Angst overwonnen door betrouwbaar paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:11

Ik ken het helemaal

Heb 6 jaar terug een zwaar ongeluk gehad
Maar ben wel blijven rijden
Tot nu bijna 1,5 jaar terug reed ik een merrie op mijn stage
Dat was gewoon heel apart paard en toen is er wat angst bij mij gaan groeien die er waarsdhijnlijk altijd heeft gezeten
Ik durfde niet alleen met haar in de binnenbak te gaan rijden
Buitenritten werden mij dood als we alleen gingen dus dat deden we maar niet
En als ze haar hoofd goed had staan dan kon ik fatsoenlijk in de buitenbak op het erf rijden en anders dan moest ik uitkijken

Het was eerst de bedoeling om haar te kopen maar de vraagprijs was te hoog. Mischien ook wel goed hoor voor mij op dat moment
Zo zijn we dus verder gaan kijken naar een ander paardje
Valentino was de 1ste die we hebben gezien en ik was verkocht. Ik stapte er op en het was goed
En dat heb ik nu nog hij kan zo gek doen als die weet maar ik ben niet meer bang.

Vandaag hebben we voor het eerst zins ik hem heb (dat is dus een halfjaar) een sprintje getrokken in het bos
En dit heb ik gedaan omdat we eraan toe waren

Dus er zijn echt paarden die je erover heen kunnen zetten
Maar het ligt er ook aan hoe ver die angst zit en vooral hoe het klikt met het paard

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:16

zeg niet dat jouw paard doods is, is niets waaruit ik dat op kan maken.
maar je hebt paarden die als braaf worden bestempeld die doods zijn. dus braaf de rondjes sukkelen(zoals willem in zijn verleden)met een uitdrukking, het kan me allemaal gestolen worden.

en je hebt paarden die braaf zijn, die gewoon een vrolijk karakter hebben, kunnen ontploffen als ze los staan of met vriendjes spelen, maar onder het zadel gewoonweg geen pas verkeerd zetten.(merel zal onder het zadel nooit geen bokkenspel geven, maar als je haar in de paddock tekeer ziet gaan )

zo bedoelde ik dat. als je echt heel bang bent is een doodspaard in eerste instantie beter. die heeft geen orenspel waar je zenuwachtig van kan worden. of die kijkt niet ineens met gespitste oren ergens van op, waardoor je het gevoel krijgt dat er iets kan gaan gebeuren.

ik bedoel hiermee een beetje te zeggen. wat wordt er nou verstaan onder braaf. dat ligt voor de 1 heel anders dan voor de ander. maar dat er paarden bestaan die jou over je angst heen kunnen helpen is een waar feit

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:24

het juiste paard bestaat wel!
tenminste mijn vorrige paard was niet mijn paard maar een terapeut!
die heeft al zoveel mensen van hun angst afgeholpen alleen maar door zichzelf te zijn!
ok, hij was niet pervect en ook bij bange mensen haalde hij kunstjes uit maar hij was wel voor de volle 100% betrouwbaar als ik er was!
en een vrouw van mijn school was eerst als de dood voor paarden, is 1 keer meegeweest naar stal en die vond onder de buik van een paard doorgaan mindereng dan er achterlangs!
en door mijn vorrige paard staat er nu dus een shet op school!
als er problemen zijn wordt ik uit de les geroepen maar ik doe niks! zeg alleen maar!
en geloof me; het werkt!
vertrouwen is het belangrijkst, en dit is niet iets wat zomaar komt, maar dit is iets wat je moet leren!

lonneke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:26

ik ging er ook niet vanuit hoor dat je dacht dat mijn paard doods was.
verder versta ik onder een braaf paard een paard dat je kunt vertrouwen waar je vanop aankunt! je moet als ruiter je paard ook vertrouwen geven en eerlijk zijn!

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:29

Ik heb het ook gehad, door Splash mn vertrouwen volkomen kwijtgeraakt. Nu rijd ik een 21 jarige merrie die echt onwijs lief en betrouwbaar is. Vertrouwen was/is weer helemaal terug, alleen ben ik er vorige week maandag van af gevallen, en vandaag er weer op gegaan.. maar moest zeggen, het viel me erg zwaar.

Dus ik ga het maar weer rustig opbouwen, en met de tijd, en het juiste paard, komt het vertrouwen langzaam weer terug. En ik kan het weten

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 04:34

Ik heb ook al veel pech gehad. Op de manege ik als klein meisje op een paard van 1.72 die springen iets te leuk vond. Ik kon hem niet houden en hij heeft een halfur alleen lopen rennen in de bak met hindernissen en die ook steeds nemen. Het was dat mijn instruteur hem bij de teugels greep toen ik voorbij kwam stormen.
Ik heb toen nog ene tijdje gereden op de manegeg en ben toen een bijrijdpaard gaan zoeken. Ging het eerst jaar super. EN toen veanderde hij in een draak. Steigeren zodra ik de teugels aannam. En gaan rennen. Ik ben daar een paar keer goed afgevallen. Ben gestopt en heb me eerste eigen pony gekocht een fjordje. Dat going echt super en die heb ik een jaar gehad. Ik dacht dat ik over me angst heen was. En heb hem toen verkocht en een paard gekocht waar ik ook wedstrijden mee kon rijden. DIe heb ik ruim een jaar gehad maar het klikte niet en ik werd bang van hem. Heb nu een merrie van 16 z dressuur gelopen. En super verkeersmak. Het is geen dooie. Ze kijki wel een stapje opzij en daar blijft het bij.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 07:41

Anna8 schreef:
Je wilt hem zeker niet verkopen !!

Hihi, nee Lester gaat absoluut niet meer weg. Het is het echt mijn beste vriendje hoor

Ben ook superblij met zo'n paard waardoor ik mijn angst heb kunnen overwinnen.

Titsia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 07:45

Heb het ook voorgehad met men eerste paard, die wist het net iets te goed dat hij de baas was onder het zadel. Dan een recreatiepaardje gekocht van 14jaar, super braaf, wel een hevige maar in omgang echt super! Omdat ik nu verder wil komen in de dressuur heb ik mezelf (op aanraden van mijn lesgever) een jong paard gekocht, volgende week komen ze haar brengen en moet zeggen dat ik er toch best wat zenuwen voor heb. Heb wel terug vertrouwen in paarden gekregen dankzij mijn huidig paard, die mag dan nu ook van zijn oude dag genieten en nog dienen voor wandelingen wat hij super graag doet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 07:54

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld Toen ik Toronto kocht dacht ik nog....... dit paard wordt mijn dood En nu zijn we drie maanden verder, ik rij nog steeds niet alleen in de bak..... zorg ervoor dat er altijd iemand bij is, rij nog met slof, bp en helm........ Maar ik merk wel dat mijn zenuwen om erop te stappen minder worden. Als ik eenmaal zit dan heb ik er ook geen last meer van....... maar voor ik erop stap ben ik best wel even zenuwachtig

Nu ben ik ondertussen zover dat ik er ook nog aan durf te rijden en zijn woedende reactie omdat ik hem even op zijn punt zet lachend uit kan zitten.

Komt allemaal wel goed hoor

HocusTivoli

Re: Angst overwonnen door betrouwbaar paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:25

Ik ken het ook helemaal. Ik ben een paar keer flink hard van Tivoli afgeklapt. Daar heb ik behoorlijk de zenuwen van gekregen. Hij is nu al bijna een jaar geblesseerd maar ik mag er binnenkort weer op. Ik denk dat ik hem eerst een maandje door iemand anders laat doorrijden. Ik heb in de tussentijd een paardje gereden die echt geen stap verkeerd doet. Da's best fijn, zo'n paardje waarbij je je helemaal op je gemak voelt. Maar met Tivoli zal het ook best goed komen, ik moet er gewoon even doorheen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:30

Bij mij is het hetzelfde gegaan als bij Jakolien. Als meisje van zo'n jaar of 14 af en toe op een paard van een vriendin gereden. Het ging aardig, maar les kreeg ik niet omdat ik dat niet mocht van mijn ouders. Mijn vriendin moest het paard laten inslapen omdat ie ziek was, en het rijden was over. Inmiddels heb ik zelf kinderen en mijn dochter was en is helemaal gek van paarden. Ik kocht voor haar een pony en de kriebels kwamen bij mij ook weer. Ik kon en wilde niet op de pony van mijn dochter rijden, omdat ie ten eerste te klein voor mij is en ten tweede te vurig. Ik ging een paar lessen op de manege nemen, maar vond dit niet zo leuk. Ik besloot een eigen paard te kopen, een 12 jarig paardje dat superbraaf is. Alleen nog niet zoveel gewend onder het zadel. Na een paar flinke valpartijen (kwamen altijd goed af) durf ik alleen nog maar te stappen. Draven durf ik niet laat staan galopperen. Merk aan mezelf dat ik behoorlijk wat techniek mis, en heb wel les. Alleen durf ik gewoon helemaal niks meer, terwijl het paard zo ontzettend braaf is en ontzettend rekening met mij houdt.
Ik zat vol plannen wat ik allemaal met haar wilde gaan doen, maar door die angst kom ik gewoon nit verder. En evengoed wil ik persé verder, dus het is enorm tegenstrijdig allemaal.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:32

Hoi! Ik ben ook geen held, al heb ik geen heel dramatische dingen meegemaakt. Maar mijn vorige paard is er een keer heel hard vandoor gegaan buiten en dat was wel heel eng, die enorme kracht die je je paard dan voelt ontwikkelen .... Ook ik heb daarna gekozen voor een ouder paard, nl een toen 14-jarige merrie die ik al kende als (braaf) manegepaard. Ik heb daar echt een wereldtijd mee gehad en nog steeds is het een plezier om met haar om te gaan, ook al rijd ik niet meer. Dus ik kan je zeker bevestigen dat een oud(er) rustig paard je zelfvertrouwen weer een heel eind terug kan brengen. Maar het kost natuurlikj wel tijd, omdat de meeste angst in jezelf zit en je moet leren om die los te laten en op je paard te vertrouwen. Bouw ook alles rustig op, dus niet zo van "ik moet perse volgende week naar buiten durven". Doe pas iets als je zelf voelt dat je daar aan toe bent en je paard helemaal vertrouwt.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:17

ik heb hiervoor een erg gevaarlijk paard gehad, die ookal lesten we daardoor 5 dagen per week en de overige 2 dagen reden we ook. Voo rhet rijden longeren, niets hielp. Had dan ook een grote angst overgehouden en dat liepop tot maagzweer!
Ben er toen mee gestopt en mijnpaard weggedaan.
Toen kreeg ik een 12 jarige kwpn merrie en ik bleide al gelijk na 2 weken helemaal op. Ik spring zelfs af en toe en ga naar buiten en rij in de bakken. Heerlijk. Heb al meer vertrouwen gekregen hierdoor
Had al gelijk een cklik met haar

Anna8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 12:50

Flashh schreef:
Bij mij is het hetzelfde gegaan als bij Jakolien. Als meisje van zo'n jaar of 14 af en toe op een paard van een vriendin gereden. Het ging aardig, maar les kreeg ik niet omdat ik dat niet mocht van mijn ouders. Mijn vriendin moest het paard laten inslapen omdat ie ziek was, en het rijden was over. Inmiddels heb ik zelf kinderen en mijn dochter was en is helemaal gek van paarden. Ik kocht voor haar een pony en de kriebels kwamen bij mij ook weer. Ik kon en wilde niet op de pony van mijn dochter rijden, omdat ie ten eerste te klein voor mij is en ten tweede te vurig. Ik ging een paar lessen op de manege nemen, maar vond dit niet zo leuk. Ik besloot een eigen paard te kopen, een 12 jarig paardje dat superbraaf is. Alleen nog niet zoveel gewend onder het zadel. Na een paar flinke valpartijen (kwamen altijd goed af) durf ik alleen nog maar te stappen. Draven durf ik niet laat staan galopperen. Merk aan mezelf dat ik behoorlijk wat techniek mis, en heb wel les. Alleen durf ik gewoon helemaal niks meer, terwijl het paard zo ontzettend braaf is en ontzettend rekening met mij houdt.
Ik zat vol plannen wat ik allemaal met haar wilde gaan doen, maar door die angst kom ik gewoon nit verder. En evengoed wil ik persé verder, dus het is enorm tegenstrijdig allemaal.

Nou mijn verhaal lijkt veel op de jouwe en inderdaad denk ik dat het ook aan techniek mankeert. Hoe beter je kan rijden, des te zekerder voel je je ook en breng je dat over op je paard.
Inmiddels ben ik al weer zo'n 4 jaar aan het rijden, ook destijds begonnen door mijn dochter (en ik mocht vroeger ook niet op les van mijn ouders). Daardoor mis je dat begin van vertrouwen en techniek opbouwen + dat als je ouder wordt je banger wordt. Je hebt ook nogal wat op het spel staan met een gezin.
Ik les wel en vindt dat erg fijn en goed (Centered riding) het enige minpunt is dat mijn instructrice maar 1x in de maand kan en komt. Soms gaat dat door wat voor rede van haar of mij of het weer niet door, en dan ben je al weer 2 mnd verder! Dat schiet niet op. Eigenlijk zou ik in ieder geval 1x in de week les moeten hebben of zelfs 2x. Nu was ik dat van plan, had me net opgegeven bij de plaatselijke rijvereniging en net op die dag werd ik er zo vreselijk afgegooid door mijn paard in de binnenbak. (zie topic bij verslag van de dag Kan een paard niet bij je passen?)
Ik wil dan (als ik mijn paard verkoop want tot nu toe is dat nog niet gelukt) in ieder geval een paard die veel gewend is, superverkeers- en trailermak is en hij/zij mag best wat ouder zijn. Ik zou zeker geen paard kopen die in het zadel nog niet veel gewend is.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 12:56

Anna8 schreef:
Dan loopt de hobby uit de hand en heb ik er geen plezier maar alleen stress van. En dat is zonde want ik steek echt veel tijd in mijn paard maar heb ook een baan en 3 kinderen van 8, 12 en 15 jaar. Ik ben gewoon beter af met een rustiger paard.

Ik denk dat je de keuze eigenlijk al gemaakt hebt En terecht, paardrijden is een te dure en te intensieve hobby om er geen plezier aan te beleven! Veel succes met het zoeken naar een nieuw geschikt paardje en hopelijk vind je het plezier in paardrijden snel weer terug

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:21

hey
heb de andere reacties nog niet gelezen, dus sorry als ik in herhaling val.
Ik heb vroeger door mijn vorige paarden een enorme schrik opgedaan. Zo erg, dat ik gewoon niet meer op een paard dierf te zitten.

Iemand op stal met een zeer brave fries, heeft me een paar keer op haar paard laten zitten. Heb toen mijn (rodeo ? ) paard verkocht en op zoek gegaan naar een brave. Toen heb ik Vision gevonden. Ik heb hem nu bijna 2 jaar, en ben helemaal over mijn angst heen.
Verder dan dit niveau gaan we niet meer geraken, maar ik ben blij dat hij me terug vertrouwen heeft gegeven, en nu is hij verkocht aan een vrouw die hetzelfde heeft.
Ik heb zelf nu weer de moed om op allerlei paarden te rijden, moeilijk of niet, groot of klein, maakt niet uit.

Als je zelf angst hebt, kan een braaf paard je vertrouwen teruggeven
veel succes!
xxx

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:44

Anna8 schreef:
Flashh schreef:
Ik zou zeker geen paard kopen die in het zadel nog niet veel gewend is.

Omdat mijn paardje nog niet niet gewend was onder het zadel, maar ik wel het volle vertrouwen er in had dat dat goed zou komen, heb ik er een paardje bijgekocht, die super rijdt. Zij is ook bijna 13, en onder het zadel echt een paardje waar ik de technieken goed mee kan leren. Wanneer je zelf nog alles van de basis af moet leren en daardoor een groen paard kiest om dat allemaal op te leren is niet verstandig.
Mijn 1e paardje is inmiddels bijna een half jaar onder het zadel en doet het erg goed. Het scheelt alles dat ze een doodgoed karakter heeft; echt superbraaf. Ik les ook nu met haar. Maar om een beetje vertrouwen te krijgen, rij ik op het andere paardje. De ene dag heb ik meer angst dan de andere dag en de ene dag gaat het dus ook veel beter dan de andere dag.
Maar afgelopen zaterdag ben ik van het makke paardje gevallen (niet haar fout maar de mijne) en dan begin ik voor mijn gevoel weer van voor af aan. Zwaar frustrerend vind ik dat.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:49

Ik ben heel wat jaren geleden van een hoog paard afgevallen en tegen een muur aan gesmeten, daarna had ik ook een enorme angst. Ben echt vanaf shetlander maat en brave paarden weer begonnen om steeds op een wat groter paard te zitten. Heb dr nu totaal geen last meer van.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:55

zelf heb ik mijn leven een aantal jonge paarden zadelmak gemaakt
ging altijd prima
totdat ik er 1 trof die echt levens gevaarlijk.. zeg maar gerust gestoord was
na een jaar tobben heb ik haar als fokmerrie kunnen ruilen voor een 5 jarige brave gelderse merrie..
ondanks dat mijn hele vertrouwen weg was... had ik met deze gelderse merrie binnen no time weer mijn vertrouwen terug
ik heb inmiddels zelfs weer een paard zadelmak gemaakt
Laatst bijgewerkt door unamie op 24-03-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:56

Ik heb momenteel die angst!

Ik heb nl met mijn huidig paard een lelijke val gemaakt, afgelopen nobember, waarbij ik mijn staartbeentje heb gebroken.

Nafo heeft nl doen steigeren en ik heb daarbij mijn evenwicht verloren en heb Nafo mee achterover gertrokken, waarbij hij boven op mij is gevallen.
Dit gebeurde nadat ik hem +- 3 weken had!

Mijn angst om terug op te stappen was toen behoorlijk groot.
Ik heb Nafo laten rijden door mijn lesgeefster (debby), zodat zij mij kan vertellen wat ik moet doen ed.
Ik kon toen nog niet terug rijden ivm met het gebroken staartbeentje, vandaar dat Debby hem deed rijden.

Ik ben me in die tijd toch gaan bezig houden met Nafo, met grondwerk, wat ik ook belangrijk vindt.
Je bouwt dan ook een band met elkaar op.
Ik heb hem kunnen observeren in zijn doen en laten, kunnen ontdekken waarvan hij schrikt, hoe hij beweegt als hij schrikt enz..

Momenteel ben ik "terug" bezig met rijden.
Debby rijdt hem nog altijd eerst en daarna ga ik rijden met debby erbij.
In het begin liep Debby langs mij op, om in te grijpen mocht dit nodig zijn, zij hield hem ook vast met draven en rende langs ons op.
erg vermoeiend voor haar!

Nu ben ik "zo ver", dat ik, zonder debby langs ons op, alleen met nafo durf te draven, galopperen durf ik nog niet aan, maar zal niet lang meer duren.
Debby staat dan in het midden van de bak om aanwijzingen te geven.
Mijn angst is nog altijd aanwezig, wat eigenlijk ook niet goed is, want ik breng het onbewust over op Nafo.....maar ik doe mijn best.

Al zou ik er 2 jaar over moeten doen om mijn angst te overwinnen, ik gun me zelf die tijd, zodat ik dan ook in staat ben om met Nafo buiten te gaan rijden..

Maar veel grondwerk met je paard leverd een mooie band op!

Only_Hellen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:32

Tjee Punky, ik vind het wel heel dapper van je dat je er toch weer op durft te stappen. En dat Debby er naast loopt is ook heel goed. Zo krijg je in ieder geval het gevoel je houding enzo weer terug.
Succes ermee hoor, want als de wil maar sterk genoeg is, dan komt het resultaat er uiteindelijk wel. Ook al duurt het inderdaad heel erg lang.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:53

Ik heb ook niet alles gelezen, maar een 'passend' paard overwint zeker vele angsten!!

Ik heb ook een grote angst gehad, omdat ik op een groot veld 2x in 3 minuten van hetzelfde paard ben afgevallen. Het dier had de lente in haar bol en de wind onder de kont en was aan het rodeo rijden. Hierbij heb ik mijn enkel verbrijzeld. Ik heb het dier wel terug gereden (in stap uiteraard) we moesten immers toch ook weer naar huis. Dit is zo'n 6 jaar geleden geweest.

Daarna een tijdje niet meer mogen paardrijden vanwege mijn enkel, maar toen ik dan toch weer mocht rijden sloeg de angst toe. Als het paard ook maar zijn hoofd omhoog deed en zijn oren naar voren, raakte in verlamd van de paniek.
Toen heb ik op de manege op 'dooie' paarden gereden, wat mij opzich goed deed, maja, deze paarden waren gewoon oud en versleten, ik moest toch ook weer gewoon op een 'echt' paard rijden.
Ik had mijn angst vooral in een grote buitenbak en op buitenritten, als ik een paard had wat bokte stapte ik huilend af, ik kon daar echt niet meer tegen.

Toen gingen wij naar frankrijk, naar onze kennis met een 40 tal paarden en ponys. Dan begint het natuurlijk algauw te kriebelen. Maar welke pony ik ook probeerde, ik durfde niets! Tja, en ponys hebben dat snel door en doen dan ook niets meer.
Tot onze kennis kwam met een paard die volgens hem perfect zou zijn voor mij. Een lief paard, doet geen stap verkeerd, schrikt niet, bokt niet, doet niet moeilijk. Dus ik erop, (met iemand die hem vast had) en inderdaad, echt een engel! Ik durfde algauw los op het veld te rijden, en niet veel later in galop, en ook niet veel later ging ik alweer in rengalop door de akkers heen, door het verkeer en over het strand.

Maarja, toen moesten we terug naar Nederland. Ik had mijn vetrouwen toch alweer een stuk terug, en durfde weer opzoek te gaan naar een bijrijdpaard. Toen vond ik een haflinger, een 'brave' zo leek het.
De eerste keer ging super, en de tweede keer had hij me er al weer af... Hij schrok en rende bokkend, springend, steigerend en draaiend naar de andere kant van de bak. De keer daarna stapte ik er uiteraard met angst weer op, en hij bleef me daardoor steeds uitproberen. Toen moest ik van de eigenaresse met slof rijden, en bleef zij in het midden en dan gedroeg hij zich aardig, maar toen hij me een keer weer bijna eraf had was ik het weer helemaaaal kwijt, ik durfde er weer niet op....

Op de manege reed ik op een vast paard, maar omdat ik die angst in de buiten bak had en je dit paard toch wel moest aanpakken, en ik dat dus niet durfde, kwam er ook bij ons een kink in de kabel.

Op dat moment zag ik mijn huidige paard voor het eerst, in de wei. Ik keek haar aan en ik was gewoon verliefd! We hebben haar gekocht, een 3 jarige, groene, connemara merrie.
Nadat we eerst een half jaar grondwerk hebben gedaan heb ik haar zelf ingereden, maar pas toen we er beide écht vetrouwen in hadden ben ik er is op gaan zitten. De eerste keer scheet ik alle kleuren, maar ze was er zelf heeel cool onder. Nu (na 5 maanden) zijn we echt een hecht team, op en met haar durf ik álles, ik vertrouw haar 100%!
Ze heeft ook nog nooit een stap verkeerd gedaan, pas sinds ik er met vetrouwen opzit is zij ook wat heftiger, alsof ze rekening met mij houd!
Maar ze is gewoon echt een super paard, mijn moeder, die nog nooit had paardgereden rijdt nu ook afentoe op haar, ze is zo lief.
Maar ik ben nu helemaaal niet meer bang met en op haar rug, het voelt echt alsog we 1 zijn, ze is echt het beste paard die ik me kan wensen!
Nu rijd ik ook op andere paarden, waaronder een 3 jarige paint, en de angst is eigenlijk vrijwel weg. Ze moeten nog steeds niet gaan bokken hoor, dan rijdt ik ze niet meer, maar ik zit er ontspannen op en ook als ze schrikken o.i.d, ik verlam niet meer van paniek

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:27

Een kennis van mij was ook heel bang geworden om te rijden. Ze heeft 2 onbeleerde paarden. Onbeleerd, omdat ze angst heeft om er mee te gaan rijden. Ik heb haar meegenomen naar Spetter. De eerste keer heeft ze alleen op Spetter gezeten. Ze kreeg tranen in haar ogen en trilde van angst en tranen van blijdschap dat ze er op zat. De keer er op een paar pasjes stappen. Uiteindelijk durfde ze los te draven. Inmiddels is ze al een keer op een van haar eigen paardjes gestapt. Angst heeft ze nog wel, maar het is in ieder geval stukken minder. Spetter is echt superbraaf, vooral als iemand angstig is blijft hij heel rustig lopen. Echt een schat!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:11

na heel wat gestijger en gebok was ik hardstikke bang.. als die maar iets raar met zijn hoofd gign doen raakte ik geowon in paniek.. ben er lelijk afgevevallen door. en na die pony heb ik een paard gekocht.. speciaal gevraagt naar een betrouwbaar paard.. het is een rues (1,72) maar door haar heb ik er weer vertrouwen in.. ben totaal niet meer bang.. dus ik geloof er wel in ja..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:53

ja zoiets heb ik ook meegemaakt.. ik ben vroeger toen ik nog maar een jaartje reed ofzo toen moesten wij springen en toen zat ik op mijn lieflingspony. Maar die vrouw waar ik les van had die was helemaal niet aardig, echt een 'kreng' en heel erg streng en toen gingen we dus steeds hoger springen en op een gegeven moment zaten we aan de 80 cm ofzo en toen durfde ik dat niet en toen zei ze je MOET! en toen vond ik dat dus niet leuk en zij ging mij de hele tijd aandringen enzo totdat ik erover wou gaan en toen ging hij weigeren en daarna durfde ik dus al helemaal niet meer maar uiteindelijk heb ik hem er wel over gekregen hoewel ik er wel afgevallen was (ja had toen nog weinig ervaring reed toen nog maar een jaar, niet dat ik nu goed kan rijden maar oke ) maar daardoor heb ik nog steeds een beetje last van springangst en durf ik niet zo hoog te springen.. maar gelukkig gaat het met mijn verzorgpony erg goed met het springen (doen we haast nooit) en zo probeer ik langzamerhand mijn vertrouwen in het springen weer terug te krijgen