Bitloos rijden veiliger !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:29

Quinzy schreef:
Ik heb het nu net zelf ervaren. Ik heb een schat van een Tinker. Maar de rem was soms zoek. Dus reed ik met een zware noodrem namelijk een pelham bit.
Ik kwam niet veel aan mijn teugels want weet dat dit een scherp bit is.
Ik ben nu een tijdje parelli aan't doen en ben nu reeds 5 keer gaan buitenrijden zonder bit. Ze is rustiger, aandachtiger en luisterd gewoon beter.
Gisteren was ze even bang van een grote hond. Vroeger zou ze als ze bang was omgedraaid hebben en wegwezen bit of geen bit. Gisteren plante ze 4 benen in de grond en bleef kijken tot ik teken gaf dat alles oké was en ze door mocht.
In deze situatie zou ik vroeger mijn teugels meteen korter genomen hebben, wat ze meteen zou voelen en nog onzekerder zou worden.
Ik geloof het dus wel.
Maar het is zeker nietzo dat een paard dat heel zijn leven met bit gelopen heeft plots nog netter gaat lopen en beter zal luisteren als je heb een touwhalster aandoet.

exact hetzelfde probleem bij mij, en dezelfde oplossing !
Bitloos rijden vraagt ook oefening.

Hier zijn nog foto's van ons bitlos rijden
viewtopic.php?f=53&t=557042&hilit=
En filmpjes van de galop bitloos.
viewtopic.php?f=53&t=557835&hilit=

A10

Re: Bitloos rijden veiliger !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:52

Je quote verkeerd, zo wordt het topic onduidelijk. Je kunt beter op- en aanmerkingen onder de quote aanbrengen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:34

Conclusie:
Je kan vanuit dit artikel (interview met een meneer) niet meteen zeggen: Bitloos mennen is beter. Dit is de mening van die ene persoon.
Er is ook vast wel iemand die zegt dat een paard kan leren praten in mensentaal, moeten we dat dan ook meteen als een feit neerzetten? Zoals hier wel gedaan wordt door TS over het bitloze mennen?

Maar Bolletje, als jij graag zonder bit wilt mennen, gewoon doen. Maar die stugge menners zijn niet zo gauw om te praten, zeker niet dmv. een interview.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 16:52

Heb zelf een arabiertje rijdt alleen bitloos en men er alleen bitloos mee, bij haar durf ik er geen bit in te hangen. Maar met mijn andere ponny durf ik weer niet bitloos te mennen wel te rijden.
Het is per paard en persoon verschillend. Bij mijn arabier merrie is het gewoon gevaarlijk met bit en bij de haflinger gevaarlijk zonder bit.
Ik doe het alleen met haar, omdat ze zo goed reageert op druk op der neus, zou zelfs een barbiepop laten kunnen mennnen en ze loopt nog op der dooie gemakkie door en is zo terug te nemen.
Bij de andere weer niet, daar heb je zwaar geschut voor nodig.
Net als rijden en mennen verschilt het per persoon, het is wat je zelf fijner en veiliger is, bij de ene bitloos en de ander met bit.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:53

Heeft dan niemand het artikel om even in te scannen?

@ bolletje: rij je met je haflinger wel met bit of begrijp ik je nu verkeerd?

en fanatieke menners: wat is mennen DAN volgens jullie? Ik voel me nu een ondergeschoven menner....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:33

bolletje schreef:
Bij mijn arabier merrie is het gewoon gevaarlijk met bit en
bij de haflinger gevaarlijk zonder bit.

.

Lieve meid, nu spreek je jezelf tegen. In je titel én in je eerste post beweer je nl dit:

bolletje schreef:
Gelezen in de mensport van Februari / Maart ?
Bitloos rijden is veiliger
!

Wie kan dit artikel hier plaatsen dat het gelezen kan worden ben benieuwd

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:38

bolletje schreef:
Bij mijn arabier merrie is het gewoon gevaarlijk met bit en
bij de haflinger gevaarlijk zonder bit.

.

bolletje schreef:
Gelezen in de mensport van Februari / Maart ?
Bitloos rijden is veiliger

!

Wie kan dit artikel hier plaatsen dat het gelezen kan worden ben benieuwd

Weet je wel wat je zelf allemaal zegt.Je spreekt je zelf heel erg tegen met dat stukje.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:01

nee ik rijdt hem niet met bit, rijdt hem ook bitloos maar die halflinger zou ik nooit voor de kar zetten (maar moest het ooit er een x van komen dan zou ik er een trensje in doen, maar hij heeft al 3 jaar geen bit ingehad en die merrie nog nooit)

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:03

Ik vind niet dat ze zich tegenspreekt. Het is een stelling die ze plaatst. Ze wil daar graag reacties op en ik neem aan een sicussie.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 20:18

Ik bedoel ik weet de voor en nadelen, met bit of zonder bit, niet ieder paard is er geschikt voor.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:14

Dan moet je niet beweren dat het veiliger is, dat staat toch echt in je titel. Zoals je het daar brengt komt het over alsof het voor alle paarden geldt. Dat is dus niet zo, dat zeg je net zelf.

Met cap op rijden is veiliger, voor iedereen. Bitloos is geschikt voor enkele paarden dus niet voor alle en daarom kun je ook niet stellen dat bitloos veiliger is dan met bit.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:58

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 09:20

Rashja schreef:
Hier kun je ook heel veel info vinden

http://www.paardenservice.nl/

Zo ben je reclame aan het maken voor je eigen product.

Ook op die site staat in de Mensport gelezen, dat wil niet zeggen in de Mensport bewezen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:43

Bolletje: hang er nu maar eerst eens een kar achter en dan hoor ik je graag nog eens terug over deze stelling.
Mijn pony's zijn ook prima onder de man bitloos te sturen en aan de lange lijnen gaat dat ook nog wel. Zodra het echter wat sneller gaat zou ik van mijn leven niet zonder bit willen rijden.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:56

@ napie: dat sneller gaan, bedoel je dat puur met mennen of ook onder het zadel?

en ik dacht dat bolletje al een kar erachter had gehad?

@ stalechwel: Rashja is ons toch alleen maar ter hulp, omdat op die site een downloadlink staat van het betreffende artikel. Niet iedereen heeft de mensport gelezen.

@ ardo_iggy & Albertine_N: bolletje schreef zelf al dat het per paard verschilt. Eigenlijk dus net zoals elk mens verschilt. Elk paard heeft zijn eigen gebruikshandleiding en elk mens heeft zijn eigen mening. "Bitloos rijden is veiliger" is de naam van het artikel geloof ik? In elk geval een kreet uit het artikel, waarmee zij wilt aangeven dat het wel degelijk een optie is om over na te denken. Ik lees nergens exacte woorden van bolletje dat zij daadwerkelijk zegt dat bitloos rijden ALTIJD veiliger is. Vriendelijker is weer een ander aspect, waar de meningen over uiteen zullen lopen.

@ Sjonniej: ik denk niet dat het de bedoeling is de stugge menners om te praten. Maar juist deze 'stugge' menners hebben vaak al gauw hun woordje klaar om anderen op hun wijze te beoordelen. Dmv van bolletje's topics word een geheel andere werkwijze naar voren gehaald, waarmee mennen/rijden ook mogelijk is. Wat voor velen nog totaal onbekend terrein is en daar mogen best meer mensen wat van weten. Jullie gaan er direct vol tegenin als vaste hechte groep en leggen op elk verkeerd gekozen woord een flinke lading kritiek. Wie wilt nu wie ompraten?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:00

manie schreef:
Toevallig weet ik wie de betreffende persoon is, in de mensport.
Helaas vind ik mennen niet helemaal de juiste term, voor zijn wijze van rijden. (met alle respect overigens)
Deze man rijdt heerlijk uren recreatief in het bos (Drents-Friesewoud) een laat zijn paard voornamelijk aan een lang teugeltje stappen en een beetje draven. Komt hier practisch geen verkeer tegen.
Daar komt bij dat hij een koudbloed voor de wagen heeft.

Hoe wil je het dan noemen? Nooit gehoord van de recreatieve menners?

Ook een man of vrouw die in stap een rondje rijdt met zijn of haar paard/pony is een ruiter of menner...

'We' (recreateurs) worden hier wel een beetje het ondergeschoven kindje... Ik vind dat eerlijk gezegd geen blijk van respect voor elkaar!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:18

snowdon schreef:
manie schreef:
Toevallig weet ik wie de betreffende persoon is, in de mensport.
Helaas vind ik mennen niet helemaal de juiste term, voor zijn wijze van rijden. (met alle respect overigens)
Deze man rijdt heerlijk uren recreatief in het bos (Drents-Friesewoud) een laat zijn paard voornamelijk aan een lang teugeltje stappen en een beetje draven. Komt hier practisch geen verkeer tegen.
Daar komt bij dat hij een koudbloed voor de wagen heeft.

Hoe wil je het dan noemen? Nooit gehoord van de recreatieve menners?

Ook een man of vrouw die in stap een rondje rijdt met zijn of haar paard/pony is een ruiter of menner...

'We' (recreateurs) worden hier wel een beetje het ondergeschoven kindje... Ik vind dat eerlijk gezegd geen blijk van respect voor elkaar!

Sorry Snowdon ik vind aan een lang teugeltje sukkelen geen mennen of rijden. Dat is achter op op een paard zitten niet meer en niet minder IMO.
Iedere toerist die in Drenthe een huifkar meekrijgt is ook absoluut geen menner.....

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:24

In dit geval voel ik me overigens niet persoonlijk 'aangevallen/benadeeld', want ik men niet continu met een los teugeltje en doe ook gerust mee aan een oefenmarathon...

Maar ik kan die mening gewoon niet begrijpen. Dat er verschillende menners zijn en dus verschillende uitvoeringen van de hobby en sport mennen, wilt niet zeggen dat de stille genieters van een wekelijks rondje met eigen aanspanning geen menners meer zijn.

Iedere toerist die in Drenthe een huifkar meekrijgt is weer een heel ander verhaal.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:28

snowdon schreef:
In dit geval voel ik me overigens niet persoonlijk 'aangevallen/benadeeld', want ik men niet continu met een los teugeltje en doe ook gerust mee aan een oefenmarathon...

Maar ik kan die mening gewoon niet begrijpen. Dat er verschillende menners zijn en dus verschillende uitvoeringen van de hobby en sport mennen, wilt niet zeggen dat de stille genieters van een wekelijks rondje met eigen aanspanning geen menners meer zijn.

Iedere toerist die in Drenthe een huifkar meekrijgt is weer een heel ander verhaal.

Ieder z'n mening dan maar....
Dat is nou eenmaal mijn mening/visie. En daar kun je het heel goed mee oneens zijn

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:35

@Snowdon: ik denk dat de 'stugge' menners het goed bedoelen. Vooral omdat deze al het een en ander hebben zien gebeuren aan ongelukken ed. Ervaring speelt hierin een grote rol!

Ik vind bitloos rijden OHZ prima. Heb ik ook eens gedaan en dat was erg leuk om eens te ervaren. Echter OHZ heb je meer inwerking met zit en ed, waardoor ik het wel verantwoord vind met een goed bitloos hoofdstel.
Maar bitloos mennen is imo ronduit gevaarlijk. Als iemand dat in de bak wil proberen...prima. Maar zodra men deelneemt aan het verkeer, vind ik het zeer onverantwoord.
Het verkeer (vooral tegenwoordig) is erg onvoorspelbaar en soms moet je plots uitwijken of wat ook. Naar mijn idee heb je dan achter je paard gewoon meer te zeggen mét bit.
Je bent je medemens in het verkeer verschuldigd om verantwoord om te gaan met je aanspanning.

wat ik zéér tegenstrijdig vond aan het artikel was de uitspraak dat bitloos mennen vriendelijker zou zijn...
vervolgens zegt meneer dat je met dát hoofdstel net zoveel controle hebt als met een bit...
en je kunt af en toe harder aan je leidsel trekken als je plotseling uit moet wijken...
waar slaat het dan op? Imo ga je daar alleen maar ruwer van rijden...en is dat dan paardvriendelijk?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:42

Vickelientje schreef:
Ervaring speelt hierin een grote rol!

Ervaring in traditionele wijzen... onbekend maakt onbemind?

Vickelientje schreef:
wat ik zéér tegenstrijdig vond aan het artikel was de uitspraak dat bitloos mennen vriendelijker zou zijn...
vervolgens zegt meneer dat je met dát hoofdstel net zoveel controle hebt als met een bit...
en je kunt af en toe harder aan je leidsel trekken als je plotseling uit moet wijken...
waar slaat het dan op? Imo ga je daar alleen maar ruwer van rijden...en is dat dan paardvriendelijk!

Ruwer rijden zal per persoon verschillen. En de inwerking is anders en zal qua ruwheid de inwerking van een bit of stang denk ik niet overtreffen.

Ik ben ook nog niet overtuigd van de veiligheid hoor, maar qua vriendelijkheid kan ik de mening wel begrijpen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:55

snowdon schreef:
Ervaring in traditionele wijzen... onbekend maakt onbemind?

Traditie speelt hier niet alleen een rol >> ik had het over ervaring. Weten wat er kan gebeuren als je op een wagen zit en je paard wil ervandoor gaan. Met een bit, is ook mijn mening, heb je dan gewoon meer in te brengen.
En tegenwoordig wordt alles zielig gevonden...alles moet maar 'natural' en ik vind dat het een beetje doorslaat allemaal.
Traditie is niet altijd verkeerd; als iets jaren al prima gaat, waarom dan anders doen...? Dan kun je verder best nadenken over 'kan het beter'...maar dan wel met de veiligheid voorop.
daar komt bij dat er over bitten steeds meer nagedacht wordt, zo ook bij mijn shet. Als ik daar bitloos mee ga mennen, kan ik net zo goed meteen zelfmoord plegen.
ze loopt nu bijzonder fijn en vrolijk met een passend bit. Niks paardonvriendelijk...

snowdon schreef:
Ruwer rijden zal per persoon verschillen. En de inwerking is anders en zal qua ruwheid de inwerking van een bit of stang denk ik niet overtreffen.

Ik ben ook nog niet overtuigd van de veiligheid hoor, maar qua vriendelijkheid kan ik de mening wel begrijpen.

ik vind het niet vriendelijk als je ruw moet doen om je paard plots te laten stoppen/ uitwijken. En ik twijfel ook aan de vriendelijkheid van de neusriem van zo'n bitloos hoofdstel...reken maar dat er een druk komt op het neusbeen....lijkt me niet prettig...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:56

Ik denk dat het veilig is tot op een zekere hoogte.
Een paard blijft een vlucht dier en dat kan je er nooit helemaal uit trainen.

Ik zou het dus niet doen als de omstandigheden er niet naar zijn bv
in de winter rij ik in de bak wel bitloos maar buiten niet daar is ze veel te druk voor, in de zomer durft ik het met mijn hackamore wel door rotterdam en langs de oude maas zelfs met mijn CRB maar dan heb ik heen gereden met mijn leerbitje.

Het is ook een gevoel wat je moet hebben en ik voel me niet echt veilig langs het verkeerd en de drukke snelweg met alleen een touwhalstertje Andere weer wel

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:07

Idd pony25, het is het gevoel van de mens

In principe hou je een op holslaand paard ook niet tegen met een bit... Het paard heeft geleerd te reageren op bitdruk, bij de traditionele wijze van beleren. Dit kan net zo goed bitloos.

Veel mensen zijn zo gefixeerd op de oude vertrouwde manier, dat een andere manier in hun ogen geen mogelijkheid is bij een ander.

@ Vickelientje, als je het goed doet... hoef je helemaal niet ruw te zijn. Zowel met als zonder bit.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:36

snowdon schreef:
@ ardo_iggy & Albertine_N: bolletje schreef zelf al dat het per paard verschilt. Eigenlijk dus net zoals elk mens verschilt. Elk paard heeft zijn eigen gebruikshandleiding en elk mens heeft zijn eigen mening.
"Bitloos rijden is veiliger" is de naam van het artikel geloof ik?

In elk geval een kreet uit het artikel, waarmee zij wilt aangeven dat het wel degelijk een optie is om over na te denken. Ik lees nergens exacte woorden van bolletje dat zij daadwerkelijk zegt dat bitloos rijden ALTIJD veiliger is. Vriendelijker is weer een ander aspect, waar de meningen over uiteen zullen lopen.

Nope, is niet de titel van het stuk, dat is nl Bitloos Mennen. Alleen de
importeur beweert in een kleine column dat bitloos veiliger is, maar enig bewijs voert hij niet aan.

En nee Bolletje zegt nergens dat bitloos altijd veiliger is, maar moet ik nu alle superlatieven en vergrotende en overtreffende trappen en eventuele nuances in ogenschouw nemen wanneer zij schrijft bitloos is veiliger? En dat ze dan dus niet altijd bedoelt.
Iets is veiliger dan het ander of iets is niet veiliger.

Met een cap rijden is veiliger dan zonder. Altijd.
Zonder drank achter het stuur is veiliger dan met. Altijd.
Laatst bijgewerkt door A10 op 24-03-06 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt