paard achter of naast je aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:40

mijn paard loopt achter mij,en als hij mij voorbij wil komen,stop ik,en zet hem terug.

Dais_

Re: paard achter of naast je aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:43

Wat ik doe is contact houden (even mijn hand op haar schouder leggen en eventueel duwtje geven) als ze wat geschrokken reageert zodat ik er toch ff 'aan herinner' dat ik hier ook loop. En als ze toch over me heen loopt ga ik even aan de enge kant lopen en dan is het 9 van de 10 x al goed....

Als het echt te erg word(walst over je heen) kun je haar wel afstraffen maar het beste is om haar gedrag volkomen te negeren (behalve wanneer ze dus echt over je heen walst) want slaan of roepen gaat ze misschien in verwarring brengen met iets engs waardoor ze misschien nog schrikachtiger word.

Jij bent de leider en gedraag je dus zoals een leider. Jij neemt de leiding en je moet dus vooral niet over je heen laten walsen (ookal zal ze dit echt niet express doen)

Zulk soort dingen, met vertrouwen en dergelijke, hebben nu eenmaal tijd nodig

Overigens loopt mijn paard naast mij op schouderhoogte

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:44

Mexx2 schreef:
mijn paard loopt achter mij,en als hij mij voorbij wil komen,stop ik,en zet hem terug.

dit doe ik dus ook, hij moet achter mij blijven in verband met een dominantie probleem van hem als ik dit niet doe,
Kan ik de straat nog niet eens met hem uitlopen

hiltje1973

Re: paard achter of naast je aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:01

(Ik typte dit al eerder maar volgens mij bericht kwijt, als het nu dubbel staat. I am sorry):

Hoi,
Thanks voor alle reacties.
Ik begrijp dus dat er zowel voorstanders van achter en van naast je laten lopen zijn. Mensen die hun paard naast zich laten lopen doen dat voornamelijk vanuit veiligheidsoverwegingen. Achter je laten lopen is gebaseerd op het rangorde principe en komt dus meer voort uit de NH (natural horsemanship) principes.

Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de NH methodes ga ik voorlopig met het wandelen toch maar even voor de klassieke manier. Dus naast me laten lopen en waarschijnlijk probeer ik die hengstenketting ook. Ik vind inderdaad ook dat je een toch al opgefokt paard niet moet straffen maar als ze me echt in gevaar brengt straf ik toch. Hoe bang ze ook is, ze mag niet en nooit tegen me op lopen! Handig met de hengstenketting is volgens mij dat ze als het ware zichzelf onmiddellijk straft als ze er echt vandoor schiet. Anders moet ik eerst mijn eigen lijf redden door opzij te springen en haar onder controle te krijgen en kan dan pas een brul of stomp geven en dat is dan alweer behoorlijk laat.

Overigens heb ik niet het idee dat ze heel dominant is. Opzich is ze braaf en liep ze ook netjes achter me. Als je echter als paard al dagen weinig beweging hebt omdat de bak te nat is en je bent aan het wandelen en het is spannend of er lopen verder op andere paarden dan vergeet je als je 3 bent nog wel eens dat je voorzichtig met je baasje moet zijn. En volgens mij zoekt ze dan juist veiligheid bij mij (in de praktijk helaas dus bijna op mij) want ze is dus behoorlijk plakkerig en heeft ook naast me de neiging om dicht op me te lopen en de veiligheid in mijn omgeving te zoeken. Maar ik ben haar moeder niet...... dus dat moet anders.

Ik leer haar nu op stal ook wat regels. Ze moet in haar stal eerst achteruit voordat ik het halster omdoe. Ze mag niet op eigen initiatief aan me knabbelen of tegen me op schurken of haar hoofd over mijn hoofd heen bewegen en ook niet haar hoofd op mijn rug leggen bij de voorhoeven krabben (hoewel ik dat stiekem allemaal wel lief vind). Pasjes achteruit gaat ook steeds beter.

Kris; je merkt op dat je je afvraagt of het wel verstandig is om zonder ervaring een jong paard op te voeden. Ik begrijp je punt en heb ook wel getwijfeld om haar te leasen. Ik heb natuurlijk wel ervaring met paarden in het algemeen (jaren manegeruiter en een jaar voor een oud en braaf paard van vriendin gezorgd). Jong paard is echter totaal iets anders maar goed, iedereen die nu ervaring heeft met jonge paarden is ook ooit zonder ervaring begonnen. Ze is verder opzich wel rustig en koel van karakter en met rijden krijg ik begeleiding dus ik hoop dat het goed komt. Ze hoeft dressuurmatig niet ver te komen maar moet gewoon fijn recreatie paard worden.

Ik merk wel dat je bij een jong paard als het goed gaat veel terug krijgt. De ene dag is het super frusterend omdat ze dus bijna over je heen walst, de volgende dag staat ze echter weer te hinneken als je er aan komt en als ze dan netjes op het commando voor achteruit reageert en zichtbaar groeit van een complimentje, vind ik het ook weer helemaal gaaf.

En bij twijfel wend ik me tot de mensen op stal en mijn instructrice en daarnaast hoor ik graag de meningen van het forum.

Thanks dus voor jullie adviezen en ik sta open voor meer commentaar.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:59

Mijn paard (in de wei absoluut de baas) loopt altijd achter me, en volgt dan goed. Omver lopen zal 'ie me niet, daar is hij (al voor ik hem kreeg) veel te goed voor opgevoed. Hij is verder goed verkeersmak, en als hij al schrikt, blijft hij op zijn plek, achter mij.

Aan de hand ben ik heel blij met dit gedrag.

Het nadeel komt onder het zadel: dan vindt meneer alles eng. Tsja, dan moet 'ie ineens zelf voorop.

Blaassmurf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:40

Ik ga ook voor het ernaast lopen, evt. met hengstenketting.
Succes!