Stand = zielig?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:10

Nee!!! Tuurlijk niet Dat is sneu!!

iets voor om de nek. Want ze krijgen hunzelf uit hun halsters.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:12

sandr0 schreef:
heb niet zo'n probelemen met een stand al vind ik paarden in een box altijd een wat leuker gezicht. Maar als je paarden er genoeg uit komen is t geen probleem hoor. In een box lopen ze ook geen rondjes heel de tijd.

Dat is niet waar! Paarden bewegen juist wel heel veel in hun box!!! Ze bewegen heen en weer als ze stro eten, van voerbak naar waterbak, ze rollen, liggen te slapen ... Kijk voor de grap maar eens op www.piafferuitersport.nl, daar staat momenteel een webcam aan bij een drachtige merrie en dan zul je zien dat ze regelmatig anders in de stal staat. Dat zie je bij je eigen paard op stal toch ook? Ik vind het hartstikke onnatuurlijk om een paard in 1 positie in een stand te zetten! Zou jij dat lekker vinden, de hele nacht op dezelfde manier in je bed moeten liggen .... Als het uit nood tijdelijk moet, ok, maar probeer echt een andere oplossing te zoeken.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:13

crazycactus schreef:
Het ligt er ook aan wat voor stands je hebt.. Ik weet niet of het nog zo is maar op manege Zilverster in Zoetermeer hebben/hadden de manegeponys een stand van ongeveer 1.25 breed met tussenwanden en voor en achter een deur. Ze stonden dus niet vast maar ze kunnen ook niet gaan liggen. Ze gaan er via de voorkant uit en via de achterkant er weer in.... Doodzielig.... op de manege waar ik stage liep hebben ze daarintegen hele brede stands (zo'n 2 meter) met een tussenbalk en de pony's kunnen ook lekker liggen. Fjordje daar dook regelmatig onder de balk door als zijn buurman in de les liep.

Domme vraag misschien, maar als die stand zo groot zijn, waarom kunnen daar dan geen boxen van gemaakt worden?

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:15

vemrulz schreef:
Op onze manege staan een aantal paarden in een stand, maar die kunnen zelf een beetje rollen als ze willen.
Ze staan ook aan een touw dat door een ring zit met zo'n "blok" eraan zegmaar dus ze staan ook niet strak vast want al willen ze kunnen ze met hun achterbenen helemaal uit hun stand staan

Lekker (dus niet): de hele dag zo'n gewicht aan je hoofd! Ik vind dit echt niks en zie alleen maar nadelen aan stands (voor het paard/pony dan he).

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:17

sandr0 schreef:
heb niet zo'n probelemen met een stand al vind ik paarden in een box altijd een wat leuker gezicht. Maar als je paarden er genoeg uit komen is t geen probleem hoor. In een box lopen ze ook geen rondjes heel de tijd.

mijn paard loopt wel heel de tijd rondjes

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:22

simodi schreef:
crazycactus schreef:
op de manege waar ik stage liep hebben ze daarintegen hele brede stands (zo'n 2 meter) met een tussenbalk en de pony's kunnen ook lekker liggen. Fjordje daar dook regelmatig onder de balk door als zijn buurman in de les liep.

Domme vraag misschien, maar als die stand zo groot zijn, waarom kunnen daar dan geen boxen van gemaakt worden?

Geen idee.... maar het zou makkelijk kunnen idd.

ziatje

Re: Stand = zielig?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:48

Bij mij op de manege zijn er ook paarden die in een stand staan.
Natuurlijk is het beter van niet maarja, het is nou eenmaal zo en ze zijn heus niet super zielig ofzo hoor

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:58

de pony`s op manege de Prinsestad staan ook in stands

en dat is toch een grote en zeer goede manege.
ik mag dan aannemen dat het niet verboden is

ik weet niet hoeveel sterren deze manege heeft,maar ik was daar een tijd geleden en keek er toch van op.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:00

heb je soms een fotootje van hoe ze staan op de koeienstal?
van ons staan alle 3 de paarden snachts vastgebonden, gewoon aan een ketting, zonder tussenwanden
ze hebben ruimte om overdwarst te gaan staan, kunnen gaan liggen etc.
maar die stal zou moeten omgebouwd worden, en wa zoeken nog mogelijkheden

ik vind een stand trouwens niet zielig mits ze minstens 47 uur per dag loslopen EN dan nog eens extra in het werk staan
of als ze niet werken minstens 8 uur losstaan, indien mogelijk langer.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:11

Je overdrijft nu wel heel erg, 47 uur per dag losstaan.....
Maar ik blijf erbij, maneges met stands zouden zowiezo verboden moeten worden. Bij slecht weer staan die beesten wel degelijk dag en nacht vastgebonden. Persoonlijk zou ik snel op zoek gaan naar een andere manege. Mijn plezier mag niet voor het dierenwelzijn komen!

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:12

Ik vind stands wel zielig.. Zal m'n eigen paarden er nooit in willen hebben staan.. Dat jouw paarden overdag buiten staan scheelt natuurlijk wel, maar dan staan ze nog twaalf uur per dag recht voor zich uit te kijken.. En box is al niet alles, maar daar kunnen ze natuurlijk nog liggen, rollen en lekker stro knabbelen.. Als het bij jou niet anders kan, is het helaas niet anders.. Op sommige manege's staan de pony's dag in dat uit in zo een stand, nou dat vind ik echt niet kunnen..

Hilde_92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:21

Als ze de hele dag buiten staan maakt het niet uit.
Maar ik zou het wel zielig vinden als ze 24 uur in zo'n ding staan.

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:31

IK weet niet of het inderdaad verboden gaat worden, maar dan moet er drastisch iets veranderen bij ons we hebben nog een stal leeg staan, maar dat is de 'zieke' stal, voor als er een pony kreupel is of drachtig. We hadden eerst een stal over, toen hebben we daar een pony die normaal in stand staat neergezet. Dat lukte dus niet, die pony was daar niet aan gewend en poepte overal, ook in drink- en etensbak, daarnaast liep tie meteen naar zijn eigen stand wanneer het hek open was!(Onze pony`s zijn daar ook geboren en staan dus al hun hele leven op stand)
Onze pony`s staan ook geen 24/7 buiten, dat wilt de boer niet, ivm rondlopende 'gekken' tegenwoordig(zelfs de koeien gaan `s nachts naar binnen ). Ook liggen ze regelmatig in de sloot bij ons, dus dat alleen al is gevaarlijk om ze `s nachts buiten te laten staan.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:02

vroeger stonden ze bij ons ook in stands in de winter

van boxen hoorde je toen eigenlijk weinig

de boeren hadden hun werkpaarden ook op stands staan en wij wisten niet beter.
ze hebben er nooit wat van gekregen,en zijn allemaal even oud geworden en zonder gebreken.

dat kan ik nu helaas van mijn pony, in een box van 3x3, niet zeggen.
ze heeft al een paar x vastgelegen met alle gevolgen van dien

het is maar wat ze gewend zijn denk ik!

op veel maneges staan er nog paarden in stands,ook voor ruimte en stro besparing

ik heb al eens gehoort dat ze ook van de box van 3x3 af willen ,dat deze minstens 3x4 moeten zijn.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:03

Dat ze snachts erin staan slaat ook op kaas, een paard slaapt niet snachts!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:05

monteaura schreef:

Kan wel, maar een paard slaapt ook overdag.
Het zijn geen mensen, ze hebben geen vast ritme . Al denken we dat soms wel.
Mijn paard is eraan gewend 's nachts naar binnen te gaan, ik laat het daarom ook maar zo.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:05

monteaura schreef:

dat weer omdat het dan koud en donker is,is men hun paard niet buiten wil laten staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:50

monteaura schreef:

Paarden doen de hele dag door kleine slaapjes, zowel overdag als 's nachts.

Anyway, een stand is IMO niet de meest ideale huisvesting voor een paard als je de keus hebt, maar best acceptabel als de paarden overdag zoveel mogelijk buiten staan. En dan komen ze tenminste nog buiten, IMO altijd nog beter dan jaarrond de hele dag in een box staan en er dagelijks alleen een uurtje uit komen om te werken.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:55

@veline. Is het niet mogelijk om de stands om te bouwen tot loopstal?? Of zijn er te dominante pony's bij?

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:55

Een stand kan best oke zijn, als ze maar genoeg buiten komen en niet op de koude vloer staan, genoeg stro blijft liggen en lekker ondergrond waar ze op kunnen liggen! nee dan is het niet zielig, en een goede droge stal

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:55

amondi schreef:
Je overdrijft nu wel heel erg, 47 uur per dag losstaan.....
Maar ik blijf erbij, maneges met stands zouden zowiezo verboden moeten worden. Bij slecht weer staan die beesten wel degelijk dag en nacht vastgebonden. Persoonlijk zou ik snel op zoek gaan naar een andere manege. Mijn plezier mag niet voor het dierenwelzijn komen!

ik bedoelde natuurlijk 4 uur

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:20

Ik krijg een beetje een fietsenstalling idee bij een stand. En een paard is geen fiets maar een paard. Mijn paard is de hele dag buiten en kan evt de stal in lopen. Is er geen mogelijkheid buiten een klein stalletje/afdakje te maken en staan de ponies zomers ook in de stand? Daarnaast denk ik dat een paard het best wel koud kan krijgen in een stand. Kouder dan buiten misschien nog wel want daar kunnen ze tenminste bewegen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:24

Kimbai: neem nu, je hebt een aantal paarden(3), als hobby, om naar te kijken, dus met 2 stallen heb je genoeg, want je doet er niks mee.
maar, de ene merrie is drachtig, de andee 2 zijn pas 3 jaar
ze moeten allemaal verschillend gevoedert worden.
de drachtige merrie moet onbeperkt hooi krijgen, meer krachtvoer dan de andere 2
de fries (3) staat op rantsoen wegens licht overgewicht, krijgt dus geen onbeperkt hooi en voer
de boulonnais staat juist goed en staat ook op aangepast rantsoen.
overdag staan ze in de wei, snachts moeten ze op stal om de juiste hoeveelheid hooi te kunnen opnemen.
hoe ga je dat doen als er geen mogelijkheid is om de stal om te bouwen (momenteel maar 1 stal, in de andere staat een jaarlingveulen even apart)?

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:26

Ik vind een stand wel minder, als ze overdag nog buiten komen, dan gaat het, maar het is net of ze een halve dag op de trailer staan en dat vind ik wel zielig ja..

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:36

Bij ons op de manege staan de pony's 21 tot 23 uur per dag op stand. Alleen deze zitten maar aan 1 ketting vast (wel met rubber eromheen) dus ze kunnen veel kanten opdraaien, de stallen zijn ook ruim , ze kunnen een stuk naar achter (de lengte van de ketting uiteraard, die is ongeveer 1,20 denk ik) Ze hebben ook een flinke laag stro, op dat gebied komen ze niets te kort. Al denk ik dat ze liever in een wei rondlopen met schuilstal ipv zo lang in die stand staan. Alle paarden hebben echter een 3x3 box, ook de privepaarden. Alleen de manegepony's hebben een stand