hoeveel eten moet een paard krijgen? en wat dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:07

vallie schreef:
Mijn Kwpn krijgt 1200 gram mueslie per dag en na het rijden een kwart schep slobber(alleen na het werk) Verder een plak of 4 of 5 hooi en nog zeer droog kuil een arm vol. Hij kan eigenlijk onbeperkt hooi eten. Verder krijgt hij wel multivitaminen en olie van het groene os. Mijn paard was zeer ondervoed(er staan foto's van hem op bokt) maar is nu super fit en weer kern gezond.

hier kan de TS tenminste wat mee

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: hoeveel eten moet een paard krijgen? en wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:13

Je kunt ze ook per dag een klein emmertje mais geven. Daar worden ze namelijk dikker van en er zitten genoeg mineralen en vitamine in. Bij ons op de manege wordt meestal een drie kwart emmertje (5 liter) gegeven.
Als je ze 's morgens hooi geeft is dat beter voor de vertering dan dat je brokken geeft. Brokken kun na het hooi geven. Voor een fries zou ik ongeveer (bij licht werk) 2kg per keer geven. En dan zo'n 2 a 3 keer per dag voeren. Licht er natuurlijk wel aan wat hij nog meer krijgt.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:22

Geen hele mais maar geplet anders is het te zwaar op de maag.
Het allerbelangrijkste is gewoon goed ruwvoer! Het liefst veel!

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:31

Vallie: Ik bedoelde eigenlijk ook snijmais, geen hele.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:31

Maismeel is DE dikmaker voor paarden, je moet het echter wel goed gedoseerd geven want het kan in het begin nogal zwaar vallen. Ik heb het toendertijd ook mijn volbloedje moeten geven en het was het enige waar hij toen van aankwam.

Overigens zou ik inderdaad eerst met de eigenaar overleggen voordat je uberhaupt gaat bijvoeren. Het is nou eenmaal zijn of haar paard en ik zou het wel graag even willen weten als ik de eigenaar was.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:38

Hollybolly schreef:
vallie schreef:
Mijn Kwpn krijgt 1200 gram mueslie per dag en na het rijden een kwart schep slobber(alleen na het werk) Verder een plak of 4 of 5 hooi en nog zeer droog kuil een arm vol. Hij kan eigenlijk onbeperkt hooi eten. Verder krijgt hij wel multivitaminen en olie van het groene os. Mijn paard was zeer ondervoed(er staan foto's van hem op bokt) maar is nu super fit en weer kern gezond.

Hoe dat?Dat voer is aangepast aan Vallie's paard,niet aan die van de TS

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:38

Vergeet niet dat Maïs ook krachtvoer is

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:53

Overigens zou ik trouwens nog wel met de eigenaar gaan praten. Het kan zijn dat ze minder krijgt vanwege een medische reden. Misschien is ze gevoelig voor eiwitten of moet ze wat schraal worden gehouden vanwege haar benen. Overigens ken ik een aantal friezen die erg slank lijken maar juist mooi op gewicht zijn. Het is maar hoe je er naar kijkt. Ik zou foto's plaatsen als ik jou was, en niet gaan bijvoeren zonder toestemming. Voor hetzelfde geld is er een reden voor en breng je het paard onbedoeld in gevaar door zomaar te gaan bijvoeren.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:19

Wanneer voer je het paard bij? Iedere dag of alleen als je gereden hebt? En doe je dat consequent?
Het kan namelijk zo zijn dat als je hem ineens teveel geeft dat ie daar koliek van kan krijgen.

Mijn paard krijgt iedere dag 3 armen vol kuilgras en een kwart schepje stimix. Na het rijden geef ik haar een halve schep slobber (bij elkaar dus een emmer vol als het water erbij zit). Ze ziet er nu gezond uit.
Toen ik haar nog verzorgde voerde ik haar ook wat bij, in overleg met de eigenaresse. Ik gaf haar IEDERE DAG een kilo stimix.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:36

Je gelooft de eigenaar wel als hij zegt dat je moet rijden om spieren te kweken, maar je gelooft hem niet als hij vind dat het paard genoeg te eten krijgt?
Je kiest dus voor je eigen plezier en blijft lekker rijden. Als een paard niet genoeg te eten krijgt dan kan hij geen spieren opbouwen, je helpt hem dan alleen de vernieling in.

Om nog even op je voervraag in te gaan, als je hem perse meer eten wil geven, geef hem dan ruwvoer (hooi oof kuil). Dit voer is veel belangrijker voor een paard, te veel krachtvoer is niet goed.

En MSN-taal is niet toegestaan op bokt.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:45

Ja, je moet wel met de eigenaar overleggen zoals Cayenne al zegt, en inderdaad de mais meel help zeker goed.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:35

x_kellyann_x schreef:
ik heb een vp een fries..
wat ho0rt zij nou te krijgen op een dag??
die eigenaar zegt dat ze 's ochtends en 's avonds 2 kilo biks krijgt maar dat geloof ik neit want soms ben ik er van 's ochtends tot 's avonds en dan is hij er niet en dan hebben de paarden ook geen eten gekregen en ze is nogal dun ...

misschien voert hij idd veel vroeger,en voor het slapengaan oid.
krachtvoer hebben ze binnen een paar minuten op,dus kan zijn dat jij dat niet ziet hé

kun je,zonder gelijk op de kast te gaan zitten, uitleggen,waarom je dat niet kunt bespreken met die man?
als hij zo'n engerd is die het geen reet intresseert,en idd gewoon niet voert,moet je het paard niet eens willen berijden!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:42

Mexx2 schreef:
x_kellyann_x schreef:
ik heb een vp een fries..
wat ho0rt zij nou te krijgen op een dag??
die eigenaar zegt dat ze 's ochtends en 's avonds 2 kilo biks krijgt maar dat geloof ik neit want soms ben ik er van 's ochtends tot 's avonds en dan is hij er niet en dan hebben de paarden ook geen eten gekregen en ze is nogal dun ...

misschien voert hij idd veel vroeger,en voor het slapengaan oid.
krachtvoer hebben ze binnen een paar minuten op,dus kan zijn dat jij dat niet ziet hé

kun je,zonder gelijk op de kast te gaan zitten, uitleggen,waarom je dat niet kunt bespreken met die man?
als hij zo'n engerd is die het geen reet intresseert,en idd gewoon niet voert,moet je het paard niet eens willen berijden!

ze berijd het paard omdat ze zoveel van het dier houd, ze rijd het paard trouwens ook niet in het zweet, dat vind ze zielig. Die man heeft doordat hij nooit naar zijn paarden omkijkt een veulen dood laten gaan, omdat het geen wormekuur heeft gehad en door de flinke hoeveelheid grote wormen is het dier gestorven. zelfs de dierenarts is een keer van plan geweest de dierenbescherming te bellen. ze staan in deze koude dagen gewoon op een beetje zaagsel. sommige gaan zelfs knagen (uit verveling of honger?) misschien dat ze inderdaad even een foto kan plaatsen, maar met die man, zoals ik begrepen heb, valt niet te overleggen. alle paarden staan er slecht bij. dus medische redenen, weet niet of dat bij haar verzorgpaard ook zo is... nu laat ik het weer aan de TS over.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:45

vallie schreef:

[/quote]

Hoe dat?Dat voer is aangepast aan Vallie's paard,niet aan die van de TS
[/quote]
zo kan ze het een beetje vergelijken wat een paard ongeveer moet krijgen... (als je een hekel aan me hebt, stuur dan een pb met wat je dwarszit, maar ik heb zo'n vermoeden dat je een beetje bot doet tegen mij. ik kan het ook mis hebben )
[/quote]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:48

x_kellyann_x schreef:
1: ik moet rijden van de eigenaar ze moet spieren krijgen zegt hij
2: ik blijf lekker voeren maak niet uit wat jullie er van vinden maar om deze reacties heb ik neit gevraagt mijn vraag is wat ho0rt een paard te krijgen??
als je aan mijn hoofd wil zeuren dan reageer je maar lekker niet...
k heb tog niks aan de reacties die jullie nu geven

Je kunt iedereen die goedbedoelde reacties geeft een grote mond geven maar...
1) als je om paarden geeft stap je niet op een paard met een slechte fysieke gesteldheid
2) wij proberen te voorkomen dat je met een grote boog buiten geschopt wordt (en zeker te weten dat een verzorgster bij mij op staande voet buitenvliegt als ze zomaar dingen doet zonder toestemming...) en bovendien kun je nooit zomaar zeggen wat een paard moet hebben omdat er geen standaard is. De een is van een halve kilo brok en een plakje hooi moddervet, de andere kiep je vol met onbeperkt hooi, 5 kilo brok, zemelen met mais, bietenpulp, etc. etc. en die blijven graatmager. Er is dus niemand die kan zeggen 'met zoveel van dit en zoveel van dat wordt het paard goed rond'.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:50

Memuska schreef:
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat ik eerst zou overleggen met de eigenaar! Dat is nu exact één van de redenen dat ik geen verzorger/verzorgster wil.

Er zijn ook goeie verzorgsters/bijrijdsters te vinden hoor

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:56

Urielle schreef:
x_kellyann_x schreef:
1: ik moet rijden van de eigenaar ze moet spieren krijgen zegt hij
2: ik blijf lekker voeren maak niet uit wat jullie er van vinden maar om deze reacties heb ik neit gevraagt mijn vraag is wat ho0rt een paard te krijgen??
als je aan mijn hoofd wil zeuren dan reageer je maar lekker niet...
k heb tog niks aan de reacties die jullie nu geven

Je kunt iedereen die goedbedoelde reacties geeft een grote mond geven maar...
1) als je om paarden geeft stap je niet op een paard met een slechte fysieke gesteldheid
2) wij proberen te voorkomen dat je met een grote boog buiten geschopt wordt (en zeker te weten dat een verzorgster bij mij op staande voet buitenvliegt als ze zomaar dingen doet zonder toestemming...) en bovendien kun je nooit zomaar zeggen wat een paard moet hebben omdat er geen standaard is. De een is van een halve kilo brok en een plakje hooi moddervet, de andere kiep je vol met onbeperkt hooi, 5 kilo brok, zemelen met mais, bietenpulp, etc. etc. en die blijven graatmager. Er is dus niemand die kan zeggen 'met zoveel van dit en zoveel van dat wordt het paard goed rond'.

ja ik vind dat je wel gelijk hebt, maar ze kan toch een beetje kijken wat het gemiddelde aantal voer is dat een paard moet krijgen. het voer dat het beest nu krijgt, help in ieder geval niet om dik te worden. Dus, is ze gewoon benieuwd wat jullie advies hier voor was...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:58

Okee, maar wat zou jij doen als je erachter kwam dat iemand jouw paard van een paar kilo voer voorzag iedere dag?
En dan nog, komt TS iedere dag 's ochtends en 's avonds voeren? je kan toch niet de ene dag 4 kilo en de andere dag niks voeren?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:02

ik zou kwaad worden, maar dat komt omdat ik WEL om mijn paard geef en er wel het beste mee voor heb. maar die eigenaar kijkt er niet naar om, dat blijkt dus. ik weet niet of ze elke ochtend en avond komt, maar wel iedere dag, en wat kracht voor na het rijden kan geen kwaad.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:11

x_kellyann_x schreef:
en als hij werkelijk voer dan ho0rt een paard niet zow dun te zijn als je logisch nadenkt hat je dit ook wel zelf kunnen bedenken) want ze heeft haar wormen kuur gehat

En wie zegt je dan dat ze een wormkuur gehad heeft.En stel ze heeft nu echt een kuur gehad dan nog kan een paard wormen hebben.Voor 7 euro kun je een mest onderzoek laten doen bij de dierenarts en weet je het zeker.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:30

TS,als je echt van het dier houdt berijd je het niet.Berijd je het,dan hou je er niet van.Simpel

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:37

vallie schreef:
zo kan ze het een beetje vergelijken wat een paard ongeveer moet krijgen... (als je een hekel aan me hebt, stuur dan een pb met wat je dwarszit, maar ik heb zo'n vermoeden dat je een beetje bot doet tegen mij. ik kan het ook mis hebben )

Ik heb geen hekel aan jou,absoluut niet,en als ik dat ben,zal je dat héél gauw merken dus...Don't worry
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat je niet blindelings op andermans voer moet afgaan,nee ook niet vergelijken.Ieder paard reageert anders op een bepaalde voer dan een ander paard.Het enige wat we kunnen zeggen is :
Bv:Bietenpulp maakt dik en zoveel mag je er max van geven.

Maar je kan niet zeggen:geef het paard zoveel en zoveel.
Met hooi hetzelfde:onbeperkt voor dit paard.Ok,daar ben ik mee akkoord maar hoe weet je zeker dat dit paard niet allergisch is voor hooi(dat weet je nu wel omdat er al hooi werd gevoerd maar stél)en bv hooicobs nodig heeft.

Ik bedoel met dit alles alleen maar:
Je kan zoveel mogelijk adviezen krijgen als je wilt,volledig mee akkoord
Maar uiteindelijk bepaal JIJ zelf hoeveel je paard krijgt.

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:41

Waar zie jij Vallie dat zeggen Als het uit een pb komt, die zijn prive en mag je niet openbaar maken Overigens vind ik dat Vallie wel goed advies geeft

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:44

Cayenne schreef:
Waar zie jij Vallie dat zeggen Als het uit een pb komt, die zijn prive en mag je niet openbaar maken Overigens vind ik dat Vallie wel goed advies geeft

Vallie wat zeggen?Vergelijken?Een paar posts erboven
We hebben trouwens geen pb's naar mekaar gestuurd

Edit:Mij hoor je ook niet zeggen dat Vallie slechte advies geeft
Ik probeer dit alleen maar duidelijk te maken,vooraleer er misverstanden ontstaan

_robijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:14

Wie gaat er nou rijden op een paard dat te dun is? Een paard waar de DB bij zou komen?

Waar ben je mee bezig? Wil je de eigenaar kwaad krijgen moet je vooral zelf gaan(bij) voeren.
Als je hem niet vertrouwd moet je wegwezen of alleen verzorgen en zeker niet gaan rijden. Daarbij verklaarde je vorige week nog dat er geen spieren waren ivm een veulen.

mijn mening nou kelly-ann jij doet het goed want de dieren arts heeft laatst gesegt dat alle paarden van stal ovegewicht hadden en nu krijgen ze hasst niks te eten...het is zelfs so erg dat alle paarden aan het hout knagen !! + dat sjaan heeft geen spieren ..dus heeft training nodig! en dat doet ze door te rijden je gaat natuurlkijk niet je paard moddervet laten eten terwijl se nie eens training krijgt sjaan is niet dun je kan alleen haar ribben tellen .dus ze heeft krachtvoer nodig +training 1 ding word al gedan nu nog de 2e aleen kelly-ann kan er niks aan doen ! dat die eigenaar zo eigenwijs is ...+lui..dus als die baas krachtrvoer geeft dan hoeft zij dat niet te doen .maar dat doet hij niet...
dat zouden jullie toch ok voor jullie paardjes doen??
dus kat haar nie zo af want jullie weten niet hoe die eigenaar is!!
ik wel dus kelly-ann ga gewoon zo door en weet
het en oor in het andere uit...
xx robiin hvj