10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:10

ik vind het niet kunnen, het is te klein, en als je pony geen maatje heeft zal hij het niet naar zn zin krijgen, en om de hele winter op stal te staan omdat het gras moet blijven staan is niet handig.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:10

Ik vind 10 x 10 voor een jack russel nog te klein om zich uit te leven. Laat staan voor een pony!!!

Suomi

Re: 10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:12

sorry maar 10x10 meter vind ik echt te klein! een paard moet lekker paard kunnen zijn, dwz dat ze fatsoenlijk moeten kunnen grazen, rollen, door de wei rennen etc. als ze daar zin in hebben en dat kan in mijn ogen echt niet op een stukje grond van 10 bij 10m.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:14

*is dit soms een 1 april grap? *

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:48

Hoi sorry dat ik het dan vroeg, als jullie het niet goed vinden van 10x10 maar dit is mijn enigste kans op een eigen pony, dus natuurlijk probeer ik het alle beste!!

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:59

Tja, dan moet je een aantal jaar wachten totdat je zelf oud genoeg bent om een huis te kopen met een fatsoenlijke lap grond. Anders zoek een verzorgpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:07

Ik geef er ook de voorkeur aan om paarden met minimaal 2 te stallen zodat ze niet alleen zijn. Aan de andere kant heb ik ook wel paarden alleen zien staan die hier geen hinder van leken te ondervinden. Als je de pony nog moet gaan kopen, dan zou ik naar eentje op zoek gaan die al alleen staat en waarbij dit goed gaat.

Wij zijn thuis ook begonnen met 1 paard en dit ging prima. Het grappige was wel dat mijn vader zo enthousiast werd dat een pony erbij vervolgens vrij vlot geregeld was (onder het mom: 'ach, we hebben nu toch al een paddock etc, dus dan kan een extra pony er ook nog wel bij).

Wat de paddock betreft. Mocht je het voor elkaar kunnen krijgen om deze iets groter te laten maken, dan zou ik dat zeker doen. In een paddock van 15 x 15 kun je bijvoorbeeld een kleine pony ook heel goed longeren. Dan kan hij ook meteen lekker uitbokken als hij een keer zijn ei kwijt wil.

Aan 10 x 10 meter gras ga je in ieder geval niets hebben, zo zijn wij ook begonnen haha. Nou ja, we hadden een paddock/tevens bak van 17 x 35 en de helft hiervan was gras. Gras was binnen no-time verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:09

Trouwens, mijn vroegere achterbuurvrouw had ook 1 paard in de tuin. Zij had een stal en een kleine paddock en reed iedere dag buiten. Dit paard is zeer gezond oud geworden, maar was er wel eentje die graag een plekje voor zichzelf had.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:48

Sommige paardjes zoude blij zijn als ze 10/10m hebben :p

die manegepaardjes overleven toch ook elke dag zonder wei, dus kdenk niet dat het een probleem gaat zijn.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:26

Wallasliefje schreef:

die manegepaardjes overleven toch ook elke dag zonder wei, dus kdenk niet dat het een probleem gaat zijn.

Ze overleven wel ja,maar 9/10 paarden zijn niet gelukkig

Ik vind het erg zielig voor je toekomstige pony waar ze bij terecht gaat komen.

Gras is zo meteen op,bovendien moet je ook nog een stukje afzetten voor in de winter,eerst op de volledige wei en dan een stukje afzetten en daar staan ze dan in de winter op en kan de rest van de wei weer groeien.Hoe wil je dat doen bij je 10m*10m??????

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het psychische van een paard want zo te zien weet je daar niet veel van anders zou je deze vraag niet gesteld hebben.

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:45

jah maar je kan moeilijk 2paardjes kopen eigelijk hé:)

ik zou blij zijn alsk ene kon betalen :p

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:58

Meisje, koop pas een paard als je genoeg ruimte hebt. misschien een weilandje huren? in zweden iemand zoeken die een poy heeft die bij jou paard in het land mag. alleen staan is geen optie.. Paard kan er heel vervelend van worden

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:05

mm dan heb ik ook ff een vraag
sorry ts schrijver
maar wij gaan ook verhuisen en daar is achter ook een stuk land van 10 bij 10 m
ik heb nu een mini shet van 80 cm
en ik wil dan nog gewoon een mini shet er bij
is het dan wel groot genoeg??
bedankt
gr nienke
sorry voor het off topic zijn

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:49

Is het ook niet mogelijk om haar thuis te stallen, met dat stukje als soort zandbak of betegeld en dan een weitje te huren, of in ieder geval zorgt dat ze in de zomer (of een paard uur per dag) lekker naar buiten kan.

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:53

sorry, ik vind dit niet mogelijk.
een paard heeft echt de ruimte nodig om lekker te rennen.. ik vind een grote weide echt een eis!
Als je zo een paard houd vind ik dat je het meer voor eigen belang doet dan voor die van je paard. mijn antwoord is dus een zekere nee!

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:54

shettie schreef:
mm dan heb ik ook ff een vraag
sorry ts schrijver
maar wij gaan ook verhuisen en daar is achter ook een stuk land van 10 bij 10 m
ik heb nu een mini shet van 80 cm
en ik wil dan nog gewoon een mini shet er bij
is het dan wel groot genoeg??
bedankt
gr nienke
sorry voor het off topic zijn

hier geld hetzelfde als m'n andere post

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:55

Wallasliefje schreef:

die manegepaardjes overleven toch ook elke dag zonder wei, dus denk niet dat het een probleem gaat zijn.

nee.. maar zijn die paarden daar wel blij? ik denk het toch niet. en dat lijkt mij wel belangrijk als eigenaar dat je paard een beetje ene fatsoenlijk leven heeft

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:01

10x10 is niet ideaal. maar altijd nog beter dan alleen maar een stal.

ik denk niet dat het veel zin heeft gras te houden. dat is binnen een paar dagen helemaal kapot gelopen. gooi er wit zand in, dan weet je zeker dat je paard niet naar wortels gaat graven en zo veel zand mee eet.

is er geen mogelijkheid in de buurt om land te huren?

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:01

XxXHorseXxX schreef:
Hoi sorry dat ik het dan vroeg, als jullie het niet goed vinden van 10x10 maar dit is mijn enigste kans op een eigen pony, dus natuurlijk probeer ik het alle beste!!

dit is dus alleen maar uit eigen belang!!
''kijk ik heb een pony..''
zoek toch een verzorgpony meid en ga hier asjeblieft niet aan beginnen!!

of zoek gewoon een fatsoenlijke stalling

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:01

de pony zou denk ik een eenzaam en ongelukkig leven tegemoet gaan
niets eens zozeer om de 10 x 10 meter
want als een paard verder veel beweging krijgt en een maatje zou hebben is dit best te doen
ik krijg het idee dat je (nog) weinig verstand van paarden hebt (en je ouders al helemaal niet)
hoe zie je dan als je pony ziek is of een probleem heeft en hoe weet je of je zadel past
volgens mij wordt het voor de pony zelf 1 groot drama......
ik zou als ik jou was eerst verhuizen en dan kijken of er in de buurt nog meer mensen wonen met paarden
zodat je hun om raad kan vragen bij evt, problemen
het is zo makkelijk gezegd ...ik koop een pony.. en ik snap best dat je je kans grijpt nu het mag
maar denk ook eens aan de pony die zelf niets in te brengen heeft en helemaal van jou afhankelijk is......
het valt voor paarden niet mee om afhankelijk te zijn van iemand die er geen verstand van heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:13

unamie schreef:
de pony zou denk ik een eenzaam en ongelukkig leven tegemoet gaan
niets eens zozeer om de 10 x 10 meter
want als een paard verder veel beweging krijgt en een maatje zou hebben is dit best te doen
ik krijg het idee dat je (nog) weinig verstand van paarden hebt (en je ouders al helemaal niet)
hoe zie je dan als je pony ziek is of een probleem heeft en hoe weet je of je zadel past
volgens mij wordt het voor de pony zelf 1 groot drama......
ik zou als ik jou was eerst verhuizen en dan kijken of er in de buurt nog meer mensen wonen met paarden
zodat je hun om raad kan vragen bij evt, problemen
het is zo makkelijk gezegd ...ik koop een pony.. en ik snap best dat je je kans grijpt nu het mag
maar denk ook eens aan de pony die zelf niets in te brengen heeft en helemaal van jou afhankelijk is......
het valt voor paarden niet mee om afhankelijk te zijn van iemand die er geen verstand van heeft

Wij hebben daar ook nog niet veel verstand van ( wel 5 paarden) maar als we denken dat de paarden wat hebben dan komt gelijk de DA en wij kennen wat mensen die kunnen helpen met zadel passen, dus dat is niet echt eeen argument.

Ontopic, 10x10 is veel te klein
En een paard moet een weide genoot, tenzij je asociaal bent en alleen aan je eigen plezier denkt.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:21

Er komt inderdaad heel wat kijken bij de aanschaf van een pony, vooral als je hem bij huis hebt staan. Als je op een manege of pensionstal staat kun je wat vaker mensen aanschieten als er iets is waar je geen raad mee weet. Dit kun je allemaal niet van te voren inschatten.

Verder denk ik dat weinig paarden alleen kunnen staan, die van mij werd heel erg bijterig, chagerijnig en vervelend toen hij 3 weken alleen stond. Een shetje doet trouwens wonderen! Kost bijna niets en je bespaard een hoop ellende (maar natuurlijk moet een shet ook ingeent en bekapt worden).

Op zich vind ik 10*10 niet te klein hoor, hij kan dan lekker vrij rond lopen. Iemand schreef dat dat net zo groot is als 2 paardenboxen, dat is niet zo, is iets groter dan 9 paardenboxen aan elkaar! (10*10 = 100 m2, 2 boxen zijn 3*6=18 m2). Wel zorgen dat hij genoeg lichaamsbeweging heeft (elke dag) maar als je lekker kan buitenrijden daar is dat niet zo'n probleem denk ik. Voor gras is het wel te klein, binnen een maand heb je geen spriet meer overeind. Succes ermee!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:04

nielsd schreef:
Wij hebben daar ook nog niet veel verstand van ( wel 5 paarden) maar als we denken dat de paarden wat hebben dan komt gelijk de DA en wij kennen wat mensen die kunnen helpen met zadel passen, dus dat is niet echt eeen argument.

ik ga van de topicstarter uit
en die heeft nog nooit een paard gehad
en haar ouders hebben er ook geen verstand van...
dus het is maar de vraag of ze in Zweden (iemand leren) kennen die verstand heeft van paarden..
om hun te helpen en die ook in de buurt woont..

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:08

Het is goed te doen meeste paarden staan in een stal van 3 bij 3, dus zou niet snappen waarom dit niet zou kunnen.
Denk alleen dat gras snel weg in binnen een week dus gewoon zand word, hoop dat het niet te blubberig word.

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:10

Ja, de meeste paarden staan in een stal van 3x3 en komen er daarnaast elke dag nog uit in een weiland / paddock die groter dan 10x10 is, zodat ze hun energie kwijt kunnen.