Ymmik schreef:@Nancy_evita: en waarom niet dan, bij de manege waar ik iedere dag rijd met mijn pony zelf staat mijn IJslander altijd buiten, staan die paarden echt wel 23 uur op stal, komen eruit om te rijden met de bandages en gaan er weer in, dan krijgt een paard toch nooit de gelegenheid om lekker op zijn eigen beentjes te lopen. Het zal echt niet altijd zo zijn dat ze met bandages gereden worden, maar die paarden hebben heel vaak peesproblemen daar.
zelf dacht ik dit dus ook, en had ik het gevraagd op een ander forum.
btw heb ik niet alle reacties goed gelezen, en zijn er verschillende antwoorden.
nancy_evita schreef:weet niet of het klopt hoor, maar volgens mij is, als je altijd rijdt met peesjes, en een keertje zonder rijdt, dat de pezen veel zwakker zijn. (weet iemand of dit klopt?)
1ste reactie schreef:Nee hoor. Ze geven geen enkele steun aan het been dus ze worden wat dat betreft ook niet gemist als ze ze niet omhebben, en ze kunnen er ook niet aan wennen.
Van (steun)bandages (ook bijv. bij mensen voor om de knie ofzo) werd wel heel lang gedacht dat regelmatig gebruik de banden konden verzwakken, maar volgens mijn dokter is inmiddels bewezen dat dat onzin is.
2de reactie schreef:Ik heb op Deurne tijdens mijn eigenaartrainerscursus zowaar iets geleerd...
Namelijk dat dit bij bandages wél het geval is.
Bandages vangen de klappen van de pees op, dus worden je pezen zwakker. Daardoor kunnen ze wanneer je zonder bandages rijd minder goed de klappen zelf opvangen.
Dit heb ik 2 jaar geleden geleerd, dus weet niet of t up-2-date is.
dezelfde als 1ste reactie schreef:Ja, dit verhaal bedoelde ik inderdaad ook. En dat is volgens mijn huisarts dus niet waar. Misschien eens in de medische database duiken om te kijken of ik er wat over kan vinden.
conclusie:
bij bandages is het dus wel het geval(zwakker worden), bij peesjes niet.

Ik vind vandages ook niet heilig ofzo, ik wou alleen maar zeggen dat bandages niet schadelijk zijn. 
omdat stof ademt. Tenminste, ik ga liever joggen in een fleece pakje, dan een neopreen pakje 
)Maar beter is het van wel.