Staartriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Re: Staartriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 02:19

Ik gebruik ook een staartriem voor mijn pony en dat werkt perfect.Ik heb een ijslander en hij is rond gebouwd...als ik geen staartriem gebruik,dan schuift het zadel minimaal naar voren,maar genoeg om de t"olt te verstoren.
Ik gebruik trouwens geen sjabrak...dan glijd het echt alle kanten op.Dit zadel ligt als een huis zonder sjabrak.Heb je daar wel eens aan gedacht??
Onder een goed passens zadel hoeft in princiepe geen sjabrak (en een leren is ook een goede optie)

O,ja..de staartriem staat niet onder spanning,kan een vuist onder.
Over een voorsingel ben ik niet zo te spreken...dat was een ramp voor mijn pony.Ik moest dat ding zo verschrikkelijk aansnoerenen en nog gleed het naar voren.Dus voor die van mij is dat geen optie.Gelukkig kon ik er 1 van iemand lenen om uit te proberen.Staartriem gaat perfect

Groetjes,Tinky

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:08

lotttttttt schreef:
jah dat is zo maar mijne is een beetje een erg appart geval,
we hebben al min of meer een zadel op maat, maar die bleef schuifen.

wat bedoel je hier mee ?

btw een zadel die schuift past niet goed
plaats eens een foto vanf de zijkant genomen?
en welk merk zadel heb je nu?
een goepassend zadel blijft gewoon goed liggen
mits het door een echte zadelmaker op maat is gemaakt en niet door een zadelverkoper
daar zit nl nogal wat verschil in
veel zadels worden te bol/rond gevult en gaan daardoor klapperen en schuiven
ook weten veel "zadelmakers" niet hoe ze de problemen op moeten lossen
dat zijn dan ook niet de echte vakkundige zadelmakers

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:38

Unamie, zoals vaker ga ik hierin mee!

Zoals ik al vaker heb aangegeven: een passend zadel schuift niet. Sterker een goed passend zadel is zonder singel te gebruiken bij normaal draf en galop werk.

Eigenlijk zou iedereen zijn zadel met enige regelmaat moeten laten nakijken. Zo voorkom je problemen. En voorkomen.......

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:06

harnessmaker schreef:
Eigenlijk zou iedereen zijn zadel met enige regelmaat moeten laten nakijken. Zo voorkom je problemen. En voorkomen.......

das helemaal waar... maar was het maar zo eenvoudig
soms doen mensen echt hun best...
gaan naar een zadelmaker en komen dan vervolgens bij de verkeerde terecht
zelfs vullen kunnen ze vaak nog niet eens
de ergste snijden zelfs een gat in je zadel om het op te vullen

ts vraag eens aan de zadelmaker of ie je boom kan verbreden
of de lepel opnieuw kan bekleden
als ie dat niet kan is het geen goede zadelmaker

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 00:16

Een zadel die helemaal volledig op maat is gemaakt, zoals bijv. andy foster dat doet met een meetding met pinnen... Kijk, je traint een maand en het zadel licht weer niet voor 100% goed.

Als je een zadel wil hebben wat voor 100% goed past, dus op de milimeters na overal de juiste druk geeft zou je elke week je zadel aan moeten laten passen... De bespiering verandert ook wel per maand, en de voeding maakt het figuur ook steeds net ff anders. Als je goed oplet blijft je paard in de zelfde vorm maar ietsiepietsie veranderen doen ze altijd wel.. En zoals zadelmaak verhalen worden beschreven hoe perfect een zadel passend word gemaakt.. Jah ik vind het heel goed , zeker weten! Maar het is en blijft een on-natuurlijk ding op de rug van een paard...

ik typ morgen wel ff over dat bij mijn pony, ik ga nu slapen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:54

lotttttttt schreef:
Een zadel die helemaal volledig op maat is gemaakt, zoals bijv. andy foster dat doet met een meetding met pinnen... Kijk, je traint een maand en het zadel licht weer niet voor 100% goed.

Als je een zadel wil hebben wat voor 100% goed past, dus op de milimeters na overal de juiste druk geeft zou je elke week je zadel aan moeten laten passen... De bespiering verandert ook wel per maand, en de voeding maakt het figuur ook steeds net ff anders.

Dat is het mooie van lucht!
Hoewel ik het zelf nog niet inbouw promoot ik het wel.