elk bit doet pijn in de mond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:47

Ik vind het vaag.. Als bitten zo'n pijn doen volgens hem, waarom doen mijn paarden hun mond dan vanzelf open, als ik het hoofdstel alleen al vastpak?
Daarbij ligt de hardheid van het bit, helemaal aan de ruiterhand. Je kan nog zo'n vriendelijk bit kopen, maar als je de hele tijd trekt, dan doet het wel zeer ja

Daarbij is het onzin, dat paarden niet kunnen slikken met bit. Ze kunnen (bijv. tijdens een bosrit) toch ook blaadjes enzo eten (heb zelfs meegemaakt dat een pony *toen ik nog op de manege reed* een hele tak meesleepte *ik reed net een paar weken, gingen we het bos in * en opat.. Dus dan kunnen ze heus wel slikken, lijkt me..
En tja, ook dat ze niet zouden kunnen slikken.. Sommige wel dan..? Die niet schuimen?
Ik blijf *nu nog* bij, dat schuimen een teken is van ontspanning in de mond is

Rytir

Re: elk bit doet pijn in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:10

Wat was dat een uilebollenartikel zeg! Echt, zo onobjectief zie je niet vaak meer. Ze laten drie personen aan het woord van drie verschillende producten: natuurlijk gaan die vertellen dat alleen hun product het beste is! Toen ik begon aan het artikel zat ik ook even te slikken; ik heb een simpel dubbelgebroken bitje van hh, mishandel ik mijn paard dan nu? Hoe verder ik in het artikel kwam hoe pissiger ik werd. De lezer weet aan het einde van het artikel nog niet wat er nu aan de hand is; er is totaal geen gebruik gemaakt van objectieve bronnen. Zoals Maxima zou zeggen 'Bit is een beetje dom geweest'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:12

Totale onzin

Ik heb zelf een paard dat erg duidelijk communiceert of iets prettig is of niet.
Met een erg sterk karakter.
Zou een bit werkelijk pijn doen, sloeg hij me nog eerder de stal uit, als ik met een hoofdstel aan kom, dan dat hij blij blijft staan.

Verder rij ik ook wel eens zonder bit en dan is hij niet extra ontspannen oid.

Uiteraard moet je niet gaan liggen trekken en zagen in de mond.
Want dat dat pijn doet lijkt me nogal logisch

_Nicky

Re: elk bit doet pijn in de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:13

_Marleen_ schreef:
Ik heb het stukje ook gelezen.
Ik keek een beetje op van dit stukje:

''Wat jij ziet als een schuimende paardenmond van een nageeflijk paard, is in feite een paard dat moeite heeft met slikken door het bit in zijn mond.''

Ik ook! Nu ik een paard zie schuimen, kijk ik er heel anders na!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:15

Slikken kunnen ze ook, ook als ze aan de teugel staan, want Kawa krijgt appels, gras, snoepjes enz met grote happen weg, met bit, aan de teugel.

Wat een l*lkoek...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:19

Nou ik moet wel zeggen dat ik niet met aluminium/ ijzeren whatever, bitte rij.. Mijn paard had daar namelijk wel degelijk last van en ging ontzettend klapperen mat haar kaak. Nu heb een flexiibel wit rubber bit (neit te verwarren met het flexibelen zwarte rubber bit)

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:24

je moet gewoon iets zoeken wat jou paardje fijn vind. ik heb een aantal verschillende bitten geprobeerd, en ik kreeg gewoon protest als ze het niet fijn vond.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:24

oeps was nog niet klaar met typen, ging iets mis..

Ze is met dat witte bit veel rustiger geworden, ook in haar mond. Nu merk ik hetzelfde verschil met mijn jonge paardje. Ik heb echt ene super gebroken lichtgewicht aluminium bit hoor maar met het witte rubberen is het schijnbaar echt aangenamer. De zaken die in het artikel worden genoemd zijn met zo'n rubber bitje inderdaad veel minder!
Ik heb wel een heeeele zachte hand! het schijnt dat rubber ook sterk kan inwerken als het stroef wordt dus harde handen mogen hier ook echt niet mee rijden!!!
Buiten reed ik met hackamore om mn paardje toch terug te kunnen nemen als ze ervandoor gaat, dat vertrouwde ik niet met het rubber...

_kath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:32

ik moet wel zeggen dat ik vind dat elke bit is zo hard als de hand van de ruiter.
Sommige paarden zullen beter reageren op het bit dan op een bitloos hoofdstel..en andersom.
Ik kan me voorstellen dat mensen ..en dat heb ik zelf ook...een beetje "terughoudend" zijn...met een bit heb je gewoon voor je gevoel meer in je handen en meer te vertellen.

Maar dan zie ik weer de dame die alleen op halster rijdt...volledige controle over dr paard heeft...en vind ik dat er ook weer schitterend uitzien...zo rustig en vriendelijk...paard heeft een ontspannen mond ..loopt er blij bij.

En dan stap ik weer op Fonsie en die loopt ook ontspannen en blij met een bit.

Met andere woorden ...ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden maar heeft me wel aan het denken gezet.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:20

hoe komen ze er dan al decenialang bij dat schuimen een teken van ontspanning is?

rambo krijgt ook appels weg met het bit in. en water drinken zal hij ook vast kunnen. lijkt me raar als je niet kan slikken met het bit in.