Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:56

Ik vind niet dat er iets mis is met de TS, ieder zijn eigen hobby toch?

Het paardenleven heeft meer kanten hoor!
De ene vind het wel leuk om in de modder te ploeteren de ander niet, maakt haar toch niet slecht voor het paard? Dat ze de stal niet uitmest is omdat dat gedaan wordt, ik neem aan dat ze het paard echt niet in een vieze stal laat staan maar wel met flinke tegenzin zou uitmesten!

Wat is er mis met luxe?

_Merato_

Re: Wie ook Liever een luxe stal / goed paard dan eigen paa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:01

Een duur paard zegt ook niet alles.....
Ik heb een zeer goedkoop paard (was destijds minder nog dan B ) en gereden naar de M2!
Zelf kun je ook een hoop doen, hoor en je bespaart een hoop geld.
Ik heb lange tijd in een weiland gereden, als je de ruimte om je huis heen hebt kan een beetje doe-het-zelver ook veel doen. We hebben zelf onze stallen in elkaar gezet, zelf de buitenbak, de poets- en spuitplaats aangelegd. Maarja, als je je handen niet vuil wilt maken....
Een paard wat 24 uur per dag in een zeer luxe stal staat met alle pracht en praal eromheen zal minder gelukkig zijn dan een paard wat 24 uur per dag buiten staat in een weiland met zijn eigen vriendjes.
Uiteraard is dit helemaal mijn eigen mening en ik respecteer ieders mening.
Maar zoals de TS in het eerste berichtje overkomt, vind ik wel een beetje verwend.....en als je het geld er niet voor hebt, zou ik zeker er niet eens aan beginnen om een paard te kopen! Daarom., zoals al velen voor mij zeiden, kun je beter aan een leasepaard denken of verzorgpaard...Succes ermee in ieder geval!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:02

@ NovaLee: Nee ik zeg ook niet dat er iets mis is met luxe. En iedereen heeft weleens geen zin om te gaan mesten of wat dan ook maar. Dat is ook logisch lijkt me.. Het gaat er denk ik meer op de manier waarop ze bepaalde dingen brengt waardoor het lijkt alsof ze eigenlijk wel de lusten, maar niet de lasten van het paard wil dragen.
Bovendien zegt ze ook juist wel hele positieve dingen, dat ze eigenlijk het beste wil voor haar paard (en dat lijkt me een gezond uitgangspunt). Maar ze zegt ook dat ze niet de verplichting wil hebben om elke dag naar haar paard te moeten. En ik denk dat dat toch iets is wat mensen tegen de borst stuit. Want zoals al eerder opgemerkt kies JIJ voor het paard en het paard kan niet zijn eigen baasje kiezen.

NovaLee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:10

Daarom heeft en wil ze ook geen eigen paard, misschien probeert ze duidelijk te maken dat ze liever de lusten heeft dan de lasten en het prima heft zonder eigen paard?

Hihih naja daar moet ze zelf amar antwoord opgeven.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:13

Lindey,

Heb jou reactie ook gelezen in het topic van paarden die de hele dag binnen staan,

Nu dit topic nog en vind ik je helemaal een verwend enst die het niet eens verdient om paarden te hebben,

Je wil je paard niet uit de wei halen,
je wilt alleen rijden als er gouden knoppen op de bakrand zitten,

Je denkt alleen aan jezelf,want hoe je paard zoch voelt intresseerd je geen ene F*ck!

Bah bah...

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:13

Nou het is ook heel onduidelijk wat ze met het topic wil bereiken en inderdaad als zij van de luxe is dan kan ze beter een verzorgpaard zoeken en dan heeft ze ook geen lasten maar lusten. Tenminste als je geluk hebt, ik moest namelijk bij mijn verzorgpony's ook nog regelmatig de wei en/of stal uitdoen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:14

@ Yetse: als ik de mogelijkheid zou hebben om mijn paard aan huis te hebben staan, dan koos ik daarvoor.
Maar als ik de keuze heb tussen de boer voor 200 Euro, en de stal voor een beetje meer, dan ga ik voor die stal hoor!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:18

Ik vind het juist lekker om zoveel mogelijk zelf te doen op stal, zelf mesten, zelf je voer kopen, zelf lekker aanklooien vind ik hecht het fijnst wat er is. Je kan zo zelf kiezen voor je paard wat jou het beste lijkt. Ik haal er mijn energie uit dat ik haar zelf helemaal moet verzorgen.

Aan luxe heeft je paard verder echt helemaal niks als hij zelf geen paard mag zijn.

Ik zet mijn paard liever voor 50 euro op de weidegang in de kudde op een oude boerderij als voor 400 euro in de allerluxete volpension stal met solaria en grote binnenbanan, warme douches etc, terwijl ik het laatste ook prima kan bekostigen. Puur omdat in het eerste geval mijn paard dan echt paard kan zijn en niet een of ander zielig hoopje wat nooit een grassprietje van dichtbij heeft gezien..

Maar ik ben ook absoluut niet het type om een luxe knol onder mijn billen te hebben op een stal waar ik zonder spatje modder op mijn kleren rond kan lopen.

Ik ga echt elke dag naar mijn paard, ook als ze op de weidegang staat. Nu ze op stal staat, ga ik ook elke dag en nee, ik heb nooit zin om een dag over te slaan, zelfs als ik op voorhand geen zin heb om naar haar te gaan, kom ik weer als herboren weer bij haar vandaan..

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:20

Teuntje111 zo denk ik er precies hetzelfde over.
Ik geniet er ook van om lekker voor mijn paard te zorgen. En of ik nu kan rijden of niet. Gewoon de minuten bij mijn paard zijn onbetaalbaar. Weer of geen weer.

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:23

Idem

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:23

Joyce B. Ik denk dat jij snapt wat ik bedoel.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:28

Nou, ik heb liever een eigen paard waar ik compleet gek op ben, op een wat mindere stal staan.

Mij gaat het niet alleen om de luxe en om het rijden, heb je de luxe wel, dan is het mooi meegenomen, maar voor mij is het belangrijkst dat je een paard hebt, waar je plezier van hebt en een band mee kan opbouwen.

Aan die band kan geen luxe stal bijdragen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 14:39

Cassidy schreef:
Ik sta op een stal midden in de polder. Ik ben zelf niet van suiker, dus een beetje regen vind ik niet erg, maar als de wind er dan ook nog bijkomt en je het gevoel hebt dat je paard zich onder je in de wind moet gooien om nog enigszins vooruit te komen,
dan is

dat niet prettig rijden
. Met die wind dan de regen in je gezicht of het gezicht van je paard is ook niet leuk, en met hagel, vrieskou of sneeuw ben je snel uitgereden. Gelukkig krijgen we binnenkort een binnenbak, zodat je wel door kunt rijden. Ook al train je niet voor wedstrijden, en heb je in de winter niet de mogelijkheid om je paard lekker buiten te hebben, ze moeten er toch uit en hun beweging hebben.

Zo denk ik er dus ook over. Voordat ik mijn eerste verzorgpaard kreeg heb ik alleen maar in ruime binnenbakken gereden dus misschien inderdaad een beetje verwend In de zomer is een buitenbak heel leuk maar jij bent dus ook wel blij dat je een binnenbak krijgt.

En even over die toppaarden. Mijn niveau van rijden is niet zo hoog en heb ook niet de illusie dat ik dat echt ga halen. Ben ik denk ik ook al een beetje te oud voor (ben namelijk ook over de dertig) en heb niet echt talent voor het rijden. Maar ik vind het wel leuk om serieus te oefenen en dat kan gewoon beter met een goede bak en een geschikt paard. Bovendien kan je ook dan lol hebben met je paard. Een mens moet wat te dromen over hebben toch?
Maar poetsen en gewoon loslaten in de bak vind ik ook leuk.
Maar helemaal verregend onder de modder zitten na bij je paard te zijn geweest is niet echt mijn ding.

Ik ben gewoon geen modderploeteraar en uitmesten vind ik ook niet leuk. Toen ik nog alleen op de manege reed wilde ik wel 7 dagen naar de paarden en snapte ik nooit als de eigenaren niet elke dag kwamen.
Na mijn eerste verzorgpaard kwam ik tot de ontdekking dat het toch wel veel tijd en moeite kost.

Denk dat veel mensen veel te ondoordacht aan eigen paard beginnen en ook veel beter af zouden zijn met een verzorgpaard.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 26-03-06 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:43

Heey!

Ik heb liever een paard op een niet te duren stal waarbij beide partijen lol hebben. Ik denk niet dat een paard het heel veel uitmaakt of hij een halve dag lekker buiten zijn stal mag rondlopen met een uitloop die een beetje modderig is, of op een luxe stalling waarbij hij elke dag op stal komt staan. Ik denk dat de keuze dan snel gemaakt is

En als je paard op zo'n stalling waar Chesney en Garfield opstaan: heb je niets te klagen (vind ik) voor 100 euro heeft je paard een goede stalling met uitloop, goed hooi en stro, automatische drinkbak, 's zomers dag en nacht weidegang en word ie gevoerd als je dat wilt. Je kunt je paard ook afspuiten, alleen komt daar alleen koud water uit. Helaas is de rijbaan niet altijd te rijden, vooral 's winters niet. Maar dan kunnen we een buitenrit maken.

Natuurlijk zou ik een paardje dat goed kan presteren op prijs stellen. Maar als dat een kreng van een beest is, heb ik 'm liever niet. Of als het niet klikt, dan kan hij nog wel ZZGP lopen, en op een trensje een pirouette maken. Maar dan koop ik 'm echt niet! Dan kies ik liever een paard á la Chesney *die dus in princiepe niet hoger dan L komt en er alles behalve Charmant uitziet* Waarom? omdat dat mijn grote liefde is, toen ik haar ging verzorgen was de klik er meteen, als het aan mij had gelegen had ik haar allang overgekocht. Samen hebben we veel lol, ook op dat niet al te schone stukje grond met 's winters een rijbak waar je zo'n beetje in kan zwemmen. Ik ben soms best prestatiegericht hoor daar niet van, als het aan mij had gelegen had ik allang les gehad op een pirouettedraaiend paard (bij wijze van spreken)
Ik ga niet dood van de regen en tijdens een regenbui ga ik nog altijd even leuk naar Chesney, Chesney staat dat even doodleuk op haar uitloopje, Chesney zou het denk echt niet leuker vinden op apart gescheiden van Garfield op een superdeluxe stal te staan!

Oja trouwens, ik zou ook wel graag een rijbak hebben waar 's winters te rijden is, verder maakt het mij niet uit of die rijbak nou binnen of buiten is.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:00

chagrijntje schreef:
Naar mijn idee ben je gewoon verwend..
Je wilt alleen maar rijden met je paard.
Je wil je paard niet voeren of de stal uitmesten.

En je ziet je zelf al hoog in de dressuur.

Maar wat ik nu niet snap wat is nu precies je vraag..

Helemaal mee eens.

Ik hen wel een eigen paard ( nu nog jaarling ) en die staat op een stal waar ik zelf moet mesten en met een blubberbak, maar ben blij dat ik een paard heb en zelf voor zijn stalletje zorgen vind ik alleen maar leuk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:09

volgens mij kan je dan beter geen paard kopen
ik heb mijn paarden thuis staan en heb ook geen binnenbak of andere luxe dingen! moet zelf voeren mesten en alle voorkomende dingen zelf op lossen! toch vind ik dit veel mooier dan dat ik naar me paard zou gaan om ff te rijden en weer naar huis te gaan! je moet keuzes maken en vooral ook aan je paard denken! denk dat veel paarden er alleen van kunnen dromen om 24 uur per dag op de wei te mogen staan!

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:16

chagrijntje schreef:
Naar mijn idee ben je gewoon verwend..
Je wilt alleen maar rijden met je paard.
Je wil je paard niet voeren of de stal uitmesten.

En je ziet je zelf al hoog in de dressuur.

Maar wat ik nu niet snap wat is nu precies je vraag..

Ja idd
Ik heb zelf ook een shetlander en nog 7 vz pony's
Waar bijna nooit op rij (alleen soms op de welsh)
En ik ben er blij genoeg mee , blij dat ik zo een mooie kans heb gekregen om die beestjes te verzorgen en liefde te geven .
Rijden is niet alles , ja je mist dat wel .
Maar ik heb nu weer al een oplossing voor dat rijden . Een verzorghaf waarmee ik les volg .
En nee dank je ik zet voor geen geld van de wereld mijn paard een hele dag op stal , laat die beestjes maar lekker op hun wei lopen.
En in het is veel leuker om met je paard lekker ontspannen in de natuur te rijden . Dan met je hoofd tegen je borst in een bestofte bak te lopen

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:29

@ Cassidy: Mijn huis is te koop, hoor! DE mogelijkheid om 3 paarden aan huis te houden!
En een buitenbak en een spuitplaats en een poetsplaats en een zadelkamer......wat wenst een mens zich nog meer???? Ha,ha!!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:30

lindsey schreef:

Denk dat veel mensen veel te ondoordacht aan eigen paard beginnen en ook veel beter af zouden zijn met een verzorgpaard.

Daar hebje gelijk in, maar de rest vind ik onzin.

Beetje egoistisch. Paard interesseerd je niet, als je zelf maar niet onder de modder zit. Dat zijn de mensen die hun paard 23 uur per dag op stal laten want 'anders krijgt ie modder aan zijn benen en dan moet ik het er weer afpoetsen'. Dat soort mensen moeten geen paard nemen.

Luxe vind ik onzin, want hoe luxer de stal voor jou, hoe erger voor het paard. Dus wij staan gezellig bij een boer in de polder, met een goede buitenbak en goede uitrijmogelijkheden. Meer is er (nog) niet. Ik heb het afgelopen jaar nog geen een keer echt last gehad van het weer, als je rijdt voel je het toch niet. Een binnenbak zou voor mij ook niet hoeven, iig zeker niet als ik er meer voor moet betalen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:45

Waarom krijgt iedereen bij luxe stal toch beelden voor ogen van een paard dat 24 uur per dag op stal staat?

Waarom zou het niet mogelijk zijn dat een pensionstal grote ruime schone stallen, mooie grote binnen- en buitenbak en weidegang heeft.

Mogen ze natuurlijk wel alleen in het weiland als dat droog is

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:12

Ik vind dat een aantal mensen wel erg veroordelend over ts praten. Ze heeft bewust de keuze gemaakt voor geen eigen paard en in plaats daarvan verzorgpaarden. Prima toch?
Als ze wel de mogelijkheid zou hebben om een duur paard te kopen en op een luxe stal te zetten is dat toch ook prima? Ik ken nog veel meer mensen die er absoluut geen lol in hebben om zelf hun stal uit te mesten, door een buitenbak vol plassen te ploeteren in weer en wind. Dat maakt echter niet dat die mensen niet van hun paard houden hoor.
Natuurlijk zijn er ook mensen die het liefst zien dat hun paard zo schoon mogelijk blijft maar dat lees ik niet in ts haar berichtjes, ze heeft zelf geen zin om onder de modder te zitten... Als iemand haar paard buiten zet en weer uit de modder vist is dat toch ook goed? Of moet je om een goed baasje te zijn dat allemaal echt zelf doen.

Ik sta zelf op een stal waar de luxe van een binnenbak is, ik heb er voor gekozen om die niet te gebruiken er zijn echter ook mensen die niet zonder zouden willen! Verder mest ik zelf uit maar zijn er ook stalgenoten die dit laten doen.
Mijn pony wordt voor me buiten gezet, ik haal hem zelf weer binnen. Als het dan 1 modderpoel is en ik weer bijna een schoen verlies sta ik toch echt ook wel even te schelden hoor, vind ik nou niet het leukste om te doen.

Ieder zijn ding hoor, volgens mij vroeg ts alleen of er mensen waren die ook bewust zo'n keus hebben gemaakt. Ik vind dat als je een paard hebt dat dit in eerste plaats is omdat je het zelf leuk vindt. Hou je niet van regen wind en modder maar wel van paarden dan kies je dus voor een zgn luxe stal.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:40

Wat is luxe..het contrast wordt wel erg zwart wit neergezet door de ts in mijn ogen. Ik ben van mening dat elk gezond paard hogerop kan komen, daarvoor heb je geen toppaard en een luxieuze accomodatie nodig. Als je wel een paard wilt, maar niet de poehah er om heen, tsja dan is een verzorgpaard op een luxe pensionstal ideaal. Geef mij maar lekker paardjes bij huis dat ik het zelf kan doen, want tegen zo`n verzorging kan geen luxieuze pensionstal tegenop

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:06

luxe voor jou of voor je paard ?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:55

lindsey schreef:
Ik heb helemaal geen zin om elke dag verplicht naar mijn paard te moeten omdat hij anders niet te eten krijgt of in een vieze stal staat. In bovenstaande situatie kan je af entoe een dagje overslaan.

Als je daar geen zin in hebt, dan moet je ook vooral niet aan een eigen paard beginnen. Houd het dan lekker bij een verzorgpaard, waar je "wel de lusten, niet de lasten" hebt.

Ik geniet er juist elke dag van om naar mijn paard te gaan. Ik heb haar bij mijn oom staan (een boer), waar ze in een ruime buitenstal staat met dagelijks veel weidegang. Dat is wat ik belangrijk vindt. Ik vind het fijn als ik haar weer in een lekkere schone stal heb staan. Mijn oom voert haar 's ochtends, maar ik voer haar 's avonds. Niet omdat het van hem moet, maar omdat ik dat zelf wil.

Als je een paard wilt, dan moet je daar 100% voor gaan. En ik krijg niet het idee dat jij dat wilt.

Ik heb een KWPN-merrie, zonder papieren (afstamming schijnt erg belangrijk te zijn, heb ik gemerkt op bokt, zelf nog weinig van gemerkt). Vroeger heeft ze Z-dressuur gelopen, nu rijd ik lekker recreatief met haar. Heerlijk.
Mijn veulen daarentegen (gefokt uit mijn eigen merrie) staat op dit moment op een stal waar ik wel alle luxe zou hebben. En toch zou ik liever op de plek staan waar ik nu sta. Dat is gewoon mijn "eigen plek", waar IK helemaal verantwoorlijk ben voor mijn paarden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:35

OMG.... meen je dat nu echt serieus TS?
ik ken een meisje die een eigen paard mocht,maar omdat er geen 5 sterren maneges in de buurt waren, heeft ze het toch maar niet gedaan

sorrie, maar als je jezelf niet kunt toebrengen om gewoon elke dag voor je paard te zorgen, ben je geen eigen paard waard. of je gaat ervoor, of je gaat er niet voor. en afstamming.. wat is daar precies de meerwaarde van dan?
een papierloos paard kan net zover komen als eentje met allerlei namen op papier. dat je zelf luxe fijner vind kan ik snappen, als het flink guur weer is sta ook ik niet te trappelen om 2 uur in de regen te moeten rijden en klusjes te moeten doen.
maar goed, dat heb ik ervoor over, ik moet ALLES zelf doen, heb een buitenbak en 3 stallen bij huis en vind mijzelf stontverwend hiermee.
dat men om een luxe die ze anders moeten missen geen paard nemen? gaat er bij mij werkelijk niet in.. sorrie.