beenbescherming voor op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:19

JECKYLL schreef:
Ze staan dan van 7:30 tot uur of 12:00 op de wei met alle ruinen van stal. Het is wel een heeel groot stuk land... Gedeelte ligt op een heuvel.
Vandaar de bescherming..

Ik snap eerlijk het verband niet tussen heuvel en beenbescherming.
Maar is jouw paard zo onhandig met z'n lijf dat hij van een beetje rennen en springen meteen blessures heeft? En zijn dat blessures die je zou afvangen met "beenbescherming"? Eerlijk gezegd ben ik geen fan van zooi om de benen, het levert risico's op en ik wil dat mijn paard weet waar d'r ledematen uithangen en daardoor niet zichzelf beschadigd. Nooit problemen mee gehad en dat is niet omdat ze niks doet, want ze is levendig zat

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:27

Als je bang bent dat ie te enthousiast is kun je hem voor die tijd ook eerst even rijden, zodat de ergste energie eruit is. Na een paar keer weten ze best dat de weidegang tijdelijk is en gaat gelijk de kop aan de grond.

Ibalia

Re: beenbescherming voor op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:33

Mijn kleine Jorrit krijgt tegenwoordig ook beschermers om als hij naar buiten gaat. Alleen mijn vader vergeet het wel eens

Hij heeft iid ook ijzers en doet vreselijk idioot.
Het gevaar op blessures is daardoor groter.

Wij hebben de paarden nog niet in het land lopen maar wel in de binnen- of buitenbak.

Als ze straks weer hele dagen naar buiten gaan zal bescherming na een week niet meer nodig zijn.

Ik zou wel even nazoeken wat de nadelen zijn van het langdurig dragen van bescherming.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:37

Dat je na een winter op stal de eerste keren bescherming om wilt doen, daar kan ik best in komen. Maar na een paar keer zou ik het echt achterwege laten. Als ik voel hoe warm de benen van mijn paard zijn na een klein uurtje rijden, dan kan het nooit goed zijn om van 7.30 tot 12.00 beenbescherming om te hebben.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

Ikzelf doe ook nooit extra bescherming om als ze naar buiten gaan, zijn ze dan ook niet gewend..

Welke van de twee voorbeelden die je geeft meest geschikt is zou ik niet weten. Zorg er in ieder geval voor dat je een goed geventileerde zoekt, zodat de benen er niet te warm onder worden. En ik denk dat het best goed zou zijn om als de eerste frisheid er uit is om weer over te stappen zonder die extra bescherming.. Helemaal als de periodes op het land dan langer worden..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:43

Ik sta op een dressuurstal, alle paarden komen iedere dag een paar uur op de wei. Meestal staan ze alleen, met in de weides ernaast andere paarden, sommige staan met tweeen. Maar de meeste wel iedere dag met bescherming, gewoon peesjes aan de voorbenen en soms springschoenen. Ze krijgen er geen witte strepen van o.i.d. Er zijn eigenlijk vrij weinig blessures.
Ik zou gewoon simpele peesbeschermers nemen en uitkijken met die 3 in 1 beschermers, ik heb ze ook en daar word het sneller warm onder dan met peesjes. Verder heb ik in het boekje van de paardendrogist weleens speciale beschermers gezien. Misschien dat ik die zelf ook maar eens bestel voor als het weer warmer wordt.
Afbeelding
Prijs: € 84,50
Equi-Chaps
Voor de bescherming van de benen, inclusief de kootholte en de hoef, tegen vocht, vuil, modder, de zon en verwondingen. De Equi-Chaps zijn dus niet bedoeld om te beschermen tijdens het rijden.
De Equi-Chaps zijn beenbeschermers van ademend, vochtopnemend en temperatuur regulerend materiaal (Stomatex). Hierdoor zijn de Equi-Chaps comfortabel en langdurig draagbaar (tot 12 uur per dag).

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:45

Ik zou ze ook geen bescherming omdoen.. Helaas heeft mijn paardje voor ik hem kreeg de hele winter op stal gestaan.. De eerste dag dat ik hem kreeg meteen de wei op.. rennen, stijgeren en trappen naar elkaar. Maar net als Rudi al zei, dekens ofzo krijgt hij ook niet op, ijzers heeft hij ook niet. Het liefst zou ik zonder halster rijden maar dat gaat net niet. Maar rijden doe ik ook vaak zat met alleen halster buiten. ( ook met rijden krijgt hij geen bescherming om, hooguit als we gaan hoog gaan springen )

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:45

Mijn paard gaat nooit met beenbeschermers de wei op, ik vind het dan ook onzin. Ook als hij een tijdje niet in de wei is geweest.
Is het niet een idee om hem met peesbeschermers even te laten uitleven en ze er dan af te halen (na een half uurtje ofzo).

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

Als je per se bescherming om wil doen, en je hebt de tijd, zet hem dan in de wei met bescherming en haal ze er na een uurtje vanaf.

Mijn ervaring is dat ze na een tijdje niet meer in de wei te hebben gestaan het eerste uur wat lopen dollen, daarna is het gras aantrekkelijker en staan ze met hun hoofd naar beneden.
Wat ik wel aanraad om ook springschoenen aan te doen met de bescherming.

Maar de hele dag om met beenbescherming is niet goed en onnodig. Als paarden eenmaal weten dat ze elke dag buiten komen is er niets aan de hand en doen ze niet meer gek.
Mijn paard staat sinds jaar en dag 's zomers op het land samen met andere paarden en in al die tijd (toch zo'n 10 jaar bijelkaar) heb ik nog niet meegemaakt dat een paard gewond is geraakt door gek te doen in de wei.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:23

kijk ik zou eigenlijk zeggen, gewoon simpele peesjes, eventueel springschoenen en achter strijklappen... maar... het nadeel van kappen of andere beschermers is... zand en ander vuil, water en al die rotzooi... ze worden er smerig van, en gaat ertussen zitten enzo.. het gaat schuren en je paard staat alsnog met kapotte benen, dan weet ik niet wat ik liever heb?

en als je paard dan voor een uurtje of 2 staat hooguit okeej, maar als ie langer staat zou ik toch gewoon lekker zonder peesjes doen...

of anders idd zoergen dta het grootste deel energie eruit is, of eerst even losgooien in debak of paddock met kappen zodat ie alsvast kan uitdollen, en daarna zonder kappen de wei in misschien is ie dan rustiger?

mjaa in het wild lopen ze ook zonder.. het is alleen wel vervelend als ze schiefels enzo krijgen, niet zo'n fijn gezicht,

mijn eigen paard kreeg lederen gevoerde kieffer kappen om , maar die stond nooit langer als een uurtje.... orisse krijgt alleen strijklappen om en gipsy krijgt helemaal niets om...

als ze soms heel debiel gek gaan rennen of wat dna ook, kunnen sommige kappen ook losraken enzo... dat heb ik ook weleens gezien, stonden er paarde in de wei met maar 1 peeskap ofzo..

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:29

Ik kan me voorstellen dat je in het begin even wat om de benen wilt doen ter bescherming.Bijvoorbeeld wanneer je paard op een nieuwe stal komt te staan of al zeer lang niet meer buiten heeft gestaan.
Maar pas op met die beenbescherming.Een meisje bij ons op stal liet haar paard ook in de wei lopen met bescherming rondom en ja hoor, mooi zwart paard met lelijke witte plekken op de benen.Het gaat broeien, vooral in de zomerperiode, het gaat irriteren, kan gaan knellen.En de gevolgen zijn niet grappig.
Zet je paard anders in een apart stukje land, dus niet in een koppel.Rij hem in het begin eerst voordat je hem naar buiten doet.Als je zo bang bent dat er wat zal gebeuren zet hem dan 24 uur per dag in de bescherming.Hij kan zich ook in zijn stal verstappen, een keer tegen de wand aan slaan en noem maar op.Je kan hem moeilijk hele dagen dag en nacht in de bescherming zetten.Is niet echt gezond voor de beentjes.
Bouw het rustig op dan gaat het heus wel goed.Maar pas op met die bescherming.Je denkt er goed aan te doen terwijl de gevolgen verschikkijk zijn.

Levita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:35

Nou dat knellen en broeien van mijn beenbeschermers valt best mee. Als die van mij de wei op gaat krijgt ze rondom 3 in 1 beschermers om. Van die speciale western dingen. Die van mij doet in de wei namelijk aan slide en stop oefeningen en krijgt daarom zeker beenbeschermers om.

Als ik haar er af haal dan zijn de pezen helemaal strak en niet warm, dus het broeit onder de beschermers niet. Ik heb respect en begrip voor de mensen die zonder beschermers hun paard op de wei zetten maar aangezien die van mij in het verleden een peesblessure heeft gehad en elke dag nog druk is op de wei komt ze er niet zonder beschermers op.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:42

Ik doe ook altijd als ze een poos niet los is geweest en ze gaat los gewoon peesje en kogeltjes en springschoenen aan.
Als ze dan de dag erna weer de wei op gaat gaat ze alleen om kogeltjes want ze strijkt nogal snel met haar achterbenen.
Dan heeft ze voor niks om, omdat ze dan toch niet zo erg gaat rennen en bokken enz.
Als ik jou was zou ik gewoon de eerste dag peesje en kogeltjes aan doen en daarna niks meer.
Je wilt ten slotte geen peesklap he?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:58

Mijn paard heeft geen beenbeschermers om in de wei en ook niet in de paddock

LadyJane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:19

MSQuincyTE schreef:

Sorry maar hier vraagt ze toch niet om? Ze vraagt meningen over welke bescherming ze het beste om kan doen. Ze zegt voor in haar topic al dat GEEN berscherming voor haar geen optie is! Respecteer dat dan!

Als je vind dat bescherming niet nodig is reageer dan niet!
Dit vind ik zo'n dom antwoord.

Maar ik ga mee met de meeste antwoorden hier.
Zou het de eerste paar dagen doen denk ik en daarna aflaten anders denk ik ook dat de pezen te heet worden.
Als de gekkigheid eraf is zal dat wel gaan denk ik...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:17

LadyJane schreef:
MSQuincyTE schreef:

Sorry maar hier vraagt ze toch niet om? Ze vraagt meningen over welke bescherming ze het beste om kan doen. Ze zegt voor in haar topic al dat GEEN berscherming voor haar geen optie is! Respecteer dat dan!

Als je vind dat bescherming niet nodig is reageer dan niet!
Dit vind ik zo'n dom antwoord.

Maar ik ga mee met de meeste antwoorden hier.
Zou het de eerste paar dagen doen denk ik en daarna aflaten anders denk ik ook dat de pezen te heet worden.
Als de gekkigheid eraf is zal dat wel gaan denk ik...

Toch niet helemaal. Als je paard zo gek blijft dat je het niet vertrouwd, dan moet je jezelf toch eens achter je oor krabben wat daar nu de oorzaak van is. Dat je het de eerste keer doet, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar paarden die nooit zonder kunnen, daar klopt iets niet mee.

Levita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:43

ikke schreef:
Toch niet helemaal. Als je paard zo gek blijft dat je het niet vertrouwd, dan moet je jezelf toch eens achter je oor krabben wat daar nu de oorzaak van is. Dat je het de eerste keer doet, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar paarden die nooit zonder kunnen, daar klopt iets niet mee.

Wat er niet mee klopt?? Deze paarden zijn super enthousiast dat ze naar buiten kunnen!! Ik weet niet hoe je het bedoeld maar ik weet dat mijn paard gewoon super enthousiast is en graag lekker wil rennen en spelen in de wei. Ik respecteer iedereen die niks in de wei omdoet, respecteer mij dan ook als ik wel beenbeschermers om doe.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:48

Leen gewoon een paar van vrienden. Hoef je ze ook niet te kopen, ik denk dat dat vrolijke gedoe na een week wel over is hoor. Dat weet ik wel zeker, ik ken zat manege paarden die alleen in de zomer de wei op gaan, en dat gaat prima.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:43

Ik krab toch wel serieus achter mijn oren bij het lezen dat paarden jaaaaaren niet meer op de weide gegaan zijn

@TS

Ik zou je paard het eerste uurtje met peesbeschermers en springschoenen op de weide zetten,de rest van de dag en de volgende dagen/weken/jaren hoeft het écht niet meer.

Het maakt niet uit welk merk je gebruikt als je het maar een uurtje omdoet.

Mijn vzpaard heeft 7maanden op boxrust gestaan wegens 2peesblessures en staat sinds gisteren(vrijdag nu,weet niet hoe de tijden op bokt zijn)een week op een volle paddock van 12u tot 18u en rond 19u weer tot 21u.
De eerste keren heeft hij ook peesbeschermers opgekregen maar na een aantal dagen was zijn opgekropte energie eruit en konden die dingen eraf

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:32

kim6815 schreef:
Wat er niet mee klopt?? Deze paarden zijn super enthousiast dat ze naar buiten kunnen!! Ik weet niet hoe je het bedoeld maar ik weet dat mijn paard gewoon super enthousiast is en graag lekker wil rennen en spelen in de wei. Ik respecteer iedereen die niks in de wei omdoet, respecteer mij dan ook als ik wel beenbeschermers om doe.

En waar komt dat super-enthausiasme dan vandaan??? In al die jaren dat ik paarden heb, heb ik nog nooit meegemaakt dat de paarden ELKE dag als een stel dolle de wei inrenden en gingen bokken en zo. De eerste dag, heel soms de tweede dag nog en dan was het over. Rust in de tent, kop aan de grond en eten.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:03

bij ons doen ze de eerste dagen gek ,omdat de paarden weer aan elkaar moeten wennen.
en ze gaan uitzoeken wie de baas is.
en dat is helaas niet na 1 dag over!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:45

Echte beenbescherms ga ik voorlopig niet omdoen, je moet dan wel een stel hebben met een ongelooflijk draagcomfort, het is soms over de 30 graden en om dan met die dingen om te lopen, super kwaliteit wol of niet, zie ik nog niet echt zitten.
Wat ik wel wil overwegen zijn goede kwaliteit springschoenen, mijn paard heeft nou al 2 keer een behoorlijk fikse wond gehad aan der kroonrand!

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:31

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd welke beenbescherming nou geschikt is voor op de wei, met een temp. van 25 graden.
En dan heb ik het over beenbescherming, voor paarden die niet na een uurtje de voorkeur aan het gras geven.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:38

het is hier dacht ik ook al genoemd,er zijn speciale beschermers voor op de wei.
deze ademen.

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:21

Ik heb hier ook eens een topic over geopend, men ik werd aan alle kanten aangevallen. Maar ik was toen geintresseerd in de equi-chaps van de paardendrogist. Volgens mij zijn die heel geschikt.