snowdon schreef:Ervaring in traditionele wijzen... onbekend maakt onbemind?
Traditie speelt hier niet alleen een rol >> ik had het over ervaring. Weten wat er kan gebeuren als je op een wagen zit en je paard wil ervandoor gaan. Met een bit, is ook mijn mening, heb je dan gewoon meer in te brengen.
En tegenwoordig wordt alles zielig gevonden...alles moet maar 'natural' en ik vind dat het een beetje doorslaat allemaal.
Traditie is niet altijd verkeerd; als iets jaren al prima gaat, waarom dan anders doen...? Dan kun je verder best nadenken over 'kan het beter'...maar dan wel met de veiligheid voorop.
daar komt bij dat er over bitten steeds meer nagedacht wordt, zo ook bij mijn shet. Als ik daar bitloos mee ga mennen, kan ik net zo goed meteen zelfmoord plegen.
ze loopt nu bijzonder fijn en vrolijk met een passend bit. Niks paardonvriendelijk...
snowdon schreef:Ruwer rijden zal per persoon verschillen. En de inwerking is anders en zal qua ruwheid de inwerking van een bit of stang denk ik niet overtreffen.
Ik ben ook nog niet overtuigd van de veiligheid hoor, maar qua vriendelijkheid kan ik de mening wel begrijpen.
ik vind het niet vriendelijk als je ruw moet doen om je paard plots te laten stoppen/ uitwijken. En ik twijfel ook aan de vriendelijkheid van de neusriem van zo'n bitloos hoofdstel...reken maar dat er een druk komt op het neusbeen....lijkt me niet prettig...