welke auto's mogen een trailer trekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:23

Gezond verstand gaat altijd voorop. Maar ik heb niet mijn E, rijd toch met de trailer!! (Als ik op mijn 18 mijn rijbewijs had gehaald, had ik mijn E gewoon erbij gekregen, ook zonder er wat extra's voor te doen.) We hebben een Ford Mondeo (1325 kg), waarvan het lege gewicht zwaarder is dan de trailer met max. laadvermogen (1250 kg). En ja, op papier mag de auto 1450 trekken, dus ook dat zit goed. Alleen mag ik niet over die 1325 kg heen, met mijn B rijbewijs.

Het gaat overigens wel degelijk ook om hetgene wat op de papieren staat. Als je een overbelading hebt en er gebeurt onderweg wat, dan kan de verzekering gewoon heel erg moeilijk gaan doen. Je overtreedt bewust de regels die duidelijk beschreven staan.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:26

O ja, en het rijden met een caravan is totaal iets anders dan het rijden met een trailer. Een trailer is dan misschien wel zwaarder, maar is een tandemasser en ligt veel stabieler op de weg dan een caravan. En rijden met een paard erin, moet me ook leren, dat leer je niet bij het halen van je E. Je moet gewoon je rijstijl goed aanpassen met een levend wezen wat zich in evenwicht probeert te houden op vier van die dunne beentjes!!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:47

snoeske schreef:
onze auto mag 1200 kilo trekken. onze trailer weegt 550 kilo en het paard weegt 600 kilo. dus dat is samen 1150 kilo. dus mag onze auto dat trekken, snap je het zo??

Zo is het idd, heb bij het CBR ook nagevraagd over onze auto, trailer en paard. Auto weegt 1198, trailer 550 en paard 600, dus trailer en paard opgeteld in gewicht mag niet boven het gewicht van je auto uitkomen en je auto moet het gewicht wel mogen trekken (dit kan je bij de technische specificaties van je auto nakijken)
Als je max. trekgewicht dus boven het gewicht van je auto uitkomt, zal je rijbewijs E moeten hebben.
http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... ervoer.php
Hierin staat alles heel duidelijk uitgelegd mbt vervoer levende have

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:28

Esther28, dit klopt bijna. Snoeske heeft het over het echte gewicht. Voor trekken zonder E-rijbewijs gaan ze echter uit van het gewicht wat de trailer mag laden. Dit kan dus wel 1400 kg zijn. Ook al is de werkelijke trailer met paard maar 1150 kg., met alleen B. mag je hem dan niet trekken!!! Met B-E heb je totaal geen probleem, dan mag het gewoon.

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:08

Nou bij mij wordt het al helemaal lastig nu echt.
Me ouders hebben voor de fiat punto gekozen
Zie je die al een trailer trekken
Ze zaten te twijfelen tussen de misubisi gold en de fiat punto.
Maar geen van beiden kon volgens hun een trailer trekken.
Ze houden niet eens even rekening met hun dochter

bolletje

Re: welke auto's mogen een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:54

heel slim allemaal maar een vriendin is van mij na 20 jaar al te rijden zonder e en te 180 kilo te zwaar beladen van de weg afeghaald heeft een fixe boete gehad wegens het niet hebben van een e rijbewijs !
moest op de bank
zou tog maar je e rijbewijs halen

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:54

Ja Bolletje, je zegt het zelf al, ze was 180 kg te zwaar beladen! Dit heeft dus niets te maken met het wel of niet hebben van je E.

bolletje

Re: welke auto's mogen een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:09

dat was niet de reden dat ze niet verder mogt ze zat over het gewicht heen wat je op een b mag trekken je mag nooit 2 grote paarden of pony's met b rijbewijs trekken! staat overal duidelijk aangegeven op de papieren maar gaat vooral u gang als er een boete in de brievenbus komt heb ik in ieder geval een waarschuwing gegeven.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:44

ChristaMoor schreef:
Het gaat overigens wel degelijk ook om hetgene wat op de papieren staat. Als je een overbelading hebt en er gebeurt onderweg wat, dan kan de verzekering gewoon heel erg moeilijk gaan doen. Je overtreedt bewust de regels die duidelijk beschreven staan.

Als je mijn reactie bedoelt, Met die Opel en die Ford, dat waren zeer dubieuze combi's, daar was ik me ook wel van bewust.
Over papieren; als de gewichten kloppen, heeft de verzekering niks in te brengen; ook al mag de trailer 2000kg wegen en de auto maar 1600kg trekken, als de trailer inkl. lading maar 1500kg weegt, is er niks aan de hand, voorop gesteld dat je over voldoende rijbewijzen beschikt.

bolletje schreef:
dat was niet de reden dat ze niet verder mogt ze zat over het gewicht heen wat je op een b mag trekken je mag nooit 2 grote paarden of pony's met b rijbewijs trekken! staat overal duidelijk aangegeven op de papieren maar gaat vooral u gang als er een boete in de brievenbus komt heb ik in ieder geval een waarschuwing gegeven.

Ik geloof ook niet de er ergens gesuggereerd is dat iemand met B-rijbewijs twee pony's ging vervoeren in een trailer.
Als die vriendin van jou dat wel deed, is dat gewoon erg dom.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:04

ChristaMoor schreef:
Esther28, dit klopt bijna. Snoeske heeft het over het echte gewicht. Voor trekken zonder E-rijbewijs gaan ze echter uit van het gewicht wat de trailer mag laden. Dit kan dus wel 1400 kg zijn. Ook al is de werkelijke trailer met paard maar 1150 kg., met alleen B. mag je hem dan niet trekken!!! Met B-E heb je totaal geen probleem, dan mag het gewoon.

Ow, ik heb het hele verhaal bij het CBR nagevraagd en volgens hun klopt mijn rekensommetje wel en mag ik dus gewoon mijn trailer zonder rijbewijs E trekken, ik moet wel een aanvulligsblad aanvragen bij RWS waar in staat hoeveel gewicht ons type auto precies mag trekken maar hoefde geen rijbewijs E te hebben...Nu begrijp ik het ook niet meer hoor....

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:41

Esther28 schreef:
ChristaMoor schreef:

Ow, ik heb het hele verhaal bij het CBR nagevraagd en volgens hun klopt mijn rekensommetje wel en mag ik dus gewoon mijn trailer zonder rijbewijs E trekken, ik moet wel een aanvulligsblad aanvragen bij RWS waar in staat hoeveel gewicht ons type auto precies mag trekken maar hoefde geen rijbewijs E te hebben...Nu begrijp ik het ook niet meer hoor....

Zonder inlegvel (van de RDW, niet RWS) mag je geeneens een aanhanger aan je auto knopen! Maar het is simpel om aan zo'n inlegvel te komen. Je stuurt de papieren op naar de RDW (zie www.rdw.nl ) met het verzoek de de trekhaak te registreren. Je krijgt na ongeveer een week de nieuwe papieren terug, met de vermeldingen.