Wat vinden jullie van de stapmolen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:32

nou ik vind het ook ideaal.

sinds gisteren is die waar ik op stal staat ook aan het draaien
Morgen gaat misschien mijn paard er voor het eerst in ben benieuwd,
wel kan ik me idd voorstellen als je meerdere paarden moet doen dat het wel handig is voor in/uitstappen
maar wat ik hier ergens las dat ze daardoor een betere conditie moeten krijgen nee.. dan kun je beter longeren of rijden vind ik.

nou ik vind het iig een handig ding

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:41

Als je veel paarden op een dag moet rijden zou het handig zijn voor het in en uitstappen. Maar anders vind ik het een beetje onzin, als je zelf niet eens even de tijd kan nemen om je paard gewoon in en uit te stappen.
en ja als vervanging van de normale beweging vind ik het helemaal slecht.
Maar als extra beweging zou het wel handig zijn. Ik hoef iig niet zo'n ding, mijn paard krijgt zijn beweging wel op de wei.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:56

ONDINGEN!!!!Alleen als je ze goed gebruikt !En dan bedoel ik niet zoals ik het in deze regio vaak hoor en zie!Even bellen....ik heb vandaag geen tijd zet hem maar aan de stapmolen.Een prima uitvinding als er goed gebruik van wordt gemaakt.Dus als je meerdere paarden moet rijden voor het in en uit stappen en zoals gezegd b.v bij een blesure.Maar zoals ook al iemand zei om je paard nagevelijker te krijgen??????Hij komt er bij mij niet in.

Perla

Re: Wat vinden jullie van de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:02

Ik vind stapmolens een super uitvinding mits je er goed mee omgaat natuurlijk, en het moet geen vervanging zijn van de training maar een aanvulling.

bijvoorbeeld je rijd een paard en uur per dag dan gaa hij nog een uur in de stapmolen en 2 uurtjes in de paddock/wei
zo krijgt je paard voldoende beweging en staat niet de hele dag in zijn box

Helaas heb ik zelf niet een stapmolen tot mijn beschikking maar ik heb op veel stallen gewerkt waar de stapmolen wel intensief gebruikt werd. ik ben zeker een voorstander voor de stapmolen.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:10

Voor sommige mensen zal het een uitkomst zijn. In mijn situatie is het overbodig. Mijn paard staat de hele dag buiten in een giga-land met een koppel paarden. Ze doen de hel dag niks anders dan van hot naar her lopen.
Als ik in d ebak ga rijden vind ik dat de warming up en cooling down ook deel is van de training (bovendien ook voor mezelf belangrijk). Maar ik heb er dan ook maar 1 te rijden natuurlijk.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:18

Ik vind het geen fijne apparaten.
Heb altijd gezegt dat ik het voor luie mensen vind die te beroerd zijn hun eigen paard na te verzorgen (oftewel zelf uit te stappen).
Ten tweede is het niet goed voor een paard om tig aantal rondjes te lopen. Ten derde, ze kunnen niet stoppen, maar worden voortdurend voortgedreven.
Een kennis van mij stond op een manege. Ze had een verzorger voor haar paard en die verzorger zet dat paard na het werk in de stapmolen. Vervolgens "vergat" ze dat het paard in de molen stond en het dier had zo'n 3-4 uur achterelkaar in dat ding gestapt. Gevolg: peesproblemen en weet ik het wat voor narigheid allemaal.

Nee hoor, geen stapmolen voor mij. Wat is er nou leuker dan na het serieuse werk lekker samen uitwaaien. Lekker buiten uitstappen. Kan ik heel erg van genieten.

poll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:32

echt super! bij ons op de manege gaan de paarden ook regelmatig een keer in de stapmolen. heel erg handig. sommige paarden moeten er gewoon even uit zijn geweest voor dat ze de lessen in gaan.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:37

heel fijn.
mijn paard is zelf nooit zo van het in de paddock staan (die sloopt eerst de bak en dan zichzelf) en dan is de molen wel een uitkomst. Zeker als je 's morgens getrained hebt, 's middags nog een uur stappen (of omgekeerd). Dan zijn de spieren weer los, paard keer extra naar buiten. Helaas hebben we er nu geen op stal, maar ik mis m wel!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:50

Vind het ideaal, onze manege paarden staan sochtends allemaal ongeveer 20 minuten in de molen, en savonds dan in de les. Juist ideaal als je veel paarden moet rijden, klaar met rijden, zweetdekentje op en in de molen, volgende rijden enz enz!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:21

Handig hulp middel,maar absoluut geen vervanging van de training. Makkelijk om uit te stappen of voor extra beweging.

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:23

Rupsje schreef:
Een kennis van mij stond op een manege. Ze had een verzorger voor haar paard en die verzorger zet dat paard na het werk in de stapmolen. Vervolgens "vergat" ze dat het paard in de molen stond en het dier had zo'n 3-4 uur achterelkaar in dat ding gestapt. Gevolg: peesproblemen en weet ik het wat voor narigheid allemaal.

volgens mij ligt dit niet aan de stapmolen maar aan die verzorger... je kunt moeilijk de stapmolen de schuld geven van dat zij het paard er niet uit heeft gehaald...

wij hebben er ook 1 en mijn paard staat in de winter 's ochtend ± 20 minuutjes aan de stapmolen... en 's middags rij / longeer ik hem gewoon zelf geen vervanging van training ofsow dus, gewoon ff een x extra uit zn stal...
's zomers kunnen ze gewoon de hele dag het land in dus dan gebruik ik de stapmolen veel minder...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:46

Sorry maar er word om meningen gevraagd....

Ik vind stapmolens voor hele luie paardenmensen!
Als je een paardje hebt dan wil je toch lekker met je beestje bezig zijn?
Dan ga je hem toch niet aan een apparaat binden, dag paard, ga maar even lekker stappen, ik zie je zo weer......

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:50

wij hebben een trainingsmolen, echt ideaal !!!

Typhoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:51

die van ons staan er los in zeg maar,niet dat je ze ergens aan vast bind.
En ik vind het helemaal niet voo luie mensen... Wij hebben 30 paarden op stal.
Zo komen de paarden er vaker uit.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:57

Mensen zien het te vaak helaas als vervanging van beweging en/of weidegangen dat is gewoon absoluut niet de bedoeling.

Ik heb een stal waarbij de paarden iedere dag een paar uurtjes de wei in gaan, maar zou het niet erg vinden als hij 's ochtends eerst een half uurtje in een molen zou gaan en daarna in de wei en dan 's avonds rijden. De oude stapmolens lijken mij persoonlijk doodvervelend maar of een paard dat ook zo ervaart weet ik niet. Moderne trainingsmolens kun je vaak helemaal naar wens programmeren met wat drafwerk tussendoor. Over het nut van beweging en wat het precies allemaal voor de benen en hoeven doet kun je hier meer lezen http://www.belebro.com/nl-beweging.shtml

Zelf vond ik het erg fijn dat ik er een tot mn beschikking had toen mn paard een ontsteking had bij zn kogel en ik niet mocht rijden. In het begin ging het nog maar na een paar weken werd ik alle kanten op gesleurd omdat meneer weinig respect had voor mij en veel energie had. In de molen kreeg hij toch zn beweging op een verharde ondergrond en aarvaarde hij zn lot dat hij nou eenmaal niet harder kon

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:46

Ik kan me voorstellen dat het handig is wanneer je veel paarden te trainen hebt, voor het in- en uitstappen. Of wanneer je paard een blessure heeft en aan de hand te springerig is, zoals Arienette zegt.

Verder zijn die dingen naar mijn mening compleet overbodig. Ik ken namelijk niemand die hem op die manier gebruikt (wat natuurlijk ook kan liggen aan mijn beperkte kennissenkring ) Iedereen die ik ken met een stapmolen op stal gebruikt dat ding bij gebrek aan vrije beweging voor het paard. Daarbij denk ik aan elke dag een paar uurtjes op de wei of paddock.

Mijn pony komt dagelijks buiten, en die heeft dus geen stapmolen nodig.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:35

Hoe hebben jullie je paard laten wennen aan de stapmolen? Ging dat gemakkelijk, of vonden ze het heel erg eng?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:57

jiehaaa schreef:
Hoe hebben jullie je paard laten wennen aan de stapmolen? Ging dat gemakkelijk, of vonden ze het heel erg eng?

Dat is per paard . Mijn oude paard zat er niet mee, maar ja, die vond niks eng of raar. Mijn huidige paard zou er best wel eens aardig van over de emmer kunnen gaan. Ik kan het niet uitproberen, we hebben er geen

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:46

gewoon eerst er inzetten en niet aanzetten, dan naast je paard meelopen en zelf de molen vooruit duwen zeg maar. dan een paar keer omdraaien met hem. Wij zetten ze altijd eerst een keer alleen er in. eigenlijk gaat dat altijd heel goed (NOOIT het stroom er opzetten als je paard er voor het eerst in staat)

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:28

ik vind het ondingen.... als je paard gewoon buiten loopt, heeft hij de hele dag beweging, het argument voor extra beweging valt dan al weg.
verder lijken mij die eeuwige (vrij kleine) rondjes mij niet al te best voor de benen, lees hier veel goed voor de peejes... wie kan mij uitleggen wat júist een stapmolen zoveel goeds doet voor de peesjes wat iets anders niet doet.

voor in en uitstappen moet je maar tijd maken vind ik, het wordt wel erg makkelijk zo.... knol erin, laten stappen, eruit halen, opzadelen, hard werken en weer dat ding in en op stal... waar is het contact wat je imo vaak met uitstappen hebt, een klopje een aaitje lekker het lange teugeltje. het uitstappen is imo ook een beloning voor het paard na het harde werken, dat vind ik van een stapmolen niet....worden ze weer verplicht tot rondjes op een bepaald tempo, loop je even iets zachter, heb je een klets van het stroom

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:36

Eigenlijk zou je een "stap-ovaal" moeten hebben ipv een stapmolen.
Dan hebben ze meer rechte stukken wat beter is voor de pezen.
Maarja, dan heb je wel meer ruimte nodig, en een ander systeem.
Maar dat lijkt me beter dan een ronde molen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:39

Ik vind het een vreselijk onding.
Als je nu meerdere paarden moet rijden per dag kan ik me er iets bij voorstellen dat je hem gebruikt.
Maar ik zelf gebruik dat ding bijna nooit. Alleen uit pure nood ( ik kan een dagje niet en niemand heeft tijd om mijn paard te doen en ze mogen het land niet op).
Straks verhuis ik van stal en heb ik geen stapmolen meer. Maar heb ik wel 365 dagen land. En dat vind ik veel lekkerder als een stapmolen. Als ik een dagje niet kan heeft ze toch de hele dag buiten gestaan.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:02

Daar ben ik het helemaal mee eens Felicity!
Ik heb zelf ook geen molen tot mn beschikking maar wel 24/7/365 land waar ze op naar buiten kunnnen, in een groepje!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:57

Japp schreef:
gewoon eerst er inzetten en niet aanzetten, dan naast je paard meelopen en zelf de molen vooruit duwen zeg maar. dan een paar keer omdraaien met hem.

Is het niet levensgevaarlijk om met je paard in de stapmolen mee te lopen? Als hij dan door het lint gaat kan je zelf ook niet weg!

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:51

whoopylover schreef:
Eigenlijk zou je een "stap-ovaal" moeten hebben ipv een stapmolen.
Dan hebben ze meer rechte stukken wat beter is voor de pezen.
Maarja, dan heb je wel meer ruimte nodig, en een ander systeem.
Maar dat lijkt me beter dan een ronde molen.

Die zijn er tegenwoordig.

Afbeelding
http://www.reitsportgeraete.de/holland/ ... _fuehr.htm

En over de zin van een trainingsmolen: (sorry ik loop stage bij iets wat met molens te maken heeft )
Geen beweging geen bouwstenen, hoe meer beweging, meer bouwstenen: Veel en adekwate beweging is van fundamenteel belang voor:

Hoeven: de hoef die goed door dagelijks werk geprikkeld wordt, handhaaft zichzelf het beste.
Botten: sterker, grotere afweer tegen ziekteverwekkers en kankercellen.
Rug: betere ontwikkeling rugspieren, meest effectieve aanpak van “kissing spines” .
Spieren: houdt spiercellen beter doorbloed en gezond, remt veroudering af.
Longen: betere doorbloeding; resultaat: afvoer kooldioxide, betere zuurstofvoorziening.
Hart: versterking; resultaat: efficiënter functioneren, lagere polsslag en bloeddruk.
Hersenen: betere doorbloeding; resultaat: grotere alertheid, helderheid, denkvermogen.
Reflexen: sneller, betere correctie van misstap of dreigende val.
Koliek: preventie en bestrijding.

Tip: De coördinatieve eigenschappen van het paard worden bevorderd door in de training- molen cavalettiwerk te laten doen, waarmee al op jonge leeftijd kan worden begonnen.

Tip: 2½-jarigen al met zadel in de molen laten werken leert ze geleidelijk hun balans terug te vinden met gewicht op de rug, nog vóór je erop gaat zitten. Het voorkomen van blessures is daarmee gediend.

Tip: Veel jonge spring- en dressuurpaarden (ook ongereden) hebben te kampen met “kissing spines” (pijnlijke, langs elkaar schurende rugwervels) veroorzaakt door onvoldoende ontwikkelde rugspieren. De niet aflatende, haperingsloze regelmaat waarmee de trainingmolen de dieren beweging geeft is de enige remedie om de problemen op natuurlijke wijze te verlichten.

Tip: Voor de onderlinge acceptatie van paarden, en met name het sociaal gedrag van hengsten, bewijst de trainingmolen in de praktijk goede diensten.

Allemaal info van belebro.com, staan wel interessante dingen op die site.