Hoezo heb je daar 'niets aan'? Als je internationale ambities hebt in de ponysport, dan kun je idd beter proberen met een D-pony het hoogste niveau te halen. Maar als je 14 bent en op landelijk niveau bij de pony's wilt blijven doorrijden tot je 18e terwijl je eigenlijk niet meer lekker op een D-pony past, dan kan voor jou zo'n E-pony behoorlijk wat waarde hebben. 
Voor zover ik me kan herinneren was dat ook de gedachte achter de E-klasse (ingevoerd rond 1990): Nederlandse kinderen ontgroeien door hun lengte de ponymaat steeds eerder en gingen daardoor op hun 13e of 14e al over naar de paarden. Met een E-pony kunnen ze gewoon lekker hun ponytijd afmaken als ze dat willen. En zo blijft de jonge ruiter zo lang mogelijk behouden voor de ponysport.
Volgens het FEI-reglement mochten dieren vanaf 1.48 m overigens wel op internationale wedstrijd uitkomen bij de paarden. Alleen mocht dat in NL niet, dus konden Nederlandse paarden tussen 1.48 en 1.60 niet op ZZGP-wedstrijden uitgebracht worden (ik ken enkele ruiters met bijvoorbeeld Arabische volbloeds die daarom zijn uitgeweken naar België en op die manier wel internationale proeven konden rijden). Per 1 april 2006 is het KNHS-reglement gelijkgetrokken met het FEI-reglement en nu mag je dus met een dier tussen 1.48 en 1.60 m hoger starten dan Z2.
Het KNHS disciplinereglement dressuur 2006 (art. 120) zegt het als volgt:
Citaat:
4. De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-licht en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.