Is dit te ver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Is dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:37

Vorig jaar zijn wij met een paard van friesland naar brabant gerden (ik schat zo´n 3,5 uur). Geen probleem gehad met dit paard. Een ander paard weer terug genomen, en ook geen enkel probleem gehad. Paard was nog redelijk fris bij aankomst. Dus het kan makkelijk.
Maar ik denk zelf dat je toch even moet bellen met de leverancier van dit zadel en kijken of zij het een en ander kunnen oplossen. Een zadel hoort naar mijn mening niet na een maand al zo in te zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:22

Maar wil je dan met dit zadel naar hun toe gaan? Als er alleen maar bij de kamer een beetje opgevuld moet worden ga je toch geen 180 km rijden??

Dan kan je ook naar Langeraap gaan, das echt een prima vent, doet het zo voor je. Ik heb 3 maanden een zadel van hem geleend omdat ik een optie had op een halve inch groter, maar toen bleek dat hij dat zadel niet tweedehands zou krijgen. Hoefde geen verbruiksvergoeding te betalen. Daar zit een zadelmaker die het echt wel kan en hij zelf heeft er ook een hele goede kijk op.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:27

Van Triest is een super zadelmaker, wij hebben hem ook altijd. Maar hij is niet heilig en is vast en zeker niet de enige goede zadelmaker in Nederland. Al doet hij dat wel voorkomen.

Je bent waarschijnlijker langer bij hem aan het ouwehoeren dan je onderweg zult zijn.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:03

Moet te doen zijn of niet.
Ik ken iemand die het ook vaak vanaf Amsterdam doet met haar paarden omdat ze de beste zadelmaker in Meppel vind zitten...

Kazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:13

Zo'n reis is absoluut geen enkel probleem, en ik zou je paard zeker niet onderweg van de vrachtwagen af halen. Dat is echt niet nodig en ook best gevaarlijk, want je weet nooit wat ze doen.
Wij gaan regelmatig op wedstrijd, ook vaak 3 uur rijden (3 uur heen en 3 uur terug dus). Gen enkel probleem voor de paarden.
Ook gaan we wel eens naar internationale wedstrijden, bijvoorbeeld in Saumur (frankrijk). Dat is zo'n 11 uur rijden met de trailer. Gewoon om de paar uur een half uur pauze, paard gewoon op de trailer laten staan. Bij aankomst even lekker stappen. Nooit problemen mee gehad.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:08

Moet prima te doen zijn, wij zijn regelmatig onderweg en hebben regelmatig een reistijd van rond de 1.5 uur. Gaat prima.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 10:16

Allemaal weer bedankt voor de reactie's! Dan ga ik me verder geen zorgen maken en gewoon richting Meppel.
Ik weet dat van Triest ook niet heilig zal zijn en dat er meerdere goede zijn. Maar als ik iets in m'n kop heb, krijg ik dat er ook niet meer uit (rottik af en toe). Ik weet zelf niet meer hoe het zadel nu verbouwd moet worden, wil het goed komen te liggen. Het is namelijk zo dat er nu een hoop spieren terug aan het komen zijn, die voorheen weggevallen waren door de verkeerde ligging.
(ik had eerst boommaat 2, nu boommaat 4! En dat eerst genoemde zadel heb ik bij een goed aangeschreven zadelmaker gehaald). Ik hou het maar gewoon bij van Triest.
Owh en een pauze onderweg doe ik niet. Kost me veel te veel energie om em weer op de wagen te krijgen (hij loopt er niet zomaar op). En vind ik ook te gevaarlijk.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:19

Pauze zou ik ook niet doen hoor, als wij toevallig bij een pomp stoppen onderweg dan kijk ik altijd even bij ze en verder laat ik ze gewoon lekker staan

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 10:22

Ik heb een webcam, dus ik kan em constant in de gaten houden. Echt ideaal!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:26

Ja dat is zeker ideaal, wij zitten daar ook over na te denken, maar meotne nog even uitzoeken hoe we dat meoten instaleren, e.d

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:54

gewoon gaan ! je paardje zal er echt geen last van hebben, al moet hij er daar natuurlijk wel even uit maar ik neem aan dat ie dat zowieso moet anders hoef je hem niet mee te nemen.
mijn paardje is midden in juli van belgie naar purmerend gekomen en die mankeerde niks hoor toen ze van de trailer kwam, al wilde ze wel graag eeeeeven in de zandbak spelen succes ! hoop dat het dan eindelijk goed is met je zadel! anders een boomloze, dan heb je geen last van boommaten

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:53

dit is de reden dat ik altijd op stal kom. Paard in zijn eigen omgeving dus makkelijker om aan te rommelen als dat nodig is.
Ik kom door heel Nederland, voor meer info: vraag op bokt of pm......

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:58

Tuurlijk, kan makkelijk . Toen we ons paard vorig jaar ophaalde, kende ze nog niets en moest direct 2 1/2 uur op de trailer staan . Ging heel makkelijk . Op vrachtwagen reizen paarden volgens mij ook nog eens wat rustiger, en helemaal op een rechte snelweg, hoeft er in principe niets mis te gaan! Gewoon paard drinken geven als je er bent en hij houdt het prima vol.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:00

Van Triest is ook een van de weinigen die ik echt vertrouw.
Een goed alternatief is sandra van http://www.zadelmakerij.com Zij heeft het vak geleerd bij Van Triest en is nu zelfstandig. Zij komt ook aan huis.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:05

Ik ben zeer tevreden over van Triets gister heb ik het zadel van het paard terug gekregen en die ligt nu weer perfect.
En dat terwijl hij voor geen meter meer lag.

Bovendien is hij ook niet duur en dus erg goed.
Wees wel voorbereid want ik denk dat je haast langer daar zit dan dat je onderweg bent

En zo lang op de vrachtwagen is helemaal geen probleem, dat kan een paard zat aan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:10

Ik zou gewoon gaan hoor.De reis moet niet een probleem zijn.Daar kan hij er even lekker uit en dan een paar uur later weer terug naar huis.Ik zou na 6 zadelmakers ook eens bij van Triest kijken.Ik hoop dat je dan klaar bent en weer lekker van het rijden kunt genieten.

Degene waar je laatste zadel weg komt en zeggen dat hij niet opgevuld kan worden en een andere topic starter zegt over diezelfde zadelmakers dat het wel kan zou ik niet weer heen gaan.Als 2 mensen van hetzelfde bedrijf al iets anders zeggen zou ik geen vertrouwen er meer in hebben.

Je kan er wel moedeloos van worden.Je verwacht toch dat mensen die je een zadel verkopen of je zadel maken weten waar ze mee bezig zijn maar er zijn maar een paar echt goede en die moet je maar net treffen.Over van Triest hoor ik ook alleen maar goede dingen dus moet goed komen nu.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:59

Vonnie84 schreef:
Ja, ik wilde naar van Triest gaan. En er zijn inderdaad vast meer goede zadelmakers. Maar ben nu 4 jaar, 3 zadels, hoop verbouwwerk aan m'n zadels en 6 zadelmakers verder. Ben het kitsmoe en ik verwacht dat hij me wel verder kan helpen.

Van Triest is geen aanrader en zeker niet om er zo'n eind voor te rijden. Ik ben een keer bij hem geweest en toen heeft hij me een nieuw zadel aangesmeerd wat scheef was bij het linker zweetblad. Ben er mee terug gegaan maar hij wilde hem niet ruilen, alleen als ik een flink bedrag toe betaalde(op een tweedehands zadel).

Ik ga nu meestal naar iemand in Dalfsen, ben zijn naam even kwijt, die heeft ook een aardig uitgebreide winkel erbij en neemt de tijd om echt een zadel te zoeken wat bij je paard past. Hij heeft ook een ruime keuze in tweedehands en nieuwe zadels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:32

Vonnie84 schreef:
Allemaal weer bedankt voor de reactie's! Dan ga ik me verder geen zorgen maken en gewoon richting Meppel.
Ik weet dat van Triest ook niet heilig zal zijn en dat er meerdere goede zijn. Maar als ik iets in m'n kop heb, krijg ik dat er ook niet meer uit (rottik af en toe). Ik weet zelf niet meer hoe het zadel nu verbouwd moet worden, wil het goed komen te liggen. Het is namelijk zo dat er nu een hoop spieren terug aan het komen zijn, die voorheen weggevallen waren door de verkeerde ligging.
(ik had eerst boommaat 2, nu boommaat 4! En dat eerst genoemde zadel heb ik bij een goed aangeschreven zadelmaker gehaald). Ik hou het maar gewoon bij van Triest.
Owh en een pauze onderweg doe ik niet. Kost me veel te veel energie om em weer op de wagen te krijgen (hij loopt er niet zomaar op). En vind ik ook te gevaarlijk.

Dé reden dat ik eerst mijn paard met pessoa 3 maanden, na stiltstand en blessure en verkeerd zadel, heb gelongeerd. Dus geen verkeerd zadel die de spieren kan wegdrukken. Toen hij helemaal bespierd was geworden bij de schoft en op de rug, heb ik pas de zadelmaker laten komen om een zadel te passen. Kon ik ook meteen zien hoe hij op de zadels reageerde met rijden, hoefde immers geen spieren er meer op te rijden. Logisch dus dat je zadel nu niet meer past.
Stom dat ze dat niet gezegd hebben bij verkoop. Maar er zit wel verschil in verkoper van zadels en iemand die verstand heeft van zadels passen.

Zo ken ik een ruitersportwinkel waar je de ene wel en de andere echt niet moet hebben voor een zadel, ookal doen ze wel de verkoop ervan. Mij ook bijna een zadel aan laten smeren wat ik niet goed vond en dan nog geirriteerd zijn toen ik het niet wilde kopen!! Zijn collega is een totaal ander type.

Als je een nieuw zadel koopt en gaat inrijden, dan kan het zijn dat hij na een paar weken niet meer zo goed ligt en weer aangepast moet worden, dit moet hij dan wel weer voor je willen doen. Dus spreek dat dan wel van te voren af.

Succes, laat je niet zomaar wat aansmeren.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:58

russel schreef:

Dé reden dat ik eerst mijn paard met pessoa 3 maanden, na stiltstand en blessure en verkeerd zadel, heb gelongeerd. Dus geen verkeerd zadel die de spieren kan wegdrukken. Toen hij helemaal bespierd was geworden bij de schoft en op de rug, heb ik pas de zadelmaker laten komen om een zadel te passen.

Zo ken ik een ruitersportwinkel waar je de ene wel en de andere echt niet moet hebben voor een zadel, ookal doen ze wel de verkoop ervan. Mij ook bijna een zadel aan laten smeren wat ik niet goed vond en dan nog geirriteerd zijn toen ik het niet wilde kopen!! Zijn collega is een totaal ander type.

Dat is idd wel wat om over na te denken.Als je met een zadel hebt gereden die niet goed op je paard lag dan is de rug waarschijnlijk niet meer optimaal{verkeerde bespiering of helemaal geen bespiering}Als je dan een zadelmaker langs laat komen zal het zadel nooit goed liggen.Laat staan na een paar weken/maanden als het paard wel de juiste bespiering heeft.

Dat tweede punt vind ik echt heel kwalijk dat zei ik ook al in mijn eerste post.Je zal niet bekend zijn en die ene krijgen die niet goed is en je gaat dan wel op zijn advies af.Niet iedereen kan zelf zien of het echt wel goed ligt en juist past.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:53

Dit is wat ik bedoel. Een hele hoop mensen, ja zelfs winkeliers hebben geen benul wat ze verkopen. Er zijn er vele die kijken of ze jou potemonaie (oid?) kunnen doen slinken. Kwalijke zaak. Je mag m.i. in een ruitersportzaak verwachten dat er vakkennis aanwezig is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:56

harnessmaker schreef:
Dit is wat ik bedoel. Een hele hoop mensen, ja zelfs winkeliers hebben geen benul wat ze verkopen. Er zijn er vele die kijken of ze jou potemonaie (oid?) kunnen doen slinken. Kwalijke zaak. Je mag m.i. in een ruitersportzaak verwachten dat er vakkennis aanwezig is.

Inderdaad zou wel zo horen te zijn in ieder geval. Mijn ruitersportzaak vertrouw ik daar goed in. Die komen volgend jaar met alle zadels in de maat die we nodig hebben langs, dus van alle prijsklasses en dan gaan we ze allemaal stuk voro stuk passen voor paard en alles wat goed op het paard ligt gaan we kijken hoe het rijd voor de ruiter. Hele goede service dus, zadelmaker komt dan mee om te passen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:06

Ik denk dat het te doen moet zijn, die rit.
Heb je rubber in de trailer? Dan raad ik je aan ervoor te zorgen dat je paard in Meppel de gelegenheid krijgt om te plassen, bijv. op stro ofzo (waar het niet spettert dus, want dan houden veel paarden het op).

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:31

Ik zie het probleem nooit zo van lang reizen.. Afgelopen zomer ben ik met 5 paarden naar Varsseveld geweest. Is een heel eind rijden vanaf hier. Daar allemaal een parcours gelopen, heel de dag onderweg geweest en in de vrachtwagen gestaan, waren de volgende dag gewoon topfit en mochten weer lekker aan het werk.

Volgende week moet ik ook naar Ermelo met 1 paard. Ga echt geen stal huren ofzo.. Je paard kan heus wel ergens tegen. We hebben ook een camera in de vrachtwagen dus ik kan ze mooi in de gaten houden. In de vrachtwagen liggen krullen, paarden plassen gewoon op de wagen. Nog nooit problemen mee gehad. Gewoon gaan dus en lekker je paard op de wagen laten staan. Hij moet er daar toch even af, kan ie ff z'n benen strekken en dan weer lekker terug naar z'n eigen stal!

tasjee_bas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:34

het lijkt mij wel gewoon kunnen,
als jij je paard verder goed verzorgd zie ik geen problemen

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:36

Woon vlakbij Meppel Whihi

Moet kunnen hoor, even kijken onderweg. Naar welke zadelmaker ga je?