Dreft in plantenspuit over stro heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:27

even offtopic reactie, waarvoor mijn excuses Positiefo

Arrabel schreef:
(net als je paard wassen met Vanish Oxi Action.....
:( sorry ander topic hier op Bokt waar ik me nogal boos om maak...)

???? mijn haren gaan ook rechtstaan. Een tijdje geleden las ik ook ergens dat er motorolie op mok gesmeerd kan worden *zucht*. Misschien moeten we eens ergens een topic openen om lapmiddeltjes en volksgeneeskunde te verzamelen en in uit te leggen waarom deze niet te gebruiken.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:49

Hey jen, is het niet een idee om hem alleen op zaagsel te zetten?

ikke

Re: Dreft in plantenspuit over stro heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:13

En niemand komt op het idee dat een paard soms gewoon iets te KNAGEN wil hebben. Met de idiote ontwikkeling dat we voordroogkuil gaan voeren wordt ruwvoer zachter. Sommige paarden willen gewoon iets hards eten.
Als het paard van mijn vriendin te zacht hooi krijgt, gaat ze meer stro eten. Is het hooi knappering dan eet ze minder tot geen stro.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:19

Staat je paard sinds kort op stro dan? Wij moesten op stal verplicht overgaan van zaagsel naar stro. Sommige paarden aten alles op of zoals mijn paard, gooiden alles naar de zijkanten (waardoor ze zelf dus ook op de harde grond kwam te staan). Niet fijn, maar na een weekje (à twee) is het nieuwe er dan wel vanaf en eten ze er amper van. Wel nog een beetje, vooral de zaadjes, maar dat lijkt me juist een goed tijdverdrijf.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:21

lowara schreef:
Dreft over het stro? bubbelt je paard dan niet stal uit?
ik zou het niet doen, lijkt mij absoluut niet gezond voor je paard. als je paard geen Stro mag eten, kun je beter een andere bodembedekker zoeken.

whahaha ja als hij daarna gaat drinken hikt 'ie bubbels.

Nee, geen dreft joh
ze doen het vaak uit verveling, of aan te kort aan ruwvoer.
staat hij wel op het land overdag?

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:51

sommige mensen trekken al een conclusie als ze het nog niet eens goed hebben gelezen en de andere helft snapt het niet, zal wel door me uitleg komen.maargoed bedankt voor de info in iedergeval

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:21

Lieve Posi, deze mensen kennen jouw paard niet, ik wel. Jullie paard is nu 10 jaar, daarvan heeft hij 9 jaar op zaagsel gestaan omdat hij zich een aantal keer koliek heeft gegeten doordat hij AL zijn stro op at. Dit deed hij misschien uit verveling, maar buiten dat is het ook ENORME veelvraat. Zoals je weet heeft hij het afgelopen jaar veel tekort gehad van alles, dus je moet extra oppassen. Ik heb het er met Liesbeth over gehad: begin pas aan stro als hij over een week ofzo weer op het land gaat en een vol buikje heeft. Meng stro door je zaagsel en laat het eraan wennen, het nieuwtje moet eraf voor hem. En ja geef hem zoveel mogelijk hooi (goed natmaken gezien de kwaliteit), het liefst dat hij de hele dag door iets te doen heeft nu hij nog niet op de wei staat. En wat het Dreft-verhaal betreft: mijn paard heeft 13 jaar op zaagsel gestaan en staat nu 2 jaar op stro en hoe is dat gelukt: niet met azijn want dat vrat hij gewoon op hoor. Tip van iemand anders was water verdunnen met Dreft omdat ze die lucht niet echt lekker vinden. Grote plantenspuit, 2/3 water 1/3 dreft. En dan uiteraard niet de hele fles over het stro heen leegmaken maar wel dat je goed ruikt. Want in tegenstelling tot wat de hele goegemeente hier roept: hij heeft GEEN stro meer gegeten, na 2 weken heb ik het afgebouwd en daarna nooit meer probemen gehad. Wel legde ik een plak schoon stro bij zijn hooi en denk nou niet dat hij zich vergistte hé, want hij wist dondersgoed het verschil. Kijk maar wat je ermee doet, maar eerlijk gezegd zou ik er nog lang niet mee beginnen om hem op stro te zetten zolang hij nog niet in goede doen is en eten zijn grootste hobby is voorlopig

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:34

Ik zou het niet doen...lijkt me niet echt goed mocht ie het alsnog gaan eten.

Waarom mag ie geen stro eten? Zet je hem op zaagsel

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:37

Nogmaals: hij vreet zich DOOD aan stro en ja daarom staat ie dus nu op ZAAGSEL. Maar TS zou graag op stro willen omdat dat fijner voor hem zou zijn, behalve als ie daar alleen maar koliek van krijgt natuurlijk

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:38

Is vlas/Rapsodi trouwens geen optie voor Positiefo?
Dit is ook heel fijn spul, frisser dan zaagsel, het zit eruit als gemalen stro.
Het beste kan je hiermee beginnen als hij het land oo mag, want anders heb je misschien kans dat hij uit verveling ook hier aan gaat eten.

positiefo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 12:41

Kyralovertje schreef:
Is vlas/Rapsodi trouwens geen optie voor Positiefo?
Dit is ook heel fijn spul, frisser dan zaagsel, het zit eruit als gemalen stro.
Het beste kan je hiermee beginnen als hij het land oo mag, want anders heb je misschien kans dat hij uit verveling ook hier aan gaat eten.

hai het is voor die nieuwe niet voor posie, kweet nie of dat mag op stal

gr jen

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:00

vlas kan je ook gewoon op de mesthoop gooien, want het verteerd.
zaagsel niet.
Dus ik denk dat ze blijer zijn met vlas dan zaagsel.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:04

het maakt helemaal niet uit of je dreft op je stro spuit of niet, als het maar biologish afbreekbaar is!!
als je paard de hele stal leeg vreet, zoals die van osn, ja dan neem ik maatregelen, aangezien ze niet of vlas en zaagsel mogen

Vlas kan je idd op mesthoop gooien, en het is gewoon heel makkelijk

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:09

Een paard is gemaakt op hapje-stapje-hapje. Dit betekend dat hij over de hele dag gespreid eet. Wat wij mensen gedaan hebben door ze op stal te zetten en ze op bepaalde tijden eten te geven, is hun verteringsstelsel ontregelen. Daardoor zijn er ook steeds meer paarden met koliek. Het is dus van groot belang dat een paard gedurende hele dag kan eten, hooi, stro of gras. Gras is dan het beste voor hem omdat lopen de vertering verbeterd. Maar er zijn natuurlijk mensen die de ruimte niet hebben om je paard in de wei te zetten. Je zou eventueel je paard wel op zaagsel kunnen laten staan maar daar over dan een beetje stro doen, zodat hij toch meer ruwvoer binnen krijgt.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:10

waarom moet ie dan op stro als ie t niet mag eten? of mis ik nou iets?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:18

ellepel schreef:
paarden die stro eten doen dat meestal uit tekort aan ruwvoer...

meer hooi geven dus

Mee eens!! Maar let ook goed op de kwaliteit van het ruwvoer!
Mijn arabier kreeg op zijn vorige stal graszaadhooi (afgewisseld met weidehooi), en daar zit echt helemaal niks in. Toen is hij ook stro gaan eten, ik heb toen gevraagd om hem meer hooi te geven (wat niet gebeurde), uiteindelijk hebben we zijn krachtvoer zelfs verhoogd naar 4 kilo (belachelijk gewoon zoveel voor zo'n ukkie, maar ja, je moet wat als het hooirantsoen niet omhoog gaat), en hebben we hem op vlas gezet.

Hij had altijd honger en at elk sliertje hooi wat hij kon bemachtigen.

Maar inmiddels weet ik gelukkig beter, ben naar een andere stal verhuisd, en nu krijgt hij goede kwaliteit hooi (alleen weidehooi). Hij staat nu weer gewoon op stro, en hij eet er wel van, dat is normaal, maar hij eet niet meer zijn stal leeg!

Dus mijn advies: Meer en vooral goede kwaliteit hooi voeren!

saden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:07

ik ben het er niet mee eens dat iedereen zegt dat een paard die stro eet te weinig hooi krijgt. mijn paard heeft de hele dag beschikking over lekker hooi zonder stof. maar als ik bij hem kom eet hij ook stro tewijl er goenoeg hooi ligt. als ze er behoefte aan hebben eten ze toch stro.
het is voor ts wel een idee om over vlas na te gaan denken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:50

Dreft; Hoe verzinnen ze het
Ik zou sowieso niks spuiten over het stro zodat ie het niet eet.
Stel dan meer ruwvoer tot z'n beschikking..

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:00

saden schreef:
het is voor ts wel een idee om over vlas na te gaan denken.

Ik zou toch echt eerst goed kijken naar de kwaliteit van het ruwvoer!!

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:06

van dat dreft klinkt niet echt gezond.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:40

lowara schreef:
als je paard geen Stro mag eten, kun je beter een andere bodembedekker zoeken.

Ja inderdaad.
Verder lijkt Dreft me niet echt veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:30

Meerdijk schreef:
Nogmaals: hij vreet zich DOOD aan stro en ja daarom staat ie dus nu op ZAAGSEL. Maar TS zou graag op stro willen omdat dat fijner voor hem zou zijn, behalve als ie daar alleen maar koliek van krijgt natuurlijk

Met dit en je vorige antwoord in gedachte zie ik het voordeel van stro tov zaagsel niet. Dat je zelfs maar op het idee komt.
Het advies om meer hooi te voeren is eigenlijk het enige goede. Dat dat om kwalitatieve redenen nat gemaaktt moet worden, is dan weer minder. Indien mogelijk zou ik overwegen zelf goed hooi in te kopen.
Andere insteek is dat zaagsel op sommige plekken moeilijk af te voeren is. Als DAT de achterliggende reden is, is dat weer wat anders.
Maar dan nog zou ik geen synthetische zooi over stro spuiten, daar zijn verstandigere, maar niet altijd goedkopere, oplossingen voor.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:34

je heb verschil in stro.. i kweet niet de naam, maar dat moet je dan even op internet opzoeken.
Je heb gerst-stro en haver-stro e.d.
Er is ook een stro soort wat niet lekker is... ik geloof gerst-stro
Dus als je dat probeer, misschien dat het dan ophoudt>
groetjes!

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:12

Mijn merrie at ook veels te veel stro en kreeg daardoor ook koliek. Ik wilde hier een oplossing voor en heb veel geprobeerd. De enige oplossing was zaagsel.
Inmiddels staat ze nu alweer bijna 3 jaar op zaagsel en dat gaat onwijs goed. Wel krijgt ze iedere dag bijna een hele plak stro door haar zaagsel of over haar zaagsel heen. Zo heeft ze wat te eten wat ook goed is voor de darmen en ze verveelt zich niet zo snel. Doordat ze nu op zaagsel staat, staat ze niet meer op het beton. Daar had mijn merrie ook last van.
Ik las hierboven dat je liever stro had maar zoals ik het doe is het absoluut niet vervelend en erg voor je paard. Ze heeft zelfs dubbel op.
Ze krijgt trouwens twee keer op een dag kuil en komt iedere dag zeker een uur los buiten. Daarnaast rijdt ik haar ook iedere dag ruim een uur.
Als je nog vragen hebt pb me dan maar.

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:19

Als je toch iets over het stro wilt spuiten pak dan idd azijn..

En anders idd op zaagsel of vlas.. Zorg voor afleiding op stal en zorg dat hij veel buiten komt..