Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
snoeske schreef:onze auto mag 1200 kilo trekken. onze trailer weegt 550 kilo en het paard weegt 600 kilo. dus dat is samen 1150 kilo. dus mag onze auto dat trekken, snap je het zo??

ChristaMoor schreef:Het gaat overigens wel degelijk ook om hetgene wat op de papieren staat. Als je een overbelading hebt en er gebeurt onderweg wat, dan kan de verzekering gewoon heel erg moeilijk gaan doen. Je overtreedt bewust de regels die duidelijk beschreven staan.
bolletje schreef:dat was niet de reden dat ze niet verder mogt ze zat over het gewicht heen wat je op een b mag trekken je mag nooit 2 grote paarden of pony's met b rijbewijs trekken! staat overal duidelijk aangegeven op de papieren maar gaat vooral u gang als er een boete in de brievenbus komt heb ik in ieder geval een waarschuwing gegeven.
ChristaMoor schreef:Esther28, dit klopt bijna. Snoeske heeft het over het echte gewicht. Voor trekken zonder E-rijbewijs gaan ze echter uit van het gewicht wat de trailer mag laden. Dit kan dus wel 1400 kg zijn. Ook al is de werkelijke trailer met paard maar 1150 kg., met alleen B. mag je hem dan niet trekken!!! Met B-E heb je totaal geen probleem, dan mag het gewoon.
Esther28 schreef:ChristaMoor schreef:Esther28, dit klopt bijna. Snoeske heeft het over het echte gewicht. Voor trekken zonder E-rijbewijs gaan ze echter uit van het gewicht wat de trailer mag laden. Dit kan dus wel 1400 kg zijn. Ook al is de werkelijke trailer met paard maar 1150 kg., met alleen B. mag je hem dan niet trekken!!! Met B-E heb je totaal geen probleem, dan mag het gewoon.
Ow, ik heb het hele verhaal bij het CBR nagevraagd en volgens hun klopt mijn rekensommetje wel en mag ik dus gewoon mijn trailer zonder rijbewijs E trekken, ik moet wel een aanvulligsblad aanvragen bij RWS waar in staat hoeveel gewicht ons type auto precies mag trekken maar hoefde geen rijbewijs E te hebben...Nu begrijp ik het ook niet meer hoor....