Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arrabel schreef:Hoe gaat dat bij jouw op stal/thuis?
s'zomers staan ze in de wei en s'winters in de paddock
Wanneer gaat jouw paard/pony naar buiten?
s'morgens of s'middags
Met hoeveel paarden of staat hij alleen?
samen met een ander
Hoe lang mag jouw paard/pony buiten blijven?
een uur of 4
Helaas is haar maatje geblesseerd, paard heeft 2 maanden boxrust, aangezien mijn paard niet met een ander buiten kan heeft ze pech en moet ze binnen blijven.
Arrabel schreef:
Hoe gaat dat bij jouw op stal/thuis?
Rond 9 uur, half 10 voor zover ik weet.
Mijne staat alleen, je mag dat zelf kiezen. Ze kunnen ook samen als je paard (een) maatje(s) heeft.
Tot gemiddeld half 6, tenzij ik hem eerder op kom halen.
Arrabel schreef:Dat klinkt allemaal heel goed!
Toch zijn er heel veel gevallen bekend van paarden die vaak 22 uur per dag op stal staan, er 1 uurtje uit mogen in een paddockje en dan nog een uur gaan rijden.
Maar misschien durfen deze mensen niet te reageren....
Ik sta nu op een super stal als het gaat om het welzijn van mijn paard.
Maar dat is wel is anders geweest...
Ik heb gestaan op een stal waar 2 paddocks en 1 klein weitje beschikbaar waren.
In de winter en de herfst werd dit weilandje afgesloten want anders werd het platgetrapt...
Alle paarden moesten het met 2 kleine paddocks doen, en die mocht niet met die en die weer niet met die, dus alles moest omstebeurt.
Wat als resultaat gaf dat alle paarden maar 1 uurtje in de paddock mochten staan, meestal met ze'n 2en.
De paddock was te klein om in te rennen, ze konden er alleen maar een beetje in staan.
In de bak mochten ze ook niet want dan zouden er kuilen in de bak komen....
Mijn paardje stond daar dus 22 uur per dag binnen!
Hij is toen ook gaan weven, afschuwelijk.
In de zomer gingen ze wel lekker het land op, dat was een stukje rijden de polder in.
(maar je bleef wel de volle mep betalen! €250,-)
Ik ben heel erg blij dat ik op deze stal ben weg gegaan en dat mijn paardje (inmiddels een nieuw paardje want mijn vorige paardje is overleden) nu op zo'n goede en fijne stal is.
Maar dat neemt niet weg dat de stal waar ik stond nog steeds vol staat en dat er nog steeds hetzelfde beleid is en de paarden daar dus allemaal maar 1 uurtje naar buiten mogen![]()
En dit is geen uitzondering, bij een andere stal bij ons in de buurt gaat het precies hetzelfde.
De paarden staan daar volpension dus ze worden allemaal gemest en gevoerd, sommige mensen denken gewoon een dagje over te kunnen slaan en laten hun paard gewoon een dag binnen staan.
Dan staat je paard daar achter de tralies, hij ziet de andere paarden lekker naar buiten gaan maar hij mag niet....
Ik vind dat heel triest.
Arrabel schreef:Hoe gaat dat bij jouw op stal/thuis?
(eerlijk antwoord geven!)
T@nj@ schreef:Hoe gaat dat bij jouw op stal/thuis?
Heel goed hoor![]()
Als ze daar zin in hebben, 24/7 het hele jaar door als ze willen. Ze hebben 2 hele grote schuren als schuilstal, 1 van die schuren met een plank laag voor de doorgang zodat alleen de kleintjes daaronderdoor kunnen, die hebben dus hun eigen stekkie, de grote jongens kunnen daar niet bij komen.
Groep van 6 stuks, 3 hengsten en 3 ruinen in de winter, in de zomer gaat het Shetruintje uit de groep met mijn merrie op het zomerweitje en is de groep nog met 5 stuks.
Zolang als ze willen, ze kunnen naar binnen en naar buiten waneer zij dat willen, daar heb ik mij niet mee te bemoeien![]()
(eerlijk antwoord geven!)
(waarom zou ik daarover liegen)
RUBYWHITE schreef:hoezo lekker droog? Heb je nu alles in de schurenstaan T@nj@? Of is de veestapel inmiddels zover uitgebreid?