Verzorging lange manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:24

Ik vlecht Lisannes manen altijd in.. Niet echt perse om ze mooi lang te houden, maar vooral om ze mooi wit te houden Ze staat dagelijks op de wei, ongeacht het weer, en een dagje los is in de winter not done

Ik heb ook al wel gemerkt dat ze bijgegroeid zijn. Eenmaal per week maak ik de vlechten los (s'avonds als ze al op stal staat), en laat ik dr manen een nachtje los.

Heel af en toe nog eens ontklitter erin en eens goed uitkammen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:34

irish_lady schreef:
mijn merrie staat altijd in de vlechten, haar manen zijn te lang om los te hangen, maar ik doe ze 1x in de 3 weken opnieuw.

nog 1 tip: GEEEEEEEN antiklit gebruiken, dat is echt bende en niet goed voor de haren. Je kunt beter een creme gebruiken.

Ik heb geen problemen met Antiklit hoor.. mijn Friese merrie heeft ook lange manen die ik graag mooi houdt, ik gebruik eens in de zoveel tijd de antiklit van Leovet, manen breken niet af etc. en stoten een paar dagen goed vuil en stof af.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:41

Ik ben per definitie ook tegen teveel gebruik van antiklit, naar mijn mening worden de manen (en staart) en alleen maar dunner van bij overmatig gebruik.
Ik doe de manen meestal over 1 a 2 weken in vlechten en daarna een week los om een beetje te laten "ademen". Enkel bij wedstrijden of andere gelegenheden waarbij het er goed uitmoet zien gebruik ik antiklit.

LotusT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:19

Ik gebruik cowboy magic bij mijn fries, echt super spul. Ik heb ook altijd zo'n 5 a 6 vlechten in. Zijn manen waren eerst ong. 40 cm en nu zijn ze 80 cm in anderhalf jaar tijd, dus bij mijn paard werkte dit erg goed...

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:20

gildeglans erin en in de zomer af en toe wassen goed shampoo eruit anders jeuk als je rijd hengstenvlecht erin of losse dikke vlechten

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:26

ik ben juist een voorstander van antiklit minimaal 10 liter per jaar gaat er hier doorheen.
daar blijft het juist heel glad door, waardoor vuil en knopen eruit blijven en de manen juist niet afknappen.

Afbeelding

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:38

wow! wat een manen dat is toch niet jou paardje. ongelovelijk

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:45

Ik doe niet altijd wat met de manen. Een keer in de zoveel tijd een beetje antiklit erin en uitborstelen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:23

wat een lange manen zeg zólang heb ik ze nog nóóit gezien

enne, ik spuit bij mijn vzpony's ook altijd anti-klit erin.. werkt super
en doe er eigenlijk haast nooit een vlecht in.. alleen als ze op 'wedstrijd' gaan of wat dan ook.. of als het heel erg warm is.. maar verder niet

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:47

Anti-klit is inderdaad niet erg! Zorgt er juist voor dat het haar glad is, en er dus geen klitten etc in het haar komen waardoor het haar kan afbreken!

mickey1978

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:41

zo lang wil ik mijn manen ook!!! nu zijn ze zon 70 cm dus moet nog ff sparen....