Moeten is dwang en dwang is in deze bij wet verboden! Waar denk je dat die DNA mogelijkheid anders vandaan komt?
Wettelijk gezien valt de chipverplichting in dezelfde lijn als indertijd de dienstplicht. Ook daar kon je onderuit, echter alleen onder voorwaarden (alternatieve dienstplicht). De PVVE is dus bij grondwet verplicht een alternatief aan te bieden en stamboeken staan NIET boven de wet!!!!

Twaalf

Re: Chip en paspoort verplicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:45

Neonlight schreef:
@urselin: in Belgie is het nog niet verplicht. Zolang je niet in Nederland komt is er geen probleem. Kom je er wel zul je toch moeten registreren en een paspoort nodig hebben. Chippen kun je via een belgische DA laten doen, paspoort aanvragen weet ik zo niet. Vorig jaar hebben wij in Belgie een veulen gekocht, maar tegenwoordig krijgen stamboekveulens ook direct een paspoort in Belgie, dus die hebben we niet aan hoeven vragen. We hebben hem wel moeten chippen, dit heeft de DA gedaan en hij heeft ook heel de chipregistratie afhandeling gedaan.

Dank je!
Ik ben misschien van plan om mijn pony naar Nederland te verhuizen (zodat ze wat dichterbij huis staat), dus dan zal ik haar wel moeten laten chippen of dna laten registreren.
Paspoort moet je bij het stamboek aanvragen en als je paard/pony niet bij een stamboek staat ingeschreven, dan moet je een Equipas aanvragen.