langeteugelen met 2,5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:47

gewoon stappen zonder iets bedoel ik dan, dus met loswerken en uitstappen, dan kun je de ruimte en de takt goed regelen.
Draven doe je wel met bijzet, maar goed, dat is het echte werk.
Ik laat jonge paarden vaak 10 minuten zonder bijzet wat stappen en draven, dan 5 minuten met bijzet (en dus 2.5 minuut linksom en 2.5 minuut rechtsom) en dan nog een minuutje of 5 uitstappen. dus in totaal ongeveer 20 minuten. Galop is voor mij niet direct van belang, komt later wel, als de balans er is.
Ik wandel ook vaak met die jonge paarden langs de weg, worden ze verkeersmak van. Je verwacht dan geen problemen later.
(Ik ben nu met eentje bezig, daar wordt al vanaf dat ze veulen was mee gewandeld en getroeteld en weet ik wat, maar toch is ze nooit rustig geweest met opzadelen.)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:56

Ik doe het altijd precies zo als Marije. Dat werkt gewoon het fijnste. Al dat gepruts en getut... nergens voor nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 08:57

dan kan ik met Marije en carola praten, ik doe het het liefst ook zo.
maar als het je eigen 2 jaarige is, dan ga ik liever wat meer aan het knuffelen en werken met het paard.
ligt gewoon aan de situatie. een vreemd paard direct uit de wei is ideaal, maar je eigen?? daar moet je gewoon wat meer mee doen, dan krijg je er een band mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:09

galopperen met jonge paarden doe ik juist veel, daar worden ze goed van, los in het lijf.

Vooral jonge paarden onder het zadel doe ik redelijk veel galop werk, lekker vooruit, het liefst buiten op een rechte lijn, zodat ze op hun eigen benen leren te lopen.

Zo zie je maar, er zijn vele wegen die naar rome leiden.
germie schreef:
gewoon stappen zonder iets bedoel ik dan, dus met loswerken en uitstappen, dan kun je de ruimte en de takt goed regelen.
Draven doe je wel met bijzet, maar goed, dat is het echte werk.
Ik laat jonge paarden vaak 10 minuten zonder bijzet wat stappen en draven, dan 5 minuten met bijzet (en dus 2.5 minuut linksom en 2.5 minuut rechtsom) en dan nog een minuutje of 5 uitstappen. dus in totaal ongeveer 20 minuten. Galop is voor mij niet direct van belang, komt later wel, als de balans er is.
Ik wandel ook vaak met die jonge paarden langs de weg, worden ze verkeersmak van. Je verwacht dan geen problemen later.
(Ik ben nu met eentje bezig, daar wordt al vanaf dat ze veulen was mee gewandeld en getroeteld en weet ik wat, maar toch is ze nooit rustig geweest met opzadelen.)

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:13

Citaat:
galopperen met jonge paarden doe ik juist veel, daar worden ze goed van, los in het lijf.

Vooral jonge paarden onder het zadel doe ik redelijk veel galop werk, lekker vooruit, het liefst buiten op een rechte lijn, zodat ze op hun eigen benen leren te lopen.

Ik vind juist dat het andersom moet...Het paard moet eerst op z'n eigen benen kunnen lopen en goed los zijn VOORDAT je aan de galop kunt beginnen.....Jonge paarden hebben vaak al moeite om soepel een bocht door te komen met ruiter (in een bak) in draf, laat staan in galop....
Losmaken doe ik wel met overgangen en figuurtjes.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:18

Het ligt er volgens mij ook heel erg aan of het je enige paard is of dat je er meerdere hebt.

Ik heb tijden gehad dat ik 5 eigen paarden in pension had staan en nog 5 of meer jonge paarden van het werk erbij.
Dan wordt er echt een stuk minder getut met dat jonge spul. In de winter komen ze wel in handen en draaien ze gewoon mee met de dagelijkse dingen, buiten zetten, binnen zetten en een keer afspuiten als ze echt smerig zijn. Maar ze werden echt niet iedere dag geborsteld o.i.d.

Met 3 jaar waren ze dan ook nog lekker nuchter in de kop en niet "verwend" zoals ik vaak zat heb meegemaakt met paarden waar wel veel mee was gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:04

Tja ieder zijn eigen manier, ik vind juist veel galopperen in een wat hoger arbeidstempo heel goed, en uit ervaring weet ik dat ze juist fijn door het lijf gaan lopen, gewoon verlichte zit, en lekker naar voren.

Ik denk zeker dat het er aan ligt, of je wel of niet meerdere paarden doet, vooral als je fulltime hebt zadelmak gemaakt, dan ga je toch anders te werk, dan als je een paard hebt.

Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:41

Om op de vraag terug te komen...

Dit staat er in het boek: Van veulen tot rijpaard.

Een paard dat jonger is dan 3 jaar is niet sterk genoeg om -al is het maar even- een ruiter te dragen. Het zou schadelijk zijn voor het skelet, dat pas na 6 jaar volgroeid is. Heel anders ligt het met de geestelijke arbeid. Sommige paarden, met name slimme en getalenteerde paarden, vervelen zich snel en kunnen lastig worden als ze te weinig prikkels krijgen - dan gaan ze op zoek naar vermaak.
Vergeet even wat er in de boeken staat en gebruik ur eigen oordeel en inzicht om te bepalen of het paard al aam vervolglessen toe is of juist nog wat tijd nodig heeft om de tot nu toe geleerde dingen te verwerken. Elk paard is in dit opzich anders. Zo heb ik gemerkt dat veel ongecastreerde hengstveulens (daar gaat het nu toch over?) zeer vroegrijp zijn en dat hun energie beslist in constructieve banen geleid moet worden. Dat geld ook voor andere ondeugende jonge paarden. Een onvolgroeid paard kan het gewicht van een mens nog niet dragen, maar ruim voor die tijd al kennis maken met tuigen en zadel en leren hoe het die moet dragen.

Ja, hier ben ik het eigenlijk wel mee eens (wat een lang verhaal)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:07

vlieg schreef:
Citaat:

Ik vind juist dat het andersom moet...Het paard moet eerst op z'n eigen benen kunnen lopen en goed los zijn VOORDAT je aan de galop kunt beginnen.....Jonge paarden hebben vaak al moeite om soepel een bocht door te komen met ruiter (in een bak) in draf, laat staan in galop....
Losmaken doe ik wel met overgangen en figuurtjes.

Je moet juist wel veel galopperen met een paard en zeker met een jong paard,
daarmee zal zijn balans veel sterker verbeteren als met drafwerk.
Ook met wat oudere paarden merk je dat je veel beter eerst wat galopwerk na het losmaken kan oppakken en dan pas het drafwerk door te werken.
Dan zijn ze veel losser.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 12:19

Een jong paard aan de dubbele longe laten lopen is naar mijn idee absoluut geen goed idee. Aan de dubbele longe werk je heel sterk in, met een groot risico dat je ze overvraagt.
Galopwerk vind ik vaak belangrijker dan drafwerk, zowel met jonge als met doorgereden paarden.

Germie:
Citaat:
Maar als je dus je paard op stal hebt, dan kun je het rustig aan een zadel wennen, aan bijzetteugels, aan een dubbele longe enz. Niet lang (20 minuten), niet vaak (1 tot 2 k eer in de week), maar een beetje rustige training kan echt geen kwaad. Vooral veel stappen, worden ze los van. De galop is niet belangrijk, de achterhand in draf wel.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 13:15

Boogiegirl, heb je al ervaring met 'langeteugelen' ? Dit is ongelooflijk belnagrijk, vooral als het om een jong paard gaat. Als je iets verprutst heb je jezef en het paard ermee voor de rest van de tijd. Tot dat je beestje 3 is zou ik dus ervaring opdoen hiermee, met een meer ervaren paard.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:21

bedoel je met ´langeteugelen´, het echte lange teugelwerk of bedoel je longeren aan de dubbele longe? In beide gevallen is de vraag van Laura belangrijk: als je zelf niet voldoende ervaring hebt met deze manieren van trainen, dan kun je hopeloos in de knoop komen te zitten (zowel letterlijk als figuurlijk in dit geval!!! Haha! (en hoewel dat grappig klinkt is de boodschap niet zo bedoeld... Misselijk )

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:43

Dribbel schreef:
ik denk dat boogie girl dat ook zeker wel bedoeld. heb wel het idee dat ze wil wachten met haar pony.
Wat ik me dan wel afvraag, als pony's met 2,5 jaar wel voor de kar mogen staan, maar je mag er niet mee lange teugelen, hoe zit dat dan?

Volgens mij kan het idd geen kwaad, je moet het wel goed kunnen.

2 van mijn paarden zijn ook aan de lange lijnen beleerd, en hebben hier veel van opgestoken.

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 20:12

Volgens mij kan het best, rustig aan, maar oefen eerst bij een paard al vaker aan de lange teugel heeft gelopen, het is moeilijker dan het eruit ziet! In het boek van Veulen tot Rijpaard, staan ook wat tips wat je nog kan doen met een jong paard (volgens mij van Maxwell), vind ik persoonlijk een leuk boek, het is volgens de methode van Monty Roberts, zo ben je toch leuk met je paardje bezig en voordat je dan aan het werk aan de lange teugel toe bent, ben je ook alweer even verder.
Succes! Groetjes Judith Party!!

Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 23:56

Citaat:
En eigenlijk zijn ze allemaal per 1 januari een jaartje ouder, dus dan zijn ze al 3

Nog zoiets waar ik met mijn pet niet bij kan. Wie die onzin nu weer ooit verzonnen heeft ? Wat een kolder !

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:52

Waarom pas met 3 beginnen???

Al die jonge hengsten die je ziet de op hengstenkeuring zijn nog maar 2 of zijn net 3(1 januarie geval) Die worden dus op hun tweede al aan de bijzet gelongeerd elke dag!! En de mensen maar juichen voor de paarden in de ring dat is dan toch ook niet zielig!!!

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 09:34

uit het land, aan de longe, zadel erop en gaan zitten...
Geen tijd voor gekloot en rare aanwenselen aan de longe...

Marije ik ben het helemaal met je eens...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 09:45

Whaha ik lach me zo kapot om jullie af en toe...
Wordt er gevraagd wat er met een jaarling mag, wordt er geantwoord, wacht liever tot hij 2/2,5 is. (mee eens). Vraagt iemand wat zij met een 2,5 jarig mag, verdraaien ze heel de boel en mag er nix meer mee :S

Mijn eigen mening (en ja zo doe ik het zelf ook):

Begin ermee als je pony eraan toe is!
1 keertje longeren in de week, rustig stappen, beetje draven doet je pony meer goed dan slecht. Niet langer dan 5 a 10 minuutjes in het begin hoor Vooral lekker rustig en zonder druk.
Wanneer je hem in wilt gaan rijden is je eigen keus, maar let daarbij dus echt op je pony. Ik vind 3 een mooie leeftijd. Op pinky ben ik gaan zitten toen hij 2 jaar en 8 maanden was. Was ook niet langer dan 3 minuten.
Pinky is met zijn 2,5 beleerd voor de kar. Hij kon het geestelijk en lichamelijk aan (van een proff gehoord). Mysty zouden we van de zomer beleren, maar ze is nog echt een gupje. Dus hebben we besloten te wachten. Naar de pony zelf kijken lijkt mij dus het beste...
Succes

PS met langteugelen ben ik begonnen toen pinky 2 en 3 maanden was. Ik deed het 1 maal per week. Toen net voor zijn 2,5 2 keer buiten, en toen is hij voor de kar beleerd.
Mysty is nu bijna 2 en ze snapt het langteugelen. Inge doet het ongeveer 1 keer in de 2 weken (een klein stukje, voornamelijk stappen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:27

ga met Marije mee, ik heb het ook zo gedaan.
Voor zijn derde levenjaar hooguit een paar keer aan de longeerlijn geweest(lees 5 minuten rondjes lopen in stap en draf 1x in de 2 maanden)
Na zijn 3e verjaardag hoofdstel in, zadel erop en binnen een week rijden.
Niks aan de hand super braaf paard en vooral niet verwend(en dat voor een fjord Haha! )

Snel kan ook met beleid hoor!.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-02 08:55

verder ga ik met Pinky_Girl mee.
en ik vind het opzich niet verkeerd van binnen een week erop rijden.
maar ieder doet het op zn eigen manier en ik doe het liever op de andere manier. als het niet mn eigen pony was was het misschien anders, maar nu doe ik liever gewoon rustig aan, natuurlijk eerst verkeersmak maken dan een tijdje aan de longe dan het zadel en hoodstel en dan weer over een tijdje(week?) inrijden.
maar ligt ook aan mn pony, als hij het zadel en hoofdstel nog steeds 'raar' vind wacht ik langer en anders korter.
en als het longeren goed gaat gaat er ook sneller het zadel op, maar als hij nog regelmatig(te vaak) naar binnenvalt ofzo wacht blijf ik nog longeren totdat het goed gaat.

Groetjes Laura

Nijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 10:36

Als ik me hier ook even mee mag bemoeien.... ik zie hier een aantal dingen staan waar ik het toch helemaal niet mee eens ben...

Ik heb zelf onlangs een paardje ingereden... daar ben ik mee begonnen toen hij 2/2.5 was... beetje grondwerk... en toen hij 3 was ben ik erop gaan rijden.. en ook af en toe een sprongetje gemaakt hoor!!! Was juist super goed voor zijn balans....

Ik vind het onzin om een paard tot zijn 3e jaar in de wei te laten staan en dan opeens er wat mee gaan doen... het lijkt mij veel beter om hem al vanalles te leren als hij wat jonger is... En een beetje spieren opbouwen kan volgens mij al helemaal geen kwaad!! Doe gewoon lekker met je paardje wat je zelf het beste lijkt... Blijf wel steeds goed naar je paard kijken om te zien of hij het nog leuk vind en of hij het allemaal wel aankan!!!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 12:06

Wat je zou kunnen doen is gewoon alles stap voor stap doen.

Je gaat er gewoon eerst voor zorgen dat hij aan de hand perfect luisterd, als je dat hebt bereikt ga je naar de volgende stap.
Je zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat hij goed verkeersmak is.
Dan ga je beginnen met rustig longeren.
Je gaat pas verder als je eerste stap helemaal goed gaat, bijvoorbeeld de commando's aanleren.

Daar ben je vast wel een hele tijd mee bezig en het is nog mooi meegenomen ook.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:31

Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:37

Volgens mij doet dat er in dit topic nieteens toe Haha!
Haar vraag was nl of je met een 2,5 jarige mag langeteugelen.
En ik denk dat je daar pas mee begint als je pony netjes kan meelopen, commando halt, stap en draf kent en als je zelf wat ervaring hebt met langeteugelen.
Heeft met inrijden allemaal weinig te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 16:57

Citaat:
Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?

Laat ik daar nu toevallig mee bezig zijn. Haha!
Hij is trouwens al bijna 4 en ik heb er misschien 10x op gereden. Oei ben ik nu niet te laat??
Leert hij straks nog wel???

Haha!