dna voor paspoort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: dna voor paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:12

loveblacky schreef:
*UPDATE* de pony heft geen chip!!

dus ik moet nu echt actie gaan ondernemen straks!!
zaterdag hebben we en afspraak met de eigenaar!!
heb net gebeld!!

ik hoop echt dat het dan niet té lang gaat duren voor we haar kunnen vervoeren, maar het word nu als we de pony kopen wel zeker weten dna!!

Kun je haar niet gewoon naar huis rijden? Dan heb je namelijk geen paspoort en zo nodig (hoezo idiote wetgeving) Overigens zou ik haar gewoon vervoeren. De kans dat je van de weg geplukt wordt is zo ongeveer nul, tenzij je op paaszaterdag of zo gaat rijden, dan plukken ze alles van de weg waar iets aan hangt.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:33

als dat zo is, dan is dat inderdaad een kromme regelgeving zeg!
maar het gaat sowiezo niet, ze is niet beleerd, het is een b pony (en ik 178 cm, dus logischerwijs geen rijpony voor mij), en het gaat om en afstand van zo'n 80 km.
het risico maar lopen daar houd ik niet zo van, zou ik niet doen in elk geval.
ik ga gewoon gelijk als er iets zeker is achter dna aan, dan maar ff wat langer wachten.

Waratje

Re: dna voor paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:58

Heeft de pony wel een paspoort? Strikt genomen moet je een paspoort hebben voor vervoer. Maar ik betwijfel of je er echt problemen mee zou krijgen als je al aangehouden zou worden.
Ik zou hem gewoon ophalen en het papierwerk daarna afhandelen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:07

paspoort krijg je toch na het chippen, of anders na het aanvragen van vrijstelling van chippen, en het laten vaststellen van het dna?
dus volgens mij kan ze dan nooit en paspoort hebben.
huidige eigenaar vind het maar een gedoe, ik snap het wel, handelaren en mensen die al jaren gewoon wat pony's hebben voor de hobby die vinden het gewoon onzin, best logisch.
maar ik denk dan dus niet dat er en paspoort bij zit, hoogstens inentingspapieren.
zaterdag ochtend heb ik een afspraak met de eigenaar, dan word duidelijk of ik haar koop of niet, hangt nu echt van vraagprijs af, rest is allemaal geregeld.
en dan weet ik ook of ze papier heeft ofzo.. (ja stamboekpapier das weer iets anders, maar ik geloof niet dat het een stamboek pony is).

maar, ik bedoel mis ik nou iets, misschien begrijp ik het wel verkeerd hoor, maar een paspoort zonder chip of dna is toch onmogelijk, en het is toch écht verboden om een pony zonder over de weg te vervoeren?

tuurlijk zou het het fijnst zijn als ik haar kon ophalen en dan rustig de papieren af te handelen..

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:59

loveblacky schreef:
paspoort krijg je toch na het chippen, of anders na het aanvragen van vrijstelling van chippen, en het laten vaststellen van het dna? dus volgens mij kan ze dan nooit en paspoort hebben.

Paspoort was eerder aan de orde dan die hele chiptoestand, dus het kan heel gemakkelijk dat een paard wel een paspoort heeft en geen chip of dna-bepaling. Ik heb dna ook later geregeld dan het paspoort.

loveblacky schreef:
maar, ik bedoel mis ik nou iets, misschien begrijp ik het wel verkeerd hoor, maar een paspoort zonder chip of dna is toch onmogelijk, en het is toch écht verboden om een pony zonder over de weg te vervoeren?

tuurlijk zou het het fijnst zijn als ik haar kon ophalen en dan rustig de papieren af te handelen..

Formeel is het inderdaad echt verboden om zonder paspoort te vervoeren, maar omdat dit allemaal nog relatief kort geleden is ingevoerd loopt het meestal zo'n vaart niet. Mocht je al worden aangehouden (weinig kans) kun je dat toch gewoon uitleggen?
Er zijn in Nederland zo'n half miljoen paarden, je denkt toch niet dat die allemaal al voorzien zijn van paspoort en identificatiegeval? Dat is logistiek namelijk helemaal niet mogelijk.