Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:55

Pattypaard schreef:
Jus_dOrange schreef:
Als een paard niet lief is ben ik ook niet lief, dus ja ik deel wel 'ns een tik uit. Maar ik zou NOOIT op het hoofd slaan of expres op andere gevoelige delen!

Ik heb dan zoiets,, paard stout? > slaan/trappen waar je raken kan Paard moet weten dattie fout is geweest. (vooral bij trappen/bijten dan wel)

Tsja als jij dat doet prima, maar ik zou het risico dat mijn paard straks doodsbang is als hij denkt iets verkeerd te doen. Ik heb al zoveel paarden gezien die je niet op het hoofd of andere plekken aan mag raken dat ik 2x nadenk voordat ik het paard straf. De meeste paarden lijken bij mij prima snappen dat ze fout zijn geweest, dus ik ga niet slaan/trappen vaar ik raken kan, want voor mij hoeft dat niet.

poema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:57

Ik vind ook wel dat een paard wel eens een tik verdiend. Maar nu ik mijn eigen pony heb is het een beetje verandert. Als ik rij en hij luisterd niet kan ik hem wel een tik verkopen maar daar word het bij hem alleen maar erger want hij begrijpt dat niet. Hij wordt er alleen maar nerveus van en let zo dus nog minder op. Als hij op stal staat en hij probeert mij bijv te bijten (nog nooit gebeurt) dan kan hij wel een flinke klap verwachten. Maar nu had ik gister een wedstrijd, dus ik ging netjes groeten gaat hij in één keer de lucht in! Hij zal wel ergens bang voor zijn geweest maar hij heeft wel een klap gekregen! Met steigeren maakt het mij niet uit of hij bang is of niet het is gewoon hartstikke gevaarlijk! en hij moet gelijk weten dat dat niet vaker mag. Het was nota bene nog wel in een proefje!
Maar over het algemeen sla ik mijn paard heeeeeel weinig.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:13

ik vind dat je onder het rijden omdat een paard iets eng vind of ergens van schrikt nooit mag straffen. een paard kan er niks aan doen als hij iets eng vind. jij word ook niet gestraft als je wat eng vind, eerder gerustgesteld en dat zou ook moeten bij een paard, je moet hem gerust stellen. mijn paard mag ook niet bijten dan krijgt hij ook gewoon een tik. maar meestal is het beter gewoon om alleen je stem te gebruiken. ik probeer zo min mogenlijk een tik uit te delen want dat is (vind ik) verkeerd.....maarja een paard mag niet over je heen lopen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:30

Jus_dOrange schreef:
Tsja als jij dat doet prima, maar ik zou het risico dat mijn paard straks doodsbang is als hij denkt iets verkeerd te doen. Ik heb al zoveel paarden gezien die je niet op het hoofd of andere plekken aan mag raken dat ik 2x nadenk voordat ik het paard straf. De meeste paarden lijken bij mij prima snappen dat ze fout zijn geweest, dus ik ga niet slaan/trappen vaar ik raken kan, want voor mij hoeft dat niet.

Als een paard jou dus trapt, ga jij hem niet tege zun hoofd aan slaan? (als je nergens anders raken kan op dat moment) Als het met stem kan, natuurlijk doen. Maar een trap of een hap, daar komt hier toch zeker wel een klap/trap aan te pas. Waar boeit mij niet veel, paard weet dan wel dattie fout geweest is. Moet je natuurlijk wel op het goeie moment doen, en geen enkel paard waarbij dit met/bij mij is gebeurt, is nu bang of wat dan ook. Gewoon omdat ik ook op het juiste moment gestraft heb en niet even gewacht heb met straffen.
edit: een klap of trap hoeft dan natuurlijk ook niet direct hard te zijn

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:43

wij hebben een 2 jargie veulen.. en de meoder ervan trapt dat beest weg.. mijn paard trapt hem weg.. omdat ie gewoonweg zwar irritant is.. continu drammen om aand8 hele tijd snuffelen ana de staart,, en als dat paard mij bijt krijgt ie gewoon een klap.. klaar ga ik niet moeilijk over doen. een paard i een paard en in een kudde gaan ze er veel harder aan toe!

ImkeTarek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:53

alano schreef:
ik vind dat je onder het rijden omdat een paard iets eng vind of ergens van schrikt nooit mag straffen. een paard kan er niks aan doen als hij iets eng vind. jij word ook niet gestraft als je wat eng vind, eerder gerustgesteld en dat zou ook moeten bij een paard, je moet hem gerust stellen. mijn paard mag ook niet bijten dan krijgt hij ook gewoon een tik. maar meestal is het beter gewoon om alleen je stem te gebruiken. ik probeer zo min mogenlijk een tik uit te delen want dat is (vind ik) verkeerd.....maarja een paard mag niet over je heen lopen.

heb jij nooit last van bakkabouters? ZO irritant!! als mijn paard tijden het rijden bang doet en ik weet ZEKER dat er niks is om bang voor te zijn dan moet ze zich niet aanstellen (slaan doe ik dan niet, mn paard gaat HELEMAAL flippen op n tik) ik drijf (desnoots met een schop) haar dan toch naar die plek toe. als ik haar dan gerust ga stellen weet ze dat het echt eng is en zal ik haar dus al helemaal niet naar die plek meer krijgen....

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:59

Citaat:

Dus ook als je paard steigerd stel je hem alleen gerust.
Die van mij krijgt echt wel een klap ik neem niet het risico dat hij bij elk klein schrikachtig moment de lucht in gaat. Mij te gevaarlijk!

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:01

ImkeTarek schreef:
alano schreef:

heb jij nooit last van bakkabouters? ZO irritant!! als mijn paard tijden het rijden bang doet en ik weet ZEKER dat er niks is om bang voor te zijn dan moet ze zich niet aanstellen (slaan doe ik dan niet, mn paard gaat HELEMAAL flippen op n tik) ik drijf (desnoots met een schop) haar dan toch naar die plek toe. als ik haar dan gerust ga stellen weet ze dat het echt eng is en zal ik haar dus al helemaal niet naar die plek meer krijgen....

ja dat klopt wel van dat gerust stellen dat ze dan misschien denken dat het juist eng is ofzo...maar als ik een klein stukje bos doe dan vind mijn paard alles eng (net een bommetje) en dan ga ik zingen of praten tegen hem en dan is hij veeeel rustiger....ligt denk ik een beetje aan het paard ook. die van mij is in de bak heel druk, hij vind alles eng en dan kan hij gewoon door andere paarden heen lopen. heel vreemd is die van mij maar hij is super lief in stal enzo....maar zodra je hem eruit haalt word hij druk en ziet hij overal spoken....naja dan ga ik hem niet straffen en dan hoeft hij er ook niet langs als hij het eng vind en op een gegeven moment als hij het gevoel heeft dat hij er niet langs hoeft dan gaat hij er wel langs....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:05

poema schreef:
Citaat:

Dus ook als je paard steigerd stel je hem alleen gerust.
Die van mij krijgt echt wel een klap ik neem niet het risico dat hij bij elk klein schrikachtig moment de lucht in gaat. Mij te gevaarlijk!

naja hij heeft het 1 keer gedaan toen waren we in een bak met allerlij enge dingen (heel laag bij de grond hoor) en toen heb ik hem schop vooruit geven hoor want dat kan echt gevaarlijk worden. dan heb ik liever dat hij weg rent dan dat hij stijgert. maar ik bedoel als ze echt bang zijn. (van licht strepen op de grond of hun eigen schaduw) stijgeren zie ik als protest op iets wat je van hem vraagt. (ten minste zo zie ik dat)

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:10

Een paard kan best een maatje zijn, maar ik ben wel van mening dat IK de baas ben. In een relatie paard-mens moet er gewoon ééntje de baas zijn, een paard doet niet aan 'gelijke behandeling'. Dus als jij de leiding niet neemt, dan neemt je paard het, en ik heb vaak genoeg gezien dat dat niet leuk is. Dus ik zal wel de baas over mijn paard zijn, en als hij/zij dwars doet of mij bijt/schopt, kan hij een tik of beet/schop terug verwachten.

Maar het is dan ook mijn taak in de leidinggevende rol om het paard gerust te stellen als er wel wat engs is, of nieuws of weet ik veel. En een lekkere knuffelbeurt geef ik ook heus wel. En als iets met een wat zachtere hand verholpen kan worden, doe ik dat.

Das mijn mening dan.

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:14

WildWings schreef:
Een paard wat mij bijt, krijgt een mep terug.
Een paard wat mij schopt, krijgt een schop terug.

bij mij het zelfde maar ik bijt ook terug

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:43

ik ben daar ook heel simpel in...
als een paard niet luisterd krijgt hij straf..

als hij stijgerd aan de hand krijgt een hengstenketting over zijn neus, onder zn kin of in zn mond, net hoe erg het is.
rent hij weg aan de hand dan gaat hij 40 meter in zijn achteruit.
bijt hij dan krijgt hij een schop.
trapt hij, is hij niet blij, en laat ik hem alle hoeken van de stal zien.

zo kan ik nog even doorgaan.

maar doet het paard normaal, doe ik ook normaal.

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:45

ik ben ook voor een zachte hand alleen moet je wel controle over het paard hebben. als hij over je heen walst krijgt hij rustig een tik, of hij nou pas 1 of al 12 jr is. ik wil wel de baas zijn. tuurlijk sla k niet gelijk maar als hij niet op de zachte manier luistert, tja...

Nagini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:49

verootjoo schreef:
Ik ben heel makkelijk: paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief.

En ja, hij heeft wel eens een tik gehad. Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

precies, ben ik het wel mee eens.. als een paard je bijt (bij aansingelen ofzo had ik laatst) dat geef ik hem echt een tik hoor, hij hoort mij niet te bijten..
en als een paard lief is beloon ik hem zo simpel is dat

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:52

Pattypaard schreef:
Als een paard jou dus trapt, ga jij hem niet tege zun hoofd aan slaan?

Tegen zijn...

Nee inderdaad, ik ga een paard niet tegen z'n hoofd slaan, er zijn heus wel andere plekken waar ik kan slaan, bij mij is het trouwens nog nooit gebeurd dat ik alleen bij het hoofd kan, en ik maak genoeg situaties mee waarin ik een paard moet straffen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:00

Ik ben 100% vóór een zachte hand, maar als een paard mij pijn doet, krijgt hij ook pijn.

Ik heb mijn paard in 1 jaar nog maar 2 keer hoeven slaan, 1 keer beet ze me keihard in mijn arm toen het eten niet snel genoeg kwam en de tweede keer gaf ze een bok naar mij toe (net niet raak gelukkig), maar daar heeft ze wel ontieglijk voor op haar donder gehad. Ik sla àls het nodig is ook liefst waar zij mij de pijn mee aanricht. De eerste keer heeft ze een tik op haar kin gekregen, de tweede keer op haar achterhand met de longeerzweep. Van die tik op haar kin is ze absoluut niet kopschuw geworden. Verder geef ik wel eens vaker een por met mijn knie in haar buik als ze me tijdens het opzadelen tussen haar en de muur klemt per ongeluk als ze veel draait, maar dat is niet hard, puur om te laten merken dat ik er ook nog sta.

Bijten en slaan zijn de enige twee dingen die ik niet tolereer van een paard. Ze mogen druk doen, door me heen trekken, maar daar heb ik andere vriendelijke methodes voor om dat heel simpel binnen 2 dagen af te leren.

Bijten tijdens het aansingelen heb ik nog nooit meegemaakt, maar als dat het geval zou zijn, zou ik eerst mijn zadel na laten kijken. Is die in orde dan zou ze wel op haar donder krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:31

Jus_dOrange schreef:
Pattypaard schreef:
Als een paard jou dus trapt, ga jij hem niet tege zun hoofd aan slaan?

Tegen zijn...

Nee inderdaad, ik ga een paard niet tegen z'n hoofd slaan, er zijn heus wel andere plekken waar ik kan slaan, bij mij is het trouwens nog nooit gebeurd dat ik alleen bij het hoofd kan, en ik maak genoeg situaties mee waarin ik een paard moet straffen.

als ik zie dat een paard mij wil bijten, bij, zullen het vorrige voorbeeld maar nemen, het aansingelen, dan heeft hij voordat hij mij heeft kunnen bijten al een klap tegen zijn hoofd gehad hoor.. of een schoen oid.. net wat ik vrij heb.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:33

Weet je wat mij tegenwoordig zo opvalt???
Dat er zoveel mensen zijn die opvoeden met de daarbij behorende straffen zo zielig vinden.
Maar wat schets dan mijn verbazing???
Diezelfde mensen gaan op hun paard/pony zitten....en als ze niet snel genoeg naar wens met de kop in de krul lopen worden er allerhande hulpteugels en dergelijke aan het beest gehangen.
Kijk....hier heb ik dan dus absoluut geen goed woord voor over.
Dit vind ik zo krom!!!!!
Of ben ik daar nou de enige in??

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:28

Onassa schreef:
Weet je wat mij tegenwoordig zo opvalt???
Dat er zoveel mensen zijn die opvoeden met de daarbij behorende straffen zo zielig vinden.
Maar wat schets dan mijn verbazing???
Diezelfde mensen gaan op hun paard/pony zitten....en als ze niet snel genoeg naar wens met de kop in de krul lopen worden er allerhande hulpteugels en dergelijke aan het beest gehangen.
Kijk....hier heb ik dan dus absoluut geen goed woord voor over.
Dit vind ik zo krom!!!!!
Of ben ik daar nou de enige in??

nee je bent niet de enige.

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:31

een zachte hand is toch alleen met rijden ...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:52

Denk dat deze zachte hand figuurlijk bedoeld is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:00

volgens mij word de zachte hand vooral bedoelt met rijden ja in de omgang ben ik ook niet altijd even lief tegen mij paard! van de week walste ze nog half over mij heen nou dan krijgt ze ook een flinke tets ja!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:05

Als een paard stout is, deel ik gelijk een dreun uit en hard ook, dan is het gelijk duidelijk. Maar ik vind wel dat je rechtvaardig moet straffen. Het moet op het juiste moment en het paard moet echt stout zijn. Je eigen slechte humeur afreageren vind ik menselijk maar not done.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:06

Ik ga niet met echt jonge paarden om. Dus de paarden waar ik mee omga zijn allemaal al " opgevoed" door andere mensen en weten heel goed wat wel en niet mag. Natuurlijk willen deze paarden je ook wel eens uitproberen maar stemverheffing is dan meestal wel voldoende om een paard te laten luisteren.
Heb een paard ook wel eens een tik gegeven als hij echt vervelend was maar echt hard slaan of schop geven doe ik niet.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:10

Ik spiegel eigenlijk altijd het gedrag van mijn paard, hoe dom dat ook klinkt.
Wil 't paard knuffelen? Dan doen we knuffelen.
Geeft het paard mij een duw opzij? Dan krijgt hij een onwijze duw terug.
Bijt het paard naar me? Dan krijgt hij een klap bij z'n mond, aangezien hij daar 'schade' mee aan wou richten.

Verder probeer ik alles heel erg met m'n stem te doen aangezien die behoorlijk doordringend is. Dat lukt tot nu toe prima!
Ik heb 1 vast geluid wat ik gebruik als paarden iets doen wat niet mag, een waarschuwings-geluid zeg maar, en daar reageren ze onwijs goed op. (Behoorlijke stemverheffing. )

Klinkt misschien een beetje vreemd allemaal voor mensen die 't anders doen of me niet snappen, maar ik ervaar dat het werkt.