Zemel vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:02

het is inderdaad geen dikmakertje maar ik geef het mijn paarden altijd (ook zomers) omdat een wat aan de darmen heeft gehad en het word te duur om 2 verschillende zakken lekkers te kopen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:37

Blue_Star schreef:
dutske schreef:
dat paard is gezond, alleen zijn been is beschadigt
maar kwa afweer en dergelijke heeft dit paard geen problemen

Dat zie je pas na lange termijn

dat er tekorten kunnen optreden na lange tijd, dat kan wel, maar waarom kun je het dan wel geven aan een "gezond" paard, en niet aan een paard met peesblessure? want daar ben ik even niet mee hoor.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:45

Wij doen de zemelen bij het maismeel en granenmix in, dan water erbij, zodat niks meer droog is, maar het moet ook zeker niet zeiknat zijn, net zoals Urielle beschrijft dus

En voor dikker kun je beter maismeel gebruiken, en veel hooi voeren

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:12

om een paard dikker te maken zijn maismeel, bietenpulp of paardenmeel idd slimmer om te geven.
Zemelen zijn meer voor de lekkernij. Wij geven ze ook altijd nat, in combinatie met een beetje muesli.
Flink ruwvoer werkt ook altijd!

Wien

Re: Zemel vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 10:10

Thanks voor de adviezen!!! Ik ga hem meer hooir geven!!! En ik heb as extra maismeel gekocht!
En nu maar hopen dat hij wat dikker wordt

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:04

dutske schreef:
dat er tekorten kunnen optreden na lange tijd, dat kan wel, maar waarom kun je het dan wel geven aan een "gezond" paard, en niet aan een paard met peesblessure? want daar ben ik even niet mee hoor.

Een paard met een peesblessure doet niets,vooral die dat boxrust hebben.
Paarden met een peesblessure stappen enkel and that's it

Gezonde paarden worden getraind

Edit:even gegoogled en klein stukje gevonden

- Tarwezemelen
Tarwezemelen stimuleren het functioneren van met name blinde en dikke darm. Hierdoor kunnen verstoppingen voorkomen worden. Door stimulering van de darm worden extra B-vitaminen gevormd. Zemelen hebben daarom een positieve invloed op de glans van het haarkleed, tevens hebben ze een licht laxerende werking.
Zemelen hebben een zeer slechte Ca\P verhouding (1/10), het eiwitgehalte is hoog (16%) en de energiewaarde relatief laag (780 VEM).
Vanwege de zeer slechte Ca\P verhouding zijn zemelen niet geschikt voor veulens en jaarlingen.
Voor het gewenste effect op de vertering is 0,3-0,6 kg zemelen per dag voldoende. Meer voeren is niet nodig en is zelfs schadelijk. Een overmaat aan fosfor kan leiden tot vergiftigingsverschijnselen, welke zich uiten in botafwijkingen en vermagering.

Ik weet niet hoeveel je precies geeft maar een ervaren persoon heeft het me afgeraden toen we het voerden aan onze peesgeblessuurde paard.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:12

ohjee.. bedankt voor dat stukje!
ik geef mijn paard (met peesblessure) smiddags en savonds een halve schep (losse) zemelen en doe er dan water bij... dus in totaal 1 schep per dag.. (dus geen 1 kilo!! denk dat het ong. 300/400 gram is?? )
zou dat al teveel zijn?

(hij stapt sochtends een kwartier met wat steigersprongen en savonds 5 minuten..)

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:48

Sugarmiss schreef:
Zemelen zijn handig als je eens medicijnen oid moet geven en je samen met wat brok eens 'soep' wilt maken, verder is het gewoon 'afval'.
Mensen verteren het zelfs niet eens.

Nee, daarom is het juist goed om de darmen te stimuleren, ze gaan het hele verteringskanaal door en stimuleren door hun grove structuur en door het niet verteren de peristaliek.
Daarom is het ook goed tegen koliek.

Ik geef het mijn pony s winters elke dag, en wanneer er dus een overgang van voer plaatsvind.

Wat zijn precies de symptonen van een te veel aan zemelen? (en CA/ P verhouding?)

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:49

muiszje schreef:
Sugarmiss schreef:
Zemelen zijn handig als je eens medicijnen oid moet geven en je samen met wat brok eens 'soep' wilt maken, verder is het gewoon 'afval'.
Mensen verteren het zelfs niet eens.

Nee, daarom is het juist goed om de darmen te stimuleren, ze gaan het hele verteringskanaal door en stimuleren door hun grove structuur en door het niet verteren de peristaliek.
Daarom is het ook goed tegen koliek.

Ik geef het mijn pony s winters elke dag, en wanneer er dus een overgang van voer plaatsvind.

Wat zijn precies de symptonen van een te veel aan zemelen? (en CA/ P verhouding?)

Lees even mijn bovenstaande post,een quote van een site,daar staat het in

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:53

Palhaço schreef:
ohjee.. bedankt voor dat stukje!
ik geef mijn paard (met peesblessure) smiddags en savonds een halve schep (losse) zemelen en doe er dan water bij... dus in totaal 1 schep per dag.. (dus geen 1 kilo!! denk dat het ong. 300/400 gram is?? )
zou dat al teveel zijn?

(hij stapt sochtends een kwartier met wat steigersprongen en savonds 5 minuten..)

Mij is gewoon afgeraden GEEN zemelen te voeren.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:33

hoeveel geeft de rest per dag? berekend in een maatschep...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:43

ik geef mijn pony van 30 een kwart a een halve schep per dag, gemengt met olie, appelazijn en haar medicijnen.