happende hengst, negeren of straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:18

Straffen! Als je hem te veel laat doen loopt hij later over je heen.
Ik heb met Dennis zelfs complimenten gekregen op de hengstenkeuring van de voorbrengers dat hij zo netjes opgevoed is. Ik moet wel. Ik ben zelf maar klein en iel en Dennis is dan wel niet groot maar als hij wil wel veel te sterk.
Consequent zijn helpt het best naar mijn mening. En net iets minder toelaten dan bij een ruin of merrie.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:23

en aan boogie girl:
Als je dat happen accepteert zal de volgende stap zijn dat je pony gaat bijten. leer m daarom nu al dat dat happen absoluut niet mag, ook al is het maar heel zachtjes en uit nieuwschierigheid....
Kijk wel uit met een tik geven op z'n hoofd, ken nl een pony die hierdoor kopschuw is geworden en die laat zich niet meer poetsen op zijn hoofd.
Gewoon met een boze stem "nee" zeggen o.i.d. wil ook wel helpen, en anders gewoon een stukje vel (op de hals) pakken en dat omdraaien.
Maar denk er alsjeblieft goed overna om een hengst te nemen.
Als je m meteen weer wilt castreren koop dan gewoon een ruintje.
Aan castratie zitten nl ook kosten en risico.
Hij zal ook niet (overal) in het weiland kunnen en wedstrijden kun je pas met hem rijden als je zelf al l met wp bent geweest met een andere pony.
ps. Hoe oud is de pony die je wilt gaan kopen???

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 14:54

de pony is net 2 jaar...

maaruh ja je moet hem gewoon afstraffen, de manier die "vlieg" hierboven zeg vind ik persoonlijk te beste!

suc6 ermee, ennuh laat ff weten wanneer hij gekeurd word Lachen

oh ja nog een ding: waarom zet je hem niet bij Expensive in de wei?

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 18:55

zelf ben ik van mening dat het natuurlijk gedrag is van een hengst dat hij hapt schraapt en probeert z'n grenzen te verleggen.Zolang jij makkelijk met hem om gaat zul je er ook minder problemen mee krijgen en vooral heel veel geduld hebben. In het begin beet die van mij ook heel vaak vooral als ik aan z'n hoofd kwam. Nu is het bijna over doordat ik het gewoon ging negeren. Af en toe maakte hij het erg bond en kreeg hij wel een klap,maar daarna vond hij z'n hand gelijk eng en bedreigend.
Maar je moet maar kijken wat bij jou hengst het beste is zelf ben ik van mening negeren en het stopt allemaal van zelf als hij eenmaal een maand ruin is.

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:17

Anna-Jelly schreef:

oh ja nog een ding: waarom zet je hem niet bij Expensive in de wei?

ze gaat een wei huren en expensive staat 'thuis' in de wei met andere paarden.. en trouwens mag dat niet van mijn ouders omdat we de wei al aan mijn kennis hebben 'beloofd' die mag dus zijn paarden bij ons in de wei zetten.

ik zou hem laten ruinen laura maar je moet het zelf weten Lips are sealed Schijnheilig je weet al dat ik er zo over denk maar als hij dus echt vervelend wordt ofzo dan zit je behoorlijk in de klote

en ik zou t doen als 'vlieg'

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:23

Ik wil even kwijt dat je een hengst nooit op de neus moet slaan! Hengsten happen naar elkaar, om te spelen en te testen. Alks jij hem op de neus slaat, speel/test jij terug, waarna hij meer wil testen/spelen.

In het wild krijgt een hengst van een merrie op zijn donder, die slaat naar hem, bijt haast nooit, al helemaal niet in het gezicht.

Dus als je een hengst echt op zijn 'donder' wilt geven, sla hem met de vlakke hand onderin de buik/zij. Eventueel een schop met de zijkant van je voet.

Klinkt misschien een beetje hard, maar een hengst begrijpt dat veel meer als "afstraffing" dan een tik op de neus, wat alleen maar uitdagend is voor hem.

Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 07:51

Een beetje off-topic, maar ik ben het er ook mee eens om hem te castreren. Nu denk je er misschien makkelijk over, maar je hebt hem nog niet en je hebt hem nog niet lang meegemaakt.
En als hij echt hengstengedrag gaat ontwikkelen en je kan er niet mee overweg en je wordt zelfs bang ofzo en je laat hem dan castreren, dan duurt het wel 1 tot 1,5 jaar voordat al die hengstenstreken verdwenen zijn.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:11

Castreren.
Gebruiken als dekhengst lijkt me toch al niet zo slim als ie niet goedgekeurd is en makkelijker in de omgang worden ze er al helemaal niet van.
En is een hengst stoer? Het lijkt wel mode ofzo tegenwoordig...

Zelf heb ik de grootste hekel aan (jonge) hengsten. Ik heb zelf nu ook weer sinds kort een rampenplan hier lopen. Een import hengstje van nu 9 maanden.
Totaal niet opgevoed, zeer dominant tegenover mensen en een etterbak 1e klas.
Die heb ik dus afgelopen weekend ook even "aangepakt". Geloof me, dat was niet leuk om te doen en het is maar goed dat niemand het heeft gezien...
Ik ga toch echt niet om de 5 minuten vriendelijk vragen of hij mijn arm los wil laten of van mijn rug af wil gaan Frusty
Nu loopt hij wel braaf mee, 1,5 meter achter mij en Halt = stilstaan.
Maar voor hoelang??
Het probleem is dat deze hengst dus wel voor de fokkerij gebruikt gaat worden, dus een beetje opvoeding is wel nodig. Maar anders was het afgelopen met het feest en was hij echt geruind Haha!

Wil je er straks een leuke rijpony aan hebben, dan zou ik hem NU laten castreren.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:32

Cowgirl"]
Na een dekking kan de hengst heel vervelend worden. En zie je je al gaan door het bos met en hengst en je komt dan een merrie ofzo tegen.
[/quote]

't kan ook omgekeerd zijn hoor, mijn hengst werd juist liever en rustiger nadat hij had gedekt. 't was net alsof er een stuk "spanning" van 'm af viel. Hij was veel relaxter.

[quote="Cowgirl"]
Ik vind het jammer dat veel mensen hun verstand wat dit betreft vaak op de verkeerde plaats hebben zitten.
[/quote]

Wat ik nou zo jammer vind is dat enorme vooroordeel tegen hengsten. Ze zouden gevaarlijk zijn, of in ieder geval worden. Je kan nooit met ze met andere paarden samen rijden. Ze kunnen nooit de wei in. En ga zo maar door. Ik wordt daar zo moe van! Boos! Als je een hengst als hengst behandeld (pas op! hij is gevaarlijk!) inderdaad, dan wordt ie dat wel. Je moet ze gewoon als PAARD behandelen en je gezond verstand gebruiken. 't zijn niet de hengsten die gevaarlijk zijn, 't zijn de mensen die ze gevaarlijk maken! Ik rij met mijn hengst 2x in de week in de verenigingsles, ik rij iedere dag buiten met ander paarden samen en hij staat iedere dag buiten in de wei naast een wei met merries Cool. Toegegeven, als ze hengstig zijn loopt ie de boel bij mekaar te brullen (je kan dan echt geen hinniken meer noemen Clown) maar hij heeft een heilig ontzag voor schrikdraad.

[quote="Cowgirl schreef:
Dus doe alsjeblieft verstandig en laat hem castreren, ik weet zeker dat je meer plezier hebt van een ruin dan van een hengst. En ik weet ook heel zeker dat je paard gelukiger zal zijn in een kudde dan zijn hele leven alleen staan.

Zoals je erover schrijft, heel nuchter, denk ik dat jij best met een hengst kan omgaan. Dus doe hem en jezelf een lol, kijk hoe 't gaat, want eraf is eraf. Er weer aanplakken kan nooit meer.

Succes en heel veel plezier ermee!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 08:44

De mijne heeft het ook een tijdje gedaan happen. Ik hapt dan terug....kneeo kort maar fel in zijn bovenlip. Hielp heel goed, hij was er snel weer vanaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 09:25

Ik heb mijn hengst meestal aan een stapketting, je hebt dan veel meer te vertellen namelijk. Als hij ook maar denkt aan happen, brullen, steigeren, met een voorbeen slaan, of uitschachten als een merrie langskomt, straf ik hem af met mijn stem en evt. een flinke ruk aan de ketting of een klap. Nu heb ik een hele brave hengst die dus idd niet meer denkt aan dat soort dingen als ik naast hem sta, maar ik ken het ook anders.

Sorry als ik bot ben, maar een weinig ervaren meisje van 13, waarvan ik verwacht dat ze niet onder dagelijks deskundig toezicht staat, met een ongekeurde ponyhengst? Castreren dat dier, dan heb je er veel en veel meer lol van.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 09:28

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 14:34

ik ben het helemaal met Alvaron eens.
en ik ga er niet mee dekken!
maarja hier gaat het topic niet over dus Frusty
waarom wordt er altijd iets anders van gemaakt?

het gaat over happen NIET dat hij hengst is!

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 15:31

Citaat:
waarom wordt er altijd iets anders van gemaakt?

het gaat over happen NIET dat hij hengst is!

Daar ehb je gelijk in, maar de oorzaak van het probleem begint al bij het hengst zijn. Bij een hengst (vooral een niet goed opgevoede) heb je veel meer kans dat ie gaat happen/bijten dan een merrie of een ruin.
Daarom heeft het er wel degelijk mee te maken dat het een hengst is.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel niet dat je gelijk zijn ballen eraf hoeft te halen, maar weet alsjeblieft wat je doet en neem geen hengst omdat je die mooier vind dan een ruin of omdat je het stoer vind.
En ik denk dat de mensen je hier alleen willen waarschuwen, het is echt niet zo dat ze je geen hengst gunnen ofzo....
Nouja, ik was zelf ook 14 toen ik mijn hengstje kreeg (had daarvoor wel al verzorghengsten gehad), dus ik weet dat zo'n jong meisje best een hengst op kan voeden, maar het kan ook fout gaan en daar moet je ook bij stil staan.
Maarja, nou ga ik ook weer helemaal offtopic,
dussuhhh.....succes met je paardje!!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:21

Lang leve de hengstenketting!! En anders, een flinke schop.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 16:58

Speciaal voor alvaron:

Ik ben helemaal niet tegen hengsten houden, maar wel bij mensen die het niet aankunnen.
Ik vind dat als je beginnend paarden houder bent en zeker als je nog jong bent zoals Boogie Girl je niet aan een hengst moet beginnen.
En als ik jou zo hoor, heb jij je hengst netjes opgevoed en heb je mazzel dat hij een rustig karakter heeft.

Ik heb verhalen gehoord van hengsten waar kleine kinderen mee weg reden maar ook hengsten die eerst kip mak waren totdat ze gedekt hadden(vandaar mijn woordje KAN in mijn tekst).

Okay misschien kom ik nuchter over maar ik bekijk het ook nuchter, wat wil je nou, lekker rijden of straks misschien een lastige hengst.
Of dat je nergens een stal kan vinden omdat je een hengst hebt.
Mijn fjordje ging op een gegeven moment met mij aan de wandel(mede danklzij mijn pensionhouder die te laks was voor hengsten, hier is het waarschijnlijk ook fout gegaan) ik had weinig te vertellen en na een flinke klap tegen mijn arm was het over, ik wou een lekker rijpaardje hebben.
En die heb ik nu Haha!

Ik beweer ook helemaal niet dat hengsten gevaarlijk zijn. De fjord hengst waar ik mee gewerkt heb daar kon gemakkelijk een klein kind op gaan zitten en zo heb ik nog vele voorbeelden gezien.
Maar iemand die weinig ervaring in de paarden heeft moet in mijn ogen niet aan een hengst beginnen, zie eerst maar eens een 2 jarige ruin Netjes op te voeden.
Vele mensen die dat geen eens kunnen dus laat staan een hengst.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:12

Bitje in doen of touw door de mond heen halen en als ze dan bijten een flinke ruk geven. Je hoeft het maar een paar keer goed te doen en het is over. Is misschien zielig, maar daarna bijten ze nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 17:19

Citaat:
Ik ben helemaal niet tegen hengsten houden, maar wel bij mensen die het niet aankunnen.
Ik vind dat als je beginnend paarden houder bent en zeker als je nog jong bent zoals Boogie Girl je niet aan een hengst moet beginnen.
En als ik jou zo hoor, heb jij je hengst netjes opgevoed en heb je mazzel dat hij een rustig karakter heeft.

Hier ben ik het voor 300% mee eens.
Ik heb ook ooit een paar hengsten gereden die dat zelf nog niet wisten.
Ken er ook die op een vrachtauto tussen nog 7 andere paarden staan.

Maar ze hebben me ook eens aangeboden om een superleuke Concorde hengst zadelmak te maken. Echt het was een geweldig mooi beest, met zo'n ontzettend geweldige gangen. Kwijl
Maar na veel ervaring met jonge paarden heb ik voor die toch gepast.
Die wist een beetje te goed dat hij hengst was.
Stond te steigeren, kappen brullen, op stal.
Als je niet mans genoeg was maaide hij met de voorbenen je zo omver.
Hij had zelfs al een goed opvoeding genoten, maar die vergat hij als hij een merrie zag.
Hij is naar een stal gegaan waar ze ervaring met hengsten hadden.
Deze mensen rijden zelf nationaal en rijden alles in wat 4 pootjes heeft Haha!
Het zadelmak maken ging hun nog wel goed, alleen in de bak.
Maar na 2 x een onderling concours gehad te hebben was die hengst toch ook zo ruin.
En dan heb je het over mensen die heel goed weten hoe ze met een hengst om moeten gaan.

Dus voor ons minder ervaren mensen is een hengst in de meeste gevallen niets, zeker al niet als je er in grote lijnen alleen voorstaat.
Lekker laten castereren.
Je bent dan van de hengsten streken af en dat scheelt alweer een hele hoop.

Al vind ik ook nog dat een onervaren persoon met weinig hulp ook niet aan een jong dier moet beginnen, ongeacht geslacht.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 19:06

Citaat:
Bitje in doen of touw door de mond heen halen en als ze dan bijten een flinke ruk geven. Je hoeft het maar een paar keer goed te doen en het is over. Is misschien zielig, maar daarna bijten ze nooit meer.

Dit zijn duidelijk de hardere hulpmiddelen als je een hengst (op een andere manier) niet aan kunt en ik ben daar helemaal tegen......
Het gaat net als bij een merrie en een ruin om respect, en hoe kan een hengst nou respect voor je hebben als jij geen respect voor hem hebt???
Op die manier kun je m meteen wel in elkaar meppen....zal ie t waarschijnlijk ook niet meer doen.....ja toch?? Lips are sealed Frusty

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:33

Cowgirl schreef:

Ik snap ook niet waarom mensen voor de lol een hengst houden. Als hij niet dekt, waarom zou je een hengst dan pesten? Laat hem lekker ruinen en je hebt een hoop zorgen minder.
Geen probleem met stalling, weidegang en opspelende hormoontjes.

Misschien kan je een hengst wel aan. Maar heb je er net zoveel lol mee als een ruin? Waar je veel minder hoeft op te letten bij andere paarden, die je makkelijk bij een ander op de trailer zet, ontspannen een ritje maakt met een groep?
Of is het alleen maar stoer, als je roept: Pas op een hengst!
Ik zou het wel weten hoor...

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-02 20:39

hou maar allemaal op er is toch maar een kleine kans dat ik die pony nog kan kopen Frusty Verdrietig

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 08:06

Citaat:
hou maar allemaal op er is toch maar een kleine kans dat ik die pony nog kan kopen

oliebol zeg.....hoezo dan!?!?

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-02 08:42

zie verslag van de dag, de man van wie ik het land zou huren heeft het gewoon aan iemand anders verhuurt! aan iemand die al 5 grote weilanden huurt en dan heeft hij zelf ook nog een bak en binnebak voor ze paarden, hoe egoistisch!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:44

*Marije*"]
[quote="Cowgirl schreef:

Ik snap ook niet waarom mensen voor de lol een hengst houden. Als hij niet dekt, waarom zou je een hengst dan pesten? Laat hem lekker ruinen en je hebt een hoop zorgen minder.
Geen probleem met stalling, weidegang en opspelende hormoontjes.

Misschien kan je een hengst wel aan. Maar heb je er net zoveel lol mee als een ruin? Waar je veel minder hoeft op te letten bij andere paarden, die je makkelijk bij een ander op de trailer zet, ontspannen een ritje maakt met een groep?
Of is het alleen maar stoer, als je roept: Pas op een hengst!
Ik zou het wel weten hoor...
[/quote]

Dennis zou ook gecastreerd worden als hij niet goedgekeurd werd. Geen probleem met stalling, weidegang en opspelende hormoontjes. Stalling is dan niet moeilijk maar hij staat wel al vaker alleen(omdat Tammy d'r veulen nu heeft en weer hengstig word Frusty ). Een nadeeltje van dat hij meer alleen staat is dat hij overal op wil springen(was normaal niet zo).

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:57

Citaat:
zie verslag van de dag, de man van wie ik het land zou huren heeft het gewoon aan iemand anders verhuurt! aan iemand die al 5 grote weilanden huurt en dan heeft hij zelf ook nog een bak en binnebak voor ze paarden, hoe egoistisch!

Wat een banketstaaf!!! Ik hoop dat je snel iets anders vind, maar ook al kun je daar achteraf toch nog een stukje land krijgen zou ik het niet doen, want als die man in staat is om zoiets te doen kan dat ook gebeuren als jouw paard daar al staat en dan staat je paardje straks op straat.
ik snap best dat je heel graag een paardje wilt, maar ga eerst op zoek naar een leuk plekje met LEUKE mensen....is ook heel belangrijk....
ennuh....nog bedankt voor je bewerkte plaatje van thunder, zie m nu pas!!!