Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
germie schreef:gewoon stappen zonder iets bedoel ik dan, dus met loswerken en uitstappen, dan kun je de ruimte en de takt goed regelen.
Draven doe je wel met bijzet, maar goed, dat is het echte werk.
Ik laat jonge paarden vaak 10 minuten zonder bijzet wat stappen en draven, dan 5 minuten met bijzet (en dus 2.5 minuut linksom en 2.5 minuut rechtsom) en dan nog een minuutje of 5 uitstappen. dus in totaal ongeveer 20 minuten. Galop is voor mij niet direct van belang, komt later wel, als de balans er is.
Ik wandel ook vaak met die jonge paarden langs de weg, worden ze verkeersmak van. Je verwacht dan geen problemen later.
(Ik ben nu met eentje bezig, daar wordt al vanaf dat ze veulen was mee gewandeld en getroeteld en weet ik wat, maar toch is ze nooit rustig geweest met opzadelen.)
Citaat:galopperen met jonge paarden doe ik juist veel, daar worden ze goed van, los in het lijf.
Vooral jonge paarden onder het zadel doe ik redelijk veel galop werk, lekker vooruit, het liefst buiten op een rechte lijn, zodat ze op hun eigen benen leren te lopen.
vlieg schreef:Citaat:galopperen met jonge paarden doe ik juist veel, daar worden ze goed van, los in het lijf.
Vooral jonge paarden onder het zadel doe ik redelijk veel galop werk, lekker vooruit, het liefst buiten op een rechte lijn, zodat ze op hun eigen benen leren te lopen.
Ik vind juist dat het andersom moet...Het paard moet eerst op z'n eigen benen kunnen lopen en goed los zijn VOORDAT je aan de galop kunt beginnen.....Jonge paarden hebben vaak al moeite om soepel een bocht door te komen met ruiter (in een bak) in draf, laat staan in galop....
Losmaken doe ik wel met overgangen en figuurtjes.
Citaat:Maar als je dus je paard op stal hebt, dan kun je het rustig aan een zadel wennen, aan bijzetteugels, aan een dubbele longe enz. Niet lang (20 minuten), niet vaak (1 tot 2 k eer in de week), maar een beetje rustige training kan echt geen kwaad. Vooral veel stappen, worden ze los van. De galop is niet belangrijk, de achterhand in draf wel.

(en hoewel dat grappig klinkt is de boodschap niet zo bedoeld...
) Dribbel schreef:ik denk dat boogie girl dat ook zeker wel bedoeld. heb wel het idee dat ze wil wachten met haar pony.
Wat ik me dan wel afvraag, als pony's met 2,5 jaar wel voor de kar mogen staan, maar je mag er niet mee lange teugelen, hoe zit dat dan?

)

Citaat:Ik vraag me altijd af als ik zo'n topic als dit lees of die mensen die reageren uberhaupt ooit wel eens een paard zadelmak of aangereden hebben?