discussie bandages of peesjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:47

Ymmik schreef:
@Nancy_evita: en waarom niet dan, bij de manege waar ik iedere dag rijd met mijn pony zelf staat mijn IJslander altijd buiten, staan die paarden echt wel 23 uur op stal, komen eruit om te rijden met de bandages en gaan er weer in, dan krijgt een paard toch nooit de gelegenheid om lekker op zijn eigen beentjes te lopen. Het zal echt niet altijd zo zijn dat ze met bandages gereden worden, maar die paarden hebben heel vaak peesproblemen daar.

zelf dacht ik dit dus ook, en had ik het gevraagd op een ander forum.
btw heb ik niet alle reacties goed gelezen, en zijn er verschillende antwoorden.

nancy_evita schreef:
weet niet of het klopt hoor, maar volgens mij is, als je altijd rijdt met peesjes, en een keertje zonder rijdt, dat de pezen veel zwakker zijn. (weet iemand of dit klopt?)

1ste reactie schreef:
Nee hoor. Ze geven geen enkele steun aan het been dus ze worden wat dat betreft ook niet gemist als ze ze niet omhebben, en ze kunnen er ook niet aan wennen.

Van (steun)bandages (ook bijv. bij mensen voor om de knie ofzo) werd wel heel lang gedacht dat regelmatig gebruik de banden konden verzwakken, maar volgens mijn dokter is inmiddels bewezen dat dat onzin is.

2de reactie schreef:
Ik heb op Deurne tijdens mijn eigenaartrainerscursus zowaar iets geleerd...

Namelijk dat dit bij bandages wél het geval is.

Bandages vangen de klappen van de pees op, dus worden je pezen zwakker. Daardoor kunnen ze wanneer je zonder bandages rijd minder goed de klappen zelf opvangen.

Dit heb ik 2 jaar geleden geleerd, dus weet niet of t up-2-date is.

dezelfde als 1ste reactie schreef:
Ja, dit verhaal bedoelde ik inderdaad ook. En dat is volgens mijn huisarts dus niet waar. Misschien eens in de medische database duiken om te kijken of ik er wat over kan vinden.

conclusie:
bij bandages is het dus wel het geval(zwakker worden), bij peesjes niet.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:53

Oh jee... wat gek dat er zo veel topruiters bandages gebruiken, maar dat is dan vast een uitzondering...

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:03

Qimm schreef:
Linda_Bien schreef:
Eigenlijk de meeste tijd 4kant bandages (Fleece MET onderlappen)

Lijkt me overbodig die onderlappen... maar goed.

Voor makkelijk doen en buitenrijden peesjes en als ik zin heb bandageer ik wel. En bandages beschermen heus wel wat, maar niet zoals peesbeschermers.

Integendeel, de onderlappen zorgen ervoor dat ze het zweet erg goed wordt opgenomen en dat de druk van de bandages beter wordt verdeeld.

Bandageer eens mét onderlappen en eens zonder onderlappen, je zult dan zien dat in het eerste geval, de onderlappen nat zijn en de benen redelijk droog en in het tweede geval, de benen juist nat zijn en de bandages droog.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 16:30

erg interesant Nancy_evita!

wematje

Re: discussie bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:10

Ik ga ook voor de peesjes, ik vind dat veel mensen hun paard/pony bandageren terwijl ze het helemaal niet kunnen als je het niet goed doet kun je er een hoop fout mee doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:37

wematje schreef:
Ik ga ook voor de peesjes, ik vind dat veel mensen hun paard/pony bandageren terwijl ze het helemaal niet kunnen als je het niet goed doet kun je er een hoop fout mee doen

hier wil ik toch even wat aan toevoegen, gewoon puur op je antwoord hoor

de reden om voor peesjes te kiezen omdat veel mensen niet kunnen bandageren maar peesjes geen kwaad kunnen is niet correct.
kijk bij een gemiddelde clubles eens naar de benen van de paarden/pony's.
ik denk dat meer dan de helft van die witte vlekken/plekken op de voorbenen heeft.
waarvan? te strak de elastieken van de peesbeschermers erop doen. dit kom ik echt zooooo vaak tegen!
ikzelf ben altijd erg voorzichtig met het aantrekken van die dingen,maar zelfs onze pony heeft van die witte haartjes op de voorbenen ervan ( nu loopt die al 14 jaar elke dag met peesbeschermers om tijdens het rijden,maar goed, ze krijgt er wel witte haren van)

heeeel goed kijken, de bruine pony, vanuit haar gezien haar linker voorbeen zie je wel 2 witte vlekken ervan
Afbeelding

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:41

Mijn pony heeft indd ook witte plekjes op de benen. Dit had hij echter al toen ik hem kocht, het zijn er ook niet meer geworden sinds ik ze heb... Wist niet dat het door te straks aantrekken van de elastieken kwam.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:58

jup, komt vaak daar van ( verwondingen en dergelijke daarbuitengelaten natuurlijk) dat elastiek gaat knijpen namelijk. en mensen hebben nu eenmaal de neiging om die dingen lekker strak aan te trekken( pak maar een gewoon elastiek en rek die uit.
doe die om je pols strak tegen je huid en laat de rek eruit komen.. DAT voelt je pony of paard dus ook bij te strakke peesbeschermers)

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 01:07

Ik heb voor meestal peesjes (soms met springschoenen) of 3 in 1 beschermers en achter bandages in de kleur van mijn dekje. De bandages achter zijn enkel voor het strijken. Ik vind het een mooiere oplossing dan strijklappen.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:04

Qimm schreef:
Linda_Bien schreef:
Eigenlijk de meeste tijd 4kant bandages (Fleece MET onderlappen)

Lijkt me overbodig die onderlappen... maar goed.

Voor makkelijk doen en buitenrijden peesjes en als ik zin heb bandageer ik wel. En bandages beschermen heus wel wat, maar niet zoals peesbeschermers.

Integendeel, de onderlappen zorgen ervoor dat ze het zweet erg goed wordt opgenomen en dat de druk van de bandages beter wordt verdeeld.

Bandageer eens mét onderlappen en eens zonder onderlappen, je zult dan zien dat in het eerste geval, de onderlappen nat zijn en de benen redelijk droog en in het tweede geval, de benen juist nat zijn en de bandages droog.

Ik heb alleen maar elastische bandages, dus altijd onderlappen En een beetje zweet kan toch geen kwaad lijkt me? Is het erg als de benen nat zijn? Droogt wel weer op toch?

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:08

Ik bandageer sinds enkele weken altijd. Dus 3x per week peesjes 2x per week 4kant gebandageert. Mijn pony is eens overbelast geweest dus moet hij bescherming om. Bijrijder kan niet bandageren dus doe ik maar peesjes. Ik vind het ook mooi. En als het echt ZOO supper slecht was dan werd het al lang niet meer verkocht hoor. Dan kan je net zo goed zeggen dat een koordsingel slecht is omdat de huid ertussen kan. Ok de kans is er maar hoe groot is ze? Net zo groot als slechte benen na bandages. Mits deze niet slecht worden om gedaan of lang worden aangehouden.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:26

Ik doe eigenlijk bijna nooit peesbeschermers of bandages om. Alleen als ik ga springen doe ik peesbeschermers om.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:23

Qimm schreef:
Oh jee... wat gek dat er zo veel topruiters bandages gebruiken, maar dat is dan vast een uitzondering...

anky traint ook gewoon met peeskappen hoor ... sterker nog ze gaat zelf een paar peeskappen op de makrt brengen die geschikt zijn voor de trainingen enzo...

ik vind bandages dus onzin.... voor de netheid witte bandages op een wedstrijd ofzo, is wel leuk een keertje, of voor een foto als je een leuk setje hebt ofzo...

maar als je echt voor het rijden bescherming wilt, kan je beter gewoon peesjes omdoen tegen het aantikken....

ook zijn die 3 in 1 beschermers erg handig, ze sluiten aan rondom het been, vaak over de kogel, en bieden dus een erg goede bescherming, je hebt ze ook van verschillende merken, en de een is van een wat zachter materiaal gemaakt dan de ander....

maar ik vind dat een paard gewoon zonder beenbeschermind moet kunnen lopen ( bij het springen of cross training is het weer een ander verhaal natuurlijk ) maar als je gewoon simpelweg in een bak rijd, moet je paard gewoon zonder beschermers kunnen, het enigste waarom mensen dna vaak de peesjes omdoen is toch tegen het aantikken, om zo schiefels enzo te voorkomen... maar echte blessures ga je toch niet tegen, of je nou een bandage of een peeskap omhebt.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 14:56

bedankt voor de reactie's allemaal!

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:01

OrissE_GipsY schreef:
Qimm schreef:

anky traint ook gewoon met peeskappen hoor ... sterker nog ze gaat zelf een paar peeskappen op de makrt brengen die geschikt zijn voor de trainingen enzo...
[quote]

Want anky is de enige topruiter Ik vind vandages ook niet heilig ofzo, ik wou alleen maar zeggen dat bandages niet schadelijk zijn.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:05

Ik heb welleens ergens gehoord dat het wel 40 graden onder bandages gekomen, verder kan ik hier niet zo goed op reageren, ik rij er nooit mee.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 15:06

gekkeils schreef:
Ik heb welleens ergens gehoord dat het wel 40 graden onder bandages gekomen, verder kan ik hier niet zo goed op reageren, ik rij er nooit mee.

wow 40 graden? die moeten dan wel lang opgezeten hebben.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:11

Nancy_evita schreef:
conclusie:

Dit is pas onzin...Sinds wanneer ben jij een DA of wetenschapper? Neimand op Bokt weet het zeker dus zo'n conclusie trekken is echt dom.

Hier ben ik weer DE voorstaander van bandages
Bandages bieden 0,0000 % steun, dus kunnen de benen ook niet verzwakken. Het is gewoon onmogelijk klaar. Kom op, een beest van 600 kg ondersteunen met een lap stof?? Zie je het al voor je? Goeie....

Ik ken genoeg paarden die dagelijks vierkant worden ingepakt in de bandages, en ze doen het net zo goed zonder in de dressuur ring. Lopen allemaal nievaus tussen Z2 en PSG, dus zal vast niet slecht zijn.

Bij peesbeschermers weet ik niet hoe het zit, dus ga ik ook niks beweren.
Alleen dit zeg ik wel..als jullie zo bang zijn dat de temperatuur oploopt, kun je beter helemaal niks om de benen doen. Onder alles wordt het warm, er is geen enkel luchtige been bescherming. Enige wat in de buurt komt is bandages omdat stof ademt. Tenminste, ik ga liever joggen in een fleece pakje, dan een neopreen pakje

EDIT:
Oh ja, bandages zijn vooral handig voor het hogere dressuur, lees zijgangen etc. Als je een gek paard hebt, die altijd gekke sprongen maakt, is het ook inderdaad niet slim om altijd in de bandages te zetten. maar dit lijkt me logisch.
Ook bij springen en de cross e.d zijn bandages inderdaad niet geschikt. Maar niemand beweert dit. Niemand beweert ook dat bandages meer bescherming geven, want dat doen ze inderdaad NIET. Ze bieden een minimale bescherming, dis erg fijn is voor bij de dressuur. Paardje loopt lekker op eigen benen, omdat bandages geen steun geven. Zonder bandages is het dus ook geen probleem, want bandages bieden dus echt alleen een minimale bescherming.

Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen??
Laatst bijgewerkt door Skitter op 27-03-06 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:14

peesjes alleen tijdens hard werken en buitenritten.

als je altijd peesjes omheb houden ze hun pezen niet zelf sterk, dus dat is niet goed.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:27

@lowara.. wist ik niet.. Nu ik eraan denk, ken ik best veel paardjes met witte plekjes bij de benen.. Nooit eraan ged8 dat het van de peesjes zou kunnen komen..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:12

Of van bandages...

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:40

@Skitter: goede info geef je, duidelijk info ook!
Maar het wel zo dat als je niet goed bandageerd dat het wel schade aan kan brengen. Dan kan je beter met peesjes rijden denk ik..

Mijn pony heeft helemaal geen last van witte plekjes, dan moeten ze toch wel heel straks zitten wel een paard dit krijgen of niet? Of gevoelig huidje ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:56

Niemand hooud blijkbaar rekening met het feit dat bandages en peesjes twee verschillende dingen zijn.

Bandage's ondersteunen benen , peesjes niet ,die beschermen de benen maar ondersteunen niet.

Dus bandage's gebruik je als je op zware bodem rijd of als je zwaar werk doet waarbij je veel belasting vraagt van de pezen.
Peesjes als je springt en buiten gaat rijden of zo.

Zelf gebruik ik bandage's als ik de binnenpiste gebruik en veel volte's en wendingen rijd.De binnenpiste is bij ons heel zwaar en belast daarom de pezen ook.
In de buitenpiste waar een goede bodem is gebruik ik niks.Naar het bos heb ik beenbeschermers aan omdat ze dan uit gekheid op haar eigen benen durft te trappen.
Onder bandage's hoor je eigenlijk onderlappen te gebruiken.Ik doe het ook niet altijd(soms te lui )Maar beter is het van wel.

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:28

Skitter schreef:
Nancy_evita schreef:
conclusie:

Dit is pas onzin...Sinds wanneer ben jij een DA of wetenschapper? Neimand op Bokt weet het zeker dus zo'n conclusie trekken is echt dom.

Hier ben ik weer DE voorstaander van bandages
Bandages bieden 0,0000 % steun, dus kunnen de benen ook niet verzwakken. Het is gewoon onmogelijk klaar. Kom op, een beest van 600 kg ondersteunen met een lap stof?? Zie je het al voor je? Goeie....

Ik ken genoeg paarden die dagelijks vierkant worden ingepakt in de bandages, en ze doen het net zo goed zonder in de dressuur ring. Lopen allemaal nievaus tussen Z2 en PSG, dus zal vast niet slecht zijn.

Bij peesbeschermers weet ik niet hoe het zit, dus ga ik ook niks beweren.
Alleen dit zeg ik wel..als jullie zo bang zijn dat de temperatuur oploopt, kun je beter helemaal niks om de benen doen. Onder alles wordt het warm, er is geen enkel luchtige been bescherming. Enige wat in de buurt komt is bandages omdat stof ademt. Tenminste, ik ga liever joggen in een fleece pakje, dan een neopreen pakje

EDIT:
Oh ja, bandages zijn vooral handig voor het hogere dressuur, lees zijgangen etc. Als je een gek paard hebt, die altijd gekke sprongen maakt, is het ook inderdaad niet slim om altijd in de bandages te zetten. maar dit lijkt me logisch.
Ook bij springen en de cross e.d zijn bandages inderdaad niet geschikt. Maar niemand beweert dit. Niemand beweert ook dat bandages meer bescherming geven, want dat doen ze inderdaad NIET. Ze bieden een minimale bescherming, dis erg fijn is voor bij de dressuur. Paardje loopt lekker op eigen benen, omdat bandages geen steun geven. Zonder bandages is het dus ook geen probleem, want bandages bieden dus echt alleen een minimale bescherming.

Wat is daar nou zo moeilijk aan te begrijpen??

AMEN!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:48

silvana schreef:
Niemand hooud blijkbaar rekening met het feit dat bandages en peesjes twee verschillende dingen zijn.

Bandage's ondersteunen benen , peesjes niet ,die beschermen de benen maar ondersteunen niet.

Dus bandage's gebruik je als je op zware bodem rijd of als je zwaar werk doet waarbij je veel belasting vraagt van de pezen.

Zelf gebruik ik bandage's als ik de binnenpiste gebruik en veel volte's en wendingen rijd.De binnenpiste is bij ons heel zwaar en belast daarom de pezen ook.

Helaas is dit dus niet waar.
Bandages ondersteunene helemaal niks. Het is gewoon onmogelijk.