trektocht met jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:40

verdomme, leer toch eens lezenç!!!
de hele zin eronder staat er dat ik het bewust niet doe, omdat ik ze niet de vernieling wil inrijden, maar niee, jullie zetten enkel de "slechte" dingen in het vet.
ik heb dit topic geopend met de vraag:
hoeveel dagen en km/ dag is te doen met dit paard
is het nodig om ijzers eronder te slaan, en zoja, kunnen ze makkelijk weer verwijdert worden zonder teveel schade aan de hoeven.
2 simpele vragen, maar jullie beginnen me hier aan te vallen en te doen, erg gezellig om nog iets te vragen.
en hoe komt de gemiddelde leeftijd niet boven de 7? van eens in de piste en eens op straat te rijden? want dat is het enige dat ik zeg, juist???

antwoord op de afstand heb ik nu al wel genoeg gehad.
enige vraag nu:
is het te doen om er ijzers onder te slaan en dan er weer af te halen zonder erge schade aan de hoeven?

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:55

Om de rest van het topic te laten voor wat het is.

Je laatste vraag; ik denk dat ijzers niet nodig is. Let wel, het ligt eraan hoeveel jij over de weg wil gaan rijden en of ze dat al gewend is. Is ze dat gewend, zal het wel kunnen zonder ijzers, is ze het niet gewend en wil je veel over de weg kan dat niet zonder.
Ik zou er niet aan beginnen om te beslaan met het vooruitzicht ze er weer onder vandaan te halen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:08

Waar mogelijk rij ik altijd in de berm.
ik zal dan ook nog eens vragen aan de hoefsmid wat hij denkt over haar hoeven...
bedankt!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:39

Even over de afstand. Met een goed getraind endurancepaard rijd je gemiddeld 14 a 15 km per uur. Dat is een behoorlijk tempo!! Ik denk dat jij met je jonge paard niet veel meer dan 7 km per uur moet afleggen. Als je langer wilt rijden van een 45 minuten a 1 uur dan moet je behoorlijk gaan trainen. En juist dat behoorlijke trainen wil je terecht niet omdat het paard daar niet aan toe is.
wat betreft de hoeven. Ik denk dat als je met de intensiteit die jij aangeeft en met de training die jij gaat geven je je paard niet op ijzers hoeft te zetten. ik rijd wel eens mee met een paardje wat voor de koets loopt 2 keer per week een uurtje en dat gaat voornamelijk opde weg. het paard heeft geen ijzers. Mijn eigen paard heeft ze wel en die komt helemaal niet op de weg. Ze heeft alleen wel hoeven die heel snel slijten. het beste kun je zoals je zelf al zeg het vragen aan je hoefsmid.
Wat betreft de reactie van jou boven aan deze pagina. Mensen reageren zo omdat je een belachelijk voorbeeld hebt gegeven. het is natuurlijk maar een voorbeeld maar wij refereren hieraan. Dat mensen dan zo reageren is meer dan logisch jammer dat sommige het niet netjes kunnen melden maar dit komt dikwijls vooruit het feit dat mensen al ervaring hebben op dit gebied. je voorbeeld past absoluut niet bij de conditie van je paard. Als je nog eens wat wil vragen op bokt moet je er echt wel 20 keer over nadenken en bedenken wat de reactie kan zijn.
nogmaals geen aanval maar je moet begrijpen dat er mensen zijn die jou en je paard in bescherming willen nemen. Dat dat niet altijd overkomt zoals je graag zou willen is jammer erger je daar niet aan en haal eruit wat zinnig is

fjordnina

Re: trektocht met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:41

Van een bedrijf dat trektochten organiseert en dus ook al veel ervaring heeft, de letterlijke tekst overgenomen van het door hen uitgegeven stencil met tips ter voorbereiding van een trektocht:

Minimum leeftijd voor de paarden. Een 3 jarige is niet geschikt voor een trektocht (lichamelijk en geestelijk), een 4 jarige kan voorzichtig mee op trektocht van 2 á 3 dagen. Pas vanaf 5 jaar kun je gaan trainen voor langere trektochten, maar belast ze nog niet maximaal. Let op voor laat rijpere rassen, pas daar de leeftijden aan.

Een maximum leeftijd is er niet zolang het paard gezond en er plezier in heeft.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:44

Even wat anders:
We rijden jaarlijks 10 dagen lang op de Veluwe.
Dit doen we al 12 jaar en de 3-jarigen van toen lopen nu nog mee.

We staan op 1 vaste plaats war de hele week wij en de paardjes verblijven.
De jonfe dieren gaan af en toe een rit mee en 1 of 2 x een lange rustige rit.
Verder hebben die ruiters ook nog een ander getrained paard bij zich.

Je kunt ervoor kiezen om dus 2 dieren mee te nemen en lekker te rijden. En als je maar 1 jong dier hebt...maak dan je keuze en rijdt een paar ritjes mee en geeft het verder vrij of ga alleen op pad en rijd een stapritje.

Met verstand en logisch nadenken is ook met een jong dier een leuke vakantie mogelijk. Teek alleen je eigen plan en doe waar je paard toe in staat is!!

Veel plezier

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:51

oosterhoff: 15 km per uur, dat is toch een stevig draftempo niet?
maar je kunt toch, zelfs met een jong paad, een paar uur gaan stappen?
gewoon een lang teugeltje, paard bepaalt zen eigen tempo, regelmatig een rustpauze (heeft een paard besef van tijd? is het beter bv om na 2 uur een pauze van 2 uur te nemen? of kun je beter na een uur een uurtje pauze nemen, of hebben de tijden niet zoveel invloed?)
waarschijnlijk gaan we wal vanuit een plaats starten, en kortere ritten maken, omdat in deze omstreken we enkel asfalt gaan tegenkomen, wat ook niet echt prettig is...
wat betreft de duur kunnen we zo lang/kort maken als we zelf willen
ik ging uit van 5 dagen, omdat er dan mogelijkheid is om tussendoor een volledige rustdag te geven.
als je korter gaat ben je bijna"verplicht" om iedere dag te rijden, om toch nog iets van je weekend te hebben...

we zijn ook maar met 2 personen, dus we moeten geen bepaalde afstand of tijd halen,...

wat betreft mijn tegenreactie: was mss inderdaad wel wat overdreven, maar zelfs als mijn voorbeeld belachelijk is, kon er ook gewoon gezegd worden: je afstanden zijn niet reeel, blablabla

maar nee, mensen quoten stukjes uit mijn geschreven tekst, lezen het niet door, en vallen me daarop aan.
maargoed, dat daarbij gelaten.

ik heb inmiddels ook wat tips gekregen van een ervaren iemand, dus het zal wel los lopen

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:53

3 is nog veel te jong om in te rijden naar mijn mening!
dan mag je pas beginnen met zadelmak maken!
en dan ook al gelijk een trektocht na een paar maanden onder het zadel?!
ik zou het niet doen als ik jou was!

mijn merrie is nu 7 en ben ik nu aan het beleren en ik kom nog niet eens buiten de bak uit voorzorg! aan de hand wel, maar anders..
eneen trektocht moet je voorbereiden, dat betekent maanden trainen! en beleren kost als je het goed doet ook maanden training...
dat zal dus betekenen dat je aan allebij tegelijk gaat sleutelen; A= beleren en conditie kweken en vertrouwen krijgen, B= tegelijk ga je ook uuren oppad, en de gouden regel bij het beleren is: STOP ZODRA HET GOED GAAT!

ik bedoel dit niet gemeen ofzo hoor, maar kan je anders niet een paardje van iemand anders lenen?
dit paard is echt nog te jong!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:02

mag ik vragen waarom je niet uit de bak komt? omdat ze niet verkeersmak is ofzo?

paardje is wel verkeersmak, vertrouwt me volledig, kent al de beginselen (kan links, rechts en voorwaarts aan de lange lijnen, accepteert een zadel op haar rug, loopt er ook vrolijk mee rond,)
k hoef er praktisch maar op te springen en ik kan er zo mee weg rijden...

paard lenen van iemand zal niet lukken, ik leen deze nl al
ik heb keus uit dit paard, een trekpaard van even oud, een ander trekpaard van 10 jaar met een veulen aan de voet, en een shireveulen van 1 jaar.
dus de keus is beperkt

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:07

dutske,als je na al deze reacties nog niet weet dat een driejarige dit niet aankan,met of zonder ijzers,met of zonder stoplaats,met of zonder rustdag,enz.enz. moet je het lekker helemaal zelf uitzoeken zou ik zeggen,want ik heb het idee dat je je beslising al hebt genomen en gewoon gaat!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:12

dutske schreef:
ik heb keus uit dit paard, een trekpaard van even oud, een ander trekpaard van 10 jaar met een veulen aan de voet, en een shireveulen van 1 jaar.
dus de keus is beperkt

Dat vind ik geen goed argument. Niemand verplicht jou om bij die ene bepaalde eigenaar een paard te lenen en daarnaast heb je ook alle keuze. Je zou namelijk kunnen kiezen om een jaartje te wachten met de trektocht of bijvoorbeeld een trektocht inclusief geschikt paard te boeken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:31

Ik geloof mijn ogen niet hier

Als je nu gewoon even nadenkt ,dan weet je dat een 3 jarige niet getraind hoort te worden voor een trektocht. En ook niet voor een standplaatsen vakantie. Weg van huis is al een hele grote emtionele belasting ,naast de fysieke belasting die je vraagt.

Raar he, als dit paard vroeg is afgeschreven of inene hoge DA kosten krijgt.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:37

dutske schreef:
en hoe komt de gemiddelde leeftijd niet boven de 7? van eens in de piste en eens op straat te rijden? want dat is het enige dat ik zeg, juist???

Als jouw voorbereiding op 4 dagen rijden (met rustdag ertussen in) bestaat uit 2x in de week een beetje rijden, dan krijgt dat paard de schrik van z'n leven. Je hebt het dan over een combinatie van op vreemd terrein, met een trektocht ook nog eens "nooit" aankomen (veel paarden hebben problemen met enkele dagen dezelfde kant op en niet thuiskomen), opeens veel meer kilometers dan het paard gewend is, sneller na elkaar dan het gewend is, etc.
Al met al is het fysiek opeens heel zwaar werken, ook als je een paar uur gaat stappen, beter gezegd vooral als je een paar uur gaat stappen, want (goed) stappen is zwaar werk en daarbij is het geestelijk heel veel om te verwerken. Ja, daar gaan paarden aan kapot!
Wacht nou maar gewoon minstens een jaar tot dit paardje iets meer ervaring en spieren heeft, dan heb je er veel meer plezier van.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:56

dutske schreef:
verdomme, leer toch eens lezen!!!

wie de schoen past....

dutske schreef:
de hele zin eronder staat er dat ik het bewust niet doe, omdat ik ze niet de vernieling wil inrijden, maar niee, jullie zetten enkel de "slechte" dingen in het vet.
ik heb dit topic geopend met de vraag:

hoeveel dagen en km/ dag is te doen met dit paard

...

Lijkt me simpel, dutske, geen overnachtingen, max 1 dag dus.
en niet langer dan wat je er met zeer beperkt trainen aan conditie in kan rijden. Al met al, niet meer dan een beperkt buitenritje dus. Een 3-jarige is in paardentermen nog maar een kind!

dutske schreef:
antwoord op de afstand heb ik nu al wel genoeg gehad.
enige vraag nu:
is het te doen om er ijzers onder te slaan en dan er weer af te halen zonder erge schade aan de hoeven?

Bij een trektocht met een 3-jarige is dat waarschijnlijk het enige wat geen probleem is.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:28

dutske schreef:
mrie: wie zegt dat ik geen geduld heb met het paard?

Ik beweer ook niet dat je geen geduld hebt met het paard, ik beweer dat je geduld moet hebben voor je paard werkelijk sterk genoeg is om dergelijke dingen mee te doen.
Tuurlijk kun je die trektocht doen als hij drie is. Hij zal geen krimp geven. Hij is dan ook sterk genoeg om elke dag 50 kilometer te lopen, allemaal zonder probleem. En daar zit hem nou het venijn, zijn ligamenten kraakbeen en banden worden als je dat doet overbelast, de prijs daarvoor wordt pas betaald als hij een stuk ouder is en hij hoefkatrol, onverklaarbare slijtages en artrose ed ontwikkeld. Dit is een van de redenen waarom kinderarbeid als ongezond gezien wordt, namelijk de gevolgen op termijn. En ik denk dat je als verzorger of eigenaar de verantwoordelijkheid hebt dit te voorkomen.
Ik merk aan jouw reakties wel dat je daar over na denkt, maar wat kan nou wel en wat kan niet, wat wil je zo graag en moet je dus nog een tijdje uitstellen. Het is aan jou een afweging te maken. Het is uitstekend dat je deze vraag hier op bokt stelt. En ook snap ik best dat je niet met elke reaktie even blij bent.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:30

ps je krijgt van het beslaan altijd schade aan het hoorn, maar dat groeit er wel weer uit hoor. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:36

Je zal merken wanneer je echt op hem gaat rijden, hij echt moe is na een kwartiertje. Dan kun je niet een hele trektocht gaan maken! En een touwhalstertje om minder bagage te hebben...ik denk dat het weinig uitmaakt aangezien je zelf het overgrote deel van de bagage bent! Wel leuk idee trouwens, maar beter een ouder paard meenemen (met conditie).

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:36

Ik ga geen discussie voeren hier, maarzeg gewoon wat ik vind

Ik vind, dat het net iest te lang is, misschien kan je het dan verkorten, of kan je haar als handpaard meenemen, zodat ze toch watervaring opdoet etc.

En als je graag wil buitenrijden, kan je dan niet 2 x per week naar een leuk bos, meer, etc. met de trailer rijden, en daar dan van de zomer 2,5 uur gaan rijden ofzow?

Gr, susanne

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:21

Pardon????Met een nog geen driejarige even 2,5 uur gaan rijden????en dan ook nog twee keer per week????Ik weet niet hoor maar ..........geen goed idee lijkt me..

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:25

Een jaartje wachten zou zeker niet verkeerd zijn. Ik zou er dit jaar nog niet mee beginnen. Leuk alvast voor het jaar erop een leuke tocht verzinnen, terwil je ondertussen stapje voor stapje je jonge paardje gereedmaakt voor volgend jaar. Lekker rustig aan beginnen, en dan volgend jaar verder kijken

Succes trouwens verder met het zadelmak maken en inrijden!

suusje26

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:39

aerdenhout1 schreef:
Pardon????Met een nog geen driejarige even 2,5 uur gaan rijden????en dan ook nog twee keer per week????Ik weet niet hoor maar ..........geen goed idee lijkt me..

Denk dat dit voor mij bedoelt is?
als jenu rustig opbouwt kan je van de zomer best 2 uur gaan rijden, en half uur rust ertussen, doen wij ook metjonge paarden, die zijn dan ook in het voorjaar beleerd en gaan dan in de zomer naar een bos strand etc. om daar even wat "anders te doen" en dat is altijd goed gegaan, en het grootste gedeelte stappen we altijd, het is een voorbereiding op