Hoeveel uur staat jouw paard per dag buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:32

Hoe het gaat bij ons op stal
We hebben zelf een stal/wei
ze kunnen 24 uur per dag buiten, ze hebben paddock met stukje verharde grond dat ze nooit in de modder hoeven te staan, altijd lekker buiten
en verder gaan ze meestal sochtens naar de wei en savonds bij het voeren weer terug, in de winter op de wei krijgen ze altijd nog wat extra hooi

Pommier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:33

mijn pony's staan in de winter 3 uur in de paddock en in de zomer staan ze dag en nacht buiten.

Arrabel

Re: Hoeveel uur staat jouw paard per dag buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 13:37

Dat klinkt allemaal heel goed!
Toch zijn er heel veel gevallen bekend van paarden die vaak 22 uur per dag op stal staan, er 1 uurtje uit mogen in een paddockje en dan nog een uur gaan rijden.
Maar misschien durfen deze mensen niet te reageren....

Ik sta nu op een super stal als het gaat om het welzijn van mijn paard.
Maar dat is wel is anders geweest...
Ik heb gestaan op een stal waar 2 paddocks en 1 klein weitje beschikbaar waren.
In de winter en de herfst werd dit weilandje afgesloten want anders werd het platgetrapt...

Alle paarden moesten het met 2 kleine paddocks doen, en die mocht niet met die en die weer niet met die, dus alles moest omstebeurt.
Wat als resultaat gaf dat alle paarden maar 1 uurtje in de paddock mochten staan, meestal met ze'n 2en.
De paddock was te klein om in te rennen, ze konden er alleen maar een beetje in staan.
In de bak mochten ze ook niet want dan zouden er kuilen in de bak komen....

Mijn paardje stond daar dus 22 uur per dag binnen!
Hij is toen ook gaan weven, afschuwelijk.
In de zomer gingen ze wel lekker het land op, dat was een stukje rijden de polder in.
(maar je bleef wel de volle mep betalen! €250,-)
Ik ben heel erg blij dat ik op deze stal ben weg gegaan en dat mijn paardje (inmiddels een nieuw paardje want mijn vorige paardje is overleden ) nu op zo'n goede en fijne stal is.

Maar dat neemt niet weg dat de stal waar ik stond nog steeds vol staat en dat er nog steeds hetzelfde beleid is en de paarden daar dus allemaal maar 1 uurtje naar buiten mogen

En dit is geen uitzondering, bij een andere stal bij ons in de buurt gaat het precies hetzelfde.
De paarden staan daar volpension dus ze worden allemaal gemest en gevoerd, sommige mensen denken gewoon een dagje over te kunnen slaan en laten hun paard gewoon een dag binnen staan.
Dan staat je paard daar achter de tralies, hij ziet de andere paarden lekker naar buiten gaan maar hij mag niet....
Ik vind dat heel triest.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:38

Arrabel schreef:
Hoe gaat dat bij jouw op stal/thuis?

s'zomers staan ze in de wei en s'winters in de paddock

Wanneer gaat jouw paard/pony naar buiten?

s'morgens of s'middags

Met hoeveel paarden of staat hij alleen?
samen met een ander

Hoe lang mag jouw paard/pony buiten blijven?
een uur of 4

Helaas is haar maatje geblesseerd, paard heeft 2 maanden boxrust, aangezien mijn paard niet met een ander buiten kan heeft ze pech en moet ze binnen blijven.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:44

Winterdag varierend hoe het weer is. Ene keer staan ze om 9u buiten andere keer om 11uur. Ze gaan winterdag rond 18u weer op stal. In het voor en najaar staan ze rond 9u buiten tot 19u en zomerdag hebben we 2 groepen. 1 groep dag en nacht op de wei, de andere overdag en dit is vaak van 7u tot 22uur.

Hele jaar door. Zomerdag komen ze pas per 1 mei op de wei.

Tot op heden met zijn drietjes, vanaf 1mei gaat mijn 3jarige de wei op met 2 jaarlingen en per 1juni komt er een merrie met veulen bij, zij blijven dag en nacht op de wei. De rijpaarden gaan overdag de wei op. Dat bouwen we altijd langzaam op. Eerst 2u dan 4u etc.

Liefst zolang mogelijk, bij erg slecht weer hebben ze er geen lol aan en met onweer haal ik alles binnen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:52

Ik heb mijn paard deze winter gekregen en de eerste 2 maanden stond hij bij mij 's nachts op stal, dan ging hij tussen 8 en 10 uur naar buiten en tussen 6 en 8 's avonds weer op stal. nu staat hij 24/7 in de wei samen met 7 andere paarden. Volgende winter blijft hij ook lekker buiten met die andere paarden, dat vind ik het beste voor mijn paard

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:46

Arrabel schreef:

Rond 9 uur, half 10 voor zover ik weet.
Mijne staat alleen, je mag dat zelf kiezen. Ze kunnen ook samen als je paard (een) maatje(s) heeft.
Tot gemiddeld half 6, tenzij ik hem eerder op kom halen.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:47

24 uur per dag..!

Deetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:50

Die van mij gaan om 7 uur al naar buiten,ze staan dan met z'n tweeen.En ze gaan rond 8 uur naar binnen,Soms eerder.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:53

Die van mij staan op dit moment in een paddock met schuilstal, ik laat ze nu minstens 1 uur per dag even het gras op om 'voor te grazen'
Waarschijnlijk eind mei.
ze staan samen, moeder & dochter.
ze staan 24 uur per dag buiten.. als ze naar binnen willen kunnen ze dit zelf regelen, maar meestal blijven ze buiten staan

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:53

Mijn pony gaat 's winters rond 10.30 uur naar buiten op de paddocken komt rond 17.00 uur weer binnen (tenzij ik eerder ga rijden). In de zomer staat hij dag en nacht buiten. Overdag op de paddock en ';s nachts op de wei.

Ze staat samen met nog zo'n 15 andere pony's. Uiteenlopend van minishet tot grote tinker. Het is ook een echte kudde met een leidende merrie.

Meestal komen ze voor het voeren (18.00 uur) naar binnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:00

Arrabel schreef:
Toch zijn er heel veel gevallen bekend van paarden die vaak 22 uur per dag op stal staan, er 1 uurtje uit mogen in een paddockje en dan nog een uur gaan rijden.

In de winter en de herfst werd dit weilandje afgesloten want anders werd het platgetrapt...

Alle paarden moesten het met 2 kleine paddocks doen, en die mocht niet met die en die weer niet met die, dus alles moest omstebeurt.
Wat als resultaat gaf dat alle paarden maar 1 uurtje in de paddock mochten staan, meestal met ze'n 2en.
De paddock was te klein om in te rennen, ze konden er alleen maar een beetje in staan.

In de zomer gingen ze wel lekker het land op, dat was een stukje rijden de polder in.
Ik ben heel erg blij dat ik op deze stal ben weg gegaan en dat mijn paardje (inmiddels een nieuw paardje want mijn vorige paardje is overleden ) nu op zo'n goede en fijne stal is.

Maar dat neemt niet weg dat de stal waar ik stond nog steeds vol staat en dat er nog steeds hetzelfde beleid is en de paarden daar dus allemaal maar 1 uurtje naar buiten mogen

En dit is geen uitzondering, bij een andere stal bij ons in de buurt gaat het precies hetzelfde.
De paarden staan daar volpension dus ze worden allemaal gemest en gevoerd, sommige mensen denken gewoon een dagje over te kunnen slaan en laten hun paard gewoon een dag binnen staan.
Dan staat je paard daar achter de tralies, hij ziet de andere paarden lekker naar buiten gaan maar hij mag niet....
Ik vind dat heel triest.

Yup, bekend herhaal. Das ook precies de reden geweest dat ik mijn paarden heb verhuisd. Een paddock met zwarte drek met een doorsnee van 9 meter is gewoon niet genoeg, dus je MOET dan rijden...

Bij mij op stal lopen ze nu overdag op de wei, met z'n allen. Bij ons worden ook de staldeuren opengegooid. 's Avonds haal ik hem (ze) naarbinnen en krijgt hij nog een plak hooi ('s morgens voor hij naarbuiten gaat krijgt hij een handje brok). Mijn paarden gaan van de zomer wel 24/7 op het land, maar dat zal pas aan het einde van de zomer zijn, i.v.m. de eiwitten in het gras.

's Winters gaan ze ook de wei op, tenzij het te nat is, dan gaan ze in de bak. Als ze de bak ingaan, dan gaat dat in 2 groepen achter elkaar (i.v.m. de ruimte) en dan lopen ze zo'n 3 uurtjes buiten.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:17

Hoe gaat dat bij jouw op stal?
alle paarden staan buiten; dag en nacht , alleen 2 sportpony's niet. Die gaan 's avonds naar binnen en 's ochtends om half 8 worden ze weer buiten gezet.
Wanneer gaat jouw pony naar buiten?
ze staat dag en nacht buiten
Met hoeveel paarden of staat ze alleen?
met 8 andere paarden, maar binnenkort worden er 4 van verkocht.
Hoe lang mag jouw pony buiten blijven?altijd

×××

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:19

Arrabel schreef:

Ik vind dat heel triest.

idd, dat gebeurt best wel vaak,Ik ken mensen waarvan twee paarden wel overdag buiten staan en de drie hengsten 5maand op stal staan tot ze weer dag en nacht buiten kunnen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:21

Arrabel schreef:

(eerlijk antwoord geven!)

Op de vorige stal waar ik stond werden ook de stallen open gezet en liepen de paarden zelfstandig naar buiten. Helaas is dat bij mijn paard een keer goed fout gegaan en kwam de kudde in volle galop terug van de wei terwijl mijn paard op zijn dooie-akkertje op weg was naar de wei. Helaas heeft dit geresulteerd in een trauma en kan mijn paard niet meer met een ander paard de wei delen, hij vreet ze op en gaat direct in de aanval.

Nu worden alle paarden een voor een naar de wei gebracht.
De paarden gaan in de ochtend naar buiten en blijven meestal tot het donker wordt buiten, tenzij het weer echt te slecht is. (deze winter hebben ze mss 10 dagen in totaal niet buiten gestaan)

Mijn paard staat dus alleen !! De rest staan meestal in koppeltjes van 2.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:22

Mijn verzorgpony staat de hele dag buiten.Hij heeft wel een inloopstal. Als hij kreupel is staat hij wel op stal.

annetjuh1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:34

mijne staan 24/7 buiten.. altijd, in de winter en in de zomer. Ze lopen nu met zn 3en in de wei.
Ze hebben nooit een deken op. Als het heel slecht weer is (heel lang heel veel regen) gaan ze bij huis.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:50

's Winters gaat Anouar met een clubje van ongeveer 4 naar buiten, van 9.00 tot 18.00 ongeveer. Ze worden één voor één naar buite gebracht (of als ze de deur na het ontbijt niet goed dicht doen gaat Anouar vast zelf)
Zomers staan ze overdag met een stuk of 10 buiten en blijft Anouar samen met een andere pony 's nachts buiten

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:55

Heel goed hoor
Als ze daar zin in hebben, 24/7 het hele jaar door als ze willen. Ze hebben 2 hele grote schuren als schuilstal, 1 van die schuren met een plank laag voor de doorgang zodat alleen de kleintjes daaronderdoor kunnen, die hebben dus hun eigen stekkie, de grote jongens kunnen daar niet bij komen.
Groep van 6 stuks, 3 hengsten en 3 ruinen in de winter, in de zomer gaat het Shetruintje uit de groep met mijn merrie op het zomerweitje en is de groep nog met 5 stuks.
Zolang als ze willen, ze kunnen naar binnen en naar buiten waneer zij dat willen, daar heb ik mij niet mee te bemoeien
(waarom zou ik daarover liegen )

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:15

T@nj@ schreef:
Heel goed hoor
Als ze daar zin in hebben, 24/7 het hele jaar door als ze willen. Ze hebben 2 hele grote schuren als schuilstal, 1 van die schuren met een plank laag voor de doorgang zodat alleen de kleintjes daaronderdoor kunnen, die hebben dus hun eigen stekkie, de grote jongens kunnen daar niet bij komen.
Groep van 6 stuks, 3 hengsten en 3 ruinen in de winter, in de zomer gaat het Shetruintje uit de groep met mijn merrie op het zomerweitje en is de groep nog met 5 stuks.
Zolang als ze willen, ze kunnen naar binnen en naar buiten waneer zij dat willen, daar heb ik mij niet mee te bemoeien
(waarom zou ik daarover liegen )

hoezo lekker droog? Heb je nu alles in de schurenstaan T@nj@? Of is de veestapel inmiddels zover uitgebreid?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:53

Bij ons staan ze buiten als de vorst helemaal uit de grond is.
Dan staan ze gewoon de hele dag buiten (tenzij het verschrikkelijk slecht weer is) en gaan ze snachts weer op stal.
Wanneer het echt heel goed weer word, als het snachts ook ruim boven 0 blijft gaan ze 24/7 naar buiten.

We hebben een enorme hoeveelheid wei en daar mogen ze lekker spelen, elke dag krijgen ze dan een stuk meer wei om te grazen.
Nu staan ze nog met zn 2-en, maar als binnekort het paard van Donja (verona20 op bokt) er ook bij komt, zijn ze lekker met zn 3-tjes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:58

RUBYWHITE schreef:
hoezo lekker droog? Heb je nu alles in de schurenstaan T@nj@? Of is de veestapel inmiddels zover uitgebreid?

Niet uitgebreid, het zijn er nog steeds 7 en ze staan allemaal in de schuren of buiten, dat mogen ze zelf bepalen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:25

Die van ons hebben vandaag 2 uurtjes buitengestaan om aan het gras te wennen. Als het te nat is gaan ze een paar uur de bak in. 's Winters gaan ze zo'n twee uur per dag de bak in, omdat de wei gewoon veel te nat is en ze anders alles vertrappen. Ze hebben het dan na 2 uur los lopen in de bak ook echt wel gezien en gaan ze voor het hek staan zeuren dat ze naar binnen willen. 's Zomers gaan ze overdag naar buiten en 's nachts haal ik ze naar binnen. Ik durf ze niet meer 's nachts buiten te laten staan, omdat het jongste paard vorig jaar in het land een ernstige blessure heeft opgelopen.

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:27

Het hele jaar door 24uur op de wei met vriendjes en familie

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:22

vid staat momenteel dag en nacht samen met een andere fjord en ezel buiten. in de zomer staat hij bij 7 andere paarden op de wei, in de winter in de paddock met de andere paarden en 's nachts op stal. hij staat nu samen met de ezel omdat anders de ezel zo alleen staat