paard heel jaar door in weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:00

lijnEnAtlas schreef:
Je hoeft je dus niet eens te beperken tot de "sobere" rassen, al moet je een paard dat altijd op stal heeft gestaan natuurlijk niet in een koud jaargetijde pardoes naar buiten plempen.
In de winter zit een weidepaard natuurlijk wat dikker in z'n vacht. Sommigen vinden dat beperkend; je moet wat meer oppassen met in het zweet rijden en langer uitstappen bijvoorbeeld. Maar je krijgt er wel een gezond en vrolijk paardje voor terug!

Kijk ook eens op http://www.paardnatuurlijk.nl , daar vind je antwoorden op meer vragen dan je zelf verzinnen kan

Inderaad, was ik vergeten te zeggen, als je een paard heb wat gewend is binnen te staan moet je met de overgang wel oppassen. Zo'n dier heeft geen waterdichte vacht, en is een aardig 'kas' plantje geworden. dan kan je beter in het eerste jaar wel een deken op leggen en ook zeker wel krachtvoer bijgeven.

Om hem te laten wennen kan je hem afentoe is in de regen zonder dek zetten, beginnend in het voorjaar het jaar vóórdat je hem swinters buiten wilt. Dan kweken ze een waterdicht laagje, en kan hij er rustig aanwennen Vergeet dan ook niet tijdig het deken er helemaal af te halen, en haal ze dan niet met regen binnen o.i.d., dan kweken ze als nog het goede vachtje niet.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:25

allemaal heel erg bedankt voor alle info

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:38

Ik weet niet of het er al bij staat (heb niet het hele topic gelezen) maar verdeel het land in stukken.
Eén stuk waar ze 's winters mogen, dat trappen ze dan wel helemaal kapot, maar dan kan het de hele zomer herstellen. En dan nog 2/3 stukken (ligt aan de grote van het land) waar ze zomers kunnen. Die stukken kan je dan ook weer afwisselen zodat het gras tussendoor kan herstellen.
Voor behoud van je land. Anders lopen ze 's winters alles stuk en heb je zomers geen spriet gras meer over.

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 19:53

ja dat ging ik doen

dimma

Re: paard heel jaar door in weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:22

Moet je geen paardje kopen die alleen maar stal is gewend.
Maar die juist al gewent is om buiten te staan.
Hetzij met of zonder deken.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:58

Dimma, da's onzin, de mijne was een echt stalpaard en ging hup naar buiten, nooit ook maar zelfs verkouden geweest, hij bloeide helemaal op van al die vrijheid in de wei

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:14

Mijn(verzorg) ponies staan ook heel het jaar buiten.

De eigenaar zorgt dat ze niet te veel/ of te weinig gras eten door stukken af te zetten.
Ik rijd eigenlijk altijd in het bos en ze hebben geen ijzers. ook voeren wij geen krachtvoer bij alleen hooi maar in de winter rijd ik ook geen 6 keer per week. hooguit 3/4 x en ze kunnen het prima aan!

Ze kunnen wel een stal inlopen maar zelf bij keiharde regen blijven ze buitenstaan!
Ze hebben ook geen deken op!

dus het moet zeker kunnen

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 19:28

dankje

EnelyaT

Re: paard heel jaar door in weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:36

Mijn KWPN'er staat ook heel het jaar buiten, zónder deken, en die redt zich prima. Mijn D pony trouwens ook
Zolang er altijd een schuilstal beschikbaar is, is het géén probleem

Ik zou als krachtvoer, in het begin niks, en dan kijken.. Gewoon met wat biks beginnen, en misschien wel wat muesli.
En natuurlijk altijd hooi (niet als hij in vol gras staat, maar 's winters wel altijd)

Mijn paard gaat ook altijd mee het bos in (zeker 4x per maand) dan rijden we ong. vier uur. Dan rijdt ik nog thuis in de wei, en veel bij andere mensen in de bak, waarvoor ik over straat moet.
En hij heeft géén hoefijzers. Ik ben daar niet zo weg van.
Hij heeft naar mijn weten alleen hoefijzers nodig, als je vaker op de weg komt, waardoor de hoeven te snel slijten. Maar dat gebeurt niet zo snel (of ze hebben het nodig voor de correctie van de stand van de benen.. gebeurt soms ook)

In ieder geval veel succes & plezier!

xLSZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:46

Mijn paarden staan ook het hele jaar buiten,
ik snap niet dat daar altijd zo'n probleem van wordt gemaakt
Als je maar een warme/regenbestendige deken hebt en zorgt
dat je pony niet ziek wordt,
is het toch juist goed? =P
't Is alleen maar extra beweging
Als mijn paarden hele dagen op stal zouden
moeten staan zouden ze stijf in de nek worden