Land word ingezaaid en nu??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Re: Land word ingezaaid en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:53

Kunstmest is echt hartstikke giftig voor paarden, je moet minimaal drie weken wachten nadat er kunstmest gestrooid is anders wordt je paard doodziek. Kun je niet een stukje van de wei afzetten en de rest zaaien (en dat ene stukje dus niet) zodat ze toch buiten kunnen?

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:08

het moet eerst een paar keer gemaaid zijn voordat je paard er op kan staan, anders is het gras te jong en krijgt je paard hoefbevangenheid (heeft de pony van mijn buren ook gekregen door veelste jong gras)

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:33

Niet buiten zetten dus, want van kunstmest kan hij hartstikke ziek worden. En ok, het is niet leuk voor je paard dat hij dan 3 weken binnen moet blijven, maar altijd nog beter dan een doodziek paard lijkt mij. En van 3 weken binnenstaan gaat hij echt niet dood. Ik zou het risico iig niet nemen. Dan maar 3 weken binnen.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:34

Voor het paard maakt het niks uit.. Maar voor het land wel.. K bedoel je zaait het toch in om gras te laten groeien neem ik aan.. En als je er dan meteen paarden op zet lopen ze gelijk alles kapot en heeft het helemaal geen zin om dat land in te zaaien..

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:39

@snowytje... wat ik al eerder aangaf... afzetten mag niet, alle landjes( zijn er stuk of 5 in totaal) worden in 1 keer gedaan.. kost het minst.

@clara: dood gaan zal ze idd niet, maar een klein/laag stalletje in verhouding met mn paard is geen ideale plaats, daar komt bij dat ik vind( zeker voor een trekknol, maar ook voor ieder ander) dat een paard buiten hoort te staan, zeker als ze gewent zijn elke dag van 07.00-22.00 buiten te staan en tegen die tijd 24/7

@ beukiej: het land interesseerd me niet en de eigenaresse evenmin... zij haar plicht gedaan, ik voer wel hooi bij..... wat dat betreft geen probleem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:00

Sja, je kan natuurlijk je paard buiten zetten, op een pas bemest land. Maar dan neem je doelbewust een enorm risico om je paard te vergiftigen. Vergelijk het met een potje taxus naast de voerbak neer te zetten. Vergelijk het met rattegif in stal te strooien. Dus óf bemesten en paard drie weken op stal, óf niet bemesten en je paard het land op gooien. Een tussenweg is er imo echt niet. Je kan niet en bemesten met kunstmest en je paard op het land zetten. Kan niet, sorry dat ik niet zeg wat je wilt horen, maar het kan niet.

Dat het land wel ingezaaid gaat worden en de paarden er toch op, ik vind het zo stom als wat, totaal niet realistisch of zinnig. Maar dat moet je zelf weten. Imo staat er in dit topic nu genoeg info. Pas ingezaaid land moet maanden de tijd hebben om sterk te worden qua bodem. Daarnaast mag je de eerste snee inderdaad niet voeren. Daarnaast groeit het gras momenteel nog niet. Enfin, dat is inderdaad je eigen zaak. Maar dan zal het nooit verbeteren

Een land met kunstmest bemest land, dat _moet_ drie weken rust hebben. Als je toch de paarden er toch op wilt hebben, dan bemest je maar niet. Ik hoop echt dat je niet toch eigenwijs gaat zijn en het paard wel op een met kunstmest bemest land gaat zetten. Vraag dan of ze dat eens niet wil doen dit jaar zodat de dieren wel naar buiten kunnen.

Wordt het onderhand niet tijd om een andere stal te zoeken dan? Als de stal te klein is voor je paard

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:58

wij zijn mischien ook van plan om kunstmest te zaaien zodat onze paarden lekker weer gras hebben in het voorjaar/zomer wanneer is er de tijd voor om dit te doen nou nog te koud toch hopelijk heb ik in juni gras staan...hoelang duurt het meestal voordat er genoeg gras zichtbaar is?

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 07:40

Hai,
Heb je wel het hele topic gelezen?
Roossie 22 heeft het al een paar x duidelijk proberen te maken..
Het land hoeft er van ons niet beter op te worden en het zal er ook niet beter op worden..want iedereen zet hoe dan ook na 3 weken hun paarden er weer op..dus het hele inzaaien heeft naar ons idee geen zin.
Maar wij hebben er dan ook niks over te zeggen het land is van een vrouwtje van 85 die het verhuurt aan ongeveer 20 mensen..waarvan bijv 11 het wel ingezaait willen hebben..
Wat denk je nou?? dat we zooo achterlijk om onze paarden op een giftig stuk land te zetten! ?
Weet jij een stal in de omgeving utrecht waar ze de hele dag van 7 tot 22 naar buiten mogen ook met slecht weer?? dan horen we het graag!!

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:02

Beetje overdreven al dat stikstof gedoe, gewoon even het weerbericht bekijken wil het een keer goed gaan onweren/regenen, kun je vrolijk stikstof strooien en na 2 dagen de paarden er weer op doen. Alleen eve bekijken of je moet bij voeren met hooi anders gaan ze lopen knijpen. En stikstof strooien op voor het inzaaien of er vlakna in iedergeval dat vind ik ook een beetje een heel raar iets, want als je het voor of er vlak na doet is de kans groot dat het gras binnen een week weer dood is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:00

@maya:
sorry datik niet zeg wat je wilt horen????
hoe kun jij nou weten wat ik wil horen daarbij komt dat het geen kwestie is van iets willen horen of niet. het enige wat ik wel wil horen is of het giftig is ja of nee.... al het gedoe er omheen over wel of niet binnen houden, zonder van het gras bladiebla wil ik idd niet horen, dat is ook de vraag van ts niet!
het interesseerd me namelijk niet hoe het gras is, ik voer wel hooi bij. wanneer je het hele topic of alleen al de helft even bekeken hadm had je allang gezien dat het daar niet om gaat.

wat keetie al aangeeft, als jij mij kunt vertellen waar je in de buurt van utrecht een plek á la deze hebt ( elke dag weidegang evt. zomer en winter ook snachts, het bos op 5 minuten afstand) voor zo'n beetje 200 euro... laat het even weten dan, weiland met alleen schuilstal zou ik nog geweldiger vinden trouwens, dus kom maar op!
een andere plek zoeken puur om toos dr stal vind ik onzin.... ze staat daar alleen snachts een paar uurtjes van oktober tot +/- maart de rest staat ze buiten. het is een stal van 3,5 bij 3,5 denk ik zo ongeveer.... voor die paar uurtjes prima, om dr 3 weken in te laten staan niet prima!
ik weet dat er zat paarden zijn die 23 uur per dag, het hele jaar door op stal staan, maar daar heb ik geen paard voor gekocht. een paard hoort imo buiten te lopen.
ik ben al blij dat ze snachts op stal wilt, ze was een stal nl helemaal niet gewent, dus dat beest 3 weken op stal houden vind ik geen optie.

ik zal nog eens navraag gaan doen bij de eigenaar en eens vragen waarmee ze wanneer wil gaan zaaien/bemesten en welke bedrijf dat gaat doen, dan kan ik daar verdere info vragen.
aan reacties te zien is dat spul hartstikke giftig dus zal ik op zoek gaan naar andere mogelijkheden, ga niet mn paard vergiftigen.