is het erg halster om in het weiland.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:12

Mijn stalhouder wil dat de paarden in de wei hun halster omhouden, zodat hij ze makkelijk kan pakken om binnen te halen. Ik heb het liever niet, om bovengenoemde redenen, bovendien zijn mijn paarden bijzonder makkelijk te pakken. Kaminka komt altijd zelf naar je toe en Toon laat zich gewoon door alles en iedereen pakken.

Omdat mijn paarden 's morgens in een paddock staan en 's middags op het gras moet hij ze vaker pakken dan de anderen en wil hij zowiezo niet dat de halsters afgaan.

Tja. Gelukkig is het bij ons op stal nog nooit fout gegaan, maar 1 x is de eerste keer natuurlijk... Boos!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:13

germie schreef:
Nee hoor, die komt niet eens, die moet je met biks, touwen en weet ik veel wat vangen. DUS ECHT VANGEN, is nog nooit anders geweest bij die 22-jarige (volgens de eigenaar doet ze dit dus al 22 jaar!!!)

Ok dus dan maakt het ook niet uit of ze een halster om hebt of niet. Want voor je er bij bent is ze toch weg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:14

goede en veilige afrastering is heel belangrijk Mieke, en beperkt de risico's aanzienlijk, verder is er zo te horen bij jou nog toezicht, dus de risico's wordne ingeperkt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:20

Van twee van de drie paarden die ik kende en die zich aan het halster hebben opgehangen waren de eigenaren uitermate voorzichtig. Zowel het weiland als de stal werden regelmatig nagelopen om te controleren op uitstekende dingen. Een paard heeft zich opgehangen aan een connector, de andere aan een ronde veilige voerbak.
Het laatste paard had nooit een halster om maar iemand was het vergeten af te doen en tijdens de controle-ronde is het ook over het hoofd gezien.
Natuurlijk is de kans heel klein maar waarom zou je het risico lopen? De eigenaren van dat paard waren een geweldig dier kwijt ondanks het feit dat de kans heel klein was.

Ook mijn jonge Welsh K liet zich niet altijd zomaar een halster omdoen maar ik heb veel geoefend, halster om en weer af zonder hem uit de wei te halen en nu laat hij zich gemakkelijk pakken.

chrico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:49

Zoals zovele voor mij al zeiden : Doe dat halster alsjeblieft af. Je weet niet half wat voor een ongelukken er met paarden door een halster in de wei, gebeuren.
Ik spreek uit ervaring en dat zorgt ervoor dat ik nu nog een schuldgevoel heb.
Mijn pony was ziek en kreeg medicijnen, maar moest buiten staan. Lekker op de wei zonder halster. Tot ik twee dagen weg moest en de verzorging aan een vriendin overliet (overigens heeft zij hier totaal geen schuld aan en ik zou de zorg zo weer aan haar overlaten als het nodig moest zijn) en zij de eerste dag haar wilde pakken. Na een drama van bijna twee uur kreeg zij uiteindelijk het halster om en na overleg met de stalhouder liet zij dit om. De eerste dag ging dit prima en toen ik weer thuis kwam heb ik in de nacht nog even gegluurd naar de paarden en alles stond er goed bij. Ik had niet gezien dat zij een halster omhad (stom stom Frusty )
De volgende dag stond er politie aanmijn deur om te vertellen dat mijn pony waarschijnlijk dood was omdat zij in de knoop met het halster lag. Ik vloog naar het land en zag haar daar liggen. De veearts wilde haar in laten slapen, maar toen ik bij haar kwam tilde zij haar hoofd op en keek me aan. Dat maakte dat ik besloot om haar een week te geven en te zien of zij blijvend schade had opgelopen. Haar hoofd was twee maal zo dik en zij had haar kaak op verschillende plaatsen gebroken. Na medicatie en heel veel toestanden is zij er bovenop gekomen.
Wat heb ik hier dus van geleerd? ALTIJD HALSTER AF, hoe rustig je paard ook is, hoe moeilijk hij ook te vangen is of met wat voor een rede dan ook dat je je bedenkt waarom je het halster wel om zou laten.
Wij zijn door het oog van de naald gekropen, maar er zijn vele paarden die die kans niet eens meer krijgen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:58

In het begin liet ik het halster om (meneer liep wel eens door de draad) en toen deed hij nogal moeilijk bij het halster om doen.
Nu laat hij het goed toe, komt ook naar me toe in de wei en ik vind het een fijner idee!
(en hij krijg schuurplekjes van zijn halster!)
Op stal heeft hij het ook nooit om.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:19

Onze paarden staan al 20 jaar lang met hun halsters in de wei en er is nog nooit iets gebeurt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:33

wkoekoek schreef:
Onze paarden staan al 20 jaar lang met hun halsters in de wei en er is nog nooit iets gebeurt.

De put dempen als het kalf verdronken is?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:02

Sonja schreef:
Ik hou toch ook m'n sokken niet aan in bed?

Ik wel hoor (als het erg koud is) Party!! !

Maar dat halster moet af in de wei.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:36

ik ga helemaal mee met Superpepijn!!!

Wat er allemaal niet kan gebeuren als je een halster omlaat!!
Ze blijven aan van alles en nog wat hangen en idd als ze ergens aan hun hoofd jeuk hebben en ze komen met hun benen vast te zitten........ Boos!

Dat is dus idd bij ons de manege ook gebeurd en geloof maar niet dat dat een prettig was!!!!!!!

Dus wees a.u.b. voorzichtig!!
Doe gewoon dat halstertje af in wei!!
Dan doe je er maar wat langer over om hem te vangen...
Beter dat dan dan een dood paard toch..??

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:41

Raja schreef:
ik ga helemaal mee met Superpepijn!!!

SuperPEPEIJN!!! Met een EEEEEE. Boos!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:56

wkoekoek schreef:

En als je 20 jaar geen brand hebt gehad zeg je dan ook de brandverzekering op?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:23

en het is dus niet alleen dat het paard zich vasthangt aan een of ander iets, maar wat te denken als het paard rolt en er een takje achter blijft hangen (niet zo'n grote oid , maar gewoon een kleinere tak die achter het halster blijft hangen) en als het paard opstaat, het takje dus met zich mee neemt.

paard kan in paniek raken en door het lint of weet ik veel wat lopen, zo kun je nog veel meer scenario's bedenken die allemaal niet zo'n goede afloop hebben.

mijn opa zette mn paard (eerst pony) eerst altijd buiten en liet dan nogal vaak het halster om, hij zag er het kwaad niet zo van in.
als ik dan dus uit school kwam, deed ik altijd eerst het halster af.
tot er in de buurt dus een veulen zich ophing aan het halster, vanaf dat moment begon ie het ook te begrijpen en vanaf dat moment is dus het halster ook altijd bij hem afgegaan.

de wei/omheining is wel veilig, wordt ook wel gecontroleerd enzo, en er is bijna altijd wel toezicht, maar toch gaat dat halster af.
in dat minuutje dat je net ff niet ziet, kan het gebeuren.
en als er helemaal geen toezicht is, heb ik mn paard liever niet eens in de wei (als iedereen dus een hele dag weggaat en er echt totaal niemand is), en dan niet eens door wat hetpaard allemaal zou kunnen doen, maar ook door wat andere mensen kunnen doen (die langs de wei komen en het paardje zien, bijv iets giftigs voeren, paard gek maken, luchtballon in het volgende weiland dat gaat landen en paard helemaal in paniek zodat er ook nog een kans is dat ze blind door het draad loopt etc etc ).

en wat is dat toezicht nou?
is er op elk moment iemand die er bij staat en kijkt hoe alles verloopt?
dus elk moment iemand, en niet eventjes weggaan oid.
ik denk het niet.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 21-05-02 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:27

Zep schreef:
Mij paard komt gewoon als ik fluit }> kwestie van opvoeding, en dan hoef je dus ook geen halster om te doen in het land. .

inderdaad zep
opvoeden heet dat!
mijn paard komt ook altijd..liefst nog in een galopje Lachen

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:48

Ik laat die halsters altijd af. Ik vind het veelst te gevaarlijk, het is echt zo gebeurd met een paard. Hoe 'veilig'je wei ook is.

Toevallig was ik gister op een countryfestival of iets dergelijks, waar ook een paarden fluisteraar was. Ik had gehoord Emiel Voest, maar dat bleek dus een roddel te zijn... Scheve mond
Afijn, die kerel kon dus echt veel met zijn fries en zijn pony, ze konden buigen, op een teiltje staan met 4 voeten en noem maar op.

Wat mij opviel was, dat hij ze iedere keer riep.
Hij vertelde erbij dat je paard dat gewoon hoort te doen. Dus als je bij het weiland komt, hoort je paard te komen.

Ik deed het eerst altijd met wat bix of zo, maar ik wil het toch echt goed aanleren.
Eerst kon ik ze zo vangen, maar tegenwoordig vinden ze het leuk om weg te rennen. Frusty

Maar laat nooit, maar dan ook nooit, een halster om.

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:52

Wat voel ik me stom zeg! Nikita komt altijd naar me toe rennen als ik nog 25 meter moet lopen en waarom ze met halster in de wei staat, ik zou het dus eigenlijk niet weten Frusty Frusty ...

Pfffffffffffffffff moet er niet aan denken zeg, dat je je lieffie door zoiets kwijtraakt, vergeef je jezelf denk ik niet meer..

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:56

Anneke schreef:
mij opviel was, dat hij ze iedere keer riep.
Hij vertelde erbij dat je paard dat gewoon hoort te doen. Dus als je bij het weiland komt, hoort je paard te komen.

Heeft de beste man ook vertelt hoe je ze dat moet leren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 11:58

Hoe leer je je paard dan komen??? de een doet het bij mij wel, de ander moet ik halen.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:02

ik denk dat het bij iedereen heel erg verschillend is, wij hebben 2 kleine pony's lopen die hebben altijd hun halster om hebben, als je ze elke dag uit het weiland haalt, of er komt dan kan het volgens mij geen kwaad, ook als je er zicht op hebt, een paard vind het ook lekker om geen vliegen om zich heen te hebben.....dit is mijn mening kunnen jullie niets aan veranderen en zo heeft iedereen zijn eigen mening.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:04

Citaat:
dit is mijn mening kunnen jullie niets aan veranderen en zo heeft iedereen zijn eigen mening.

misschien verandert jouw mening als je het 1e dode paard van het land haalt wel.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:09

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
dit is mijn mening kunnen jullie niets aan veranderen en zo heeft iedereen zijn eigen mening.

misschien verandert jouw mening als je het 1e dode paard van het land haalt wel.

volgens mij denk je te ver na en vind je het moeilijk om naar iemands anders mening te luisteren...jammer

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:15

Citaat:
volgens mij ...vind je het moeilijk om naar iemands anders mening te luisteren...jammer

Lijkt me eerder andersom, lees je antwoord maar:
Citaat:

maar goed, ik hoop dat je het nooit mee hoeft te maken, niet zozeer voor jou maar voor je paarden.

het gaat mij op de eerste plaats om het dierenleed en ook al is er maar 1 paard wat ik met mijn woorden heb kunnen redden, is mijn moeite nu waard geweest!

jij zal na het 1e paard ook je mening wel bijstelling al is het te laat voor je paard. diep triest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:20

Het is gewoon waar, in 99 van de 100 gevallen gaat het goed. Ik heb er in mijn geval niets over te zeggen, en gelukkig zelf nog nooit meegemaakt ddat ene paard zich ophing, maar mij maakt het momenteel niet zo veel uit, of om, of af.
Ik denk dat ik als ik een eigenpaard had, dat dan het halster ook af ging, doe ik nu oook met m'n verzorgpaard als ze op stal staat. Maar toch moet je niet direct een halster als een moordwapen zien, een paard kan zich ook met een dek op vervwonden, terwijl dat algemeen geaccepteerd is.
Dus ik zou zeggen, denk er goed over na, en neem dan je EIGEN besluit.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:25

germie"]
Maar toch moet je niet direct een halster als een moordwapen zien, een paard kan zich ook met een dek op vervwonden, terwijl dat algemeen geaccepteerd is.
[/quote]

ben ik helemaal met je eens, heb een paard meegemaakt die zijn deken helemaal af kreeg, je had de wonden eens op zijn benen moeten zien, ze waren allemaal gehecht! kan met een deken en een halster ook.

[quote="germie schreef:
Dus ik zou zeggen, denk er goed over na, en neem dan je EIGEN besluit.
Haha! *LOL*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:04

Met het verschil dat een halster vaak fataal is. Dan hoeft er in elk geval niet meer gehecht te worden.

Het is zo simpel om dit (kleine) risico uit te sluiten. Waarom dan toch dat risico nemen? In het geval van het 20-jarige paard kan ik me er nog iets bj voorstellen maar de meeste paarden is het simpel te leren om te komen of in elk geval te blijven staan als je ze wilt pakken.

In de tijd dat er zoveel paarden gestolen werden, werd ook door de politie geadviseerd geen halster om te laten. Dieven kunnen namelijk een paard met een halster om ook sneller meenemen.