Help!! Elke week een hoefijzer kwijt! Heeft iemand tips???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:26

ik hoop voor je (tante) dat hij niet iedere keer opnieuw kosten berekend?

dat was cissy zegt kan wel eens waar zijn !

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:57

en? smid al geweest?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:16

Mijn tip?Andere smid zoeken!

Een paard hoort gewoonweg géén ijzers te verliezen!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:21

Blue_Star schreef:

Da's onzin, een ijzer kan makkelijk per ongeluk er af getrapt worden, door het paard zelf of door een ander paard, verder kan hij ergens achter blijven haken, zijn genoeg mogelijkheden buiten de schuld van de hoefsmid om.
(slecht kwaliteit van de hoeven kan natuurlijk ook nog)

Maar is de hoefsmid nu al langs geweest? En wat heeft hij dan gezegd?
Laatst bijgewerkt door Hetja op 23-03-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help!! Elke week een hoefijzer kwijt! Heeft iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:22

Geen ijzers meer onder laten slaan. Dit gaat van kwaad tot erger.

Lekker op blote voeten laten lopen en eventueel - wanneer dit nodig blijkt - hoefschoenen aanschaffen (deze kun je ook op maat laten maken).

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:31

Nou mijn paard gaat steeds op de zijkanten van de ijzers staan met zijn andere voet, dan kijkt ie eens stom, zo van, ej mijn voet beweegt niet, en in een lompe elegante beweging trekt hij zijn voet omhoog en blijft ie met zijn andere voet op het ijzer staan.

us dat een paard geen ijzer hoort te verliezen is niet altijd de schuld van de smit.

Wij moeten er nu voor zorgen dat het ijzer helemaal rond geslepen wordt, zodat ie er niet vast op kan gaan staan. Mss beetje rare uitleg, maar goed het werkt...

ilovespekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 15:50

De hoefsmid is geweest. Hij heeft nu iets gedaan waardoor ze niet meer aan de achterkant van z'n hoef zegmaar erbuiten steken. Hij zei dat het paard als hij aan het lopen is met z'n achterbenen tegen de voorbenen aantikt en dat daardoor de ijzers eraf gaan...

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:51

Heb het helemaal in het begin ook met mijn paard gehad. Idd iedere week wel een ijzer eraf, bijzonder irritant! Andere hoefsmid geprobeerd, precies hetzelfde liedje, dus daar lag t niet aan. Nu wordt mijn paard vierkant beslagen met ijzers met dubbele lip (dus ook voor). Werkt prima, verlies nooit meer een ijzer!

(ik hoef geen reacties op het feit dat ik achterijzers heb aan de voorhoeven, hier zijn de meningen over verdeeld, dat weet ik)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:41

Citaat:
Hij zei dat het paard als hij aan het lopen is met z'n achterbenen tegen de voorbenen aantikt en dat daardoor de ijzers eraf gaan...

toch wel slim die smid
Als ie dan ook nog de bovenrand van de ijzers die tegen de hoef aan zitten rond afgeslepen heeft dan is ie helemaal slim, want dan glijdt ahw de voet van het ijzer af zonder af te trappen...

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:28

Ik heb dat ook gehad bij annebel, ze staat nu zonder ijzers en dat gata ook goed, ook met buitenritten.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:36

Je smid zal er nu een klapijzer onder gelegd hebben en dat kan een goede oplossing zijn. Wat me opvalt in alle reakties op dit topic is dat er wel steeds verwezen wordt naar een andere smid maar dat er nauwelijks gesproken wordt over de hoefkwaliteit van deze pony. Het is bekend dat haflingers vaker "moeilijke" hoeven hebben dan andere rassen. Heeft jou haflinger wel een stel puike hoeven, of krijgt nu de smid de schuld omdat hij iets niet opgelapt krijgt wat niet oplapbaar is.

Het lijkt me een heel goed idee om eens uit te zoeken wat de kwaliteit van zijn voeten is, vergelijk, lees er over, praat met de DA met je smid, met een andere smid als die toevallig langs komt. Verdiep je eens in hoeven, hoe zit dat in elkaar, waarom heeft de ene pony dit en de andere dat. Heoe heten al die onderdelen. Op die manier kom je er vanzelf achter wat voor jou pony de beste manier is om met haar voeten om te gaan. De een loopt nu eenmaal graag op gympies en de ander op klompen, helaas kan een pony je dat niet vertellen en moet je er dus zelf achterkomen.

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:40

** ik ga dit topic ook even volgen mijn paard is ook elke week een IJzer kwijt ! **

ilovespekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:45

ik ben heel blij met al deze reacties ik ga me maar eens verdiepen in hoeven! nieuwe tips zijn altijd welkom hoor!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:59

als die pony slechte hoeven zou hebben dan had de smid dat toch ook al moeten melden....?? dan weet je tenminste waarom ie elke week moet komen.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:36

ons paard staat ook ruim op zijn ijzers,
waardoor hij met zijn achterbenen zijn hoefijzers er af trapt,
oplossing springschoenen! werkt echt!

ilovespekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:41

hij heeft al springschoenen... maar soms gooien we hem even los in de buitenbak en dan doen we alleen geen springschoenen om... moeten ze dan ook om :S ?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:47

wat denk je zelf? dat is juist dé manier om sneller je ijzers kwijt te raken dan maken ze vaak gekkere sprongen dan tijdens 'normaal' rijden

ilovespekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:00

sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:08

Blue_Star schreef:

Dat zeiden ze bij mij ook altijd, maar mijn smid deed er alles aan om de ijzers zo te leggen dat hij ze er niet af kon trappen. Hij kon ze niet kleiner of anders meer leggen (hij draaide ze iets en sloeg te takken wat meer naar binnen) en nog trapte hij ze af. Lag dus echt niet aan de smid, maar aan mijn paard die gewoon lomp was!

Nu heb ik m altijd met springschoenen staan (alleen als ie achter ook ijzers heeft) en gaat het hartstikke goed!! Voor mij was dit echt de gouden tip!!

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:36

Blue_Star schreef:

Mijn paard is jaren geen ijzer verloren tot ik hem heb verhuisd naar een andere stal. Toen was hij in twee weken twee keer een ijzer kwijt. Nu heeft hij dus geen ijzers meer omdat hij zijn hele voet aan gort trok.

Het gaat natuurlijk van kwaad tot erger als je pony iedere week zijn ijzers eraf trapt, de hoeven hebben daar veel onder te lijden.

Als je pony de ijzers eraf trapt met zijn achterbenen kun je inderdaag vragen of de smid zo wil bekappen dat zijn voorbenen sneller weg kunnen komen. Ook de pony trainen zodat hij vooral achter wat sterker wordt wil wel eens helpen.

Verliest je pony trouwens de ijzers vaak als hij in de paddock loopt? Komt hij wel genoeg buiten zodat hij zijn energie goed kwijt kan of moet hij in een half uurtje al zijn energie wat hij de hele dag heeft opgespaard kwijt?

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:43

andere hoefsmid proberen!!

ilovespekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 13:15

hij loopt meestal ongeveer 2 tot 3 uur los... en meestal staat hij dan bij het hek van ik wil eruit... dus hij hoeft niet z'n energie kwijt in een half uurtje hoor