stands worden verboden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:15

Goede zaak. Wat mij betreft hadden stands nooit toegestaan moeten worden. Kistkalveren mogen ook niet, waarom stands dan wel?

Farouche

Re: stands worden verboden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:18

hmm.. ik weet het niet, maar ik vind stands niet zo goed. Ik zou mijn paard iook niet in een stand zetten, omdat ik vind dat ze ruimte moeten hebben waar ze gewoon kunnen rondlopen. In een stand kan dat niet/nauwelijks.

Maarja, ieder zijn eigen mening he

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:29

spritsie schreef:
ik ken een pony in een stand die nu in een stal staat
het beestje is helemaal de weg kwijt en heeft zich zelfs al open gehaald
nu we een paar maanden verder zijn heeft ze haar plekje gevonden maar ze voelde zich in het begin zeker niet goed in zo n grote stal

Bewijst nog maar eens wat zo een stand doet met een paard. Het is duidelijk dat de stand de onwennigheid veroorzaakt. Je gaat nu toch niet beweren dat een stal en ruimte stress kan veroorzaken bij een paard dat zich goed voelt in zijn vel. Het beestje weet blijkbaar niet wat ruimte is.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:53

hmm.. ( even niet opvatten op ruzie zoeken a.u.b.!!!)

het kan idd zo zijn dat de pony niets anders gewend is, en dan kan hij idd een onveilig gevoel krijgen, als hij helemaal in zijn uppie in zo veel ruimte gezet word..
hoe raar de situatie al niet is, en ik weet niet of hij er al overheen is, hij zal toch moete wenne aan meer ruimte of niet.?? als hij in een stal al bibberbeentjes krijgt, hoe doet hij het dan wel niet in een weide..?!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:00

ik heb écht een hekel aan stand (als ze een iig kunnen liggen heb ik iets minder een hekel, maar nog steeds een hekel ).
op een manege die ik ken stonden vooral de OUDE pony's in stands: "die waren daar rustig genoeg voor"... ik denk dan: vooral die oude manegepaardjes hebben toch het recht op een fatsoenlijke stal (niet dat jonge paarden dat niet hebben hoor...) waar ze een beetje kunnen lopen, makkelijk kunnen liggen en de "vrijheid" hebben, of zit ik nu raar te denken ? die paardjes hebben hun hele leven hard gewerkt en zijn dat nog steeds aan het doen, geef die paarden dan iig een goeie box!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:11

kris_ schreef:
Je gaat nu toch niet beweren dat een stal en ruimte stress kan veroorzaken bij een paard dat zich goed voelt in zijn vel. Het beestje weet blijkbaar niet wat ruimte is.

Misschien voelde het paard zich juist wel heel erg op zijn gemak in de stand en vond hij het prettig om dichtbij zijn buurman te staan en hier contact mee te hebben? Misschien mistte hij dit allemaal toen hij van de stand naar de box ging en was hij daarom onrustig?

Mijn eigen paard ging van een normale, 'sociale' (tralietussenwanden) box naar een veel grotere buitenbox met dichte zijmuren. Door het luik in het gangpad kan hij zijn overbuurman zien en door het buitenluik ziet hij heel veel paarden. Toch was hij een paar dagen onrustig en moest hij wennen. De box waar hij uitkwam was overigens al iets groter dan de gemiddelde paardenbox.

Niet alle paarden zijn hetzelfde. Sommige paarden kun je neerzetten waar je wilt en ze staan direct rustig en andere paarden moeten langer wennen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:45

Citaat:
Om stands te verbieden, zal daar eerst een wet voor moeten komen en die is er niet. Dus ze zijn niet verboden per 2007

Volgens mij kan zo'n regeling zonder meer in de GWWD geimpliceerd worden. Wat mij betreft mogen ze daar meteen mee beginnen, en dan niet alleen voor paarden maar ook voor gezelschapdieren. Ik vind het van de gekke dat je als boer of laboratorium wel regels opgelegd krijgt maar dat een particulier rustig zijn konijntje, hamstertje of weet-ik-het-wat in een miniscuul kooitje mag stoppen. Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn en ik weet ook wel dat het heel moeilijk te controleren wordt maar soms zie ik wel eens dingen waar mijn tenen van krom gaan staan.