opstrooi probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:36

zeggen dat een baal veel te weinig is. wat je ook doet, op het einde staat t paard toch op niks of in de stront. als hij/zij niet wil luisteren paard op niks of in de stront laten staan. banketstaaf voor het paard, maar ik zou persoonlijk geen balen gaan regelen voor een paard omdat de eigenaar te belazerd is om het paard gewoon normaal in t stro te laten staan.

ik lees net dat je al flink betaalt. dan lijkt het mij erg logisch dat je gewoon twee balen mag gebruiken. lijkt me niet te veel in de week. je kan voorstellen nog 5 euro/een tientje bij te betalen maar vind het eigenlijk wat belachelijk van de eigenaar. misschien wordt ie wakker als je het paard gewoon in de stront laat staan?

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:59

pfff dat lijkt me moeilijk zeg, dat idee van jou Zazoo. Maar goed, misschien wel het beste inderdaad.

heb vandaag nog eens gekeken en 1 baal is inderdaad wel weinig ja.

succes

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:12

het wordt helaas echt maar een baal. ik heb vandaag eeen paar stevige regels voor mijn kiezen gekregen, en een daarvan is dat ik echt maar een baal in de week mag gebruiken. het is een grote baal, van erg goed stro, maar het houd niet over natuurlijk. ik kijk het even aan, en anders zal ik er toch een bij moeten kopen.

@zazoo: dat was ook zo'n beetje mijn idee, maar een van de nieuwe regels is dat iedereen zijn stal goed schoon moet houden, en anders krijg ik weer gezeur. pfff... als ik het geld had om haar te kopen was ik er morgen nog weg!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:15

hoe 'klein' zijn de balen dan die je gebruikt?
Ik doe ruim anderhalve week met 1 baal stro, soms 2 weken.
En ik heb echt geen nette pony.

Maar goed om antwoord te geven op je vraag, is misschien zaagsel of vlas geen idee?
Of misschien kan je met de eigenaar van de pony om de tafel gaan zitten.

Succes ermee in ieder geval

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:25

het zijn vrij grote balen, maar ik heb net niet genoeg om een nette basislaag in de stal te krijgen. voor zaagsel of vlas moet ik bijbetalen.
haar eigenaar houd echt vast aan een baal helaas. misschien moet ik er gewoon elke maand een extra kopen, en dan er helemaal ingooien. dan moet ik het toch redden met elke keer een plakje erbij, wat denken jullie?

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:43

Nou een baal kost niet zo veel, maar als al je stalgenoten vet opstrooien dan scheelt dat heel wat, en niet alleen in de aanschaf van al die balen maar ook de afvoer van de mest, de tijd die nodig is om alles aan te slepen, het uitmesten en noem maar op. Dus ik vind dat je pensionbaas best gelijk zou kunnen hebben.

Daarbij is het ook nog eens beter voor de voetjes als ze niet te vaak/lang krukdroog staan. Mijn recept; Elke dag natte plekken er uit halen, wat over is goed door de hele stal verspreiden en daarop een plakkie nieuw. En klaar is je Haffie

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:57

ik moet zeggen dat ik een baal per week echt niet te weinig vindt. Als je gewoon alleen de mest en natte plekken eruit haalt zou je dit makkelijk moeten kunnen redden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:04

mrie schreef:
Nou een baal kost niet zo veel, maar als al je stalgenoten vet opstrooien dan scheelt dat heel wat, en niet alleen in de aanschaf van al die balen maar ook de afvoer van de mest, de tijd die nodig is om alles aan te slepen, het uitmesten en noem maar op. Dus ik vind dat je pensionbaas best gelijk zou kunnen hebben.

Daarbij is het ook nog eens beter voor de voetjes als ze niet te vaak/lang krukdroog staan. Mijn recept; Elke dag natte plekken er uit halen, wat over is goed door de hele stal verspreiden en daarop een plakkie nieuw. En klaar is je Haffie

Alleen vind ik dat bij een drachtige merrie weer iets anders.
Ze plassen vaak meer, liggen meer.
Die hebben toch een goede warme basis nodig.
Mijn schoonste paard (schoonste thuis, schoonste van de 10 paarden van een vriendin en de schoonste van de hele manege)
Dat is dus mijn Olly daar gebruik ik toch ook wel 2 balen voor per week.
Ze doet altijd alles op een grote hoop in de hoek achterin.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 01:27

Voor mijn pony had ik altijd 2 balen (6-8 plakken) per week nodig. Voor mijn paard VEEL meer. Maar op mijn nieuwe stal moet zij het ook zien te redden met 2 balen per week (misschien wordt ze dan wel wat netter ). Maar op de nieuwe stal lopen ze ook gewoon overdag buiten, scheelt ook.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 02:13

ik ben de enige bij ons die stro gebruikt, de rest staat op houtkrullen. ik ben het ermee eens dat ze niet tot haar knieen in het stro hoeft te staan, en ik besef dat het allemaal een hoop geld kost. normaal zou ik het ook best kunnen redden met een baal, maar nu ze drachtig is, is de stal een ramp om droog te houden. er ligt gewoon een grote plas op de vloer. zou een stalmat, of goeie staltegel misschien iets oplossen?

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:27

ik heb besloten om, zoals ik al eerder zei, elke maand een baal bij te kopen om een basislaag in de stal te kunnen maken. dan moet ik haar redelijk droog kunnne houden. en ik ga werk zoeken, en zodra het kan mijn meiske kopen! dan kan ik haar tenminste geven wat ze verdient.

SuzyE

Re: opstrooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:01

lijkt me een prima plan

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:04

dravergekkie schreef:
uhm neem aan dat ze nu wel flink in he stro staat.
dus elke keer gewoon de natte plekken en mest eruit halen,en elke dag een plak op strooie
ik weet niet hoeveel plakken er bij jullie in een baal zitten maar dit zal als jou was dan beetje verdelen.

Zou ik ook doen

mirginoJarig

Re: opstrooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:55

wat sta ik dan op en fijne stal

we mesten zelf en elke dag gaat er zeker 1,5 plak stro van een grote baal in.

ik heb ook een pony met veel wit,maar dan nog is vies
en als de box een x helemaal leeg gaat ,gaan er 2 grote plakken als onderlaag in.
als ik dit zo lees staat mijn pony er erg weelderig bij

ik hou met mesten veel schoon stro over ,maar ik hou ervan om haar in een dikke laag te hebben.
en dat doen ze hier ook allemaal.
en je mag pakken wat je wilt ,alleen geen schoon stro op de mesthoop gooien
gelukkig kijken ze hier niet zo op een plakje
ik moet er niet aan denken dat ik met 1 grote plak van een grote baal de hele week zou moeten doen,ik kom daar echt niet mee of je moet er niet om geven dat ze er vies bijst.aan