HIT aktiefstallen..wat is jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:09

het hit aktief systeem is natuurlijk nog nieuw en zoals met alle nieuwe dingen zijn er altijd verbeter punten.

Je kan je stal op je eigen manier inrichten ..met of zonder matten bijvoorbeeld.

Ik vind het erg goed dat er steeds meer mensen terug gaan naar de basis behoeften van het paard. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat iedereen die zn paard op stal heeft staan het niet goed doet. Dat is natuurlijk ieder voor zich. Sommige paarden voelen zich heerlijk op stal...nou lekker laten staan dan.

Voorals nog is het hitaktief systeem voor de meeste mensen te duur...voor mij zowiezo..later als ik groot en rijk ben lijkt me het heerlijk om het zo te kunnen doen ....maar ik denk dat het goed is dat mensen nog eens een keer naar de huisvesting van hun paard kijken...doe ik het wel goed...is mn paar gelukkig?

Zoals ik net al zei ...is je paard helemaal gelukkig met lekker op stal staan ..in de molen ..lekker in de paddock rommelen...niets mis mee.
Andere paarden zullen daar niet gelukkig mee zijn...dat kan ook.
Ieder paard en eigenaar voor zich!

DubbelFun

Re: HIT aktiefstallen..wat is jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:12

Misschien moeten we eens afstappen van het idee dat een paard nog 'natuurlijk' is.
Een paard is een gedomesticeerd huisdier, die veel beweging nodig heeft en liefst meerdere voerbeurten per dag.
Iedereen probeert op zijn of haar manier hier zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. De HIT-stallen zijn daar een goed voorbeeld van.

Kleine beetjes eten om te kunnen vluchten is dus eigenlijk onzin, want onze paarden hoeven niet meer te vluchten.

Niet elk paard kan tegen gras.
Sommige paarden hebben graag een deken om.
Een hoop paarden hebben er geen probleem mee op 's avonds op stal te staan.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:19

Citaat:
Kleine beetjes eten om te kunnen vluchten is dus eigenlijk onzin, want onze paarden hoeven niet meer te vluchten

ze hoeven inderdaad niet meer te vluchten maar dat neemt niet weg dat paarden nog steeds een kleine maag hebben ..het maag / darmstelsel nog steeds "gemaakt"is om kleine beetjes voer te verdragen, verteren en af te voeren

Kimmb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:35

Hit aktief stal is niet nieuw. Bestaat al sinds begin jaren 80, er zijn nu inmiddels 50-60 tral bedrijven in duitsland die het systeem daar dus al jaren toepassen.
Het probleem is dat de traditionele paardenwereld toendertijd (en nu?) er niet happig op was, en dus is het geen "hit" geworden.
Voor een bedrijf met veel paarden (bv een manege) lijkt het mij een goed systeem, de paarden schijnen meer tevreden te zijn, ze hebben minder last van ondeugden (op stal en in de bak, zoals ertussenuitgaan en bokken ed).
Voor mensen met maar 1 of een paar paarden is het natuurlijk een stuk moeilijker om zon systeem aan te leggen (hoewel inlangs in de Bit een stuk stond over een Hit actief stal voor paarden).
De ruwvoedersystemen doen ze om zo elk paard genoeg te kunnen laten vreten. In een groep eet het ene paard meer/sneller dan het andere en als je een grote baal hooi zou neerzetten zijn er dan altijd dieren die der eigen volproppen en andere die tekort komen (bovendien gaat ook een deel verloren, wanneer ze erin gaan staan schijten ed). In zon ruwvoersysteem krijgt elk paard een x aatal vreet minuten, de schuif gaat open paard kan vreten, als ie er genoeg van heeft gaat ie weg, en als ie weer wil vreten dan komt ie het stalletje binnen en kan de computer lezen hoeveel vreetminuten die nog over heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:37

KKayleigh schreef:
Volgens mij moeten vanaf 1-1 2006 alle paarden gechipt en een paspoort hebben

wel een paspoort maar geen chip
als alternatief kun je bij je paard ook DNA af laten nemen (dmv haarmonsters)
kosten zijn rond de 47 euro
www.invisio.nl
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-03-06 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:39

unamie schreef:
KKayleigh schreef:

weer wat geleerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:40

Citaat:
Kleine beetjes eten om te kunnen vluchten is dus eigenlijk onzin, want onze paarden hoeven niet meer te vluchten

KKayleigh schreef:
ze hoeven inderdaad niet meer te vluchten maar dat neemt niet weg dat paarden nog steeds een kleine maag hebben ..het maag / darmstelsel nog steeds "gemaakt"is om kleine beetjes voer te verdragen, verteren en af te voeren
Klopt, maar er zijn genoeg paarden oud geworden met 2x hooi per dag.
Ik ben wel een voorstander van meermalen voeren, maar voor mensen die overdag niet thuis zijn en de paarden aan huis hebben is dat dus ook niet altijd mogelijk.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:42

Jaa ik vind het echt heel goed maar ook heel duur . . . Wel super over nagedacht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:49

SANEX schreef:
Opzich vind ik het een goed idee, natuurlijk is het fijn om je paar dzo dicht mogelijk bij zijn natuurlijk instincten te laten leven.
Maar een chip inbrengen vanwege de voermachine vind ik dan weer verre van natuurlijk dus daar vind ik van dat er andere mogelijkheden zijn die beter gebruikt kunnen worden.
Echter is mijn ervaring dat het gedomesticeerde paard ook al heel blij is met dagelijks weidegang/paddock, loopstalletje of ruim opgestrooide box

Volgens mij hebben ze een halsband om met daarin de chip. Stel dat je zijn rantsoen wil veranderen, dan kan dat alleen met een nieuwe chip?

Ik heb zo een stal gezien, het idee is super, maar dan wel voor een kleine groep. Dominantie van sommige paarden moeten ook in de gaten gehouden worden, kan nl ook door voedselneid dat er paarden zijn die steeds maar moeten aanlopen of steeds geklierd worden.

De groep die ik zag was te groot en 2 dominante ruinen waren de rust in de kudde behoorlijk aan het verstoren. Ik heb zo een banketstaaf die altijd gepakt wordt en dan niet bij het water en de brok mag komen als er op de wei gevoerd wordt. Als je veel ruimte hebt en 2 voerstations in een kudde kan zetten en 1 dominante hebt die de kudde gaat regelen is de rangorde zo dat de banketstaaf achteraf in het andere station hun eigen rangorde gaan bepalen, meestal het loosersgroepje dat een eigen groepje gaat vormen. Er zitten dus ook nog haken en ogen aan vast.
Normaal loopt een kudde nl op een grote wei en iederen kan die kop op de grond zetten. In de natuur lopen ze ook op flinke plakken grond. Hier in Nederland zo een situatie naboosten is leuk, maar dan moet je wederom een flinke plak tot paddock gaan maken of tevens een hele grote schrale wei toegankelijk maken.

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 13:49

@ sugarmiss....zoals het hit systeem laat zien is het inderdaad voor de meeste mensen niet te doen....
het meerendeel van de paarden krijgt twee keer per dag hooi en doen het er super op...ik bedoel ook niet het voeren op die manier af te kraken...de paarden tegenwoordig zijn dat ook gewend...en zullen raar staan de kijken als ze nu ineens gedurende de gehele dag kleine beetjes krijgen ...maar ik vind het wel goed dat we steeds meer gaan kijken naar het paard...voertechnisch...rijtechnisch noem maar op...ik denk dat het goed is om af en toe even goed te kijken of je paard nog steeds zn natuurlijke behoeftes heeft en krijgt en die dan op een voor jou mogelijke manier geeft...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:58

Dan zijn we het helemaal eens

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:02

Sugarmiss schreef:
Dan zijn we het helemaal eens

Goed zo!!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:52

Kimmb schreef:
*KNIP*
De ruwvoedersystemen doen ze om zo elk paard genoeg te kunnen laten vreten. In een groep eet het ene paard meer/sneller dan het andere en als je een grote baal hooi zou neerzetten zijn er dan altijd dieren die der eigen volproppen en andere die tekort komen (bovendien gaat ook een deel verloren, wanneer ze erin gaan staan schijten ed). In zon ruwvoersysteem krijgt elk paard een x aatal vreet minuten, de schuif gaat open paard kan vreten, als ie er genoeg van heeft gaat ie weg, en als ie weer wil vreten dan komt ie het stalletje binnen en kan de computer lezen hoeveel vreetminuten die nog over heeft.

Bij ons op stal en in nu ook in de wei, ligt overal hooi zodat alle paarden zoveel kunnen eten als ze willen. Er wordt er wel eens een weggejaagd bij een hoop hooi, nou dan loopt hij naar een andere.
Het is inderdaad zo dat paarden een kleine maag hebben, daarom is het juist belangrijk dat ze bijna constant door kunnen eten, daar is de spijsvertering op ingesteld. Als een paard niet meer hoeft dan stopt hij ook met eten. En gaat staan suffen of spelen. Ze hebben dus wel onbeperkt toegang tot ruwvoer! Met krachtvoer voeren worden de paarden even vastgezet zodat ieder zijn eigen portie opeet.

Er lopen geen te dikke paarden bij ons, er lopen ongeveer 30 paarden in de groep en de paarden zijn allemaal erg tevreden en ontspannen. Ik kon na korte tijd ook de verandering al merken bij mijn paard, hij is zoveel relaxter en hij is van zijn darmproblemen af! De paarden zijn 1 kudde die onderverdeeld is in kleinere groepjes, die ook weer steeds wisselen. Ruinen en merries het loopt allemaal door elkaar en echte gevechten heb ik niet gezien. Ik kan ook met mijn paard gaan rijden wanneer ik wil, doordat zijn maag niet overvuld is krijgt hij geen problemen als ik ga rijden.

Veel paarden overleven ook prima op twee keer per dag hooi, toch zijn veel problemen terug te voeren op het te weinig ter beschikking staan van ruwvoer en het teveel voeren van krachtvoer. Neem als voorbeeld verveling, als een paard genoeg ruwvoer krijgt zal hij zich ook niet snel vervelen omdat een paard nu eenmaal zo gebouwd is dat hij de hele dag moet kunnen eten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:31

Ik vind het een heel duur systeem om mensen zich beter te laten voelen. Paarden zijn niet wild meer. Je kunt ze daar niet mee vergelijken. Ik denk dat er nu meer mensen zijn die de drang om nar het paard te gaan minder voelen.

Mij lijkt een goede ruime wei met kuddegenoten en een schuilstal ook voldoen.

Het lijkt me een goed systeem hoor. Maar duur.

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:58

Heike schreef:
Paarden zijn niet wild meer. Je kunt ze daar niet mee vergelijken. Ik denk dat er nu meer mensen zijn die de drang om nar het paard te gaan minder voelen.

Mij lijkt een goede ruime wei met kuddegenoten en een schuilstal ook voldoen.

Het lijkt me een goed systeem hoor. Maar duur.

Nou mensen die hun paarden volpension hebben staan gaan toch ook elke dag? ga ik vanuit..dus in dat opzicht maakt het niet uit denk ik.

Paarden zijn inderdaad niet meer wild....maar hun lichamen werken wel op dezelfde manier...en die zijn er opgebouwd om continu in beweging te zijn...bijvoorbeeld de doorbloeding van de hoeven hangt samen met bewegen daardoor wordt het bloed rondgepompt ....en de maag van het paard werkt ook nog steeds hetzelde..los van het feit of het paard wild is ja of nee..

weidegang met soortgenoten en een schuilstal voldoet ook absoluut...
zo staat "mijn" pony ook..

het is wel erg duur ...voor de mensen die het kunnen betalen..leuk...mensen zoals ik dream on dreamer

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:02

@ russel. Verandering van voer wordt in de computer ingevoerd. De chip is alleen voor een herkenning van het paard door het systeem. dus die hoeft niet vervangen te worden. Dan zou het wel heel ingewikkeld worden.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:18

unamie schreef:
KKayleigh schreef:

www.invisio.nl

In principe hoef je je paard niet te chippen, het is echter wel makkelijk want zodra je de openbare weg opgaat met je paardje moet hij gechipt zijn, dus niet alleen naar wedstrijden, keuringen etc maar ook om bijvoorbeeld naar een africhtingsstal gebracht te worden.

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:59

Ik vind dit een hele interessante discussie. Ik denk zeker dat die hitstallen voor sommige paarden een verbetering kunnen zijn, maar vraag me af of je niet hetzelfde effect bereikt wanneer je je paarden in een groep op een landje met schuilstal houd. Ja daar is modder, maar ze spelen dan echt wel. Mijn paardje staat zo, op het land. Als ik dan kom om te voeren (in de winter voer ik 2 keer per dag bij) staan ze vaak te spelen of er modder ligt of niet.

Mijn paardje is niet gelukkig op stal, ze staat te stampen, is onrustig, zoals ze nu staat is ze gelukkig. Maar ik rijd ook een paardje wat altijd op stal staat en als het mooi weer is overdag buiten. Dit paardje is gelukkig op stal, met haar dag en nacht buiten zetten doe je haar geen plezier.

Lizzii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:10

Ik wil ook graag een actiefstal bouwen. Ik heb 5 paarden en niet zo heel erg veel plaats (vooral in de winter omdat de weiden dan te nat zijn). Ik ben al op de site gaan kijken van HIT maar kan nergen prijzen vinden. Weet iemand hier meer over?
Ik ben me trouwens ook aan het informeren bij andere firma's want de matten, het automatisch voedersysteem en die roosters worden al jaren gebruikt bij rundvee!
Voor de rest lijkt het mij mits het juiste opzoekingswerk juist voordeliger dan het bouwen van 5 afzonderlijke boxen.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:32

KKayleigh schreef:
Citaat:
Verder kan een paard niet genoeg ruwvoer eten, waarom niet de hele dag ruwvoer verstrekken, waarom moet dat in kleine porties gegeven worden?

Kleine porties..omdat een paard maar een kleine maag heeft...dezelfde grote als die van een duitse dog. Gezien het paard van nature een vluchtdier is moet de maag niet te vol zijn om te kunnen vluchten. Vandaar dat paarden de gehele dag kleine beetje voer moeten krijgen...genoeg om te kunnen vluchten maar weinig genoeg om niet een te volle maag te krijgen.

Dat is niet de enige reden van kleine porties. Een paard in de natuur eet de hele dag door in kleine beetjes omdat hij daar zijn energie uithaalt. Als je maar 2x per dag een grote portie zou geven dan heeft hij 2 piekmomenten van energie en daartussen is de maag leeg en kan hij dus ook geen energie opbouwen.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:44

kijk eens bij stal de Maesberg in Arnhem, past het al toe

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:15

het lijkt me wel leuker oor een paard maar als het paard hier ook naar zijn zin hebt als ho het nu is. hoeft het niet persee

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:21

Zoals je zelf aangeeft is een HIT aktiefstal natuurlijk super. Maar wel voor mensen die het geld en de grond hebben om dit te kunnen realiseren.

En het gros van de paardenmensen heeft dit qua mogelijkheden niet of een stuk minder en dan denk ik dat alles beter is dan 20-24 uur per dag binnen in een stal van 3x3. Dan vind ik het te prijzen als mensen mogelijkheden creeeren om hun paarden lekker op wei of buiten te laten, met een uitloopstal te werken, in kleine sociale groepjes hun paarden paard kunnen laten zijn. En hoe meer dat lukt hoe beter.

En dan zie ik liever iemand met een stukje wei en een schuilstal iets moois maken voor hun paard(en), dan dat ik iemand zie met een super de luxe box, binnenbak om te werken en een trainingsmolen. Dan denk ik dat een paard gelukkiger is op het weitje met schuilstal, lekker in de frisse lucht, met soortgenoten spelen en scharrelen en af en toe een buitenrit of ergens in een gehuurde rijbak.

Mooi die aktiefstallen hoor, maar voor een selecte groep haalbaar. Jammer voor de paarden. Dus doe wat je kunt voor je paard. Denk simpel en in vrijheid en beweging dan kom je al een heel eind qua paardengeluk!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:57

Citaat:
Niet elk paard kan tegen gras.
Sommige paarden hebben graag een deken om.
Een hoop paarden hebben er geen probleem mee op 's avonds op stal te staan.

niet tegen gras, maar toch wel tegen ruwvoer zoals hooi hoop ik..

paarden hebben niet graag een deken op, dat zit meer tussen de oren van de baasjes. Elk paard (oud en ziek even uitgezonderd) kan zonder deken!

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... n/kou.html

paarden gaan soms graag naar stal, maar dat is meer omdat ze eten krijgen op stal. als je een paard buiten zet met een schuilstal blijkt dat ze er vooral 's zomers in gaan staan als de zon te erg schijnt

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:24

Ik vind het een heel mooi principe, en om die principes te kunnen gebruiken hoef je het echt niet precies zo te maken als de "ideale" HIT-actief stal.

Het gaat om:
Veel buiten zijn, een schuilstal, verspreide plekken om te eten, te drinken, te rollen en te schuilen zodat het paard meer gaat heen en weer lopen. Daarnaast meerdere kleine porties ruw en krachtvoer per dag.

Als je maar beperkt kunt voeren, kun je wel ruim ruwvoer geven en het krachtvoer verspreiden over 3x per dag (bij huis)

De reden dat ze de bodemroosters gebruiken is omdat het anders snel blubberg wordt met nat weer en in de winter. Vooral als je vrij veel paarden op klein oppervlak hebt lopen. Met goede draiage, roosters en laagje zand, blijft het veel droger en schoner en wordt het minder hobbelig met vorst.

Ik zou wel graag de bodemroosters willen gebruiken voor een rijbak en paddock. De prijs lag vorig jaar zo rond de 8 euro per m2 voor de oppervlakte van een rijbak.
Er zijn meerdere merken bodemroosters te krijgen. Ze zijn te vinden onder "kunststof grasrooster" via Google. Goedkoper dan 8euro/m2 heb ik ze niet gezien, wel veel duurder.

Die voermachines kunnen volgens mij nooit uit bij kleine aantallen paarden.