2 paarden combineren met werk/huishouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 06:56

Probleem is dat er met die grote van mij momenteel iedere dag wat moet gebeuren, dus ik kan niet zeggen: die vandaag maar niet, anders is hij gedoemd tot op stal blijven die dag.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 07:05

mijn vriend doet merel meteen na zijn werk, ze staat maar 5 min van zijn werk af, dat scheel, maar hij is regelmatig pas om half 9 thuis.
aangezien ik om half 4 snachts er weer uit moet ga ik vroeg slapen en hou je dus weinig tijd voor mekaar over. laat staan dat je 2 paarden moet doen.

ik heb een tijd merel en willem beide gedaan, toen ze nog op dezelfde stal stonden. tot 5 uur werken, dan de paarden, beide rijden(uitmesten hoefde daar niet) en was vrij laat klaar. meestal plande ik het zo dat ik er 1 reed en de ander longeerde of los. beide rijden kon alleen in het weekend.
maar ik hield dat echt niet vol. was zelf gesloopt na 8 uur werken(werkte op die stal, dus na een dag uitmesten van 30 paarden is rijden vrij pittig )

voor mij nooit meer

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:07

Fitzroy schreef:
Probleem is dat er met die grote van mij momenteel iedere dag wat moet gebeuren, dus ik kan niet zeggen: die vandaag maar niet, anders is hij gedoemd tot op stal blijven die dag.

1 rijden en de andere longeren. Zo komen ze er beiden toch uit en werken dan.

Urielle

Re: 2 paarden combineren met werk/huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:13

jasmijn78 schreef:
Ik ben benieuwd hoe mensen met kinderen dat doen (die ook werken) en fanatiek wedstrijden rijden (dus niet 2 a 3 keer per week even rijden en af en toe een onderlinge wedstrijd starten.

Even over de toekomst, want de baby is nog niet geboren, en na de bevalling rij ik mijn jonkie in en dan dus nog paard 2 erbij maar die is dan niet van mezelf:

Ik heb geluk dat ik studeer en dus ook wel eens 's middags kan gaan. Voor de rest ga ik toch echt 's avonds en dan moet vriend op de kleine passen. Nou, zit die sowieso of 's avonds tv te kijken, of zijn bijlessen voor te bereiden of hij gaat met mij mee naar de paarden. Als ik afgestudeerd ben ga ik ook in deeltijd werken dus mijn situatie is daarvoor gewoon wel ideaal.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:24

PhiaBink schreef:
Fitzroy schreef:

1 rijden en de andere longeren. Zo komen ze er beiden toch uit en werken dan.

Weet je wat 't is, je kan jezelf zo gek maken als je wilt met deze dingen.
Ik zit er gewoon niet mee dat ik doordeweeks geen tijd heb om te tuttelen en goede poetsbeurten etc etc. en ik zit ook niet vast aan een uur rijden. Ik kies er vaak genoeg voor om een half uur intensief te rijden en daarna de ander nog even te longeren (en daarvoor is 15 tot 20 minuten ook genoeg en voor longeren poets ik al helemaal niet)

Maar ik heb wel de luxe positie dat ze overdag al een tijdje buitenstaan, ook in de winter.

Fitz, kan je 'm anders overdag niet in de buitenbak gooien?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:30

Hallo,
Ik rij met 2 paarden in de wedstrijden en daarnaast komen er in de zomer nog 2 paarden bij om te rijden, eentje om te beleren en die andere weer opbouwen, is nu drachtig.... Elke dag rij ik zowiezo 1 paard, maar meestal 2 of ik doe eentje aan de longe.

Daarnaast loop ik nu 3 en een halve dag stage en ga ik 1 en een halve dag naar school, ben nu meestal door de week rond 17.00 uur thuis dan ff rusten en wat eten, dan nog een paar paarden binnen zetten, de rijpaarden staan al binnen.... dan beide paarden rijden, daarna is het ongeveer half 8....... dan alle 6 paarden die in de schuur staan voeren en bisk geven, met wat er bij hoort en dan kan ik om 8 uur eten en dan ben ik klaar.

Zo gaat het nu ongeveer elle dag bij mij, wij hebben thuis 8 paarden, daarvan 2 in een loopstal staan, die s'avonds alleen dicht hoeft worden gedaan en deurdicht en nog wat maís en bisk voor de jaarling.

2 paarden lukt me wel naar school en stage, maar 4 paarden denk ik niet. Van zomer ga ik ook aan het werk, dus dan lukt 4 paarden ook niet, misschien 3 wel. Het is veel werk en vooral het rijden neem veel tijd in. Gelukkig doet mijn vader ook nog wel wat, hij maakt de boxen schoon en doet soms een paarden nog wel aan de longe, hij laat ze er overdag ook uit en doet de 3 rijpaarden naar binnen, het jonge paard een Wtje mag nog wat langer buiten spelen.

In het weekend heb ik eigelijks altijd wel een wedstrijd, dus dan is het voor de andere aan de longe of een half uurtje rijden, gewoon een beetje plannen. Oh jah ik heb thuis alleen een buitenbak, maar wel met heel goed licht, als het weer mee zit kan ik altijd rijden, licht of donker.

Maar jah ik heb gelukkig nog geen kinderen en ik ben nog maar 17 jaar en gelukkig heb ik een vader die er ook heel veel voor over heeft

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:43

Ik ben heel blij dat ik maar 1 paard heb, dat is echt genoeg voor me
Ik heb in het begin nog een bijrijdpony gehad, maar dat ging echt niet qua tijd. Ik zag mijn vriend ook nooit meer, en mijn relatie is me toch iets te belangrijk.

Wat ik uit deze verhalen wel afleid is dat het een enorm verschil is of je partner zich ook in paarden interesseert of niet.

De meeste mensen die ik ken die 2 paarden hebben, en fulltime werken, komen vaak aan 1 van beide paarden onvoldoende toe vinden ze zelf. Lijkt me dan meer ergernis dan plezier opleveren om 2 paarden te hebben.

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:06

Wendy schreef:
De meeste mensen die ik ken die 2 paarden hebben, en fulltime werken, komen vaak aan 1 van beide paarden onvoldoende toe vinden ze zelf. Lijkt me dan meer ergernis dan plezier opleveren om 2 paarden te hebben.

Oh nee hoor, dat is absoluut niet waar, tenminste, niet in mijn geval. Ik ben dol op die twee, ik zou absoluut niet kunnen kiezen tussen mijn twee paarden.
Wel is het zo dat ik af en toe gewoon meer zin heb om de ene te rijden dan de ander. Dat is gewoon zelfs een luxe-probleem!
Ik heb gedeeltelijk niet bewust gekozen voor 2 paarden. Ik had mijn ruin een paar jaar geleden verkocht, die is 1,5 jaar weg geweest en ik had hem weer teruggekocht. Toen mijn ruin verkocht was had ik mijn merrie gekocht. 1,5 jaar later kocht ik mijn ruin terug maar ik heb er nog geen tel spijt van gehad, echt niet.
Natuurlijk is het soms gewoon heel zwaar maar als je inderdaad de luxe hebt als een trainingsmolen of een goede bijrijdster, dan scheelt dat gewoon enorm!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:17

Wendy schreef:

Daar ben ik gelukkig een uitzondering op dan. Het is zelfs zo dat ik 's avonds (hoe luxe kan je 't hebben) regelmatig het paard bij mijn stemming uitkies
Gisteravond had ik gewoon echt "rijzin" en dan pak ik Faiz. Die is zo heerlijk ongecompliceerd te rijden! En heb ik zin in een pittige training, dan pak ik Milena.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:44

Ik heb jarenlang twee paarden gehad, naast een fulltime baan en geen partner die kan helpen in het huishouden.

Nu zou ik het niet meer willen eerlijk gezegd. Maar goed, zeg nooit nooit...

Soms reed ik er twee op een dag, soms 1 longeren en 1 rijden. Soms 1 rust. Ze staan bij ons wel altijd buiten.

Was meestal om 1700 uur op stal (meteen vanuit werk), twee stallen mesten (in de zomer ook weiland mesten + waterton vullen). Ik ben niet zo'n poetser, dus daar ging niet zoveel tijd in zitten.

Vaak was ik om half negen pas thuis, dan nog koken, eten, opruimen, uurtje tv kijken en dat was het dan. Weinig ruimte, tijd en geld dus voor andere dingen. Toch mistte ik dat destijds niet hoor!

Kan je partner trouwens niet koken?? Dat zou algauw een half uur schelen!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:20

Ik heb op t moment geen werk maar hiervoor werkte ik 32 uur in 5 dagen, 1 eigen paard en een paard half in training voor eigenaar, ongeveer 3 uurtjes in de week lesgeven. Dat paste eigenlijk prima.
Scheelt wel dat ik thuis woon en mn moeder vaak het eten klaar had staan als ik uit t werk kwam. Huishouden doen we een beetje samen en tussen door of in t weekend, we zijn niet van die poetsmiepen dus heel veel druk ligt daar niet op.

Ik weet nog niet hoe en wat ik straks ga doen met werk oid.
Krijg er straks eentje bij, heb dan 2 wedstrijdpaarden en ik ben bezig een jonge merrie te beleren. Geen idee hoe het dan gaat lopen, komt vast wel goed.

Ik heb geen vriend, dat scheelt ook weer wat tijd natuurlijk

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:34

ja hoor moet kunnen waarom niet

mijn vriend en ik werken allebei full-time en hebben daarnaast een hengstenhouderij met 4 paarden waaronder 3 hengsten..gelukkig delen we samen onze passie dus helpen we elkaar met zowel de paarden (stal uitmesten en rijden en gelukkig hebben we een vaste verzorgster die ons dagelijks helpt) als het huishouden..meestal doen we het huis in de weekenden omdat we dan meer tijd over hebben..gewoon passen en meten

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:30

Zeker is dit te combineren
Mijn man werkt fulltime en ik parttime.
Het huishouden doe ik veelal in het weekend, de paarden hebben we 'gelukkig' aan huis staan en daar zorg ik 's middags voor (een 8 stuks) Gaat prima hoor.....

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:35

sherif schreef:
ja hoor moet kunnen waarom niet

mijn vriend en ik werken allebei full-time en hebben daarnaast een hengstenhouderij met 4 paarden waaronder 3 hengsten..gelukkig delen we samen onze passie dus helpen we elkaar met zowel de paarden (stal uitmesten en rijden en gelukkig hebben we een vaste verzorgster die ons dagelijks helpt) als het huishouden..meestal doen we het huis in de weekenden omdat we dan meer tijd over hebben..gewoon passen en meten

He Natas je moet echt blij zijn dat Wouter ook net zo gek met die beesten is als jij, die van mij begint het steeds beter te leren hoor en kan het steeds beter waarderen helaas zijn we er nog niet hahhah
miss volgend jaar als er een veulen rond darteld

ook wij werken fulltime, Mango staat bij een vriendin thuis dus dat is al een stuk relaxter buiten staat overigens zoiezo omdat hij een inloopstal heeft naar een paddock.
ik rijd of longeer hem 5 x per week en mijn instructrice rijd hem 2 x per week dus ik heb 2 dagen voor mij zelf en mn vriend!!!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:51

Als je paard in pension staat is het natuurlijk een stuk relaxter als dat je alle verantwoordelijkheid THUIS hebt staan
Het is veel werk, kost veel tijd, maar dit weegt nergens tegen op. We genieten beiden iedere dag en willen het voor geen goud missen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:55

Volgens mij zouden er een hoop mensen juist een moord doen om hun paarden thuis te kunnen hebben. Kost misschien wel meer tijd, maar je kunt ook makkelijker tussendoor er even heen bijvoorbeeld

ArabianRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:20

Wendy schreef:
Volgens mij zouden er een hoop mensen juist een moord doen om hun paarden thuis te kunnen hebben.

Yep, dat is wel zeker.
Het is ook echt een voorrecht

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:23

zoek eens op algemeen, ik heb een soort gelijk topic gehad. Ik ben elke dag om 18.00 thuis, op dinsdag en donderdag is het dan snel wat eten en dan brengt mijn man me naar stal om vervolgens zelf te gaan repeteren met de band. Ik rij dan met een stalgenoot mee terug. op woensdag en vrijdag heb ik een bijrijdster. Ik train wel, maar hoef geen 2 paarden in wedstrijd conitdie te houden ofzo, dus dat scheelt wel

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:29

Wij hebben een gezin, 2 paarden, werken allebei 4 dagen.
Paardrijden is voor ons een hobby, geen levensdoel. Daardoor benaderen we het wsch al wat anders.

Allereerst hebben we bewust gekozen voor tinkers. Dit om diverse redenen, maar 1 is dat je geen rodeo krijgt als je een paar dagen niet rijdt.
Onze paarden staan 10 autominuten van ons vandaan in pension, en staan elke dag ongeveer van 8 tot 5 in de wei.
Wij rijden 3 x per week. Als we rijden, zijn we incl. verzorging minimaal 2 uur bezig met onze paarden.

1 x op dinsdagavond hebben we les, verder rijden we op vrijdag (onze vrije dag) en zondag. De andere dagen rijd ik meestal uit mijn werk even langs, het ligt mooi op de route.

De paarden zijn in goede conditie en komen vrolijk en evenwichtig over. Als ze nog in de wei staan, herkennen ze zelfs vanaf 100 m het geluid van onze auto!

Myrthe1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:31

Ik werkte 32 upw met 1 paard. Maar dat vind ik al vreselijk!
Elke avond in het donker, als ik 8 uur gewerkt heb ben ik doodop!
Nee niks voor mij. Ik werk nu 28 upw en dat gaat prima
Kan dan smiddags uit het werk gaan rijden en heb savonds tijd voor mijn vriend enzo

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:38

Ik werkte 60 uur (2 banen) en had 2 paarden en een eigen huis. Mijn moeder kwam heel vaak helpen waardoor ik ze dus wel allebei kon doen. Omdat ik op een gegeven moment het allemaal niet meer trok ben ik 40 uur gaan werken, maar daarmee kon ik helaas niet 2 paarden onderhouden, financieel.

Mijn moeder is financieel toen bijgesproken maar dat kon zij ook niet lang. Ik heb dus noodgedwongen 1 van de 2 moeten verkopen.

Nu woon ik weer samen, werk 40 uur en doe het huishouden. Mijn vriend werkt 48 uur. Hij heeft ook zijn sport dus we komen samen na het werken thuis, gaan dan sporten en komen dan thuis van het sporten. Hij heeft er dus niet zo'n moeite mee. Op zaterdag doe ik in ieder geval de boodschappen en een deel poetsen en wassen en naar stal. Zondag doe ik echt poetsen en naar stal en is het verder een relaxte dag.

2 paarden trainen naast een full time baan en een huishouden zal zeker zwaar zijn, en wss zonder hulp niet te doen als je ook nog eens je relatie goed wilt houden.....

(tenminste zo kijk ik er nu tegenaan)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:57

Ik denk dat het voor jou wel scheelt dat je ze aan huis hebt, en dus makkelijker even iets tussendoor kunt doen, en dat ze veel buiten lopen.
Ze moet ze dus niet elke dag beide beweging geven.

Dan zou je het zo in moeten/kunnen plannen dat je er 2 rijdt op de dagen dat je niet werkt, en eentje op de dagen dat je wel werkt.

Dat betekent dan dus ook dat nooit echt een dagje hebt dat je 'even niet hoeft'...
Want er is er altijd eentje waar je even wat mee moet doen voor je gevoel...
Dat zou ik tenmiste hebben...

Ik heb er een tijdje 2 gehad toen ik nog thuis woonde (Fie van mezelf en Quieta er toen bij), maar uiteindelijk brak me dat toen toch op, omdat je altijd iets 'moet' doen voor je gevoel.

Ik denk dat het inderdaad zo is dat je dit heel goed met je partner overeen moet kunnen komen. Er zal minder tijd zijn voor andere dingen samen.
Of hij moet het leuk vinden om samen de paarden te verzorgen, dan heb je gelijk een zorg minder!

En je moet voor jezelf echt zeker weten dat je dit op kunt en wilt brengen.

Succes met je keuze!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:58

2 paarden en een shetlander maar sinds kort nog maar 28 uur per week werkend

Hiervoor was ik op maandag en op zondag vrij.
Dus sávonds na mijn werk samen eten en als een gek naar de paarden.
Rijden/longeren, even buiten laten staan samen om te mesten en als een gek weer naar huis.

Op zondag en maandag deed ik altijd het hele huis goed, en doordeweeks gooide ik dan tussendoor even snel de stofzuiger er doorheen of een was erin en eruit.

Ben wel blij dat ik nooit veel slaap nodig heb gehad, anders had ik dat niet gered.

Ons leven is wel een stuk relaxter sinds ik halve dagen werk, maar afentoe ook wel weer eens te rustig, dus denk dat ik er binnenkort maar wat bij ga zoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 22:45

Nog even ter verduidelijking: ik 'moet' dus wel wat met mijn huidige paard, hij mag voorlopig nog niet los. Dat betekent dus iedere dag longeren of rijden. Nu weet ik niet hoe bij jullie een longeerbeurt er uit ziet, maar bij mij is dat bijna net zo intensief en langdurig als rijden op dit moment. 3 kwartier ben ik daar zeker mee kwijt.

Als ik zie hoe kapot ik ben momenteel na een dag werken, 1 paard doen, 2 paarden uitmesten, koken enz. is dit toch geen optie voor mij.
Ik lig echt iedere avond knock-out op de bank, heb ook geen idee waar dat aan ligt, want zo zwaar is het nu ook weer niet voor mijn idee.

Misschien als het zometeen weer langer licht is en die grote mag weer los, maar nu lijkt een 2e paard nog even geen optie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 01:30

Ik snap nooit zo goed dat mensen zo lang met 1 paard bezig kunnen zijn. Beide paarden staan bij mij altijd strak getoiletteerd erbij. Ze worden dagelijks met ijzeren roskom, zachte borstel gepoetst. Staart word dagelijks uitgeborsteld en na het rijden was ik altijd de benen. En toch ben ik nooit meer dan een uur a 1.15 kwijt per paard! Poetsen en dergelijke doe ik nog geen 10 minuten over.

Doorwerken en niet teveel tutten. Dan kan je een heleboel hoor