Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:43

heb het al eerder bij een ander topic gezet dat het gewoon belachelijk is dat bewijs. Je wordt 16 en gaat je rijbewijs halen, je doet theorie en een beetje laten zien dat je kan rijden. Vervolgens haal je dat papiertje en mag je met de grootste wagens etc rijden. Je wordt 18 en haalt je rijbewijs voor je auto dan mag je weer niet met een trailer rijden want je heb nog geen E rijbewijs. Als ik mn paard zou moeten vervoeren en niemand kan mij rijden dan mag ik wel met een trekker en trailer maar niet met auto en trailer!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:12

Als je 18 bent mag je zonder rijbewijs ed. op de trekker stappen een trekkerrijbewijs is voor zover ik het begrepen heb geen officieel certificaat meer, maar heeft te maken met de arbo wetgeving en deze verplicht jongeren tussen de 16 en 18 jaar om een trekkerrijbewijs te halen. Vanaf je 18 mag je dus zo op een trekker met aanhanger stappen en wegrijden.
Levensgevaarlijk als je het mij vraagt en volgens mij zijn ze ook bezig deze regelgeving te veranderen.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:24

Ik had laatst ook bijna een ongeluk door een trekker. Ik wilde de weg oversteken, en komt er een tractor achter haar ( zadweggetje, overteken van autoweg) ik gaf al aan even rustiger te rijdne, reed gewoon tot op 5 cm van mn paard dr kont. Helemaal zenuwachtig en wilde van angst dus oversteken en kwamen auto`s. Ben snel opzij gereden, eikel!!!!!
Als je ziet dat paard bang word rem je toch ff een meter eerder af en wacht je daar met oversteken. Elk paard, ook verkeerdsmak kan we eens schrikken.
En je mag idd niet met tracktor rijden als als ke bormvertificaat hebt, moet apart rijbewijs halen, ook al stelt dat amper wat voor

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:53

erg snel getypt, hoop dat jullie het een beetje kunnen ontcijferen
sorry

weule

Re: Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:25

Veel verzekeringen dekken het zelfs als er vanaf 14 jaar iemand op een trekker zit, officieel gezien staan daar geen regels voor in de wet. Dus je mag officeel ook al ben je 14 met een trekker de weg op.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:05

Hmm weet je dat heel zeker? Ik ben nl. volgende week jarig (word 18) en dacht dat ik vanaf dan pas met de trekker de weg op mocht.

Eef_van_Saf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:19

???? Hoe weet je dat er hierover niks staat vermeld in de wet? Iemand van 14 kan toch niet zomaar zonder tractorrijbewijs de weg op.....

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:03

Volgens mij wel, een tractorrijbewijs is dacht ik alleen verplicht wanneer jij voor een bedrijf rijdt.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:43

Charos schreef:
Volgens mij wel, een tractorrijbewijs is dacht ik alleen verplicht wanneer jij voor een bedrijf rijdt.

Dat klopt als een bus!!
Een trekkerbewijs is alleen verplicht als ARBO maatregel, en geld dus alleen als je voor je WERK op een trekker rijd.
Het zoontje van de boer die een blokje om wilt al is die pas 14 in dit geval is niet verplicht om een trekkerbewijs te hebben.

Ik ben in deze situatie bang dat je toch het mindere gaat hebben.
Je paard was niet verkeersmak in dit geval, en jij als eigenaar zal voor de schade instaan.
Ookal reed je bijrijder het paard.
Ik ben bang dat je de gelede schade toch echt moet gaan betalen.

Maar denk dat de gelede schade zoals jij het omschrijft 0,0 is aangezien de schade waar het om zou gaan op een plek zit waar je paard niet in de buurt is geweest.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:14

Kijk, wat charos zegt klopt dus, er is namelijk voor leeftijd geen regelgeving in de verkeers en waterwet heet dat gloof ik. Bedrijf waar ik werk heeft dat laten uitzoeken in ieder geval, en meestal ben je dan al vanaf je 12de verzekerd en in ieder geval vanaf 14 en moet je dus alleen voor eigenongevallen zegmaar 16 zijn en een rijbewijs hebben gedaan.

babsjetrala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:52

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:56

je hoeft niet persee 16 te zijn.. Onze buurjongen was 14 toen hij het haalde.. omdat zijn moeder overleden was, en iemand moest mee helpen op het land, dus hij kreeg het vervroegd..
maar ff ontopic..
Als hij te hard reed, en mede weggebruikers Negeert.. is hij schuldig.. ik denk niet dat Saffier expres haar benen er onder gooit

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:57

Jeetje wat een gedoe, ik wist niet dat trekkerrijden zo ingewikkeld lag...
Ik denk persoonlijk dat je paard én bijrijdster altijd bang voor de tractoren blijven... Mijn pony raakt nog steeds in paniek ervan... Mijn bijrijdster durft ondertussen wél weer buiten te rijden

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:58

Die vader kan hoog en laag springen, maar als zijn zoon minderjarig is en hij naar de politie stapt... zal hij meer problemen hebben dan jij

(denk ik)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:52

Ik neem aan dat je het gewoon met jouw verhaal meldt bij je verzekeraar?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:09

eh ik heb weer niet alles gelezen maar als ik het zo lees zou ik eersteen gaan denken

kwam hij op jou weg helft ? dan is hij schuldig.
reed hij te hard maakt opzich niet veel uit voor jou dat heeft niets temaken met de schuld kwestie.
en volgens mij staat het ook in het boekje dat mensen die een vee dier geleiden voorang hebben (weet ik niet zeker ) maar als bestuurder van een motor voertuig ben je wel verplicht met de geleider rekenschap te houden.
maar zoals waarchijnlijk een beste oplossing geweest zou zijn is de politie er bij te halen maar aangezien dit niet is gebeurd, zet het verhaal op papier en schuif het door naar de verzekeraar.
sucses

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:10

Je bent normaal verzekerd dus ik zou het overlaten aan de aansprakelijkheidsverzekering en er zo min mogelijk mee bezig zijn. Helaas betekent het "recht" niet altijd eerlijk (heb er ervaring mee.....) en als je eenmaal bezig bent met advocaten gaat daar zoveel negatieve energie in zitten. Probeer het dus als je kunt over te dragen en geniet ervan dat je paard ongedeerd is... gelukkig maar!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:28

Voor dit soort situaties heb je een rechtsbijstandverzekering. Laat hun het maar lekker uitzoeken en regelen.

Rijbewijs of niet, er is jurisprudentie over het (te) krap passeren van paarden. Als een paard (of zijn ruiter) schade aan het voertuig kan maken, dan zat het voertuig te dichtbij. Maar dat is iets dat de advocaten lekker mogen uitzoeken, die hebben er voor gestudeerd

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:47

Ben je mooi klaar mee zeg! Het klinkt helaas wel zo dat jij verantwoordelijk bent, en dus kunt betalen voor de schade! Hoewel ik het wel triest vind, zeker als je ziet hoe mensen in het verkeer met elkaar omgaan, alleen al normaal 30-50-60 rijden waar dat aangegeven staat. En moet jij dat eens braaf doen, dan wordt je van de weg gedrukt
Hopelijk kunnen jullie met de advocaat zo ver krijgen dat het paard een wat meer beschermde verkeersdeelnemer wordt net als de fietser zijn ze zeer kwetsbaar (al moet ik zeggen sommige fietsers vragen erom)

Jol1 schreef:
Dat trekkerrijbewijs stelt trouwens helemaal niets voor, het is een lachertje.
En bedankt! Ik moest mijn trekkerrijbewijs voor stage halen omdat ik dus onder de 18 was (en dus geen (trekker)rijbewijs had). Ik moest wel met dubbele oplegger kunnen keren nou niet bepaald simpel, en je moet o zo rekening houden met uitzwaaien omdat de automobilist daar niet over nadenkt
Wat ik toen begrepen had, moest je om op de openbare weg te rijden je (trekker)rijbewijs hebben, maar hoe de wet nu is weet ik niet.

Jol1 schreef:
Als je dan nagaat hoeveel ongelukken er nog met trekkers gebeuren en hoe hard ze vaak rijden, zonder een nummerbord en meestal zonder verlichting en richting aan te geven, dan snap ik niet dat daar niet iets aangedaan wordt.
Wat betreft de verlichting, ben ik het zeker met je eens... ik rijd op de dijk, en dan zie je ze soms niet of slecht... en vaak zie je in het donker niet hoe breedt ze werkelijk zijn echt but gevaarlijk!

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:07

ik vraag me af of je er een melding van gemaakt hebt bij de politie?

en wat zeiden hun ervan?

Eef_van_Saf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 10:43

Jazeker is er melding gemaakt bij de politie.... Maar niet tijdens het incident zelf. Er is op dat moment gekozen om mijn paard in veiligheid te brengen bij de dicht bij zijnde boerderij. Naderhand is er een politierapport opgesteld op het politiebureau omdat de vader weigerde de verzekeringspapieren in te vullen. De politie heeft de heer vriendelijk verzocht op het bureau de papieren te komen invullen. Na veel gezeur is dit uiteindelijk gebeurd.....

Het is echt een soap....

Naderhand beweerde hij bij thuiskomst via zijn advocaat dat datgene wat bij de politie op schrift is gesteld helemaal niet de situatie is geweest zoals het verlopen is...

Echt Unbelievable.... Zucht... Wat moet je nou met dit soort mensen....

Karice_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:46

Sorry, nee, ik heb het nog nooit meegemaakt (gelukkig)
Maar, ik vindt het echt erg ! Gelukkig heb je niet zo veel schaden.

Ik zou het ook niet meer durven. Ik ben 1keer met me vorig paard naar buiten geweest, en ik knikkerde er ook af. Gelukkig kwam er geen verkeer aan, maar het kwam door een auto.

Groetjes, van mij.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:57

Wat ontzettend vervelend voor je, ik hoop echt dat jij niets hoeft te vergoeden en zelf een schadevergoeding krijgt (je paard heeft geestelijk schade opgelopen). Houd je ons op de hoogte?