straks begint de weide gang weer (ik zie er heel erg tegenop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zynoeska

Re: straks begint de weide gang weer (ik zie er heel erg teg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:03

Heel herkenbaar...ik heb gelukkig nu de paardjes zelf bij huis. Maar op de maees was het ook een drama. Daar was een ruin die greep je echt....als je even niet oplette en te dochtbij kwam vloog die je aan.
Ook zijn er veel pony's die in de zomer "te weinig" bereden worden, ze gaan zich vervelen. Baasjes komen alleen wat voer/snoepjes geven in de wei en gaan weer. Daar worden ze chagarijnig van en dan komen ze jouw inderdaad even plagen. En ik was ook bang voor ze hoor en de paarden van ons ook.
Ik voel met je mee en het enige dat ik kan bedenken is dat er geregeld kan worden dat je paardje in een andere groep komt of dat ze de groepen opsplitsen. Bij ons deden ze dat echter ook absoluut niet. Dan zie ik alleen een oplossing door naar een andere stal uit te kijken of toch een oplossing met de eigenaar zoeken.

Desnoods overleggen met de andere eigenaren voordat jij met je longeerzweep gesignaleerd wordt en iedereen woest op je wordt. Daarmee voorkom je wel dat je meteen iedereen tegen je hebt en ik zou dan al veiliger het land in durven..de vraag is alleen of jouw paard nog bij je komt als jij die zweep in je hand hebt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:18

steeds als je je pony pakt een snoepje geven, ik denk dat ze dan in de wei zo naar je toe komt rennen 'snoepjesmens!!' en dan hoef je iig nie tzo ver door die andere paarden heen te lopen.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:04

Ik ben er ook geen fan van om door het land te lopen als er een hele kudde staat. Nou is mijn paard zelf ook niet altijd de gezelligste in het land, dus die staat gewoon op een apart stukje naast de anderen. Wel zo veilig en makkelijk. Overigens zou ík ook een zweepje meenemen het land in. Mensen gaan er altijd maar vanuit dat "alle paarden in het land lief zijn". Dat je een zweepje bij je hebt wil niet zeggen dat je er mee rond hoeft te zwaaien. Maar op het moment dat een paard dreigend op mij (of mijn paard) afkomt heb ik in elk geval iets bij me. Zwaaien met een halstertouw is een leuk idee, tot het moment dat dat halstertouw aan je paard vastzit en je op weg naar de uitgang bent. Het zal niet voor het eerst zijn dat een ander paard de achtervolging inzet naar je eigen paard.
Als ik mijn paard haal dan roep ik haar naar het hek toe. Ik maak het touw vast en als we uit de wei zijn en het hek is weer dicht dan krijgt ze een snoepje. Met een emmer voer of snoep een wei met meer paarden inlopen is in mijn ogen vragen om ellende.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:30

Ik had in het begin ook nog wel eens iets van hmm, vind ik dit wel prettig? Maar ik heb de mazzel dat mijn paardje altijd op mij af komt lopen en ik dus niet zo ver de wei in hoef. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van lekkers meenemen de wei in (om de reden die anderen ook gaven). Mijn paard associeert uit de wei gaan wel met leuke dingen; namelijk rijden en wat voer! Je kunt ook je paard uit de wei halen en haar daarna wat lekkers geven; grote kans dat ie je steeds vaker tegemoed komt lopen!

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:37

Paar tips,

Blijf opletten om je heen.
Neem halstertouw of eventueel zweepje mee.
Komt er een te dicht bij, zwaai dan met het touw.

Zo deed ik het ook altijd, want er zaten wel 3 gemene paarden
in die groep waar ik mijn vz pony uit moest halen.

Op het laatst kwam mijn pony gewoon vanzelf naar het hek lopen
als ik nog niet eens in de buurt was.. Ze kwam gewoon als ik riep.
Ik denk dat ik daarmee geluk gehad heb.. Ik heb 't dr niet geleerd

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:47

die van mij staan ook in een gigantische wei en als ik er 1 meeneem komt de hele kudde op je af! Ik doe zowiezo (als je paard niet komt) het halstertouw door het ringetje heen, dat als ze met een noodgang allemaal naar het hek rennen je in ieder geval niet meegesleurd wordt en ook niet het touw aan het halster kan blijven hangen...
Ik loste het op door een halstertouw mee te nemen en gewoon te zwaaien als er een paard op je af komt. Werkt prima! (en anders heb je nog altijd je stem...)
Absoluut níet met snoepjes/eten e.d. gaan werken! Het maakt niet uit hoeveel snoepjes je meeneemt, ook al is het er maar 1, paarden zijn slim genoeg om te weten dat jíj degene bent met die snoepjes, en dat werkt alleen maar averechts. Je gaat krijgen dat de leider van de kudde iedereen wegtrapt (incl. jouw paardje) en dan zit je met een nog groter probleem... (leider krijgt altijd eten van de lagere rangorde, vul zelf maar in wat voor gevolgen dat heeft voor jou...)
veel succes, de weidegang hoort het leukste deel van het jaar te zijn!
Paarden zijn niet gemeem omdat ze dominant zijn... het zijn gewoon de leiders, net als dat jij de leider bent van jouw paard. Dan ben je toch ook niet in ene gemeen?

casjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:54

Myra1 schreef:
Sorry hoor, maar als iemand omdat hij of zij zelf bang is mijn paard gaat lopen wegjagen met een longeerzweep in het land, dan heeft diegene goede ruzie.

Mijn paard is ook een erg dominant kereltje. Van mij móeten ze hem aanpakken! Anders krijg je het er nooit uit. Ik ben hem nu in de losgooibak al aan het leren dat als de paarden eruit gehaald worden hij lekker op afstand moet staan en owee als hij er eentje wil aanvallen. (Bosje sleutels in je hand doet wonderen...) In de kudde mag hij doen wat hij wil, daar bemoei ik me niet meer mee. Maar zodra er een mens in het spel komt moet hij toch gehoorzamen.

verriemerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:04

lieve234 schreef:
Bij ons op de pensionstal mag je gewoon niet de paarden uit de wei halen en gaan ze om 2 uur weer naar binnen, is opzich ook wel handig:D !

hier zou ik toch niet blij mee zijn, kan ik dus niet rijden voor 2 uur.
Ik wil toch wel zelf een beetje kunnen bepalen hoe mijn agenda eruit ziet.

Nee, gewoon een extra halstertouw meenemen, en daar de paarden die op je afkomen mee weg jagen. Dat lijkt mij de beste oplossing.
Zo doen wij dat bij ons op stal ook. dat blijkt prima te werken.
Anders vraag je iemand die je de eerste paar keer op deze manier helpt.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:15

verriemerrie schreef:
lieve234 schreef:
Bij ons op de pensionstal mag je gewoon niet de paarden uit de wei halen en gaan ze om 2 uur weer naar binnen, is opzich ook wel handig:D !

hier zou ik toch niet blij mee zijn, kan ik dus niet rijden voor 2 uur.
Ik wil toch wel zelf een beetje kunnen bepalen hoe mijn agenda eruit ziet.

Nee dit zou voor mij ook niets zijn ik rij heel regelmatig om een uur of 11 dat zou dan niet meer kunnen.

@ topic starter.Je weet nu al welke paarden bij die van jou komen te staan?Mss kun je nu alvast proberen om die paarden te leren kennen.Ga ze af en toe eens opserveren kijk hoe ze doen.Vraag eens aan een eigenaar van een ander paard of hij even samen met die van jou los in de bak mag.Kun je zien hoe ze op elkaar reageren en leren de paarden elkaar ook vast kennen.

Verder vond ik de tip om samen met iemand anders de eerste paar keren je pony op te halen ook een goede.Dit kan je best even op weg helpen denk ik.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:53

Ik heb dit vroeger ook wel gehad. Nu totaal geen last meer van.

Misschien kun je de eerste keren iemand meenemen die met je meeloopt? Dan krijg je er misschien wat meer vertrouwen in.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:16

Toydoll schreef:
Myra1 schreef:
Sorry hoor, maar als iemand omdat hij of zij zelf bang is mijn paard gaat lopen wegjagen met een longeerzweep in het land, dan heeft diegene goede ruzie.

Als jou paard mij trapt, of mijn paard aanvliegt terwijl ik er vast heb kunnen ze een flinke mep verwachten, moeten ze zich maar gedragen. Jij zou ook ruzie met mij hebben, zo'n aggresief paard bij mijn paard zetten. Het kan me mijn leven wel kosten!

Ik zie mezelf nergens zeggen dat je m'n paard geen flinke mep zou mogen geven wanneer ze jouw paard of de jouwe aanvliegt. Maar veel reacties hier zeggen: ow als je bang bent, neem dan een longeerzweep mee en jaag alles weg wat in de buurt komt. Althans, zo komt het op mij over. En dat vind ik niet eerlijk. Alles preventief achterna zitten omdat je zelf bang bent is een situatie waarin je toch goede ruzie krijgt.

Citaat:
Als je in je eentje bent: je groot en stoer maken en gewoon doorlopen. Een paard is geen roofdier, ze vliegen je heus niet zomaar aan, en zeker niet als ze denken dat jij een stuk enger bent. Vervolgens pak je gewoon je paard en loop je richting het hek. Probeer niet zo te lopen dat je paarden die hoger in rang staan dan de jouwe op zijn moet duwen met jouw paard, dat kan ruzie opleveren.

Toydoll schreef:
Dat doen die paarden hier dus wel, ik ben echt niet snel bang, maar als ze mij beginnen te bijten geef ik een mep, (en echt hard bijten) en vervolgens draait die merrie zich om en slaat vol uit. Sorry hoor, zo'n aggresief paard zet je niet in een weiland waar iedereen zijn paard uit moet halen.
En natuurlijk loop ik met mijn paard met een grote boog om die andere heen, maar als die ons zien komen ze op ons af en vliegen ze mijn paard aan, waarop die dus wegrend.

Nou, dat zullen de paardEN van niet allemaal doen. Ik ben zelf pas 1x een paard tegengekomen dat mensen uit de wei liep te jagen. En dan nog ga ik er niet met een longeerzweep achteraan zitten, maar goed iedereen zijn keuze.
Dat andere paarden de jouwe bij je weg proberen te jagen komt wel meer voor. Dat is dan gewoon een kwestie van consequent die paarden zelf weg jagen. En daar heb je echt geen (longeer)zwepen voor nodig als het om normale paarden gaat, in een normale situatie.

Daarbij, mijn reactie was op een reactie op de angst van Vlasta om door een kudde te lopen. En in de doorsnee kudde wordt jij zelf niet de wei weer uitgejaagd wanneer je de wei in stapt.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:27

casjuh schreef:
Myra1 schreef:

Mijn paard is ook een erg dominant kereltje. Van mij móeten ze hem aanpakken! Anders krijg je het er nooit uit. Ik ben hem nu in de losgooibak al aan het leren dat als de paarden eruit gehaald worden hij lekker op afstand moet staan en owee als hij er eentje wil aanvallen. (Bosje sleutels in je hand doet wonderen...) In de kudde mag hij doen wat hij wil, daar bemoei ik me niet meer mee. Maar zodra er een mens in het spel komt moet hij toch gehoorzamen.

Ah, bij de tweede reactie snap ik het struikelpunt over mijn reactie.

Ok, dan nu hoe het wel was bedoelt.
Hoe ik de vele reacties hier voor me zie is zo: iemand durft zn paard niet te pakken en die wordt vervolgens aangeraden om alles wat maar in de buurt durft te komen gevaarlijk zwaaiend met 'n zweep weg te jagen. Zie je het voor je? 5 paarden met hun kop in het gras, 1 wordt gepakt en de andere 4 moeten rennen voor een engerd met een zweep. Paarden begrijpen nauwelijks wat ze overkomt, want ze staan alleen maar in de buurt te eten. Gevolg: 4 andere mensen krijgen hun paard niet meer uit de wei.

En denk niet dat dit soort situaties niet gebeuren, heb het namelijk zelf voor me gezien. Daarom ben ik zo fel op mensen die met een zweep het land in komen stormen.

En Casjuh, als mijn paard iemand aanvliegt of zich ook maar opdringt mag ze inderdaad een goede knal waar ze dr maar kunnen raken. Ik heb zelf de alpha pismerrie van het stelletje. Gelukkig gaat het bij ons wel goed over het algemeen. De rangorde is gewoon duidelijk en in volle galop ingehaald worden levert meestal ook geen problemen (en het komt ook zelden voor).

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:28

[/quote]
@ topic starter.Je weet nu al welke paarden bij die van jou komen te staan?Mss kun je nu alvast proberen om die paarden te leren kennen.Ga ze af en toe eens opserveren kijk hoe ze doen.Vraag eens aan een eigenaar van een ander paard of hij even samen met die van jou los in de bak mag.Kun je zien hoe ze op elkaar reageren en leren de paarden elkaar ook vast kennen.
[/quote]

Op zich ken ik de merrie's wel allemaal want mijn pony staat ook bij die groep in de paddock.
Daar komt mijn pony naar mij toe lopen en de rest reageerd niet, tenzij het rond een uur of 5 is dan krijg ik haar niet te pakken omdat alles dan naar binnen wil...

En dan staat mijn pony helemaal achterin te wachten hahaha

Heel erg bedankt alvast voor al jullie lange en goede reactie's
Ben er erg blij mee

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:11

monsera schreef:
Nee dit zou voor mij ook niets zijn ik rij heel regelmatig om een uur of 11 dat zou dan niet meer kunnen.

Dan laat je op de dagen dat je vroeg komt je paard toch niet buitenzetten en zet je hem/haar er na het rijden zelf bij. Mijn paard laat zich moeilijk pakken. Zij is haar hele leventje gewend geweest aan het einde van de dag naar binnen te gaan (vorige eigenaar: boeren) en tussentijds pakken eindigt meestal in een drama. Die regelmaat heeft ze denk ik ong. 11 jaar gehad... ze is nu 17, dat krijg ik er niet meer uit. Dus in het weekend rij ik in de zomer vroeg en zet haar zelf buiten. Door de weeks wordt ze buitengezet en kom ik na mijn werk om binnen te zetten, dan wil ze graag mee. Het is niet anders...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:23

Ik neem vaak een halstertouwtje mee.

een paar keer zwaaien en sjouh sjouh roepen helpt vaak wel.
Ik ben absoluut niet bang voor de andere paarden, alleen bang dat als ik er 1 uithaal er nog 1 door het hek glipt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:02

Ten eerst evoor iedereen mijn paard staat bij Vlasta haar pony in de groep!
Werkelijk geen van de paarden die bij Vlasta in de groep staan bijten, trappen oid.....Alleen mijn paard is erg dominant maar waarschijnlijk komt die geen eens bij de groep te staan!

Het is gewoon een kwestie van veel doen, in het begin met iemand erbij, een zweep of touw meenemen wek je geen sympathie mee op bij de mede wei gebruikers, immers zijn de andere paardjes absoluut niet gemeen en is dit dus nergens voor nodig!

Tevens is het ook zo dat als de paarden op de weide staan ze meestal helemaal geen oog hebben als jij je paardje zal komen halen omdat gras nou eenmaal veel interesanter is!

Succes en ik spreek je nog wel op stal.

Ik begrijp dat je bang bent, ben ik ook zeker wel eens geweest als ik in een wei stond met 4 entermerrie's om mij heen die elkaar even de les gingen lezen maar door er voor weg te lopen en dan maar niet meer de wei in te gaan los je het probleem helaas niet op!

Rytir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:05

daantjuhhh schreef:
Ik neem vaak een halstertouwtje mee.

een paar keer zwaaien en sjouh sjouh roepen helpt vaak wel.
Ik ben absoluut niet bang voor de andere paarden, alleen bang dat als ik er 1 uithaal er nog 1 door het hek glipt.

Dat heb ik nou ook, staan ze allemaal zo vervelend te dringen... Tja, ik ben gewoon heeeeel leuk en iedereen wil wel met mij mee

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:01

Rytir schreef:
daantjuhhh schreef:
Dat heb ik nou ook, staan ze allemaal zo vervelend te dringen... Tja, ik ben gewoon heeeeel leuk en iedereen wil wel met mij mee

haha dat vind ik wel een heel goed antwoord

Ik mag niet terug naar mijn oude groep dat is er besloten in de vergadering die wij maandelijks op stal hebben...

De optie is nu om mensen te vragen mee te lopen als ik mijn pony ga halen, dit vind ik in principe prima maar ik ben ook heel vaak alleen op stal en dan kan ik mijn pony niet pakken...

De reden waarom ik zo bang ben is omdat mijn oude pony mij dus letterlijk het land uit sloeg.
Hij kwam heeeel lief aanlopen en dan keerde die om en bokte naar je toe of vloog je aan door te bijten..
Geen pretje dus

MisPeggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:59

Gelukkig heb ik hier geen last van..
Mijn shet en arabier staan aan huis en mijn welsh bij een paar haflingers en mijn vz- fjord in. Die doen helemaal niks. Niet aanvallen, schoppen of meelopen. Echt heel braaf dus!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:32

Ik ken het probleem, wij hebben een paard op stal staan die echt sinds dag nr. 1 de pik om mij heeft en me in de wei aanvliegt en daarbij probeert te trappen, wat godzijdank 3x mis was.
Gelukkig hebben wij meerdere stukken land tot onze beschikking, en staat mijn paard dus mooi gescheiden van de ongewenste paarden
Wat een ander stalgenootje van mij doet, die ook niet gewaardeert wordt door de bovengenoemde pismerrie, is een kwak biks neergooien en dan haar paard pakken. Is een risico zoals iemand net zei.
Ik wens je in ieder geval succes!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:07

Het foutste wat je kan doen is voer meenemen!! Op die manier komen juist al die paarden op je af en gaan ze ruzie maken omdat ze allemaal haantje de voorste willen zijn (en daarbij letten ze echt niet meer op jou hoor)
Ik raad je aan gewoon recht op je doel af te lopen (jou eigen pony dus) en de rest allemaal te negeren! Het is even doorbijten, maar als jij zelfverzekerd het land door loopt, zullen die paarden jou ook met rust laten!!!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:31

Inderdaad geen voer meenemen. Neem desnoods een halstertouw mee waar je de anderen mee op afstand kunt houden.

Helaas zelf geen ervaring, waar ik rijd staan er maar 2 in de weide.. en degene waar ik niet op rijd gaat rustig door met grazen en die waar ik op rijd komt al naar me toelopen... oefening baart kunst

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:37

mijn pony staat het hele jaar door op het land bij rocky12.
eerst stond hij bij allemaal paarden...en wilde hij nooit komen dus moest ik met biks komen en kwamen al die paarden achter me aan.
dat vond ik dus dood eng en mocht me pony toen in een ander paddock zetten waar ze met z'n 2en stonden.
toen stond hij weer een tijdje alleen heb geen idee waarom maar dat vond ik wel beter...hij kwam toen ook gewoon als ik hem riep en hooefde niet tussen al die andere paarden...
2 dagen terug stond hij weer met 2 andere paarden en was meteen zijn ijzer kwijt door het rennen,deken stuk.
dag er na nog een deken stuk
nu staat hij weer lekker alleen

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:42

ik vond het ook altijd eng toen ik nog een paard had want mijn paard is een keer zo erg getrapt geworden door andere paarden dat hij een heel tijd heel schuw was en daardoor bang was van alles

JanineN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:50

aaaaaaaaaaah vet zielig!!!