Dilemma- nu veulen kopen, of later een volwassen paard/pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:23

Wendy schreef:
Voorbeeldje is trouwens dat Walter een stuk groter wordt dan mijn bedoeling was bijvoorbeeld.

Ohja, die was ik even vergeten. Zelf ben ik niet zo groot en een paardje van +/- 1.62 zou perfect bij me passen. Nu is mijn paard nog geen 2 en al 1.67!! En voorlopig stopt ze ook nog niet met groeien. Nou is het niet een reden waarom ik haar weg zou doen hoor, maar toch. Iets kleiner was beter geweest.

Dikkie81

Re: Dilemma- nu veulen kopen, of later een volwassen paard/p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 07:15

Van de week de knoop doorgehakt, ik ga voor een veulen/jaarling!!!

Na een aantal gezien te hebben, verliefd geworden op een haflinger jaarling genaamd Aladdin. Ik heb een mooi weiland gevonden bij ons in de buurt, waar hij met nog 2 jaarlingen komt te staan. Kunnen ze lekker ravotten met elkaar .

Vrijdag of zaterdag word hij gebracht. Ben echt super blij!!

Bedankt voor alle tips, ik heb er veel aan gehad!!
Ik heb alles meegenomen en overlegt met mijn man. En uiteindelijk deze beslissing genomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 07:22

Ooit kocht ik ook een veulen maar had geen ervaring met veulens, hij was erg mishandeld ook geestelijk.Ik heb een erg zware tijd gehad om er iets van te maken, maar het is gelukt. Ik ben blij dat ik hem heb mogen opvoeden al zou ik het nooit meer doen, een mishandeld paard opvoeden. Maar het is zo ontzettend leuk, lekker mee wandelen en zo en een band op bouwen. Hij is nu van iemand anders maar ik had hem al een tijd niet gezien, zaterdag zijn we bij hem geweest om te kijken. Ik hoefde maar 1 keer te fluiten en hij kwam naar me toen lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:26

foto van alladinnnnnnnn :p

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:30

De voor en nadelen heb je idd al zelf genoemd. Mijn 1e echte eigen paard kocht ik als 2jarige, omdat ik als 3jarige haar zelf wilde inrijden en doorrijden zodat ze een goede basis zou mee krijgen. Dat is bij een 3jarig beleerd paard altijd maar nog de vraag.

Later heb ik er nog een veulen bij gekocht, omdat de opfok mij ook erg leuk vind en de kosten relatief laag kan houden omdat ik alles bij huis heb. Nu is mijn veulen 3 jaar, ze is super handmak en we hebben een hechte band, maar niet minder hecht dat met het paard wat ik als 2jarige kocht (en nu al 6jr heb). Een veulen hebben, opfokken etc. is vrij intensief. In diezin moet je je bedenken dat ze alles nog moeten leren en dat alles gebeurd niet vanzelf en ook niet in een korte tijd.

Wel is het zo, dat je bij een veulen nog maar moet afwachten of deze naar verwachting goed uitgroeid en als 3 jarige bijv. goed op de benen is. Bij een 3jarige weet je precies wat je er aan hebt.

Zie het zo, als je nu een veulen koopt heb je idd een paardje om je mee bezig te houden, krijg je er een band mee en weet je wat je over 3 jaar onder zadel hebt al heb je wel drie jaar de kosten ervan en is het afwachten wat het wordt. Of je spaart nog 3 jaar door, en koopt dan een paardje wat prima bij je past.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:38

Gefeliciteerd met de aankoop!
Zo te lezen heb je er goed over nagedacht en krijgt hij een goed tehuis bij je