ontwormen door de dierenarts :S?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Re: ontwormen door de dierenarts :S?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:43

Even een vraag voor de mensen die in Duitsland kopen:
kopen jullie de ontwormspuiten bij een online-zaak? Kraemer & Loesdau hebben geen ontwormspuiten in hun assortiment.
Welke merk kopen jullie en waar als ik vragen mag?

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:41

Zo ver ik heb begrepen zouden alleen de wormenspuiten die een wachttijd hebben voor de slacht alleen via de dierenarts te verkrijgen zijn. Dus de wormenspuiten die geen wachttijd hadden wel gewoon in de winkel. Alleen, de beste en goede vallen onder de eerste caterogie. De reden die ik toen kreeg was om de consument van slachtvlees te beschermen.
Zal wel een leuke extra kostenpost gaan worden.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:55

in denemarken is deze regel al jaren van kracht

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:57

door zo'n regels zullen er heel veel mensen dus gewoon niet meer ontwormen. wordt te veel werk en te duur.

denk niet dat deze regel in het voordeel van het paard zal zijn.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:10

Eleonoor schreef:
Zo ver ik heb begrepen zouden alleen de wormenspuiten die een wachttijd hebben voor de slacht alleen via de dierenarts te verkrijgen zijn. Dus de wormenspuiten die geen wachttijd hadden wel gewoon in de winkel. Alleen, de beste en goede vallen onder de eerste caterogie. De reden die ik toen kreeg was om de consument van slachtvlees te beschermen.
Zal wel een leuke extra kostenpost gaan worden.

Waar zit een wachttijd op dan? Ivermectine?
Pyrantelpamoaat? Dat zijn de bekendste stoffen in wormenkuren. Ik gebruik eigenlijk altijd 1 van deze 2 (Equest heeft een andere werkzame stof, gebruik ik 1 keer per jaar).

Maar wat een onzin dat er 'schadelijke' stoffen in zitten, anders gaan wormen toch niet dood? Het wordt er allemaal duurder van, want voor zover ik weet kan ik bij de veearts alleen de dure merken kopen (furexel), terwijl er in hippomec precies dezelfde werkzame stof zit, alleen meer dan de helft goedkoper.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:01

hmm ik geloof dat ik blij ben dat mijn paard tegenwoordig in Duitsland staat, heb ik hier niets mee te doen. Nederland met zijn bemoeizucht en ambtenaren die eens wat gehoord hebben en daar dan gelijk regelgeving van moeten maken...

Aan de andere kant wel goed dat er controle komt op wachttijden, laat dan de kosten van zo'n wormenkuur wel hetzelfde en maak het niet duurder. Dan lijkt me het middel (wormenkuur halen bij de VA) erger dan de kwaal (het ontwormen) omdat er dan waarschijnlijk meer paarden komen met wormbesmettingen.