Voer zonder eiwitten/vet/energie, wel extra voedingstoffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:40

Katja schreef:
De samenstelling van muslie zonder haver is anders dan die van reformmuslie. Waarom moet het nou aan de haver liggen, het kan toch ook iets anders zijn.

Dat zeg ik ook niet. Maar mijn grootste bezwaar is dat het Ca/P verhouding niet klopt. Daarom krijgen mijn paarden dat niet. Ik vind de Ca/P verhouding erg belangrijk (en dat is het ook).

En tja... dat ze wilder worden van haver, dat geloof ik niet zo hoor... Ikzelf heb het iig nog nooit ondervonden. Die knollies van mij worden gekker als ze veel sportbrok krijgen, als wanneer ze veel haver krijgen.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:45

laat maar Lips are sealed
Jantina, ze worden niet drukker hoor van haver, die van ons tenminste niet, klets maar een beetje uit mijn nek Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:46

Ach, zo had ik een pard dat volledig door het lint ging bij het zien alleen al van een zak Subli-brokken....werd ie echt helemaal knettergek van, stond echt te springen in de box.
toen ik overstapte van onderhoudsbrok van Subli naar onderhoudsbrok van Equiral was het probleem over en uit....
Terwijl de brok kwa voedingswaarden helemaal niet zo verschilden. er gaat zo veel doorheen waar we geen weet van hebben...en ook bij meusli hoor! Kijk maar goed, er zit een soort klevende coating over de granen heen...

Ik vermoed eerlijk gezegd dat de gekte niet echt door louter de haver komt, maar meer door de andere ingredienten. Want ik heb een wat laconiek paard, zou ik die dan juist haver moeten voeren omdat ze wel wat looplustiger mag? Mmmmm, interessant, toch eens proberen binnekort....
Mijn ervaring is echter dat haver helemaal niet zo sterk uitmaakt, het verschil tussen sportbrok en basisbrok is groter...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:48

Cody schreef:
laat maar Lips are sealed
Jantina, ze worden niet drukker hoor van haver, die van ons tenminste niet, klets maar een beetje uit mijn nek Knipoog

Cody, voel je nou niet meteen beledigd of 'ongehoord'. Mijn ervaring is dat paarden helemaal niet zoveel drukker worden van haver. Jou ervaring is duidelijk anders... Dat kan toch?

Ieder paard reageert weer anders op een soort voer, en dat maakt het voeren nou juist zo moeilijk. Er is niet een standaard 'het beste' voer, anders zouden alle paarden dat toch wel krijgen, of niet?

Ik vind het erg jammer dat je meteen zo pissig reageerd, en eerlijk gezegd had ik dat niet van je verwacht.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:52

Weet je wat het is...Ik probeer duidelijk te maken hoe het bij onze paarden ging. Dat anderen andere ervaringen hebben, prima!
En ik vind het ook prima als iemand zegt van 'dat heb ik bij die van ons nooit gemerkt'. Maar elke keer komt die opmerking er tussendoor dat ik niet geloofd wordt.
Bijvoorbeeld:
carola schreef:
En tja... dat ze wilder worden van haver, dat geloof ik niet zo hoor...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:55

Tja, sorry dan. Die zin was totaal niet tegen jou bedoelt. Ik heb het alleen nog nooit zo ervaren, terwijl ik al met tientallen paarden heb gewerkt en al tientallen voerschema's heb opgesteld. Ik persoonlijk geloof dat gewoon niet. Ik zie juist dat paarden op haver net wat meer gaan glimmen en er gezond uit zien. Veel meer energie krijgen ze er volgens mij niet van.
Dat jij het wel geloofd, dat is je goed recht. Maar nog geen reden om meteen zo beledigd te reageren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 11:56

carola"]
[quote="Katja schreef:
De samenstelling van muslie zonder haver is anders dan die van reformmuslie. Waarom moet het nou aan de haver liggen, het kan toch ook iets anders zijn.

Dat zeg ik ook niet. Maar mijn grootste bezwaar is dat het Ca/P verhouding niet klopt. Daarom krijgen mijn paarden dat niet. Ik vind de Ca/P verhouding erg belangrijk (en dat is het ook).

En tja... dat ze wilder worden van haver, dat geloof ik niet zo hoor... Ikzelf heb het iig nog nooit ondervonden. Die knollies van mij worden gekker als ze veel sportbrok krijgen, als wanneer ze veel haver krijgen.
[/quote]
Daar ben ik net al op in gegaan , wordt zo een beetje een zinloze discussie. ik ben er niet opuit om mensen omlaag te halen maar ik heb 4 jaar voedingsleer gehad en weet wel een beetje van de theorie achter voeren.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:00

Wat heeft het dan voor mij voor zin om er verder nog iets over te zeggen als het toch niet aan de orde is wat ik zeg?
Dat mensen hun mening kracht willen bijzetten door te praten over voedingsschema's en jarenlange ervaring...prima, maar mijn ervaring van 3 weken een gestressed paard vond ik ook genoeg.
Dus niet persoonlijk bedoeld tegen jullie Lachen ik denk alleen dat het geen zin heeft dat ik me nog verder meng in deze discussie omdat jullie het theoretisch toch niet mogelijk achten wat ik zeg.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:05

Cody: het gaat er toch om wat Jantina er voor informatie uit haalt die zij belangrijk acht?

Katja: aan je ervaring twijfel ik niet. Maar aan m'n eigen ervaring ook zeker niet. Ik heb (ook) gigantisch veel boeken over voedingsleer gelezen, en veel ervaring in de praktijk op gedaan. Ik banketstaaf dus ook niet uit m'n nek hoor. Maar om nou te zeggen dat mijn mening de waarheid is, nee dat doe ik niet.

Dat is het punt dat voeren zo moeilijk maakt: ieder paard reageert anders op een bepaald soort voer, en dat is niet uit boeken te halen.... Gewoon proberen en leren, dat is de beste tip die ik je kan geven.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 12:06

carola schreef:
Dat is het punt dat voeren zo moeilijk maakt: ieder paard reageert anders op een bepaald soort voer, en dat is niet uit boeken te halen.... Gewoon proberen en leren, dat is de beste tip die ik je kan geven.

Kijk daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Jantina heeft heel wat te lezen als ze straks online komt *LOL*

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 12:09

*LOL* Wordt toch een leuk topic Haha!

Het gaat er bij mij om, wat ik ook in het allereerste stukje schreef, dat Isolda echt streng op dieet staat. Ze krijgt weinig te vreten en moet langzamerhand meer werken en daardoor vroeg ik mij af of er iets mis zou KUNNEN gaan in de voedingstoffen ed.

Ik maak mij verder (op dit moment) ook geen zorgen, aangezien Isolda bijzonder fit is. Maar vragen kan geen kwaad, daar is dit forum ook voor toch? Lachen Ik wil gewoon het beste voor mijn vriendinnetje en dat is op dit moment echt "afvallen".

Het verhaal over haver: Ik ga met Cody mee. Of er verschil in brok of haver zit, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat als er ook maar iets te veel in zit, Isolda door het lint gaat.
Wat er gebeurd weet ik niet, maar ze kan die extra energie niet omzetten in positieve dingen. Extra hard werken? Neuh, juist niet werken en vooral flink kloten, bokken, drammen, steigeren, staken en wat al niet meer.
Dat heb ik al gemerkt toen ik trainde voor de marathon en dacht dat ze wel een anderhalve kilo brok bij kon hebben. Werken deed ze zo'n 1 tot 2 uur per dag in die tijd (6 dagen per week in ieder geval) en bijzonder lastig werd.
Het kan natuurlijk aan mijn rijtechnische kwaliteiten liggen Schijnheilig maar na zo'n 12 jaar ken je je paardje wel Haha!

Vandaar dus mijn vraag. Maar in principe beantwoorde Dees, dat wat ik zelf ook wel dacht. Isolda heeft op dit moment energie voor tien dus het valt allemaal best mee.

Maar je eens interesseren voor het voer van je paard kan nooit geen kwaad *LOL*

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 17:58

carola schreef:
Het grootste nadeel van muslie zonder haver vind ik dat de Calcium/Fosfor verhouding totaaaaal verkeerd is. Vooral als die muslie het enige krachtvoer is, is het echt niet goed. Die verhouding moet 1:1,5 of 1:2 zijn. En bij muslie zonder haver is het 1:4 ofzo. Echt niet goed...
Ik snap ook niet waarom een gerenomeerd merk als Havens dat pokkespul in het assortiment heeft.

De juiste calcium:fosfor verhouding is 1:3! Dus niet 1:1 of zo iets. Dat is juist een enorm scheve verhouding.

Ik zou eerder onderhoudsbrok voeren omdat daar alles in zit en in muesli over het algemeen wat extra's ivp het broodnodige. Een deel gras vervangen door stro (is veel buikvulling, moeilijk te verteren, dus weinig energie) en dat een paard van het ene voer meer energie krijgt dat van het andere is waar, maar dat ligt aan de hoeveelheid kJ die er in zit per kg en niet afhankelijk van het voer! (zoals van haver krijgen ze heel veel energie etc)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 20:25

Of het nou "kan" of niet , veel mensen merken gewoon duidelijk het verschil tussen hun paard op haver Extreme duivel
of hun paard op iets anders dan haver Cool .

En dat boerenpaarden er vroeger niet gek van werden :

Ja logisch , die werkten veeele uren meer dan de luxe-paardjes die wij nu hebben , de oude knollen waren het grootste gedeelte van de dag aan het werk en hadden ook volop hun beweging in de wei.
Die konden die energie goed gebruiken en goed kwijt hoor ! *LOL*

En tja dat er in een boekje uit 1935 een opmerking over de brok van die tijd wordt gemaakt ..... Lips are sealed

(iets nieuws wordt makkelijk afgekeurd en wie weet wat er destijds allemaal inzat)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 08:33

Mikey"]
[quote="carola schreef:
Het grootste nadeel van muslie zonder haver vind ik dat de Calcium/Fosfor verhouding totaaaaal verkeerd is. Vooral als die muslie het enige krachtvoer is, is het echt niet goed. Die verhouding moet 1:1,5 of 1:2 zijn. En bij muslie zonder haver is het 1:4 ofzo. Echt niet goed...
Ik snap ook niet waarom een gerenomeerd merk als Havens dat pokkespul in het assortiment heeft.

De juiste calcium:fosfor verhouding is 1:3! Dus niet 1:1 of zo iets. Dat is juist een enorm scheve verhouding.

[/quote]

Nee, het is echt 1:1,5 of 1:2. Zie 'het groene boekje' en andere naslagwerken. Dat is het ideaal. Tuurlijk kan het daar wel wat tussen schommelen. Het wordt pas écht verkeerd als je onder de 1:1 of boven de 1:5 komt. Dan ga echt grote problemen krijgen. Maar het beste is om het gewoon op ongeveer 1:1,75 te houden.
Als je 1:4 hebt in een soort voer, ben je al snel te hoog als het gras of ander voer ook een beetje hoge verhouding heeft.