minimale afmetingen rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:42

Ctal schreef:
15x30m is wel t kleinste wat je moet nemen..maar ik zou persoonlijk niet eens kleiner dan 20x40m willen.Mijne is 22x42m ofzo ietsjes groter dan 20x40m.. Als we nu een nieuwe gingen aanleggen werd ie wel 20x60m maar ik had niet verwacht dat t met rijden zo goed zou gaan
Maar in deze bak kan ik me iig prima redden !

Er zijn ook mensen die niks te willen hebben.
Ik kan mijn huis niet een stukje verzetten; helaas .
Ik ben al heel blij met mijn paddock van 13 bij 25 voorlopig; de "echte" bak duurt nog even langer. In de paddock kan ik in ieder geval longeren en de paarden losgooien in de winter. Misschien lukt een beetje rijden ook nog wel wat (hij is nog niet helemaal klaar).
Bij mijn ouders/schoonouders waar onze paarden nu staan hebben we wel een mooie grote bak, dus de sportpaarden blijven daar voorlopig het meest denk ik.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:25

Ik gaf ook duidelijk aan dat het mijn mening was. ( Ik persoonlijk ) wat een ander doet moet hij/zij zelf weten maar als t half zou moeten zou ik liever gewoon in de wei rijden of ze in pension zetten. Maar dat is voor iedereen verschillend

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:40

Ik begrijp wel dat het een mening is (is ook niet l*llig bedoeld hoor ), maar als je nu gewoon niet zoveel weiland hebt... en 7 paarden op pension zetten..? Dat kost nogal wat hoor! Ìk moet soms compromissen sluiten. Ik denk dat dat voor anderen ook geldt als ze een bak maklen die kleiner is dan 20 x 40. Ik zeg altijd maar zo; "Beter een kleine bak dan geen bak"!!

Natuurlijk willen we allemaal het liefst 20 x 40 of *kwijl* 25 x 60!

samoth

Re: minimale afmetingen rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 18:20

waar me paard staat is er een binnenbak van 15 bij 30 en dat bevalt mij prima. Middendraf en middengalop is dat wel beetje te kort en hebt dan een probleem op de wedstrijd ... we hebben ook een buitenbak van 20 bij 40 en 20 bij 55, die kan alleen in de zomer gereden worden vanwege te natte bodem en hierdoor worden de bak te zwaar.

vroeger bij de pony tijd reed ik altijd in een bak van 35 bij 75 meter echt lekker groot en

Nono183

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:40

Hallo!!! Ik krijg waarscheinlijk een eigen paardje maar het huis dat we hebben gekocht heeft 1000 m2 dat we kunnen gebruiken! Ik wil een bak en een weiland maar nu is de vraag of dat allemaal wel past? Hoe zouden jullie het verdelen? Ik wil dan een paard en een Shetlander en dan heb ik een bepaald aantal weide nodig maar ik wil ook een fatsoenlijke bak! Wat is de minimale afmeting van een bak waar je gwn goed in kan rijden met een paard? En voor een weide?

Hoor graag van jullie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:44

De volgende keer even kijken hoe oud het topic is, dit is er eentje uit 2006 :o Maar staat je antwoord niet in dit topic dan?

Edit: een normale bak is 20x40 meter... Dat is dus al 800 vierkante meter. Dan is je stukje grond alweer op, want een weide van 200 vierkante meter is niet eens meer een weide te noemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-15 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:44

Allereerst heel fijn dat jullie een huis met wat grond hebben gekocht maar helaas ben ik van mening dat je op 1000m2 geen paarden kunt houden dat is eigenlijk gewoon een grote tuin.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:39

Sorry dat ik dit hele oude topic open gooi, maar we hoorden zojuist van onze buurman dat hij een stuk grond wil gaan verkopen, nu grenst dat aan onze weide en we hebben nog geen bak. We zitten er over na te denken het over te nemen (huren nu een 20x40 bak voor 30 euro per maand) maar de bak die we op het stuk (loopt in een gekke vorm) willen maken kan maximaal 40x15 zijn, is dit een beetje te doen of moeten we het laten schieten? ik kom er niet uit...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:59

Zidore schreef:
Sorry dat ik dit hele oude topic open gooi, maar we hoorden zojuist van onze buurman dat hij een stuk grond wil gaan verkopen, nu grenst dat aan onze weide en we hebben nog geen bak. We zitten er over na te denken het over te nemen (huren nu een 20x40 bak voor 30 euro per maand) maar de bak die we op het stuk (loopt in een gekke vorm) willen maken kan maximaal 40x15 zijn, is dit een beetje te doen of moeten we het laten schieten? ik kom er niet uit...

Ligt helemaal aan je doel! Ik heb bij huis een tijd een bak van 17 bij 35 gehad. Met jonge paarden inrijden had ik er nooit last van, maar toen ik eenmaal richting Z dressuur ging miste ik de paar meters wel. Als je erin wil springen is 15m wel smal.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:59

heb niet zo'n heel groot paardje maar eerder in een 30 bak gereden, dat vond ik (bijv. voor middendraf en wijken) wel echt te kort, dus in de lengte wil ik niet inleveren, 15m ipv 20 lijkt me dan wel kunnen maar nooit in gereden; dus twijfel, springen kan m'n merrie voor geen meter dus dat is geen probleem :+ :+ :+ :+

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:58

Ik heb 13,5 x iets van 32. Uit verhouding is niet erg, belangrijker is een lange lijn voor wat lengte. Ik zou het doen, het is zo fijn om aan huis je eigen gang te kunnen gaan!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:02

Ja dat leek me ook, de lengte ga je gewoon missen die 5 meter op de breedte geloof ik wel, we gaan verder informeren, hoorde laatst dat het ook qua vergunning anders zat als je geen 20x40 deed, weet iemand daar iets van? Er komt sowieso geen verlichting op en ook geen hek omheen, eigenlijk wordt het gewoon een zandbak met drainage haha

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 23:51

De regels voor een bak zijn verschillend per gemeente. Er zijn gemeenten die enkel een laag zand zonder omheining, zonder licht, kleiner dan 20x40 ook vergunningplichtig hebben gesteld!